Gratis banken: Argenta, Keytrade

Crelan Basic rekening openen, die is relatief nieuw en gratis bij hen.
Je gaat dan idd een nieuwe IBAN krijgen en je domiciliëringen moeten overzetten, maar al je begunstigden bijv. blijven gewoon bestaan.

Dat van die nieuwe rekeningnummer is trouwens BS van Crelan, dat is om klanten te ontmoedigen om over te stappen van de betalende rekening naar de gratis rekening. Omgekeerd zou je wel je rekeningnummer kunnen behouden als je overstapt van een gratis rekening naar een betalende rekening.

Dat is inderdaad de grootste onzin...
Overstappen naar een betalend pakket is inderdaad gewoon met behoud van.

Het grootste probleem is voor mij niet zozeer de domiciliëringen, maar meer de bedrijven die geld naar mij storten.

Ik ben indertijd een hypothecaire lening aangegaan bij AXA. Hierbij moest ik dan een rekening behouden bij AXA.
Nu AXA overgenomen is door CRELAN mag ik dan gewoon naar deze gratis zichtrekening overstappen?
Indien dit het geval is wil ik me die moeite wel doen.

Ik ben indertijd een hypothecaire lening aangegaan bij AXA. Hierbij moest ik dan een rekening behouden bij AXA.
Nu AXA overgenomen is door CRELAN mag ik dan gewoon naar deze gratis zichtrekening overstappen?
Bij mij waren het een 6-tal partijen die geld storten op mijn rekening, ik heb ze allemaal gemaild om het rekeningnummer te wijzigen en ze hebben dat gewoon gedaan. Ik weet dat er wat werk bij komt kijken, maar zo willen banken hun klanten dus aan hun betalende producten vastbinden, ik geef daar zo weinig mogelijk aan toe.

Bij mij waren het een 6-tal partijen die geld storten op mijn rekening, ik heb ze allemaal gemaild om het rekeningnummer te wijzigen en ze hebben dat gewoon gedaan. Ik weet dat er wat werk bij komt kijken, maar zo willen banken hun klanten dus aan hun betalende producten vastbinden, ik geef daar zo weinig mogelijk aan toe.
Hoe maak je die rekening aan, is dat via het kantoor of gaat dat ook online?

Hoe maak je die rekening aan, is dat via het kantoor of gaat dat ook online?
Gewoon een email naar je kantoor sturen dat je wilt overstappen naar Crelan Basic en dan gaan ze die rekening voor je aanmaken.
Ik zou niet weten waarom dat niet mag.

Ik combineer de extra world mastercard van Beobank (owv 100€ cashback) met Revolut (owv de lage fx fees). Die Q8 kan voordelig zijn als je vaak met huurwagens in het buitenland zit.
Hoe werkt dat dan met Revolut? Moet je op voorhand je EUR omzetten naar USD als een soort debetkaart of kan je zoals andere kredietkaarten betalen en het wordt vanzelf omgezet naar EUR en je betaalt na een maand je "schuld" af? Ik lees regelmatig iets over Revolut, maar hun site vind ik chaotisch en ben er daarom altijd afgebleven. Ik vind ook niet hun wisselkoers commisie, tenzij dat die 10 euro per omzetting is wat duur is tenzij je op voorhand geld moet omzetten wat weer omslachtig is.

Hoe werkt dat dan met Revolut? Moet je op voorhand je EUR omzetten naar USD als een soort debetkaart of kan je zoals andere kredietkaarten betalen en het wordt vanzelf omgezet naar EUR en je betaalt na een maand je "schuld" af? Ik lees regelmatig iets over Revolut, maar hun site vind ik chaotisch en ben er daarom altijd afgebleven. Ik vind ook niet hun wisselkoers commisie, tenzij dat die 10 euro per omzetting is wat duur is tenzij je op voorhand geld moet omzetten wat weer omslachtig is.
Revolut is een debetkaart, dus je moet altijd zelf geld erop zetten. Als je er dan bijv. 100€ opzet kan je naar de USA gaan en lokaal kosten betalen en dan debiteren ze de USD kosten in EUR van je balans (tegen goede wisselkoersen).
Je kan ook kiezen om die 100 EUR om te zetten naar 110 USD voor je op reis vertrekt, dan zet je eigenlijk de wisselkoers vast voor de gehele periode.

De website van Revolut trekt imo op niets, de app werkt redelijk, maar het is verre van een volwaardige bank. Ik gebruik ze voor 3 zaken:
1/ Als ik op reis ga en in vreemde valuta moet betalen
2/ Als ik een betaling moet doen online en niet 100% zeker ben van de tegenpartij en wil dat ze enkel toegang hebben tot een vast bedrag (bijv. 200€).
3/ Als ik cash wil trekken op mijn kredietlijn van mijn Beobank kredietkaart. Ik heb bij Beobank een limiet van 6 k€ en kan bijv. mijn Revolutkaart opladen met 5 k€ via de Beobank kaart en dan kan ik van Revolut het geld overschrijven naar mijn Crelan bank. Via Crelan los ik de Beobank trekking dan weer af. Op deze manier heb ik altijd een 6 k€ kredietlijn ter beschikking met gratis trekkingen, zolang ik het geld maar binnen de maand terugstor.

Dat van die nieuwe rekeningnummer is trouwens BS van Crelan, dat is om klanten te ontmoedigen om over te stappen van de betalende rekening naar de gratis rekening. Omgekeerd zou je wel je rekeningnummer kunnen behouden als je overstapt van een gratis rekening naar een betalende rekening.
Jep, hier een tijdje terug van een betalende BNP Paribas Fortis rekening naar een gratis Hello Bank rekening gegaan met behoud van dezelfde kaart en rekeningnummer.

Is die overstap met de bank besproken geweest vraag ik me dan af? Of gewoon zelf een nieuwe rekening geopend en de oude gesloten?

Jep, hier een tijdje terug van een betalende BNP Paribas Fortis rekening naar een gratis Hello Bank rekening gegaan met behoud van dezelfde kaart en rekeningnummer.

Is die overstap met de bank besproken geweest vraag ik me dan af?
Of gewoon zelf een nieuwe rekening geopend en de oude gesloten?
Het is een interne overstap (binnen Crelan) en ja ik heb uitvoerig aangedrongen om mijn rekeningnummer te mogen houden, maar ik heb bot gevangen. Mogelijks lukt het een andere klant wel, mij is het alleszins niet gelukt.

De debit kaart van Trade Republic is op dit moment een goedkopere/eenvoudigere optie dan Revolut voor vreemde valuta: https://traderepublic.com/en-be/travel

De debit kaart van Trade Republic is op dit moment een goedkopere/eenvoudigere optie dan Revolut voor vreemde valuta: https://traderepublic.com/en-be/travel
Ziet er idd interessant uit! En in combinatie met de Beobank kredietkaart kan ik deze dan ook als kredietkaart gebruiken indien gewenst door geld van de Beobank kredietkaart over te schrijven naar de Trade Republic kaart zoals @Straddle uitlegde. Lage exchange rate en toch later terugbetalen. Moet je iets aangeven bij de CAP als je die Trade Republic kaart aanvraagt?

Situatie:

Mijn vriendin en ik hebben elk een zicht- en spaarrekening bij KBC. De zichtrekening is betalend, de spaarrekening is gratis. Dit willen we behouden. Mijn vriendin heeft een lening bij KBC, dus zij blijft sowieso klant. Ik blijf bij KBC voor het gemak.

Ik heb een KBC Silver kredietkaart (€1/maand). KBC past binnenkort de kredietkaarten aan en maakt ze gratis. Ik gebruik mijn kredietkaart zelden, omdat ik een crypto-VISA-kaart heb voor bepaalde transacties. Toch wil ik een kredietkaart behouden als back-up.

Mijn vriendin heeft een gratis VISA-kaart bij Europabank.

We hebben een gezamenlijke zichtrekening bij KBC (€3,75/maand) waar we maandelijks geld op storten om onze rekeningen te betalen. We hebben hiervan allebei een debetkaart.

Ik ken al een tijdje de actie van Keytrade en zag de reclame recent weer.
Gratis zichtrekening, spaarrekening, debetkaart en VISA (ook mogelijk voor een gezamenlijke rekening).
Door onze gezamenlijke rekening over te zetten, zouden we sowieso €3,75 per maand uitsparen.
  • We zouden dan krijgen:
    • 1 gezamenlijke zichtrekening
    • 1 gezamenlijke spaarrekening (niet noodzakelijk, maar inbegrepen)
    • 2 debetkaarten
    • 2 VISA-kaarten
De VISA-kaarten zijn het eerste jaar gratis. Nadien blijven ze gratis als je minstens 12 transacties per jaar doet.

Nu mijn vraag:
Ik gebruik mijn kredietkaart nauwelijks. Zou binnenkort wel gratis worden.
Mijn vriendin gebruikt haar VISA ook niet vaak en heeft sowieso een gratis VISA bij Europabank.
Kan ik na een jaar de VISA-kaarten annuleren bij Keytrade, maar de zichtrekening, spaarrekening en debetkaarten behouden?

Ik zou deze vraag aan Keytrade kunnen stellen, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Daarom deel ik bewust de hele situatie.

We zouden voor het gemak voor deze overstap gebruik maken van de bankoverstapdienst. Iemand daar al gebruik van gemaakt? Dat gaat vlot?

Ik maak in een handomdraai een spaarrekening aan bij een online bank. Maar als het voor een vaak gebruikte zichtrekening is met bijhorende kaarten etc, dan ben ik wat voorzichtiger :unsure:

Jammer dat de kredietkaart van Argenta betalend wordt, met de lagere limiet werd die al minder gebruikt (eerder goed voor kleine aankopen of 1 grotere).

Met de invoering van de betalende pakketten is er goed gesnoeid in de gratis dienstverlening. Ze onderscheiden zich niet meer van andere gratis alternatieven: gratis zichtrekening, debetkaart en instant overschrijvingen kan je bij 2 grootbanken ook vinden.

Zijn de wisselkoerscommissies lager dan Wise? Op de website van Trade Republic kan ik daar precies niks over vinden en een gebrek aan transparantie is sowieso al verdacht.
Ik zou zo'n kaart/e-bank enkel maar gebruiken voor wanneer ik buiten de eurozone wil betalen en geld afhalen. Wise heeft goede wisseltarieven (schommelt rond de 0,5% tenzij voor valuta van landen waar quasi nooit iemand naartoe gaat), maar geld afhalen is wel tamelijk duur (1,75+%) boven de 200€ per maand.

Het wordt niet vermeld omdat er geen commisie is. Je betaalt gewoon de standaard Visa exchange rate zonder meer.
Ik heb afgelopen winter de visa debit kaart van Trade Republic gebruikt in Colombia om geld af te halen en betalingen te doen en was inderdaad zonder extra kosten met een goede rate.
Bij Trade Republic moet je in principe wel zelf de roerende voorheffing (op de rente die je dan op de rekening ontvangt) aangeven bij de belastingen.

Bij Trade Republic moet je in principe wel zelf de roerende voorheffing (op de rente die je dan op de rekening ontvangt) aangeven bij de belastingen.
Klopt. Standaard staat die rente niet actief dus als je geen extra gedoe wilt en er geen geld op spaart, kan je dat uit laten staan in je account opties.

Ik heb een tijdje terug een vergelijking gezien tussen de FX Fees bij Revolut-Wise-Trade Republic. Die zaten min of meer op dezelfde lijn, maar er zijn wel degelijk verschillen (Revolut bijv. was duurder in de weekends, maar goedkoper tijdens de gewone werkuren). Al bij al zijn ze zeker goedkoper dan bij de gemiddelde kredietkaart v/e Belgische bank.

Terug
Bovenaan