Advies: bachelor of ITAA titel?

Eline

Banned
Ik ben 29 jaar en heb 1.5 jaar geleden een graduaat accounting administration behaald. Ik heb toen 2 jaar voltijds gestudeerd en daar dus niet naast gewerkt.

Nu werk ik al 1,5 jaar in een klein accountantskantoor waar ik ook 1,5 jaar stage deed. Ik werk hier graag en zie me niet dadelijk van job veranderen. Ze maken hier ook geen onderscheid tussen een graduaat en een bachelor, niet in taken en niet in loon.

Nu twijfel ik om toch nog voor de bachelor accountancy-fiscaliteit te gaan naast mijn fulltime job. Dit zijn nog 90-100 studiepunten en is enkel te volgen via afstandsonderwijs dus veel zelfstudie. Ik zou hier dan minimaal 4 jaar over doen (20-25 studiepunten per jaar).

Mijn werk heeft ook al aangegeven me in de toekomst te willen steunen voor de ITAA titel als ik daar zelf zou voor willen gaan (geen verplichting). Maar als ik hoor hoe moeilijk dit is en dat zelfs mensen met een master dit niet halen, denk ik dat dit met mijn graduaat en ervaring niet haalbaar is. Als ik dan binnen enkele jaren daaraan zou starten en het lukt niet, heb ik enkel graduaat om op terug te vallen.

Als ik eerst voor bachelor ga, heb ik ook minder ingangsexamens en nog eens extra theorie gehad etc en toch een bijkomend diploma moest ITAA later niet lukken.

Maar 4 jaar studeren en daarna eventueel nog voor ITAA gaan lijkt me een heel pittig traject.

De examens in januari (bachelor) vallen ook samen met deadline periode btw op het werk waarbij ik dan al +- 50 uren per week werk.

Ik weet niet of het vol te houden is voor minimaal 4 jaar om te studeren naast een fulltime job. Ga op mijn huidige werk ook geen loonsverhoging of ander takenpakket krijgen.

Ik ben momenteel single en nog geen kinderen maar heb wel een kinderwens dus ook iets om rekening mee te houden.

De reden dat ik dit ook zou doen is owv digitalisering en AI in de toekomst en het gevoel dat een graduaat dan niet meer voldoende is.

Zijn er nog mensen die fulltime gewerkt hebben en gestudeerd? Tips? Hoe ervaren jullie dit? Of specifiek mensen die ook in accountancy werken die advies kunnen geven?

Laatst bewerkt:
Je hebt intussen anderhalf jaar ervaring, aan het einde van uw bachelor gaat dat er +- 6 zijn. Die behaalde bachelor stelt op dat moment niets meer voor ten opzichte van uw gewonnen ervaring, dus zie daar eerlijk gezegd de meerwaarde niet van in. Ik ben actief in de accountancy sector en quasi elk kantoor is op zoek naar mensen, zeker de meer senior profielen met wat ervaring op de teller en die een team kunnen aansturen.

Wil je echt toekomstgericht verder gaan in accountancy zou ik altijd aanraden om die ITAA-titel te behalen. Maar een goeie kantoorverantwoordelijke/teamlead gaat u veel meer bijbrengen op 4 jaar tijd dan een bachelor accountancy. En met 6 jaar ervaring gaan de deuren open hoor, bachelor of niet.

Je hebt intussen anderhalf jaar ervaring, aan het einde van uw bachelor gaat dat er +- 6 zijn. Die behaalde bachelor stelt op dat moment niets meer voor ten opzichte van uw gewonnen ervaring, dus zie daar eerlijk gezegd de meerwaarde niet van in. Ik ben actief in de accountancy sector en quasi elk kantoor is op zoek naar mensen, zeker de meer senior profielen met wat ervaring op de teller en die een team kunnen aansturen.

Wil je echt toekomstgericht verder gaan in accountancy zou ik altijd aanraden om die ITAA-titel te behalen. Maar een goeie kantoorverantwoordelijke/teamlead gaat u veel meer bijbrengen op 4 jaar tijd dan een bachelor accountancy. En met 6 jaar ervaring gaan de deuren open hoor, bachelor of niet.
Dus u ziet totaaal geen meerwaarde hierin? Ook moest ik uiteindelijk niet voor de ITAA titel gaan? Ik zou het spreiden over 4-5 jaar en dus niet veel studiepunten opnemen om het haalbaar te houden in combintie met een job.
Je ziet bij veel vacatures in mijn regio toch bachelor of master staan. Zou het doen voor meer werkzekerheid, maar als ervaring belangrijker is, zal het de moeite niet zijn?

Dus u ziet totaaal geen meerwaarde hierin? Ook moest ik uiteindelijk niet voor de ITAA titel gaan? Ik zou het spreiden over 4-5 jaar en dus niet veel studiepunten opnemen om het haalbaar te houden in combintie met een job.
Je ziet bij veel vacatures in mijn regio toch bachelor of master staan. Zou het doen voor meer werkzekerheid, maar als ervaring belangrijker is, zal het de moeite niet zijn?
Ik heb zelf een bachelor accountancy gehaald (nadien nog master handelswetenschappen) en heb meer boekhoudkundige kennis uit mijn 4 maanden stage geleerd dan in de 3 jaren daarvoor. Puur inhoudelijk vind ik dat geen meerwaarde als je al een goeie werkomgeving hebt waar je ook goed wordt begeleid.

Ik kan alleen voor de kantoren spreken waar ik mee in aanraking kom, maar daar kijken ze veel meer naar ervaring dan naar het diploma dat een kandidaat behaald heeft. Als jij binnen 3 jaar solliciteert op een plaats en al 5 jaar ervaring hebt gaan ze u heus niet tegenhouden hoor, ze vinden namelijk nu al amper tot geen volk. Vacatures voor senior profielen staan maandenlang open.

Zou het doen voor meer werkzekerheid, maar als ervaring belangrijker is, zal het de moeite niet zijn?
Bachelor gaat u altijd verder helpen, we leven niet meer in een tijd waar je zonder IT / Accountancy / ... diploma zomaar kunt werken, correct betaald worden en doorgroeien in een sector.

@BonIver lijkt mij geen idee te hebben over de arbeidsmarkt voor pas afgestudeerde. Laat staan geen diploma.

Daarbij als je advies moet vragen op dit forum of je een belangrijke levensbeslissing zou maken is dit misschien toch niet de beste keuze voor jou.
(+ hier krijg je maar antwoord van 1-5 mensen en nog eens een "selecte groep" van de populatie, als je toch advies nodig hebt, zou ik het eerder op Reddit vragen in bv. "College" met vermelding van EU + België).

En mijn mening: ga voor dat diploma, zeker als je gewoon blijft doorwerken, je verliest er niets mee het kan alleen maar extra kansen openen. Tegen je 40ste ga je blij zijn dat je deze keuze hebt gemaakt

Mijn mening, ga gewoon voor de werkervaring, steek 50% van de tijd dat je extra zou nodig hebben om een Bachelor te halen om je "extra" in te zetten voor je werkgever en op de job bij te leren, daar ga je veel meer uit halen dan uit een diploma... Met de werkervaring dat je zal verzamelen kan je over enkele jaren voor je ITAA-titel gaan, je zal een grotere voorsprong hebben door meer tijd te spenderen aan je job en daar ervaring opdoen dan een Bachelor halen.

Ook geen 1 persoon die jouw CV voor zich krijgt die zich de vraag zal stellen "tsjien, je hebt geen Bachelor? Da's wel vervelend" als je kan aantonen dat je reeds X jaar ervaring hebt. Als er wel zo iemand is mag je blij zijn dat je daar niet mag langskomen voor een gesprek.

Idd, gewoon voor de ervaring gaan, als je ambitie hebt is die ITAA titel hetgeen je moet behalen. Die bachelor is zeker niet waardeloos maar veel moeite voor weinig opbrengst als je toch al werkt. Steek de moeite die je in een bachelor zou steken in het behalen van je ITAA en zie eens waar je raakt.

Ook geen 1 persoon die jouw CV voor zich krijgt die zich de vraag zal stellen "tsjien, je hebt geen Bachelor? Da's wel vervelend" als je kan aantonen dat je reeds X jaar ervaring hebt. Als er wel zo iemand is mag je blij zijn dat je daar niet mag langskomen voor een gesprek.
Hier een nuttige post en antwoorden van mensen met een bachelor in die sector.

Kort samengevat
1. Job markt is sowieso een ramp
2. Een diploma is het ticket voor een job (werkervaring kan nuttiger zijn) maar je gaat door het ontbreken van een bachelor/master heel wat kansen mislopen.
3. Veel vacatures vragen minstens een bachelor.

Kort samengevat
2. Een diploma is het ticket voor een job (werkervaring kan nuttiger zijn) maar je gaat door het ontbreken van een bachelor/master heel wat kansen mislopen.
Opnieuw: Weinig relevante info. De vraag die daar wordt gesteld is VOOR de keuze tussen ofwel graduaat, ofwel bachelor. Dat is niet de vraag die de topicstarter stelt, die heeft namelijk al een graduaat én een job binnen zijn domein. De vraag is dus eerder: Wat is het meest waardevol: een bachelor behalen of praktijkervaring en de 'uitgewonnen uren' gebruiken om te investeren bij uw werkgever in opleiding/extra uren/dossiers naar u trekken/...

Ik heb het hier intussen al enkele keren gezegd, maar ik ben zelf ook actief in de accountancy sector en kan met zekerheid zeggen dat ze bij iemand met 5 jaar ervaring niet gaan vragen of die een bachelor heeft of niet hoor. Als die inhoudelijk door ervaring een goeie basis heeft, zal dat veel waardevoller zijn.

Bachelor gaat u altijd verder helpen, we leven niet meer in een tijd waar je zonder IT / Accountancy / ... diploma zomaar kunt werken, correct betaald worden en doorgroeien in een sector.

@BonIver lijkt mij geen idee te hebben over de arbeidsmarkt voor pas afgestudeerde. Laat staan geen diploma.

Daarbij als je advies moet vragen op dit forum of je een belangrijke levensbeslissing zou maken is dit misschien toch niet de beste keuze voor jou.
(+ hier krijg je maar antwoord van 1-5 mensen en nog eens een "selecte groep" van de populatie, als je toch advies nodig hebt, zou ik het eerder op Reddit vragen in bv. "College" met vermelding van EU + België).

En mijn mening: ga voor dat diploma, zeker als je gewoon blijft doorwerken, je verliest er niets mee het kan alleen maar extra kansen openen. Tegen je 40ste ga je blij zijn dat je deze keuze hebt gemaakt
Reddit vergelijken met BG waar het gemiddelde loon het dubbele van Reddit is....
Kunnen we aub niet te veel reddit als maatstaf nemen? De helft van /belgium is Waals en die hebben een heel andere arbeidsmarkt als ons al.
Je mag zeggen wat je wil, maar hier zitten mensen die echt wel gemiddeld dan meer verdienen in Belgie
Ook moet je de OP haar post nog is goed lezen
Zij heeft al een bachelor.

Opnieuw: Weinig relevante info. De vraag die daar wordt gesteld is VOOR de keuze tussen ofwel graduaat, ofwel bachelor. Dat is niet de vraag die de topicstarter stelt, die heeft namelijk al een graduaat én een job binnen zijn domein. De vraag is dus eerder: Wat is het meest waardevol: een bachelor behalen of praktijkervaring en de 'uitgewonnen uren' gebruiken om te investeren bij uw werkgever in opleiding/extra uren/dossiers naar u trekken/...

Ik heb het hier intussen al enkele keren gezegd, maar ik ben zelf ook actief in de accountancy sector en kan met zekerheid zeggen dat ze bij iemand met 5 jaar ervaring niet gaan vragen of die een bachelor heeft of niet hoor. Als die inhoudelijk door ervaring een goeie basis heeft, zal dat veel waardevoller zijn.
"Uitgewonnen uren"? TS gaat gewoon doorwerken (ervaring opbouwen) en in tussentijd de avonden en weekend nuttig spenderen door te studeren (een opoffering van vrije tijd ipv werkervaring).

Reddit vergelijken met BG waar het gemiddelde loon het dubbele van Reddit is....
Exact, je moet meningen vragen over een grotere groep (nogmaals op het internet fora's advies vragen over opleidingen is sowieso dom omdat je hier een selecte groep van mensen hebt, bv. van de 200 afstuderende per jaar zitten er hier mss 2. De overige 198 kan perfect zitten sukkelen of het beter doen.

Idealiter stap je gewoon op wat bedrijven af waar je zou willen werken en stel je de vraag aan hun. Direct relevant antwoord.
Kunnen we aub niet te veel reddit als maatstaf nemen? De helft van /belgium is Waals en die hebben een heel andere arbeidsmarkt als ons al.
Je mag zeggen wat je wil, maar hier zitten mensen die echt wel gemiddeld dan meer verdienen in Belgie
Ook moet je de OP haar post nog is goed lezen
Zij heeft al een bachelor.
Zij heeft een graduaat accountancy admin geen bachelor.

"Uitgewonnen uren"? TS gaat gewoon doorwerken (ervaring opbouwen) en in tussentijd de avonden en weekend nuttig spenderen door te studeren (een opoffering van vrije tijd ipv werkervaring).
heb je een idee van hoeveel mensen daar aan beginnen en afhaken? want combinatie werk/gezin/leven/gezondheid of whatever?
als je stopt in jaar 3, dan heb je idd veel uren verspild.

heb je een idee van hoeveel mensen daar aan beginnen en afhaken? want combinatie werk/gezin/leven/gezondheid of whatever?
als je stopt in jaar 3, dan heb je idd veel uren verspild.
20 studiepunten per jaar en zeker in accountancy is doenbaar. Dat is dagelijks 1u studie en in het weekend 2u per dag (en dit zijn al hoge gemiddelde, veel richtingen hebben geen 30u per studiepunt nodig).

Dus dat is gewoon vanaf nu een TV programma laten vallen of niet nog een uur blijven plakken na de training.

Uitgewonnen uren als in uren die hij nu niet spendeert door te studeren kan hij toch professioneel inzetten? Het 1u studie en 2u per dag in het weekend gebruiken om relevante praktijkervaring/zelfstudie voor interessante materie/seminaries te volgen/... gaat veel meer bijbrengen.

Uitgewonnen uren als in uren die hij nu niet spendeert door te studeren kan hij toch professioneel inzetten? Het 1u studie en 2u per dag in het weekend gebruiken om relevante praktijkervaring/zelfstudie voor interessante materie/seminaries te volgen/... gaat veel meer bijbrengen.
Studeren is een verdere professionele ontwikkeling.

De arbeidsmarkt in België is enorm diplomagericht, al die seminaries en zelfstudie gaan niet veel opleveren als je niet eerst een positie bemachtigd.

Kort samengevat
Sta me toe Reddit te skippen en het gewoon aan mijn vrouw te vragen die een Bachelor Accountancy-fiscaliteit heeft en inmiddels een 15 jaar werkervaring in de sector (verspreid over 3-4 kleine/middelgrote/grote kantoren).

Dat een diploma een ticket is om een eerste job in de sector te krijgen begrijp ik graag, echter speelt dat hier niet. TS heeft reeds een job waar ze de nodige ervaring kan opdoen en waar ze al hebben laten weten dat ze willen investeren in haar om haar te laten groeien (wat top is).

Vele vacatures vragen minstens een Bachelor? De enigen die zich daaraan gaan vastklampen zijn oftewel de overheid, oftewel kantoren die geleid worden door 60+'ers/onbeweegbare mensen waarvoor je sowieso niet wil werken. Geen enkele zaakvoerder met 2 gram verstand zal iemand die X aantal jaren ervaring kan voorleggen naast zich leggen omdat er een Bachelor ontbreekt... Ook al staat dat in de vacature zal dat zeer vaak geen probleem zijn als je een goede kandidaat/kandidate bent zonder het diploma.

En al zeker in de Accountancy... Ook daar wordt er zeer hard op talent gejaagd en vind je met de nodige ervaring binnen de dag een andere job.

Dus samengevat, je zit fout. Mag ik vragen wat uw profiel is dat je hier zo hardnekkig van overtuigd bent dat je zonder Bachelor maar wel met ervaring weinig kan doen in de Accountancy?

20 studiepunten per jaar en zeker in accountancy is doenbaar. Dat is dagelijks 1u studie en in het weekend 2u per dag (en dit zijn al hoge gemiddelde, veel richtingen hebben geen 30u per studiepunt nodig).

Dus dat is gewoon vanaf nu een TV programma laten vallen of niet nog een uur blijven plakken na de training.
Dit klopt uiteraard.
Om het even wel belachelijk te trekken. Niets garandeerd daarna een betere functie/verloning.
Je kan evengoed gaan flexijobben die uren, dan ben je zeker dat het iets opbrengt.
Studeren is een verdere professionele ontwikkeling.

De arbeidsmarkt in België is enorm diplomagericht, al die seminaries en zelfstudie gaan niet veel opleveren als je niet eerst een positie bemachtigd.
De arbeidsmarkt diplomagericht? De overheid dan? Want dit is totaal niet wat ik aanvoel.

Mij lijkt het wel dat mensen die veel gestudeerd hebben en veel diploma's hebben dit graag horen.
Ik kan je zeggen dat mijn extra diploma's toch niet de nodige meerwaarde hebben gebracht die ik voor ogen had.
Kan het dat jij nog niet lang geleden hebt gestudeerd? en je je hier een beetje door laat beinvloeden?

Mocht ik voor een openbare instelling werken, dan ben ik uiteraard wel akkoord.

Dus samengevat, je zit fout. Mag ik vragen wat uw profiel is dat je hier zo hardnekkig van overtuigd bent dat je zonder Bachelor maar wel met ervaring weinig kan doen in de Accountancy?
Dat heb ik nooit beweerd. Mijn stellingen:
1. Bachelor diploma gaat meer deuren openen
2. Solliciteren zal makkelijker gaan, zonder bachelor wordt je al direct gefilterd, ongeacht werkervaring. (er zijn genoeg sollicitanten met diploma én met werkervaring)
3. Arbeidsmarkt in België is gericht op diploma's, vooral voor eerste jobs ja.

Kan je zonder diploma in de sector werken, tuurlijk, maar je gaat over een pak meer horden moeten gaan dan met een bachelor diploma. Inclusief doorgroeimogelijkheden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan