Advies: bachelor of ITAA titel?

Ik ben zelf helemaal niet zeker of ik in de toekomsr voor ITAA wil gaan. Is een bachelor dan wel een meerwaarde als ik NIET voor de ITAA zou gaan of het wel zou proberen doen en uiteindelijk niet behaal
Over de waarde van een ITAA-titel durf ik nog te discussiëren, of je een Bachelor hebt of niet staat daar eigenlijk buiten. Ga je voor een ITAA-titel zou ik niet voor de Bachelor gaan, ga je niet voor de titel zou ik er ook zeker niet voor gaan. Mijn vrouw is Director Accountancy in één van de 5 grotere spelers op de markt en heeft ook de ITAA-titel niet. Ze is ermee gestart maar uiteindelijk mee gestopt doordat ze van plan was om de studies even tijdens haar zwangerschap op te nemen, wat natuurlijk niet ging.

Mogelijk dat ze er later nog voor gaat, nu heeft ze pakweg 10 jaar meer ervaring dan wanneer ze het destijds probeerde en zal het ook een stuk gemakkelijker gaan. Dat is wel het leuke aan die titel, die kan je gewoon halen wanneer je daar de nodige tijd en ruimte voor hebt. Maar soit, om samen te vatten, daar heb je geen Bachelor voor nodig (in geen van de beide gevallen).

Een bachelor heeft altijd meerwaarde (ook buiten het financiële), maar uiteraard op voorwaarde dat je er alles aan gaat doen om hem te halen.
Als je vandaag al twijfelt of je het wel ziet zitten, dan zou ik het persoonlijk zo laten.
Ik twijfel meer over het feit of de ITAA titel haalbaar is voor mij. Dus twijfel inderdaad om niet voor de titel te gaan. Voor de bachelor twijfel ik niet, omdat ik weet dat ik deze van niveau zal aankunnen, maar ik wil natuurlijk ook niet 4 jaar studeren naast een fulltime job om dan tot de conclusie te komen dat dat voor niets is geweest.

Zijn er nog mensen die fulltime gewerkt hebben en gestudeerd? Tips? Hoe ervaren jullie dit? Of specifiek mensen die ook in accountancy werken die advies kunnen geven?

Puur mijn mening. Als je van plan bent om actief te blijven binnen een accountancykantoor, dan heeft een bacheloropleiding doorgaans weinig toegevoegde waarde wanneer je al een graduaatsdiploma en (beginnende) relevante werkervaring hebt. In die context is de ITAA-titel eigenlijk het belangrijkste: zodra je die behaalt, wordt de rest eerder bijzaak.

Een bijkomende opleiding die wél meerwaarde kan bieden, is bijvoorbeeld een postgraduaat fiscaliteit, zoals dat van FHS Brussel. Hiervoor is doorgaans wel een bepaald diploma of een minimum aan relevante werkervaring vereist als ik mij dat nog correct herinner.

Indien je ambitie eerder ligt bij een functie binnen het openbaar bestuur of bij bedrijven/multinationals, dan kan een bachelordiploma wel nuttig zijn. Sommige organisaties hanteren nog steeds vaste loonschalen of diplomavereisten, al blijft dit sterk afhankelijk van de bedrijfscultuur.

Uiteindelijk blijven werkervaring en de persoonlijke capaciteiten van een individu de doorslaggevende factoren.

Puur mijn mening. Als je van plan bent om actief te blijven binnen een accountancykantoor, dan heeft een bacheloropleiding doorgaans weinig toegevoegde waarde wanneer je al een graduaatsdiploma en (beginnende) relevante werkervaring hebt. In die context is de ITAA-titel eigenlijk het belangrijkste: zodra je die behaalt, wordt de rest eerder bijzaak.

Een bijkomende opleiding die wél meerwaarde kan bieden, is bijvoorbeeld een postgraduaat fiscaliteit, zoals dat van FHS Brussel. Hiervoor is doorgaans wel een bepaald diploma of een minimum aan relevante werkervaring vereist als ik mij dat nog correct herinner.

Indien je ambitie eerder ligt bij een functie binnen het openbaar bestuur of bij bedrijven/multinationals, dan kan een bachelordiploma wel nuttig zijn. Sommige organisaties hanteren nog steeds vaste loonschalen of diplomavereisten, al blijft dit sterk afhankelijk van de bedrijfscultuur.

Uiteindelijk blijven werkervaring en de persoonlijke capaciteiten van een individu de doorslaggevende factoren.
Bedankt voor je antwoord.

De fiscale hogeschool is enkel mogelijk met een bachelordiploma. Als je dit niet hebt (zoals ik) moet je 4 jaar werkervaring hebben én een proef afleggen. Dus moet nog minimum 2,5 jaar daar mee wachten en dan hopen dat je slaagt op de toelatingsproef.

Zelf ben ik meer en meer aan het twijfelen of de ITAA-titel iets is wat ik ambieer en of ik dat niveau uberhaupt wel aankan.

Ik denk dat dat van daaruit ook komt dat ik denk van als ik niet voor de titel wel gaan, dan misschien wel voor de bachelor in verkort traject (+- 90 studiepunten). Als ik de reacties hier zo lees is er blijkbaar weinkg verschil tussen een graduaat of een bachelor. Zou het ook wel spijtig vinden om er dan enkele jaren tijd in te steken voor niets, maar ergens voelt dit ook als een persoonlijk doel, van niet ‘maar’ een graduaat te hebben.

Als ik dit zou doen zou ik het wel willen spreiden over 4-5 jaar of misschien nog langer, zodat er naast fulltime job en studie ook nog tijd overblijft voor een persoonlijk leven. Enig idee hoe ze daar naar kijken op een cv als je er zo lang over doet?

Ik heb ondertussen info aangevraagd aan een hogeschool die de opleiding op afstand (zelfstudie) organiseert.

Ik zal er 4, waarschijnlijk 5 jaar over doen in combinatie met fulltime job. Wil ondertussen naast werk en studie ook beetje tijd hebben voor ontspanning/familie/… Ik ga ook nog verhuizen in de komende jaren dus ook iets om rekening mee te houden.

De meeste reacties zeggen echter dat dit geen zin heeft om nog voor een bachelor te gaan. Ik twijfel echter of de ITAA titel haalbaar is voor mij en of ik dat niveau aankan. 2 collega’s met 15 en 20 jaren ervaring slagen er niet in om deze te behalen.

Ik zag de bachelor dan als een soort van back-up, moest ik ooit van job veranderen in de toekomst als ik dan geen ITAA- titel zou hebben.(ik zit momenteel heel goed en wil niet veranderen, maar je weet nooit en heb nog lang te werken). Zie het zelf ook niet zitten om zelfstandige te worden.

Ik weet dus niet goed wat te doen. In september toch beginnen met zo’n 20-23 studiepunten per academiejaar of geen bijkomende volwaardige opleiding volgen.

Ik zag de bachelor dan als een soort van back-up, moest ik ooit van job veranderen in de toekomst als ik dan geen ITAA- titel zou hebben.(ik zit momenteel heel goed en wil niet veranderen, maar je weet nooit en heb nog lang te werken). Zie het zelf ook niet zitten om zelfstandige te worden.
Bedoel je dan in een totaal andere sector? Want in de accounting sector heb je sowieso al je credentials door je jaren ervaring en dat overtreft een bachelor diploma in accounting.
Al is dit een veel sterker statement als je 3j ervaring gepasseerd bent, je zit uiteindelijk nog maar op 1,5 jaar.

En als je het mij vraagt, in veel andere sectoren waar ze gewoon 'een bachelor niveau' vragen, zullen ze vast jou ook overwegen door je jaren ervaring op een positie die normaal gezien voor bachelor niveau's zijn. Maar dit kan ik niet zeggen uit ervaring, dat is gewoon mijn gevoel.
Of je zou ambitie moeten hebben om bij bedrijven te werken die een diploma vereiste op nahouden ongeacht je werkervaring (*kuch* overheid *kuch*)

Bedoel je dan in een totaal andere sector? Want in de accounting sector heb je sowieso al je credentials door je jaren ervaring en dat overtreft een bachelor diploma in accounting.
Al is dit een veel sterker statement als je 3j ervaring gepasseerd bent, je zit uiteindelijk nog maar op 1,5 jaar.

En als je het mij vraagt, in veel andere sectoren waar ze gewoon 'een bachelor niveau' vragen, zullen ze vast jou ook overwegen door je jaren ervaring op een positie die normaal gezien voor bachelor niveau's zijn. Maar dit kan ik niet zeggen uit ervaring, dat is gewoon mijn gevoel.
Of je zou ambitie moeten hebben om bij bedrijven te werken die een diploma vereiste op nahouden ongeacht je werkervaring (*kuch* overheid *kuch*)
Op dit moment zie ik mezelf wel in accountancy blijven werken, maar je weet nooit. Bijna alle vacatures die ik zie voor kantoorjobs vragen een bachelor diploma, vandaar. Ik zou dit als een soort persoonlijk doel/project naast werk zien, maar denk dat ik de combinatie van fulltime werken/studeren wat onderschat.

Ik heb ondertussen info aangevraagd aan een hogeschool die de opleiding op afstand (zelfstudie) organiseert.

Ik zal er 4, waarschijnlijk 5 jaar over doen in combinatie met fulltime job. Wil ondertussen naast werk en studie ook beetje tijd hebben voor ontspanning/familie/… Ik ga ook nog verhuizen in de komende jaren dus ook iets om rekening mee te houden.

De meeste reacties zeggen echter dat dit geen zin heeft om nog voor een bachelor te gaan. Ik twijfel echter of de ITAA titel haalbaar is voor mij en of ik dat niveau aankan. 2 collega’s met 15 en 20 jaren ervaring slagen er niet in om deze te behalen.

Ik weet dus niet goed wat te doen. In september toch beginnen met zo’n 20-23 studiepunten per academiejaar of geen bijkomende volwaardige opleiding volgen.
Kan je dat afstandstraject nu al niet opstarten? Als ik me niet vergis starten de afstandstrajecten gedurende het hele jaar door.
Aangezien je nu goed zit op je job is dit eigenlijk het ideale scenario, je bachelor halen in afstandsonderwijs verspreid over 4-5 jaar.

ITAA zijn zorgen voor na het behalen van je bachelor. Plus na behalen van bachelor heb je ook een hele hoop vrijstellingen + de ideale voorbereiding.

Je gaat je toekomst alleen maar beter en stabieler maken. Wetende hoe de arbeidsmarkt evolueert en meeste vacatures ongeacht het knelpuntberoep zoeken naar pba buss. management accountancy / aba/ma TEW / aba/ma HW accountancy.

Laatst bewerkt:
Kan je dat afstandstraject nu al niet opstarten? Als ik me niet vergis starten de afstandstrajecten gedurende het hele jaar door.
Aangezien je nu goed zit op je job is dit eigenlijk het ideale scenario, je bachelor halen in afstandsonderwijs verspreid over 4-5 jaar.

ITAA zijn zorgen voor na het behalen van je bachelor. Plus na behalen van bachelor heb je ook een hele hoop vrijstellingen + de ideale voorbereiding.

Je gaat je toekomst alleen maar beter en stabieler maken. Wetende hoe de arbeidsmarkt evolueert en meeste vacatures ongeacht het knelpuntberoep zoeken naar pba buss. management accountancy / aba/ma TEW / aba/ma HW accountancy.
Gezien je hier nu weer advies geeft dat tegen de stroom van "de rest" in gaat (waar niets mis mee is), wat is nu eigenlijk uw achtergrond?

Staat er ook niet meestal bij ‘of gelijkwaardig aan ervaring’? Die zaken zijn meestal geen harde eisen.
Dat staat inderdaad soms bij vacatures. Probleem is echter dat de 'betere' jobs vaak zowel pba (of hoger) en ervaring vereisen. Indien ervaring voldoende is zonder bachelor moet je er rekening mee houden dat er ook sollicitanten zullen zijn die beide hebben, waar je dus altijd benadeeld zult zijn.

Dat diploma hoeft niet per se inhoudelijke meerwaarde creëren, die creëer je automatisch door het nadeel van diplomavereiste en competitie weg te nemen. In de accountancy valt de competitie nu wel goed mee, maar je kan niet voorspellen wat de toekomst brengt en wat je ambities binnen 10 jaar zijn.

Dat staat inderdaad soms bij vacatures. Probleem is echter dat de 'betere' jobs vaak zowel pba (of hoger) en ervaring vereisen. Indien ervaring voldoende is zonder bachelor moet je er rekening mee houden dat er ook sollicitanten zullen zijn die beide hebben, waar je dus altijd benadeeld zult zijn.
En de betere recruiters gaan ook wel Eline op gesprek laten komen voor die 'betere' jobs, ongeacht of ze een bachelor heeft of niet.
Dat is net wat de meeste hier in dit topic willen aangeven. Eenmaal je enkele jaren ervaring hebt, wordt die bachelor meer een papiertje dan echt iets waardevols.

Als Eline een bachelor wilt, moet ze dat vooral doen voor haarzelf en niet vanuit de overtuiging dat ze daar later een hard voordeel mee zal hebben. Dat voordeel kan er zijn, maar de gok is best groot om daar 4 jaar lang voor te moeten ploeteren (afstandsonderwijs en fulltime job is niet makkelijk te combineren, daar zijn genoeg ervaringen over te vinden op dit forum). Of dat het waard is, is aan haar om te beslissen.
Ik zou het alleszins niet doen in haar situatie.

Los van de relevantie voor het werk, studeren in België is eigenlijk spotgoedkoop. Ik doe nu als 40-jarige een Bachelor via AfstandsOnderwijs (niet Accountancy) en betaal daar om en bij de 600 euro op jaarbasis voor, wat (vergeleken met het buitenland) heel billijk is. Dat is 50 euro per maand, voor iemand die werkt, is dat niet direct een onoverkomelijke kost.

Ik doe 36 SP per academiejaar en studeer ~3 uur per weekdag, en 1 a 2 uur per weekenddag (al laat ik vaak gaten vallen). 20 SP per academiejaar zou ik afraden, dan ben je 9 jaar bezig, dat is heel lang. Al kan je met jouw ervaring hier en daar misschien wel wat vrijstellingen krijgen en het in 7 jaar afwerken. Ik zou toch eerder adviseren om 30 SP per jaar te doen, dat is in theorie 6 jaar en met enkele vrijstellingen maar 4-5 jaar meer. Zeker omdat je nu nog single bent en geen kinderen hebt, maar wel wilt, zou ik toch zoveel als mogelijk proberen het zwaartepunt in de eerste jaren te leggen.

Let op, gaan voor een Bachelor terwijl je reeds werkt, is zwaar en valt niet te onderschatten. Ik heb het geluk dat ik op mijn baan een beperkte werkdruk heb, waardoor ik 80% van mijn studies tijdens de werkdag kan afhandelen. Als ik dat in mijn persoonlijke tijd moest doen, zou me dat niet lukken. Al heb ik wel reeds een gezin met 2 kinderen, dus iets andere situatie.
Initieel ben je vol motivatie en goede moed en ga je daar wel doorheen coasten op motivatie. Maar na 2-3 jaar elke avond de motivatie vinden om na een lange werkdag voor 2-3 uur de cursussen in te duiken, dat gaat zwaar wegen. Je gaat weinig vrije tijd meer overhouden, ervan uitgaande dat je voor 30 SP gaat per academiejaar.

Long story short, ik zou een Bachelor enkel aanraden als je professioneel geen andere keuze hebt. Als het gebrek aan een Bachelor je belet een betere baan of hoger salaris te verkrijgen, dan ga ervoor. Maar als er andere opties zijn, en die zijn er volgens de anderen in dit topic, zou ik Bachelor op de laatste plaats zetten. Enkel indien het niet anders kan.

My two cents.

Hoe evolueert de arbeidsmarkt volgens jou misschien? En hoe weet je dat?
Ik ga hier niet volledig offtopic gaan. Als je er meer wilt over lezen kan ik u volgende sites aanraden, die raadpleeg ik zelf regelmatig.
- https://statbel.fgov.be/nl
- https://www.steunpuntwerk.be/
- https://www.nbb.be/
- https://www.vdab.be/trends-en-cijfers
- https://www.plan.be/nl
Volgens deze post studeer je momenteel nog, dus hoe is jouw inzicht op de arbeidsmarkt (die niet gedeeld wordt door anderen die wel effectief ervaring in de secor hebben) tot stand gekomen?
En wie zegt dat dit mijn eerste opleiding is?:rofl:

Laatst bewerkt:
Ik heb je vraag nochtans beantwoord, lees edit.
Die edit was tegelijk met mijn reply en heb ik dus niet gezien...
Maar:
Ik ga hier niet volledig offtopic gaan. Als je er meer wilt over lezen kan ik u volgende sites aanraden, die raadpleeg ik zelf regelmatig.
- https://statbel.fgov.be/nl
- https://www.steunpuntwerk.be/
- https://www.nbb.be/
- https://www.vdab.be/trends-en-cijfers
- https://www.plan.be/nl
Ok, vaag, ontwijkend en antwoord op één van de meerdere vragen. "Thanks, you've said enough.", geen concrete ervaring op de arbeidsmarkt dus.

Terug
Bovenaan