Ik heb de bachelor toegepaste inf gevolgd (jaren geleden), heb een poging gedaan tot master (jaren geleden) en ben nu bezig met graduaat IoT.
De typische uitleg van hogescholen en universiteiten is altijd dezelfde meer praktijk en minder theorie.... meestal komen ze dan ook af met zo een schema met blokjes om de opleiding te situeren....
Graduaat vs Bachelor
Bij de bachelor opleiding ga je meer zien en je zal iets meer theorie vakken krijgen. Als je dit in dagonderwijs zou ik misschien toch de voorkeur geven aan de bachelor. Oké jaartje meer maar bon dan heb je je bachelor en in theorie meer kennis. Moest dit toch niet lukken dan kan je nog altijd naar de graduaat gaan met wat vrijstellingen dus niks verloren. ;-)
Wat vakken betreft je hebt er minder dus je gaat minder zien... maar dat is vooral voor de meer theorie vakken zoals software design kom je al eens tegen in de bachelor en niet in de graduaten. Dus de meer theoretische gedeelte van de informatica wordt snel vergeten in de graduaatsopleidingen en de focus zal zich op het programmeren liggen. Als ik naar de master kijk en een graduaat opleiding (is makkelijk op de extrema's naast elkaar te leggen) dan zie je dat in een master een focus ligt op algoritmen, bewijzen en onderzoek. Bij de graduaat gaan ze eerder kijken is deze persoon in staat om een software toepassing te ontwikkelen.
Voorkennis voor het graduaat/bachelor:
Zorg voor een degelijk niveau van wiskunde zodat je deze vakken kunt. Met andere woorden een goede kennis van algebra en miss lineare algebra (dat was bij ons een vak, toen!).
Beetje voorkennis van programmeren is handig, leer jezelf in de zomer wat java of c# of python of ...., En met leren bedoel ik niet zo zeer bouw game x of web applicatie y. Programmeer de typische problemen die je hier op kunt terugvinden:
https://github.com/zhiwehu/Python-programming-exercises/blob/master/100+ Python challenging programming exercises.txt
Oké niet zo fancy problemen maar deze bereiden je wel goed voor!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt