Professionele bachelor of graduaat?

jopol

New member
Hallo, ik ben een 21-jarige man momenteel te werk als machine operator. Mijn contract loopt binnenkort af ( of ze bieden een vast aan ).
Ik ben aan het nadenken om na afloop van mijn contract te gaan studeren dat zou ik proberen te doen via de VDAB zodat ik een uitkering zou kunnen ontvangen. Maar het is ook mogelijk dat ik een vast contract krijg aangeboden van mijn werk maar dan zou ik nog steeds willen proberen te studeren. Deze job zie ik mij zeker niet heel mijn leven doen. Nog een beetje background.
Bijna 4 jaar van school af. Diploma secundair onderwijs TSO boekhouden-informatica. Nu mijn vragen:

Stoppen met werken en gaan studeren met uitkering(indien mogelijk) of blijven werken en werkstudent worden?
Professionele bachelor of graduaat tijdens voltijdse job (3-ploegen) hoe haalbaar is het en hoe zwaar? Welke van deze 2 opties zou beter zijn tijdens een full time job.
In het algemeen hoeveel zwaarder is een professionele bachelor t.o.v een graduaat?
Deze vragen mogen in het algemeen beantwoord worden of specifiek op de bachelor accountancy-fiscaliteit of graduaat accounting administration.
Ik ben momenteel ook naar het kijken naar de graduaat logistiek & transport of de bachelor supply chain management. En naar andere richtingen :eek:
Tips of advies over deze/andere richtingen zijn ook altijd welkom.

Mijn pros en cons voor graduaat en bachelor
Bachelor + hoger diploma, opent meer deuren, uitgebreider, meer vraag - meer theorie, talen, 3/4 jaar
Graduaat + kortere opleiding, minder theorie, minder talen (Frans). - meer vraag naar bachelor, minder uitgebreid, nog niet zo bekend.

Mijn excuses ik weet dat dit soort vragen hier veel worden gepost. Maar toch alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Stoppen met werken en gaan studeren met uitkering(indien mogelijk) of blijven werken en werkstudent worden?

Ik had al een bach inf toen ik nog een graduaat iot ging volgen in avond. Ik had dus al wat vrijstellingen en ervaring. Ik moest dit ook combineren met een gezin en kinderen en het is mij gelukt. Jij bent 21 jaar dus ik vermoed dat je nog niet zo heel veel rond je kop hebt (of dat hoop ik toch voor je). Natuurlijk dit is iets wat alleen jij als persoon moet voelen. Een medestudent van mij was werkloos maar voorhem was het heel pittig... Dus dit is iets wat je pas gaat merken wanneer je eraan begint. Afhankelijk van je keuze zou ik minsten halftijds blijven werken tenzij het niet anders kan. Je bent nog maar 21 dus je gaat nog lang genoeg mogen werken.

Professionele bachelor of graduaat tijdens voltijdse job (3-ploegen) hoe haalbaar is het en hoe zwaar? Welke van deze 2 opties zou beter zijn tijdens een full time job.
Dit hangt ook weer af van de workload en hoe makkelijk je de leerstof absortbeert. Ik ken mensen die een gezin met master combineren... Ik zou eerst kijken wat ze aanbieden. Bieden ze een graduaat in avondonderwijs aan of een bachelor in afstandsonderwijs zijn twee verschillen. Bij het eerste moet je naar school, wat soms een stukje rijden is. Bij het andere moet je genoeg discipline hebben om op je eigen te studeren. Dus voor dit zou je eens moeten nadenken wat het best past voor uw situatie. Hoe zwaar iets is ook heel persoonlijk. Ik ken mensen die vlogen door hun master alsof het niets was voor andere was het ander weer wel zweten en zwoegen. Typisch heeft een bachelor meer algemene vakken zoals taalvakken wiskunde vakken. Of hebben de vakte meer diepgang. Als je zeker wilt spelen kan je altijd voor het graduaat gaan. Of je kan zeggen ik ga toch voor de bachelor, ergste wat er kan gebeuren is dat je het niet haalt en de vakken waarvoor je slaagt kunt meenemen naar het graduaat zodat je meer vrijstellingen hebt. Dus in zekere zin heb je nog niets verloren.

In het algemeen hoeveel zwaarder is een professionele bachelor t.o.v een graduaat?
Ik vond beide goed te doen, ik had geen problemen. Voor andere was het weer moeilijker. Zoals ik zei hangt van persoon tot persoon af. Typisch is dat een bachelor iets meer in de diepte gaat en meer algemene vakken heeft zoals wiskunde en taal. Je bent 21, je kan eerst een graduaat doen en dan doorstromen naar een bachelor. OF je kan eerst een bachelor doen. Natuurlijk bachelor is 180sp een graduaat is 120sp als je dan nog wilt doorstromen ga je wrs nog een extra jaar moeten doen. Vaak is doorstromen naar bachelor een studieprogramma van 60 a 100sp die je moet opnemen.

Hopelijk heb je hier iets aan...

Er is het traject van 2 of 3 jaar studeren om een specifiek diploma te behalen, en dan te beseffen dat die gedroomde sector alsnog ferm tegenvalt.
Kans is groot dat je dat zal overkomen.

Alternatieve route zonder diploma: ben je bereid een stuk gratis of aan lager loon te werken (leergeld) in je gedroomde sector? Indien ja, dan kan jij een deftige werkgever overtuigen van je attitude en wil om er te komen.
Of: ga langs bij wat bedrijven of voel mensen aan de tand die bepaade jobs doen; loop een keer mee met die mensen. Leer de job of sector kennen zoals ze echt is, niet zoals jij denkt dat het is.
Noemen ze tegenwoordig "duaal leren".
Mensen met échte passie voor een job, zien loon als onderschikt tav. de uitdaging zie ze mogen realiseren.
Indien je dus onvoldoende motivatie vaststelt; herhaal bovenstaande totdat je iets vindt waar je de volgende 10jaar mee bezig wil zijn ipv. (onbewust) bevliegingen achterna te hollen.
Succes.

Terug
Bovenaan