Gras maaien op zondag?

Hier mag het op zon- en feestdagen tussen 10u en 14u.

De meeste houden zich hier wel aan denk ik, ik stoor mij daar ook niet aan. We wonen nu wel in een residentiële villa wijk waar de meeste tuinen worden afgereden door de plaatselijke tuinman en dat is dan ook altijd in de week. :unsure:

Mij heeft het persoonlijk nog nooit gestoord dat iemand zijn gras maait op zondag. Je weet dat het maar voor een korte periode is en het is nu ook weer niet dat dat zo'n oorverdovend lawaai is. En de geur van versgemaaid gras is gewoon zalig 😍

Ah ik vind het net veel vervelend als mensen zo egoïstisch zijn om hun gras op zondag te maaien. (op plaatsen waar het niet mag)

Zit je fijn met de familie om het terras, haalt er ene z'n grasmaaier of bladblazer boven...

Misschien stoort dat harder omdat we in een stille omgeving wonen. Hier is voor de rest dan ook geen lawaai/verkeer op een zondag dus dat steekt dan wel als er ene begint te maaien.
Wat is dan het verschil tussen zaterdag of zondag, je kan toch op beide dagen buiten van de rust willen genieten? De tijd van zondag rustdag is al even voorbij vind ik. Vind het zelf trouwens vervelender als de buren met luid bezoek of krijsende kinderen buiten zitten dan als iemand het gras af rijdt of met een hakselaar bezig is. Veel rustiger, gelijkmatiger geluid. Maar we moeten allemaal iets van elkaar kunnen verdragen, toch?

Vind het zelf heel vervelend dat die regel bestaat. Wij hebben een grote weide en zijn 3 u bezig om die af te rijden. Dus 's avonds tijdens de week kan niet. Zaterdag vaak al andere verplichtingen, of net slecht weer. Zondag mag het dan niet. Maar dan krijg je wel vieze blikken als het gras te lang staat..

Laatst bewerkt:
MODEDIT: Afgesplitst uit het aanhanger topic.

Hier een buur die zonder schroom aan het grasmaaien is op Pasen... waarschijnlijk volk over de vloer morgen maar toch respectloos imo.

En hoezo zou je op pasen uw gras niet mogen afrijden? Misschien heeft die mens op andere dagen geen tijd/was het slecht weer/...
Zo die logica van "ah op zondag moet ik een naald horen vallen, want anders ben ik verstoord in m'n christelijke rust en ga ik heel boos worden" heb ik nooit begrepen en zal ik ook nooit doen.

Hier is het toegelaten. Terwijl het op andere dagen (denk ik) toegelaten is tussen 7u en 22u, is het op zondag wel 'maar' toegelaten tussen 1àu en 18u volgens mij.

Ik zal het ook wel al eens gedaan hebben, maar ik probeer het toch steeds in de voormiddag te doen.

Ik probeer gewoon sowieso wat rekening te houden met de buren (rijhuizen hier). Als ik weet/hoor dat ze gezellig met wat bezoek buiten zitten, ga ik niet het gras afrijden of de haag afdoen. Vandaar ook dat ik het normaal in de voormiddag doe, dan is die kans sowieso al klein.

Mij heeft het persoonlijk nog nooit gestoord dat iemand zijn gras maait op zondag. Je weet dat het maar voor een korte periode is en het is nu ook weer niet dat dat zo'n oorverdovend lawaai is. En de geur van versgemaaid gras is gewoon zalig 😍
Gohja lijkt me ook gewoon iets dat in onze huidige maatschappij wordt getolereerd zolang het niet overdreven is.
Wat is dan het verschil tussen zaterdag of zondag, je kan toch op beide dagen buiten van de rust willen genieten?
Dat we een maatschappij met christelijke roots zijn en niet met joodse? :)

Dat we een maatschappij met christelijke roots zijn en niet met joodse? :)

Ja, voor zoiets zijn we opeens wel Christelijk... :laugh: Mijn bompa werkt inderdaad zondag niet in de tuin omdat het dan de Christelijke rustdag is, maar had toch het idee dat de affiniteit met de kerk in de nieuwere generaties wat minder was.

Bij m’n ma staat in hun gas-reglement “dat het gebruik van grasmaaiers maar ook houtzagen en andere werktuigen aangedreven door ontploffings- en/of elektrische motoren alle dagen is toegestaan tussen 7u en 22u”. Dus ik laat het vooral afhangen van het weer wanneer ik daar gras afrijd.
Bij mij weet ik het eigenlijk niet, maar gras is zo’n klein stuk dat ik dat op een droge avond na het werk doe.

Geen flauw idee of het mag of niet, bij ons doet de robotmaaier dat op maandag - woensdag - vrijdag, geen discussie mogelijk en de tijd die ik niet moet spenderen aan het gras kan ik aan nuttigere dingen spenderen.

Hier in de gemeente mag het niet. Ik ga er in elk geval niet om klagen als een buur het doet. Spijtig genoeg zijn er hier een paar oudere die dat wel doen. En toevallig zijn dat ook diegene die nog het snelste gaan zeggen: uw gras staat nogal lang he...

Vind het persoonlijk een achterhaald gegeven. Komt uit een godsdienstige inval en zo godsdienstig zijn we de dag van vandaag al niet meer. Trouwens in onze multiculturele samenleving gaat het schoon worden want er zijn dan ook nog andere "rustdagen" waarop het iemand zou kunnen storen. We werken daarnaast allemaal ergens in een systeem waar er geen uitgesproken rustdagen meer zijn: ploegwerkers hebben die op een ander moment dan normale werknemers, velen werken op zondag, winkels zijn tegenwoordig meer op zondag open.
Boeren mogen ook gerust hun graan afdoen op zondag, waarom zou een particulier dan niet mogen zijn gras afdoen? Dikwijls moet je je wat aanpassen aan het weer en is die zaterdag waarop je wel mocht gewoon in het water gevallen. Als werkende mens blijft er dan niet veel opties meer over als je niet in ploeg werkt.
En het is nu ook weer niet het meest storende element zo een uurtje gemaai horen. Dat er naast uw deur een bouwwerf zou zijn waar ze van 's morgens tot 's avonds staan te kappen en breken zou ik pas storend vinden. Vind het geluid en gedaver van mijn buurman die op zijn moto vertrekt (en na een halve minuut niet meer te horen is) meer storend dan van iemand die zijn gras afrijdt.

Ja, voor zoiets zijn we opeens wel Christelijk... :laugh: Mijn bompa werkt inderdaad zondag niet in de tuin omdat het dan de Christelijke rustdag is, maar had toch het idee dat de affiniteit met de kerk in de nieuwere generaties wat minder was.
Ik geef enkel de verklaring hoor, net zoals het gros van onze feestdagen ligt het gewoon aan het feit dat Vlaanderen een Rooms-Katholieke regio was/is. En die invloed blijven we zien.

Hier mag het op zondag wel, ik laat dat afhangen van het weer maar ik ga dat ook wel op een deftig uur doen, niet 's morgens vroeg op een zondag. En een elektrische maaier dus dat is niet eens zo luid, mijn bladzuiger maakt meer lawaai.
Of mijn ene buur, of die ene auto die persé 70 wil rijden in een zone 30, die maken sowieso op eender welke dag al meer lawaai dan mijn tuinwerk :LOL:

Eens gaan opzoeken hoe het in Brugge zit: het mag op zondag en feestdagen, tussen 09:00 en 22:00. Enige verschil met de andere dagen is dat je dan al om 07:00 er aan mag beginnen.

Hier mag het op zondag wel, ik laat dat afhangen van het weer maar ik ga dat ook wel op een deftig uur doen, niet 's morgens vroeg op een zondag. En een elektrische maaier dus dat is niet eens zo luid, mijn bladzuiger maakt meer lawaai.
Of mijn ene buur, of die ene auto die persé 70 wil rijden in een zone 30, die maken sowieso op eender welke dag al meer lawaai dan mijn tuinwerk :LOL:
Maar 70 rijden in zone 30 kan je een heel zware boete opleveren als je gepakt word. Zal met maaien op zondag waar het niet mag wel es wijkagent zijn die zegt, hou wat rekening met buren en slapende kindjes etc., als het te ver zou gaan ...

Enkel Johnny bakken en open uitlaat moto's maken veel lawaai, en die mogen ze van mij van de straat halen of afkeuren, en zware boete bij herhaling. Euro wet zegt 96Db op 1 meter achter uitlaat maximum. Een grasmaaier op benzine zal rond de 90Db zitten, sommige 95Db ...
Elektrisch is al snel maar rond de 85Db meer.
En kort 95db voor 1 minuut of interval van paar seconden is niet hetzelfde als 95Db voor een uur of 2 uur ...
Daar staven de wetten/regels zich op. Intensiteit én duur.

Wat is dan het verschil tussen zaterdag of zondag, je kan toch op beide dagen buiten van de rust willen genieten? De tijd van zondag rustdag is al even voorbij vind ik. Vind het zelf trouwens vervelender als de buren met luid bezoek of krijsende kinderen buiten zitten dan als iemand het gras af rijdt of met een hakselaar bezig is. Veel rustiger, gelijkmatiger geluid. Maar we moeten allemaal iets van elkaar kunnen verdragen, toch?

Vind het zelf heel vervelend dat die regel bestaat. Wij hebben een grote weide en zijn 3 u bezig om die af te rijden. Dus 's avonds tijdens de week kan niet. Zaterdag vaak al andere verplichtingen, of net slecht weer. Zondag mag het dan niet. Maar dan krijg je wel vieze blikken als het gras te lang staat..
Gewoon dat ge het lawaai kunt concentreren op ene dag en de andere dag er wat meer stilte is.

Ik rij mijn gras af en scheer mijn haag wanneer het mij het beste uitkomt. Ik probeer dat door de week te doen, maar als het de hele week slecht is en zondag niet zal het op zondag zijn.

Heb een vrij lawaaierig grasmachine (briggs & stratton 190cc motor), maar het is wat het is. Als mijn buren de hele dag met de auto mogen aankomen/vertrekken, mag ik ook in de tuin werken :p

Hier kreeg ik onder mijn kloten van de buurvrouw dat ik met mijn bosmaaier, op batterij nota bene, op paasmaandag de kanten aan het maaien was.

Ik heb het politiereglement geraadpleegd. "Het hanteren van zware machines in de tuin (vb grasmachine) op benzine, elektriciteit of andere aandrijfbronnen is verboden tussen 21h en 7h op weekdagen en op zon- en feestdagen".

Zou ik nu een discussie moeten beginnen over een bosmaaier of dat een zware machine is of niet ? 😏

Hier in Borgloon mag je op zon- en feestdagen gewoon het gras af rijden. Het zou nog al wat geven als alle boeren hier dag en nacht mogen werken op de velden op alle dagen, maar een mens zijn gras niet mag af maaien.

In de realiteit doen heel weinig mensen iets lawaaierigs op zondag, tenzij het een ganse week geregend heeft op 1 buur na. Die presteert het tijdens de zomerdagen op zondag zijn gras af te rijden (26 are, dus dat duurt wel eventjes) met een mini maaidorser, dus geen gewoon grasmachien. Hij begint dan meestal rond 8 's avonds, wanneer het bijna slaaptijd is voor de kinderen en dat maakt zoveel lawaai dat als we op het terras zitten we elkaar niet verstaan met een normaal stemgeluid.

Nu goed, ik woon op de buiten. Als ik geen lawaaihinder wil van een gras machine, dan moet ik maar in het stad gaan wonen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan