Giro d'Italia 2025

KiBMMYj3DnwmEla8fVba_130125-024427.jpg

Vrijdag begint de 1ste grote ronde van het jaar, de Giro!

De titelverdediger komt niet aan de start in deze 108ste editie van de Ronde van Italië die voor het eerst in Albanië start.

Uiteraard gaat Landa winnen maar voor de tweede plek is Roglic allicht nog steeds favoriet. Hij wordt geflankeerd door oud-winnaar Hindley en de nummer twee van vorig jaar, D.F. Martinez.
De voornaamste uitdagers worden waarschijnlijk Yates en Ayuso van het steeds sterke UAE blok.
Verder zien we nog een paar toffe namen zoals Tiberi, S. Yates, Gaudu, Storer, Gee, Arensman, Ciccone,...
Met Carapaz, Quintana en Bernal staan er nog drie voormalige laureaten aan de start.

Vorig jaar kon de Giro uitpakken met de twee snelste spurters, dit jaar is het toch wat minder. Groves, Kooij, Moschetti, Sam Bennett,... zullen allicht de dienst uitmaken in de vlakke sprints.
Interessanter zijn de namen die niet per se in 1 hokje te duwen zijn. Pedersen, Van Aert en Pidcock maken hun debuut in deze Giro.
Voor Van Aert zou het toch modelijk moeten zijn om een ritje mee te pikken en de trilogie te vervolledigen. Een puntentrui moeilijk liggen met Kooij in de ploeg.

Ik kijk persoonlijk heel erg uit naar wat Gee en Storer gaan doen, ook benieuwd welke stoot Astana hier ongetwijfeld gaat uithalen.

Voor Van Aert zou het toch modelijk moeten zijn om een ritje mee te pikken en de trilogie te vervolledigen. Een puntentrui moeilijk liggen met Kooij in de ploeg.
Heeft wel een serieuze concurrent aan Pedersen die dit jaar nog dichter bij het profiel van VA aanleunt. Massasprints zouden inderdaad voor Kooij moeten zijn logischerwijs. Ik geef hem nog het meeste kans in de 2 tijdritten die hem moeten liggen.

Giro d’Italia 2025 – etappeschema​

start – finishkmtype
19-5Durazzo – Tirana164,0heuvels
210-5Tirana – Tirana13,7ITT
311-5Valona – Valona160heuvels
12-5rustdag
413-5Alberobello – Lecce187vlak
514-5Ceglie Messapica – Matera144heuvels
615-5Potenza – Napels226heuvels
716-5Castel di Sangro – Tagliacozzo168heuvels
817-5Giulianova – Castelraimondo197heuvels
918-5Gubbio – Siena181heuvels
19-5rustdag
1020-5Lucca – Pisa28,6ITT
1121-5Viareggio – Castelnovo ne’ Monti185heuvels
1222-5Modena – Viadana172vlak
1323-5Rovigo – Monte Berico180heuvels
1424-5Treviso – Nova Gorica186vlak
1525-5Fiume Veneto – Asiago214bergen
26-5rustdag
1627-5Piazzola sul Brenta – Brentonico199bergen
1728-5San Michele all’Adige – Bormio154bergen
1829-5Morbegno – Cesano Maderno144vlak
1930-5Biella – Champoluc166bergen
2031-5Verrès – Sestrière203bergen
211-6Rome – Rome141vlak

Is de Giro altijd zo vroeg? Ik kan me precies herinneren dat die een aantal jaar geleden later viel?
Anyway, heb er weer zin in. Voor mij toch ook een prachtige koers waar ik elk jaar enorm naar uitkijk.

Is de Giro altijd zo vroeg? Ik kan me precies herinneren dat die een aantal jaar geleden later viel?
Anyway, heb er weer zin in. Voor mij toch ook een prachtige koers waar ik elk jaar enorm naar uitkijk.
Is al altijd het eerste of tweede weekend van mei.

Er is een giromanager op Sporza waar er terug een minicompetitie kan gemaakt worden. Ik wil dat wel doen indien gewenst

Tenzij ze de trui gaan weggeven is de tweede relatief easy voor de GC-mannen. Een vrijbuitersweek.
De eerste rit is een halve bergrit (zeker zo vroeg als de benen warm moeten draaien) en dan een TT.
Welke idioot verzint zoiets?
Twee sprinterskansen in week 1. Drie deftige sprinterskansen in de rest van de Giro. Ocharme, de snelle mannen, die moeite hebben met bergop rijden.
ook benieuwd welke stoot Astana hier ongetwijfeld gaat uithalen.
O'Connor-gewijs podium halen met Fortunato en Ulissi top-vijftien.

Ik acht de kans toch groot dat Roglic heel dicht zal zitten.
Laat ons vooral hopen op wat spanning.

Ik acht de kans toch groot dat Roglic heel dicht zal zitten.
Laat ons vooral hopen op wat spanning.

Laat ons hopen op een mooiere giro dan 2023, ik vind vluchtetappes heel leuk maar dat was teveel van het goede.
Maar ik vrees ervoor met Roglic en dat het van Ayuso zal moeten komen.
Prima kerel Roglic, maar ik vind het soms wat jammer hoe hij koerst door zijn laatste sterke KM.
Ik blijf erbij dat hij daardoor zijn TDF 2020 verliest en in Vuelta 2020 veel geluk had dat Movistar nog boos was op Carapaz en hierdoor nog net zijn Vuelta binnenhaalt.

Laat ons hopen op een mooiere giro dan 2023, ik vind vluchtetappes heel leuk maar dat was teveel van het goede.
Maar ik vrees ervoor met Roglic en dat het van Ayuso zal moeten komen.
Prima kerel Roglic, maar ik vind het soms wat jammer hoe hij koerst door zijn laatste sterke KM.
Ik blijf erbij dat hij daardoor zijn TDF 2020 verliest en in Vuelta 2020 veel geluk had dat Movistar nog boos was op Carapaz en hierdoor nog net zijn Vuelta binnenhaalt.

Laat hem maar doen met zijn aanpak hoor.
Zijn palmares liegt er niet om, en je moet ook nog in die positie zitten zodat je dat eindschot kan benutten.

11 belangrijke rittenkoersen gewonnen, 3 minder dan Sean Kelly.
Enkel Zwitserland mankeert op zijn palmares, voor de rest ze allemaal al minstens 1x gewonnen.

Ik denk dat we een mooie Giro gaan zien, zonder de echte grote tenoren erbij, hopelijk met wat spanning tot op het eind van de derde week!

Dat ze trouwens zelfs nog maar durven insinueren dat hij voor een klassement zou gaan is pas helemaal belachelijk.
Hoezo zou hij dat doen met een Yates aan de start.

Ik vermoed dat hij weer gevangen gaat zitten in een te sterke ploeg, die andere niet verenigbare ambities hebben.
Yates voor een klassement en Kooij voor de sprint. Wout zal het vooral van bepaalde ritten en geluk moeten hebben, maar op veel hulp zal hij vrees ik niet moeten rekenen.

Dat ze trouwens zelfs nog maar durven insinueren dat hij voor een klassement zou gaan is pas helemaal belachelijk.
Hoezo zou hij dat doen met een Yates aan de start.

Ik vermoed dat hij weer gevangen gaat zitten in een te sterke ploeg, die andere niet verenigbare ambities hebben.
Yates voor een klassement en Kooij voor de sprint. Wout zal het vooral van bepaalde ritten en geluk moeten hebben, maar op veel hulp zal hij vrees ik niet moeten rekenen.
citation needed

citation needed
Geruchten - vooral uit Nederland - over klassementsambities, die drukt Van Aert de kop in. "We willen hier zoveel mogelijk ritten winnen en met Simon Yates gaan we voor een klassement. De Giro winnen is nooit een doel geweest. Dat zijn niet mijn woorden."

Goed ziek geweest, ook aan die antibiotica gezeten. Dat gaat toch in de benen kruipen vrees ik.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan