Advies: bachelor of ITAA titel?

Dat heb ik nooit beweerd. Mijn stellingen:
1. Bachelor diploma gaat meer deuren openen
2. Solliciteren zal makkelijker gaan, zonder bachelor wordt je al direct gefilterd, ongeacht werkervaring. (er zijn genoeg sollicitanten met diploma én met werkervaring)
3. Arbeidsmarkt in België is gericht op diploma's, vooral voor eerste jobs ja.

Kan je zonder diploma in de sector werken, tuurlijk, maar je gaat over een pak meer horden moeten gaan dan met een bachelor diploma. Inclusief doorgroeimogelijkheden.
Drie stellingen die dus niet relevant zijn voor de topicstarter. Dat is net het hele punt.

Drie stellingen die dus niet relevant zijn voor de topicstarter. Dat is net het hele punt.
Lijkt me zeer relevant. Zeker als je comments geeft als "Die behaalde bachelor stelt op dat moment niets meer voor ten opzichte van uw gewonnen ervaring, dus zie daar eerlijk gezegd de meerwaarde niet van in"

OP vragen:
>Nu twijfel ik om toch nog voor de bachelor accountancy-fiscaliteit te gaan naast mijn fulltime job
>Zijn er nog mensen die fulltime gewerkt hebben en gestudeerd?

Dat heb ik nooit beweerd. Mijn stellingen:
1. Bachelor diploma gaat meer deuren openen
2. Solliciteren zal makkelijker gaan, zonder bachelor wordt je al direct gefilterd, ongeacht werkervaring. (er zijn genoeg sollicitanten met diploma én met werkervaring)
3. Arbeidsmarkt in België is gericht op diploma's, vooral voor eerste jobs ja.

Kan je zonder diploma in de sector werken, tuurlijk, maar je gaat over een pak meer horden moeten gaan dan met een bachelor diploma. Inclusief doorgroeimogelijkheden.
1. Werkervaring als persoonlijke boekhouder van Koning Filip zal allicht nóg meer deuren openen... Daar gaat het hier niet over.
2. Ik herhaal dat dit niet klopt. Er zijn genoeg kantoren die voorbij het diploma kijken en eerder naar werkervaring kijken. Voor ons idem ditto, wij hebben het merendeel Bachelors Financiën en Verzekeringen, als wij een goed profiel hebben (ervaring zonder diploma) zullen wij deze zeer zeker op gesprek laten komen. Zijn alle kantoren zo? Neen, dat beweer ik niet, zie ook mijn bericht wat mijn visie is over kantoren die zeggen "5 jaar werkervaring maar geen Bachelor? Je komt er niet in!"
3. Dat iets "gericht" is op diploma's wil niet zeggen dat je diploma er nog toe doet na relevante werkervaring. Vanaf dat je 5 (of pakt dan 10) jaar werkervaring heeft zal er echt zeer zelden nog naar je diploma gekeken woden en meer naar ervaring. En dit haal ik niet van Reddit, dit haal ik uit mijn persoonlijke ervaring (alsook die van mijn vrouw die in Accountancy ook instaat voor aanwervingen).
4. Ze heeft al werk. Heel je betoog lijkt daarop gefocust "om een job te vinden". Hier gaat dat helemaal niet over, zij heeft reeds een job.... En ik herhaal voor de zesde keer, eens je die eerste job hebt en je doet daar ervaring op, verwatert het belang van je Bachelor of je Master.

Zeker als je er nog aan moet beginnen is dat echt je reinste tijdverspilling om nog voor een Bachelor te gaan als je al in de sector zit. Moest één van onze collega's zonder Bachelor FVE naar ons afstappen en zeggen "ik ga na de werkuren voor mijn Bachelor FVE gaan" zouden we eens goed lachen en die persoon tot andere gedachten brengen. Werk elke dag 1 uur "gratis" waarbij je focust om nieuwe dingen te leren op de job zelf, dan ga je veel verder komen en veel grotere stappen zetten.

2. Ik herhaal dat dit niet klopt. Er zijn genoeg kantoren die voorbij het diploma kijken en eerder naar werkervaring kijken. Voor ons idem ditto, wij hebben het merendeel Bachelors Financiën en Verzekeringen, als wij een goed profiel hebben (ervaring zonder diploma) zullen wij deze zeer zeker op gesprek laten komen. Zijn alle kantoren zo? Neen, dat beweer ik niet, zie ook mijn bericht wat mijn visie is over kantoren die zeggen "5 jaar werkervaring maar geen Bachelor? Je komt er niet in!"
Voorbij het diploma kijken is normaal, de major, de punten daar wordt vaak niet naar gekeken. Maar een nee op het puntje "heeft een bachelordiploma" zou betekenen dat in uw bedrijf de meeste er niet eens zouden werken met de info die je geeft.
3. Dat iets "gericht" is op diploma's wil niet zeggen dat je diploma er nog toe doet na relevante werkervaring. Vanaf dat je 5 (of pakt dan 10) jaar werkervaring heeft zal er echt zeer zelden nog naar je diploma gekeken woden en meer naar ervaring. En dit haal ik niet van Reddit, dit haal ik uit mijn persoonlijke ervaring (alsook die van mijn vrouw die in Accountancy ook instaat voor aanwervingen).
Geef maar eens cijfers dan van de effectieve aanwerving die uw vrouw doet en vertel eens hoeveel % daarvan een bachelor of hoger hebben.
Zeker als je er nog aan moet beginnen is dat echt je reinste tijdverspilling om nog voor een Bachelor te gaan als je al in de sector zit. Moest één van onze collega's zonder Bachelor FVE naar ons afstappen en zeggen "ik ga na de werkuren voor mijn Bachelor FVE gaan" zouden we eens goed lachen en die persoon tot andere gedachten brengen. Werk elke dag 1 uur "gratis" waarbij je focust om nieuwe dingen te leren op de job zelf, dan ga je veel verder komen en veel grotere stappen zetten.
En hoeveel collega's (leeftijd <30) heb je dan zonder bachelor en hoeveel met bachelor of hoger?

Geef maar eens cijfers dan van de effectieve aanwerving die uw vrouw doet en vertel eens hoeveel % daarvan een bachelor of hoger hebben.

En hoeveel collega's (leeftijd <30) heb je dan zonder bachelor en hoeveel met bachelor of hoger?
De realiteit is natuurlijk wel dat de meeste sollicitanten net die bachelor hebben omdat er zo hard wordt ingepeperd dat je moét verder studeren en een bachelor moét behalen. De cijfers zullen dus altijd in uw voordeel spreken. Bovendien gaat een 18-jarige die geïntresseerd is in accountancy quasi altijd eerst een opleiding (bachelor) volgen en niet solliciteren bij een accountancy kantoor.

Vega geeft echter zelf al meermaals aan, en ik geef dat ook aan, dat iemand met enkele jaren ervaring bij de kantoren die ik zie altijd zal worden uitgenodigd voor een gesprek en een aanbieding zal krijgen als die inhoudelijk over de juiste basis en mentaliteit beschikt, ongeacht welk diploma die heeft.

Dus opnieuw: Op basis van welke feedback/info beschik jij (buiten die Reddit post hierboven) om die uitspraken te blijven doen? Vega's partner heeft 15 jaar ervaring en ik kom quasi dagelijks bij boekhoudkantoren in mijn regio. Ik ben zeer benieuwd wat je daar tegenover zet.

De realiteit is natuurlijk wel dat de meeste sollicitanten net die bachelor hebben omdat er zo hard wordt ingepeperd dat je moét verder studeren en een bachelor moét behalen. De cijfers zullen dus altijd in uw voordeel spreken. Bovendien gaat een 18-jarige die geïntresseerd is in accountancy quasi altijd eerst een opleiding (bachelor) volgen en niet solliciteren bij een accountancy kantoor.

Vega geeft echter zelf al meermaals aan, en ik geef dat ook aan, dat iemand met enkele jaren ervaring bij de kantoren die ik zie altijd zal worden uitgenodigd voor een gesprek en een aanbieding zal krijgen als die inhoudelijk over de juiste basis en mentaliteit beschikt, ongeacht welk diploma die heeft.

Dus opnieuw: Op basis van welke feedback/info beschik jij (buiten die Reddit post hierboven) om die uitspraken te blijven doen? Vega's partner heeft 15 jaar ervaring en ik kom quasi dagelijks bij boekhoudkantoren in mijn regio. Ik ben zeer benieuwd wat je daar tegenover zet.
Dus beide werken in een omgeving vol met bachelor/masters en hebben zelf ook een bachelor/master. Maar raden af om een bachelor te halen. :oi22:

Voorbij het diploma kijken is normaal, de major, de punten daar wordt vaak niet naar gekeken. Maar een nee op het puntje "heeft een bachelordiploma" zou betekenen dat in uw bedrijf de meeste er niet eens zouden werken met de info die je geeft.
Klopt niet.

Ik vrees dat ik die tijd daar zelf niet in ga steken en ook de tijd van mijn vrouw daar niet voor ga gebruiken maar ik kan u wel meegeven dat mijn vrouw u bij deze bevestigt dat als je relevante werkervaring hebt, naar diploma niet wordt gekeken (tenzij je bvb. nog geen werkervaring hebt). Maar een junior/senior-profiel die X aantal jaar ervaring heeft zal altijd op gesprek uitgenodigd worden. Mogelijks zullen ze polsen naar kennis, maar ze zullen zeker niet de vraag stellen "hoe komt het dat je geen Bachelor hebt?".

Ik neem aan dat het percentage aanwervingen mét Bachelor uiteraard hoger zal zijn doordat er gigantisch veel mensen de Bachelor ook effectief halen en zo in de sector geraken, voor de tigste keer, in dit topic gaat het over iemand die reeds werkervaring heeft.

We hebben momenteel 10 twintigers waarvan er 8 een Bachelor hebben en 2 "enkel" een middelbaar diploma hebben (zelfs geen andere niet-gerelateerde Bachelor. Voordat je zegt "Aha! Dus het is gemakkelijker om bij jullie binnen te geraken als Bachelor?" De 8 twintigers die bij ons werken met een Bachelor zijn alle 8 collega's die als stagiair bij ons begonnen zijn en vervolgens in dienst gegaan zijn. Dat is een bewuste strategie dat we onze nieuwe aanwervingen wanneer mogelijk vanuit de Hogeschool halen en zelf kneden. Let wel op dat dit een strategie is die zeer weinig werkplekken hanteren. Een van de niet-Bachelors is 7 jaar geleden bij ons begonnen en was een persoonlijke kennis van de zoon van één van onze bestuurders (en had anderhalf jaar van de opleiding op de Hogeschool erop zitten maar was het school beu), de andere niet-Bachelor is vorig jaar bij ons gekomen via een traject van de VDAB in samenwerking met een verzekeraar waarbij personen zonder relevante kennis X aantal maanden opgeleid worden door de verzekeraar en in tussentijd bij verzekeringsmakelaars stage mogen lopen.

Wij zijn op dat vlak wat atypisch en werven liever jonge mensen aan die nog geen concrete werkervaring hebben dan ervaren mensen. De reden dat we qua jongeren dan 80% Bachelors hebben 80% niet-Bachelors is doordat we simpelweg de vraag niet krijgen van andere jonge mensen zonder Bachelor of ze bij ons mogen komen werken. De reden daar dan weer voor is omdat ze de fabeltjes van mensen zoals jij geloven dat ze nooit een job zullen vinden zonder Bachelor.

Ik heb nu trouwens serieus wat in mijn kaarten laten kijken, ik herhaal mijn vraag naar u waar je nog niet op hebt geantwoord:

Mag ik vragen wat uw profiel is dat je hier zo hardnekkig van overtuigd bent dat je zonder Bachelor maar wel met ervaring weinig kan doen in de Accountancy?

Wij zijn op dat vlak wat atypisch en werven liever jonge mensen aan die nog geen concrete werkervaring hebben dan ervaren mensen. De reden dat we qua jongeren dan 80% Bachelors hebben 80% niet-Bachelors is doordat we simpelweg de vraag niet krijgen van andere jonge mensen zonder Bachelor of ze bij ons mogen komen werken. De reden daar dan weer voor is omdat ze de fabeltjes van mensen zoals jij geloven dat ze nooit een job zullen vinden zonder Bachelor.
Heel je verhaal bevestigd dus mijn punt dat een bachelor meer deuren opent.

Je argument is gebaseerd op de veronderstelling dat jongere zonder diploma geen poging doen om te solliciteren. De mijne is gebaseerd op cijfers die je zelf bevestigd. Schaakmat :fingerguns:

Heel je verhaal bevestigd dus mijn punt dat een bachelor meer deuren opent.

Je argument is gebaseerd op de veronderstelling dat jongere zonder diploma geen poging doen om te solliciteren. De mijne is gebaseerd op cijfers die je zelf bevestigd. Schaakmat :fingerguns:

Zijn we dan niet zelf het beste geplaatst om te weten waar we het over hebben als we zelf ook in die situatie zitten dat jij zegt "je moet dat doen"? :) Het is net door bangmakers zoals jij dat elke 18-jarige het gevoel krijgt dat ze een diploma moeten hebben omdat ze zonder anders nergens gaan geraken. En het is net daardoor dat ik er zo hevig op doorga, omdat de praktijk volledig anders is dan wat jij hier wil neerpennen.

Als ik even naar je andere posts kijk op dit forum en ik zie dat je simpele vragen niet eens kan beantwoorden vermoed ik dat je vooral graag wat trolt, mij niet gelaten. Doe dat dan wel niet met mensen hun privésituatie en toekomst ;)

Vermoed ik dat je vooral graag wat trolt, mij niet gelaten. Doe dat dan wel niet met mensen hun privésituatie en toekomst ;)
Je maakt veel verkeerde assumpties.

Daarbij is mijn advies aan OP alles behalve een troll post, zoals ik al zei de bachelor combineren met werk is een zeer goede keuze. Ik denk dat OP zeer blij gaat zijn op haar 40ste dat ze toch koos om de bachelor te doen (al is het voor haar zelf en niet per se voor een professionele ontwikkeling wat er waarschijnlijk ook bij zal zijn).

Je maakt veel verkeerde assumpties.

Daarbij is mijn advies aan OP alles behalve een troll post, zoals ik al zei de bachelor combineren met werk is een zeer goede keuze. Ik denk dat OP zeer blij gaat zijn op haar 40ste dat ze toch koos om de bachelor te doen (al is het voor haar zelf en niet per se voor een loopbaanontwikkeling wat er waarschijnlijk ook bij zal zijn).
Ik en anderen die in het vak zelf zitten (inclusief de huidige werkgever van OP) denken dat dus van niet en geven u ongelijk.

Wat is uw profiel/achtergrond/beroep?

Ik denk dat oftewel je vandaag nog een student bent, oftewel dat je zelf aan het werk bent en aan bijscholing aan het doen bent.
En daar is niks mee. (integendeel)
Maar denken dat het papier veel extra deuren gaat opendoen is gewoon fout. Ja als je bij een openbare instelling gaat werken.
Een diploma is minder en minder waard aan het worden, dat je het nu wilt of niet.
wat vooral telt is ervaring en jezelf kunnen verkopen.

Er lopen hier op het brutoloon topic genoeg mensen rond waar je hun diploma's kan raadplegen.
Conclusie: Masters verdienen gemiddeld niet meer als je de overheid (of jobs met overheidgeld) eruit filtert.

Laatst bewerkt:
Maar denken dat het papier veel extra deuren gaat opendoen is gewoon fout. Ja als je bij een openbare instelling gaat werken.
Een diploma is minder en minder waard aan het worden, dat je het nu wilt of niet.
wat vooral telt is ervaring en jezelf kunnen verkopen.

Er lopen hier op het brutoloon topic genoeg mensen rond waar je hun diploma's kan raadplegen.
Conclusie: Masters verdienen gemiddeld niet meer als je de overheid (of jobs met overheidgeld) eruit filtert.

Nu ben je hier toch wel heel boute stellingen aan het doen. Ik zou het brutoloon topic van BG nu ook niet gebruiken als representatieve maatstaf voor de maatschappij.

Een diploma halen blijft toch altijd de meest veilige optie. Of het in TS haar geval nuttig is om dat bachelordiploma nog te behalen als finaal het doel is om een ITAA-titel te bekomen, dat is een andere vraag. Eens die ITAA-titel bekomen is zal het nog heel weinig relevantie hebben of daar nu een graduaat dan wel bachelordiploma aan de basis gelegen heeft. Verder zou ik wel zoveel mogelijk kansen open houden en in dat opzicht is dat bachelordiploma zeker niet verkeerd. In dit specifieke geval zou ik ervoor durven opteren om bijkomende werkervaring op te doen met het huidige graduaatdiploma en later die ITAA titel trachten te bekomen. Ik zelf heb in een ver verleden IAB gedaan en dat is toch niet te onderschatten.

we begrijpen elkaar, het gaat over die ITAA en niet over het feit van geen diploma of een diploma te hebben.

Ik blijf erbij, Rozevlinder is ongetwijfeld een student die zichzelf heel hard aan het overtuigen is dat dit de enige en juiste manier is.
Niks mis mee, wij hebben dat allemaal ooit gedaan.
Het verschil tussen een graduaat en een bachelor is trouwens heel klein.
Ik kan mij gerust voorstellen dat een graduaat voor sommige startersfuncties zelfs aangewezen is omdat dit meer gericht is op de praktijk. (ik ken de sector wel niet).
Net zoals in de Horeca dat ze liever iemand met veel praktijkervaring hebben tegenover iemand die het diploma hotel heeft.

Geen middelbaar diploma halen is uiteraard zowat het slechtste wat je kan doen.
Dat deze mensen heel veel deuren niet kunnen openen kan ik begrijpen.

Nu ben je hier toch wel heel boute stellingen aan het doen. Ik zou het brutoloon topic van BG nu ook niet gebruiken als representatieve maatstaf voor de maatschappij.

Een diploma halen blijft toch altijd de meest veilige optie. Of het in TS haar geval nuttig is om dat bachelordiploma nog te behalen als finaal het doel is om een ITAA-titel te bekomen, dat is een andere vraag. Eens die ITAA-titel bekomen is zal het nog heel weinig relevantie hebben of daar nu een graduaat dan wel bachelordiploma aan de basis gelegen heeft. Verder zou ik wel zoveel mogelijk kansen open houden en in dat opzicht is dat bachelordiploma zeker niet verkeerd. In dit specifieke geval zou ik ervoor durven opteren om bijkomende werkervaring op te doen met het huidige graduaatdiploma en later die ITAA titel trachten te bekomen. Ik zelf heb in een ver verleden IAB gedaan en dat is toch niet te onderschatten.
Ik ben zelf helemaal niet zeker of ik in de toekomsr voor ITAA wil gaan. Is een bachelor dan wel een meerwaarde als ik NIET voor de ITAA zou gaan of het wel zou proberen doen en uiteindelijk niet behaal

Een bachelor heeft altijd meerwaarde (ook buiten het financiële), maar uiteraard op voorwaarde dat je er alles aan gaat doen om hem te halen.
Als je vandaag al twijfelt of je het wel ziet zitten, dan zou ik het persoonlijk zo laten.

Spreek anders voor de gehele accountancy sector in Vlaanderen.
Ons kantoor volgt alleszins ook de mening van @Vega
De laatste 5 jaar zijn er trouwens amper nog stagiairs of sollicitanten met een bachelor; die hebben allemaal de verkorte graduaatsversie.
Ervaring specifiek in de sector primeert zeker boven een bachelor. Uiteindelijk leren ze het toch allemaal op de werkvloer.

@TS De titel is in de sector natuurlijk een pak waardevoller dan een bachelorsdiploma. Bij de bachelor zijn ook veel niet-relevante vakken om die titel te halen. Zoals eerder geschreven hier: probeer zoveel mogelijk op te steken uit de praktijk en pols bij je WG of je af en toe seminaries kunt volgen. Daarnaast zijn er voldoende praktische opleidingen om je klaar te stomen voor het behalen van die titel.
Ik heb zowel bachelor als de titel...

Ik ben zelf helemaal niet zeker of ik in de toekomsr voor ITAA wil gaan. Is een bachelor dan wel een meerwaarde als ik NIET voor de ITAA zou gaan of het wel zou proberen doen en uiteindelijk niet behaal

Ik denk dat die meerwaarde in dat geval beperkt is. Voor een job bij de overheid zou dat in de toekomst nog relevant kunnen zijn, al is men daar ook meer en meer aan het afstappen van de klassieke diploma vereiste voor veel functies.

Terug
Bovenaan