Gratis banken: Argenta, Keytrade

Bij Trade Republic moet je in principe wel zelf de roerende voorheffing (op de rente die je dan op de rekening ontvangt) aangeven bij de belastingen.

Eerste 1050€ zijn vrijgesteld, nee?

Ben nu aan het twijfelen omdat ik dacht dat die vrijstelling enkel voor gereglementeerde spaarrekeningen is en niet voor Trade Republic gezien dit een niet-geregelmenteerde spaarrekening is?

Situatie:

Mijn vriendin en ik hebben elk een zicht- en spaarrekening bij KBC. De zichtrekening is betalend, de spaarrekening is gratis. Dit willen we behouden. Mijn vriendin heeft een lening bij KBC, dus zij blijft sowieso klant. Ik blijf bij KBC voor het gemak.

Ik heb een KBC Silver kredietkaart (€1/maand). KBC past binnenkort de kredietkaarten aan en maakt ze gratis. Ik gebruik mijn kredietkaart zelden, omdat ik een crypto-VISA-kaart heb voor bepaalde transacties. Toch wil ik een kredietkaart behouden als back-up.

Mijn vriendin heeft een gratis VISA-kaart bij Europabank.

We hebben een gezamenlijke zichtrekening bij KBC (€3,75/maand) waar we maandelijks geld op storten om onze rekeningen te betalen. We hebben hiervan allebei een debetkaart.

Ik ken al een tijdje de actie van Keytrade en zag de reclame recent weer.
Gratis zichtrekening, spaarrekening, debetkaart en VISA (ook mogelijk voor een gezamenlijke rekening).
Door onze gezamenlijke rekening over te zetten, zouden we sowieso €3,75 per maand uitsparen.
  • We zouden dan krijgen:
    • 1 gezamenlijke zichtrekening
    • 1 gezamenlijke spaarrekening (niet noodzakelijk, maar inbegrepen)
    • 2 debetkaarten
    • 2 VISA-kaarten
De VISA-kaarten zijn het eerste jaar gratis. Nadien blijven ze gratis als je minstens 12 transacties per jaar doet.

Nu mijn vraag:
Ik gebruik mijn kredietkaart nauwelijks. Zou binnenkort wel gratis worden.
Mijn vriendin gebruikt haar VISA ook niet vaak en heeft sowieso een gratis VISA bij Europabank.
Kan ik na een jaar de VISA-kaarten annuleren bij Keytrade, maar de zichtrekening, spaarrekening en debetkaarten behouden?

Ik zou deze vraag aan Keytrade kunnen stellen, maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Daarom deel ik bewust de hele situatie.

We zouden voor het gemak voor deze overstap gebruik maken van de bankoverstapdienst. Iemand daar al gebruik van gemaakt? Dat gaat vlot?

Ik maak in een handomdraai een spaarrekening aan bij een online bank. Maar als het voor een vaak gebruikte zichtrekening is met bijhorende kaarten etc, dan ben ik wat voorzichtiger :unsure:
Mijn vriendin zit al jaren bij keytrade zonder bankkaarten of visa. Moet dus zeker lukken.

Indien gewenst, ik heb nog een referal link. Bij gebruik krijgen we beiden 50 euro. Stuur maar pm indien interesse.

Mijn vriendin zit al jaren bij keytrade zonder bankkaarten of visa. Moet dus zeker lukken.

Indien gewenst, ik heb nog een referal link. Bij gebruik krijgen we beiden 50 euro. Stuur maar pm indien interesse.
Waar kan je eigenlijk je persoonlijke link terugvinden om te delen met iemand?
Ik heb ook een Keytrade account maar vind het in de app niet direct terug?

Als ik mij goed herinner, moet je zelf de kredietkaart "aanvragen" bij Keytrade dus als je die nooit vraagt, dan krijg je die gewoon niet.

Als ik mij goed herinner, moet je zelf de kredietkaart "aanvragen" bij Keytrade dus als je die nooit vraagt, dan krijg je die gewoon niet.
Die zit blijkbaar mee in het "Keypack", vandaar dat ik dit toch even wilde weten.
Maar waarschijnlijk kan je dit zelf stopzetten of gewoon al beginnen met enkel aan te vragen wat je nodig hebt :)

Waar kan je eigenlijk je persoonlijke link terugvinden om te delen met iemand?
Ik heb ook een Keytrade account maar vind het in de app niet direct terug?
Dat wil ik toch ook wel weten. Af en toe krijg ik zo'n mail met zo'n code maar da's nu al lang geleden (en laatste keer was het zelfs €50 in keyplan of zoiets).

Wat kan je eigenlijk allemaal doen met een keytrade bank?
overal geld afhalen (gratis in euro, ook met de VISA), overschrijvingen, Zoomit, SEPA domiciliëringen, spaarrekeningen, termijnrekeningen, pensioensparen, beleggen op de beurs.

Eigenlijk alles behalve een kantoor binnenstappen en geld storten (hoewel ik het nog niet geprobeerd heb om geld te storten via die bancontact automaten).

In die tool moet je bankkosten (%) dus op 0 zetten om te weten hoeveel je bij Trade Republic zou betalen?
Ja gewoon op 0 zetten aangezien er geen extra bankkosten zijn.

Eerste 1050€ zijn vrijgesteld, nee?

Ben nu aan het twijfelen omdat ik dacht dat die vrijstelling enkel voor gereglementeerde spaarrekeningen is en niet voor Trade Republic gezien dit een niet-geregelmenteerde spaarrekening is?
Niet vrijgesteld. De intresten zijn dus 30% belast waardoor TR hun rate op 1,75% komt maar wel maandelijks uitbetaald.
Dit zelf jaarlijks aangeven bij belastingen.

Dat wil ik toch ook wel weten. Af en toe krijg ik zo'n mail met zo'n code maar da's nu al lang geleden (en laatste keer was het zelfs €50 in keyplan of zoiets).
Bij mijn weten is er geen algemene persoonlijke link. Voor je verjaardag krijg je inderdaad soms zo'n referral link toegestuurd die dan een maand geldig is. Er loopt wel een algemene actie voor nieuwe klanten die dan €50 krijgen bij het openen van een account: https://www.keytradebank.be/nl/keypack-promo-50inmypocket

Zijn er eigenlijk nog banken met een gratis creditcard? De Argenta creditcard was voldoende voor mij, maar de limiet is wel redelijk beperkt. Als ik er voor moet betalen en daar geen extra's voor terugkrijg kan ik evengoed een ander alternatief zoeken. Dus ofwel een gelijkaardige creditcard maar gratis, ofwel een betere creditcard die ook betalend is.

Zijn er eigenlijk nog banken met een gratis creditcard? De Argenta creditcard was voldoende voor mij, maar de limiet is wel redelijk beperkt. Als ik er voor moet betalen en daar geen extra's voor terugkrijg kan ik evengoed een ander alternatief zoeken. Dus ofwel een gelijkaardige creditcard maar gratis, ofwel een betere creditcard die ook betalend is.

Let wel dat er veel in die lijst "gratis" zijn enkel als je een betalende zichtrekening neemt.
Er zijn ook veel beobank kredietkaarden met vrije keuze zichtrekening en lage kosten gecombineerd met een terugverdien methode (e.g. 1% cash back):

Kan je eigenlijk als zelfstandige, KMO, ook een gratis bank gebruiken als zichtrekening?

Momenteel hebben we op het werk easy banking business van BNP paribas, maar kost eigenlijk veel geld voor hetgeen we het maar gebruiken.

zie er het voordeel niet van in. Zou mijn baas willen aanraden ook gewoon een gratis zichtrekening te nemen, met simpele log in.

want nu willen ze bij easy banking business ook nog es af van die inlog met kaartlezer....

Kan je eigenlijk als zelfstandige, KMO, ook een gratis bank gebruiken als zichtrekening?

Momenteel hebben we op het werk easy banking business van BNP paribas, maar kost eigenlijk veel geld voor hetgeen we het maar gebruiken.

zie er het voordeel niet van in. Zou mijn baas willen aanraden ook gewoon een gratis zichtrekening te nemen, met simpele log in.

want nu willen ze bij easy banking business ook nog es af van die inlog met kaartlezer....

Ik weet nu niet voor een KMO met personeel dat het aan te raden is om een gratis rekening te gebruiken met de basisdienstverlening. Gewoon al qua helpdesk en dergelijke wil je toch niet vasthangen op de superbasis helpdesk als er een "issue" is :p.

En integratie met boekhoudapplicaties, werkt dat met gratis rekeningen?

En alle banken willen van die kaartlezers, Argenta wil er op termijn ook vanaf (zei mijn Argenta-bankier.) Die zat te pushen voor Itsme te gebruiken met de smartphone maar ik wil toch een backup-methode.

overal geld afhalen (gratis in euro, ook met de VISA), overschrijvingen, Zoomit, SEPA domiciliëringen, spaarrekeningen, termijnrekeningen, pensioensparen, beleggen op de beurs.

Eigenlijk alles behalve een kantoor binnenstappen en geld storten (hoewel ik het nog niet geprobeerd heb om geld te storten via die bancontact automaten).

Tis mij alleszins nog niet gelukt met Keytrade en Argenta. Ik denk dat die Bancontact automaten enkel bepaalde banken ondersteunt.

Let wel dat er veel in die lijst "gratis" zijn enkel als je een betalende zichtrekening neemt.
Er zijn ook veel beobank kredietkaarden met vrije keuze zichtrekening en lage kosten gecombineerd met een terugverdien methode (e.g. 1% cash back):
Beobank lijkt mij het beste hier, met die 1% cashback haal je de kosten er terug uit en je hebt geen zichtrekening nodig.

Voor de VME waar ik inzit hebben we ook Easy Banking Business, kost toch maar een 40€/jaar, niet? Ik betwijfel of je iets goedkoper gaat vinden voor een firma/vme/...

Voor de VME waar ik inzit hebben we ook Easy Banking Business, kost toch maar een 40€/jaar, niet? Ik betwijfel of je iets goedkoper gaat vinden voor een firma/vme/...
ik zie hier soms "trimisterieele bijdragen " 180 euro :wtf:
snap nie vanwaar dit allemaal vandaan komt.

ik zie hier soms "trimisterieele bijdragen " 180 euro :wtf:
snap nie vanwaar dit allemaal vandaan komt.
Bij ons trimestrieel 9€ (maar dat is dan ook een simpele VME met weinig transacties en geen andere producten eraan gelinkt).
Best eens navragen bij BNP.

Terug
Bovenaan