Giro d'Italia 2021

Wie wint de Giro d'Italia 2021?

• Totaal aantal stemmers
    84
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee ;)
  1. Je kan het ene jaar met het andere niet vergelijken.
  2. Bilbao was hier deze keer niet als kopman en ik vermoed Almeida ook niet (alhoewel ze het lieten uitschijnen).
  3. Puur krachtinspanning (wattage) en klimprestaties gezien werden er hele zotte inspanningen gedaan (440 watt voor langer dan 30 minuten)
  4. Hart en froome stonden in het jaar dat ze wonnen na de eerste rustdag op 3 minuten (dus alles kan nog).
Hart was vorig jaar ook geen kopman
Waar haal jij die 440w gegevens? Nu goed als je 120km op gemak rijdt ervoor is het eenvoudiger natuurlijk

Ik ben net even door het klassement gegaan. Voorlopig staat de hoogst geplaatste renner uit de top 10 van de Giro van vorig jaar momenteel 14de. Nummers 2, 4 en 5 van vorig jaar palmen nu plekken 21, 22 en 23 in. Mogen we nu eindelijk zeggen dat het niveau vorig jaar echt belachelijk laag lag? 😅
Neen. Als je al wilt gaan vergelijken, moet je eveneens het GC van bij de 1ste rustdag nemen toch?

Tim Merlier verlaat de Giro. Denk niet dat dat op voorhand het plan was?

Vuelta in het najaar dan maar
Niet zo onlogisch. Eerste keer dat die zolang op een fiets zit. Die is waarschijnlijk zo leeg als iets. Mag heel blij zijn met die knappe overwinning.

Ja, ene dat uit wiel komt van ploegmaat.. duh.. Remco reed gat toe op Ganna en dan vol in de wind.. djeezes man
Of misschien deed Evenepoel gewoon het meest zijn best van iedereen. De afgelopen ritten is er meermaals gezegd dat die niet kon sprinten en de rit voor gisteren waren we het er allemaal over eens dat Bernal explosiever was dan Evenepoel. We spreken hier continu over 2 renners terwijl er nog 9 binnen de minuut staan, onder wie Yates, Martin en Carthy.

Ik heb vooral het idee dat Bernal en Evenepoel voorlopig het gretigsten zijn en dat de rest mogelijk meer doseert. Yates heeft in 2018 in de voorlaatste rit de Giro verloren nadat hij 3 weken ongenaakbaar leek. Die zou wel eens geleerd kunnen hebben uit zijn fouten.

Laatst bewerkt:
Bewijst hiermee mss wel het gelijk om voor Philipsen te kiezen in de Tour
Hoe? Wat maakt het uit of Merlier maar een halve Tour kan rijden en Philipsen een volledige?
Merlier heeft een aanzienlijke kans om een rit te pakken in die helft die hij mee rijdt. Philipsen is quasi kansloos in een veld dat en Ewan en Bennet en waarschijnlijk Démare en weet ik veel nog bevat. Wat heb je aan een sprinter die 3 weken mee rijdt en een keer 3de wordt, 2 keer 5de en nog 3 keer top 10 rijdt? Just niks. Dan heb je veel meer aan een Merlier die 10 dagen mee rijdt, een rit wint en een week later af stapt.
Of misschien deed Evenepoel gewoon het meest zijn best van iedereen. De afgelopen ritten is er meermaals gezegd dat die niet kon sprinten en de rit voor gisteren waren we het er allemaal over eens dat Bernal explosiever was dan Evenepoel. We spreken hier continu over 2 renners terwijl er nog 9 binnen de minuut staan, onder wie Yates, Martin en Carthy.

Ik heb vooral het idee dat Bernal en Evenepoel voorlopig het gretigsten zijn en dat de rest mogelijk meer doseert. Yates heeft in 2018 in de voorlaatste rit de Giro verloren nadat hij 3 weken ongenaakbaar leek. Die zou wel eens geleerd kunnen hebben uit zijn fouten.
Ik denk wel dat het uiteindelijk toch wel tussen Bernal en Evenepoel zal gaan maar inderdaad in 2018 achte ik Yates ook zegezeker nadat hij veel minder tijd verloor dan verwacht tegen Dumoulin in die ITT. En uiteindelijk was het daar ook een kansloos geachte Froome die ermee aan de haal ging. Froome had daar in de eerste week al een aantal keer een klein pakje slaag gehad. Mannen als Yates en Carthy hebben eigenlijk nog relatief anoniem rondgereden zonder écht in de problemen te komen. En bv Carthy heeft vorig jaar in de Vuelta bewezen dat hij ook diep in de 3de week nog goed uit de verf kan komen (zie Angliru).

Ik verwacht ook ergens Yates nog met een vrij vroege aanval op een langere klim in het hooggebergte

Hart was vorig jaar ook geen kopman
Waar haal jij die 440w gegevens? Nu goed als je 120km op gemak rijdt ervoor is het eenvoudiger natuurlijk
Zegt hij zelf in het interview toch

Gaat over rit 15 van vorig jaar , hij deed geen kopwerk maar hindley wel.

Het was niet op het dooie gemak ervoor (Dennis in de vlucht), maar zelf al was het op het gemak , sowieso niet simpel omdat te doen zelf voor profs.

Ik denk wel dat het uiteindelijk toch wel tussen Bernal en Evenepoel zal gaan maar inderdaad in 2018 achte ik Yates ook zegezeker nadat hij veel minder tijd verloor dan verwacht tegen Dumoulin in die ITT. En uiteindelijk was het daar ook een kansloos geachte Froome die ermee aan de haal ging.
Zulke zaken zijn een constante in de Giro de laatste jaren. Wie dacht na twee weken dat Nibali zou winnen in 2016? Wie dacht dat Yates zou verliezen en Froome zou winnen in 2018? Wie dacht dat niet Roglic of Nibali zou winnen in 2019, hoe sterk Carapaz ook oogde tijdens zijn eerste ritwinst? Wie dacht dat Hart ging winnen vorig jaar?

De échte échte bergritten waar alles vroeg openscheurt moeten nog komen. Dit is wederom op dat vlak een typische Giro, met de eerste aankomsten boven waar zowat alle favorieten toekomen in een groep die 20 man sterk is, zoals we gewend zijn vanop de Etna of Montevergine di Mercogliano, en de verschillen eerder niet op de bergen maar wel op heuvels gemaakt zijn.

Zegt hij zelf in het interview toch

Gaat over rit 15 van vorig jaar , hij deed geen kopwerk maar hindley wel.

Het was niet op het dooie gemak ervoor (Dennis in de vlucht), maar zelf al was het op het gemak , sowieso niet simpel omdat te doen zelf voor profs.
En Pidcock liep ook 5km in 13min25 volgens zichzelf, bleek hoogstens 4.75km te zijn

Effectieve cijfers zien wil ik!

Plankgas bergop volk van Ineos lossen? En wie exact gaan ze daarvoor inschakelen?
De vier anderen van Quickstep zijn zich aan het sparen (wens ik), om één rit alles te geven. Moet toch lukken? Desnoods gaan ze zo diep dat ze twee maanden geen fiets meer willen aanraken. Zeker als Serry (en Keisse) zijnde. Die zullen voor altijd - voor de grote koersliefhebbers - worden beschouwd als de mannen die een Belg naar de eerste GT-winst hebben gestuwd sinds De Muynck. Daarvoor zou ik als knecht het zwart voor mijn ogen rijden.
Het moet ooit opgeraken bij enkelen van Ineos, zeker :unsure:?
Laat me fantaseren over positief uitdraaiende scenario's :eviltongue:. Ik heb al genoeg naar JVDB zitten te roepen om aan te vallen en hij vertikte het, maar met zijn 'beperkt' talent en intense voorbereiding alleszins chapeau voor wat hij verwezenlijkt heeft in de GT'.

Een heel mooi artikel erover: (wel in het frans). https://www.chronoswatts.com/en/news/167/
enkel hindley heeft strava dacht ik

Wil gewoon aantonen dat de giro van vorig jaar misschien mindere namen had , maar dat de klimprestaties sterk waren voor niet "toprenners van naam (dat zijn namelijk Pogacar, Roglic,.. )
Staan toch nergens effectief geregistreerde wattages als ik het goed heb?
Wind die goed staat, vanaf de voet strak tempo in groep, .. maakt al snel wel 1-2min.

Uiteraard kunnen die mannen een stukje fietsen

De échte échte bergritten waar alles vroeg openscheurt moeten nog komen. Dit is wederom op dat vlak een typische Giro, met de eerste aankomsten boven waar zowat alle favorieten toekomen in een groep die 20 man sterk is, zoals we gewend zijn vanop de Etna of Montevergine di Mercogliano, en de verschillen eerder niet op de bergen maar wel op heuvels gemaakt zijn.
Inderdaad. De echte test voor Evenepoel moet nog komen. Maar ik zou niet bij voorbaat durven beweren dat hij minuten per bergrit gaat verliezen. Je zou verwachten van wel, maar het is gene normale dus who knows. :tongue:

Staan toch nergens effectief geregistreerde wattages als ik het goed heb?
Wind die goed staat, vanaf de voet strak tempo in groep, .. maakt al snel wel 1-2min.

Uiteraard kunnen die mannen een stukje fietsen
Dat zal wel ergens staan (die mannen van chronowatts hebben een soort van simulator ook die dat berekent).
wou gewoon effe duidelijk maken dat het niveau vorig jaar NIET belachelijk laag lag.

Inderdaad. De echte test voor Evenepoel moet nog komen. Maar ik zou niet bij voorbaat durven beweren dat hij minuten per bergrit gaat verliezen. Je zou verwachten van wel, maar het is gene normale dus who knows. :tongue:
Zeg ik ook niet. Voor mij is hij samen met Bernal topfavoriet, maar ik en voorspellingen is niet altijd een geslaagd huwelijk. 😅

De eerste rustdag in de Giro.
Aangezien het merendeel van jullie groot fan zijn van Karl Vannieuwkerke en eraan toegevoegd zijn talkshow Vive le Vélo, ga ik jullie vervelen met een beetje Giro-geschiedenis:

De oprichting van de Giro gebeurde onder het oog van 'La Gazzetta', die de loef wilden afsteken van hun tegenhanger 'Corriere della Sera'. Zij hadden plannen om zelf een Italiaanse etappekoers te organiseren.
Een accountant werd gevraagd om geld op te halen voor de start van de Giro (Corriere della Sera doneerde zelfs geld), die werd aangekondigd in 1908.

In de koers zelf (1909) moesten de wielrenners op verschillende plaatsen op het ellenlange parcours langs een checkpunt gaan om hun aan te melden, om het valsspelen tegen te gaan (zoals een trein nemen in etappe twee).
Men fotografeerde de coureurs voor de start van een rit en erna. Ze vergeleken de foto's en keken naar tekenen van vermoeidheid.
Idiote supporters zijn van alle tijden, want de Fransman Trousselier werd opgehouden door verspreide duimspijkers, met dank aan het publiek.
Ze waren niet alleen gericht tegen de Fransman, maar ook tegen de rest van het peloton. Luigi Ganna won de vijfde rit, na een lekke band als leider.
Etappe zeven werd uitgevochten door Giovanni Rossignoli en Ganna. Laatstgenoemde demarreerde en won de bergrit.
In de achtste en laatste rit kwam een politiepaard ten val, net als enkele coureurs. Beni moest uitwijken, maar won. Ganna werd derde.
Het klassement werd niet opgemaakt op basis van tijd, maar op punten. Hoe dichter bij plaats 1, hoe minder punten je kreeg. Laagste aantal won op het einde.
Ganna won de eerste Giro met twee punten voorsprong, maar mocht men de tijd erbij nemen, zou Rossignoli gewonnen hebben met een voorsprong van meer dan een halfuur.

Een jaar later - na het succes van de eerste Giro - voegde men twee etappes toe en de totaal afstand was een vijfhonderdtal kilometer langer.
Tweevoudig Tourwinnaar Georges Mazan deed terug mee, maar haalde Milaan niet.
Een landgenoot van hem (Dortignacq) won als eerste niet-Italiaan een rit. De Franse winst hadden de Italiaanse fans niet zo graag.
Ze stuwden hun landgenoten voorts om tegen de buitenlanders te racen. Met succes, want voor de rest was het Italië dat de klok sloeg.
Carlo Galetti won de eerste van zijn drie opeenvolgende Giro'.
Leuk weetje: Pavesi - ritwinnaar in deze Giro - werd ploegleider van wielerploeg Legnano. Hij had Bartali, eerstejaars Coppi en Binda onder zijn vleugels. Legnano zou in totaal meer dan dertig keer de Drie Grote Italiaanse koersen winnen over een tijdsbestek van 38j.

In de derde Giro werd Georges Mazan (Petit-Breton) leider na etappe negen. De eerste buitenlandse leider.
De winnende tijd was 132u, verdeeld over twaalf etappes, met vierentwintig finishers van de oorspronkelijke zesentachtig.

Na drie edities waarin de renner frontaal stond om de Giro te winnen, gooide men het over een andere boeg. De eindwinnaar zou een team worden (Atala-Dunlop).
De teams bestonden uit vier renners en drie van de vier MOESTEN de etappe uitrijden of de ploeg werd gediskwalificeerd.
De eerst geannuleerde rit in een Giro gebeurde hier, door een overstroomde rivier. Heel wat wielrenners reden verkeerd en deden hun beklag.
Met succes.

Giro 1913. Een team dat won had niet de heroïsche impact van het individu, dus terug de renner, die de Giro kon winnen.
De eerste Giro waarin de eindwinnaar (Oriani) geen etappe won. De laatste thuiskoers van Ganna en de eerste van Girardengo...

In de heroïsche periode van het wielrennen voor WOI wordt de Giro van 1914 beschouwd als de zwaarste ooit.
Acht etappes voorgeschoteld met een totaal aantal km' van een dikke 3000.
Vijf etappes van +400km en herbergde de langste etappe (430km) + de Giro werd uitgereden door acht renners van de eenentachtig.
Het eindverschil tussen de winnaar en runner-up was bijna twee uur (eerste Giro waarin de tijd werd gebruikt als klassement).
Gemiddelde snelheid lag op 23.4km/u.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan