Toppic nu pas opgepikt, toch even aanvullen met o.a. persoonlijke situatie en input uit de sector.
Zelf ook geen "standaard" traject gelopen, 20 jaar in sector en bijna 10 jaar ITAA titel.
Sta me toe Reddit te skippen en het gewoon aan mijn vrouw te vragen die een Bachelor Accountancy-fiscaliteit heeft en inmiddels een 15 jaar werkervaring in de sector (verspreid over 3-4 kleine/middelgrote/grote kantoren).
Dat een diploma een ticket is om een eerste job in de sector te krijgen begrijp ik graag, echter speelt dat hier niet. TS heeft reeds een job waar ze de nodige ervaring kan opdoen en waar ze al hebben laten weten dat ze willen investeren in haar om haar te laten groeien (wat top is).
Vele vacatures vragen minstens een Bachelor? De enigen die zich daaraan gaan vastklampen zijn oftewel de overheid, oftewel kantoren die geleid worden door 60+'ers/onbeweegbare mensen waarvoor je sowieso niet wil werken. Geen enkele zaakvoerder met 2 gram verstand zal iemand die X aantal jaren ervaring kan voorleggen naast zich leggen omdat er een Bachelor ontbreekt... Ook al staat dat in de vacature zal dat zeer vaak geen probleem zijn als je een goede kandidaat/kandidate bent zonder het diploma.
En al zeker in de Accountancy... Ook daar wordt er zeer hard op talent gejaagd en vind je met de nodige ervaring binnen de dag een andere job.
Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij bovenstaande. Diploma is een fast-pass voor een eerste job, maar verder in de sector verder minder relevant (m.u.v. overheid). Bij sollicitaties heeft dit bij ons verwaarloosbaar/geen effect. Cru gesteld, mochten wij de ruimte hebben om kieskeurig te zijn hebben wij liever iemand zonder diploma maar met nuttige praktische ervaring dan iemand recht van school met een (correct) diploma.
Ik twijfel meer over het feit of de ITAA titel haalbaar is voor mij. Dus twijfel inderdaad om niet voor de titel te gaan. Voor de bachelor twijfel ik niet, omdat ik weet dat ik deze van niveau zal aankunnen, maar ik wil natuurlijk ook niet 4 jaar studeren naast een fulltime job om dan tot de conclusie te komen dat dat voor niets is geweest.
Als je bachelor kan, kan je ITAA ook halen, zeker met de nodige werkervaring. Theoretische kennis moet er zijn, maar als je aantal jaren (praktische) ervaring hebt en wat studeert is dit zeker haalbaar. Zeker ook omdat het eindexamen heden eerder een maturiteitstest is dan een inhoudelijk examen. Als je het niveau niet zou aankunnen is dit normaal met de tussentijdse examens al (voldoende) duidelijk. Als het met het eindexamen misloopt is vandaag meestal een gebrek aan maturiteit of persoonlijkheidsissue (zeer introvert/problemen sociale interactie/ niet communicatief/ dichtklappen bij druk,...)
Mijn traject: Technische opleiding, graduaat accountancy fiscaliteit in hogeschool niet afgemaakt (niet geslaagd voor "bijvakken", via avondschool toch nog graduaat gehaald (hier was dit zonder de niet fiscale/accountancy "bijvakken" en ondertussen aan het werken. Werkervaring kwam goed van pas voor de opleiding. Daarna aan ITAA begonnen, zonder vrijstellingen,... wat ook pittig traject was. Op zich ITAA vlot verlopen, 2x mondeling eindexamen gedaan.
Van de collega studenten hogeschool zijn er een paar onmiddellijk ITAA gaan doen, nodige vrijstellingen om te starten, een aantal (bekwame) geslaagd na 3-4 keer (nog jong dus "maturiteit" ontbrak), anderen slaagden nooit omdat ze wel goed zijn in "van buiten leren" maar het communicatieve/... niet hadden en dus finaal gestopt zijn.
Persoonlijk zou ik mij alvast geen zorgen maken in de sector. Je bent gestart, als je bereid bent om mee te blijven evolueren (software/AI/kennis/...) kan je m.i. met opbouwende ervaring tot aan je pensioen actief blijven in de sector.
Wel zal je op een bepaald moment op een plafond stoten (loon/verantwoordelijkheden) door het ontbreken van de ITAA titel.
Wil je binnen accountancy toch doorgroeien moet je m.i. wel naar de ITAA titel. De manier waarop is m.i. minder relevant, als je maar over een geschikt diploma beschikt om te starten ( nakijken of graduaat accounting administration volstaat), eventueel op basis van je 7 jaar ervaring.
Van zodra ITAA titel zal niemand nog naar enig diploma vragen. Een bachelor accountancy-fiscaliteit kan een tussenstap zijn ( vrijstellingen, extra opbouw kennis) naar ITAA maar m.i. geenszins noodzakelijk en/of een meerwaarde binnen accountancy als je toch niet voor ITAA zou gaan.