Gratis banken: Argenta, Keytrade

Ik gebruik Revolut al sinds het begin maar op kleine schaal. Enkel als ik reis naar het buitenland om bv. in een winkel te betalen en bv. voor abonnementen die een visa of Mastercard vereisen zoals bv. Spotify.

Tegenwoordig gebruik ik voor m'n EV laadkaarten ook een aparte virtuele kaart. Ook Google Pay en dus m'n smartwatch met NFC zijn met Revolut ingesteld.

Een ander voordeel is dat SEPA instant ook gelimiteerd is tot 100K EUR tegenover andere banken met max 2500 EUR.

Heb nu net een groot bedrag overgeschreven naar Revolut om een auto te kopen in Duitsland en de verkoper daar meteen te kunnen betalen met SEPA instant. Met Crelan of Keytrade is dat onmogelijk moet men D+1 of +2 afwachten...

Bankgarantie is inderdaad van toepassing.

Enige wat me wat stoort zijn de beperkingen als je inlogt met een webbrowser op een pc. Dan heb je niet alle functionaliteiten. De app staat echt centraal.

En ook voor beleggingen moet je momenteel waarschijnlijk zelf nog de aangifte doen voor TOB en Reynders taks en roerende voorheffing.

Een mogelijk minpunt is dat een kleine minderheid van klanten botsen op een account suspension omdat Revolut nogal streng is ivm Know Your Client (KYC) en "verdachte transacties" zeer ruim interpreteert. Welk soort transacties dat zijn of de frequentie weet niemand. De een heeft nooit last met dagelijkse transfers van crypto exchanges, de ander heeft het al vlaggen na 2 mini overschrijvingen.

Al je geld op Revolut steken zou ik persoonlijk niet doen omdat de klantendienst ook moeilijk bereikbaar is. Je kan er geld zetten dat je langere tijd niet nodig hebt om te sparen/beleggen of geld overschrijven voor onmiddellijke doeleinden zoals wisselen voor buitenlandse valuta. Of geld splitsen over Revolut en een andere (Belgische) bank zodat je toch nog ergens aan fondsen kunt terwijl ze de suspension verifiëren.

De kans is heel klein dat het gebeurt maar je moet het maar hebben dat je bankkaart niet meer werkt en al je geld opgepot zit bij Revolut en je dus "blut" bent voor betalen in de winkel of facturen over te schrijven.

Vandaag een artikel op HLN over Revolut.
Iemand hier klant bij en is dit echt zo revolutionair als ze beschrijven?
Ik zit al jaar of 5 bij Revolut.
Werkt zeer goed voor betalingen in vreemde valuta: voor je reis zet je euro's om in (bijv.) reais, en dan kan je verder zonder kosten in reais betalen. Bij andere kaarten loopt dit op tot 2,5% !(looking at you AMEX)

Maar niet alles is gratis. Je zit met bepaalde limieten (bijv. max maandelijkse aankoop cxrypto van 1000 euro), als je erboven gaat springen er allerhande kosten bij. Je moet dit goed uitzoeken of het wordt kostelijk. Daarom koop ik bij R geen effecten meer

Revolut is een goeie "backup" zichtrekening om een reserve zichtrekening, bankkaart, kredietkaart,... te hebben.
Zijn één van de goedkoopste om geld af te halen uit het buitenland zolang je binnen de limieten zit dus voor reizigers interessant
De virtuele kredietkaarten zijn ook een goeie bonus. Kan je een trial afsluiten met een virtuele kaart of als je iets moet kopen op een relatief louche hotelsite, virtuele kredietkaart en achteraf de kaart vernietigen.

Alles is wel heel gecontreerd rond de app. In een browser kan je nauwelijks iets met Revolut.

Vandaag een artikel op HLN over Revolut.
Iemand hier klant bij en is dit echt zo revolutionair als ze beschrijven?
Ik zie vooral een bankapp met abo's voor diensten, ook zou ik willen vragen of ze moeilijk doen over storten/ontvangen van en naar crypto-exchanges (Coinbase/Binance)
De nieuwe spaarrekeningen die ze voorstellen zijn alleszins niet zo spannend tenzij je al een hogere betalende klant bent vanwege andere features of je je geld geen jaar kunt missen. Er zijn genoeg banken die 1,6% geven op 1 jaar naast de maandelijks gelimiteerde rekeningen die nog een hogere rente geven.

Free 1,05% (gratis)
Premium 1,225% (kost €108 pj)
Metal 1,575% (kost €192 pj)
Ultra 1,75% (kost €720 pj)

De nieuwe spaarrekeningen die ze voorstellen zijn alleszins niet zo spannend tenzij je al een hogere betalende klant bent vanwege andere features of je je geld geen jaar kunt missen. Er zijn genoeg banken die 1,6% geven op 1 jaar naast de maandelijks gelimiteerde rekeningen die nog een hogere rente geven.

Free 1,05% (gratis)
Premium 1,225% (kost €108 pj)
Metal 1,575% (kost €192 pj)
Ultra 1,75% (kost €720 pj)

En je moet daar dan nog eens RV op betalen. Letterlijk mensen blij maken met een dode mus.

Is het normaal dat de bank roerende voorheffing op spaarrentes afroomt?

Ik heb op 1 Juli 495 euro intrest gekregen en gisteren nog eens 825 euro, waarvan de bank over 270 euro 15% afroomt. Er volgt nog een storting 1/1/2026, maar dat is dan een ander jaar of gaat dat (nog een 500€) ook nog meetellen voor 2025?

Als ik 495+825-270 doe kom ik inderdaad op de 1050 euro vrijstelling voor 2025.
Waarom telt dan de 350€ intrest van januari 2025 niet mee, is dat dan voor 2024?

Maar sinds wanneer is dit de bevoegdheid van de bank, moet ik nu op het einde zelf uitrekenen waar ik die 15% al betaald heb en waar niet? Keytrade heeft toch geen zicht op andere rekeningen? Maw, hoe moet ik dit invullen in mijn PB volgend jaar?

Laatst bewerkt:
De storting op 1/1/26 zal iig nog bij inkomstenjaar 2025 gerekend worden. Dus die 350 van januari '25 (maar je zegt niet of die op 1/1 gestort werd), hoort bij vorig jaar.

Je houdt dat idd best zelf bij, zeker als je meerdere spaarrekeningen hebt. Zoals je zelf zegt, KT weet niet van andere rekeningen. Tel alle bruto rentes op, trek er de vrijstelling vanaf, trek er de schijven vanaf waarop al RV afgehouden werd, en geef de rest aan onder code 1151. Dus volgens mij zal je nog 500 moeten aangeven voor IJ2025, tenzij KT ook op die laatste storting de RV al inhoudt.

Laatst bewerkt:
De storting op 1/1/2025 was de gewone intrest, de andere zijn getrouwheidspremies. De 500€ die nog moet komen is een combinatie van beide (voornamelijk gewone intrest en bijna niets getrouwheidspremie) op keytrade.

Sowieso ga ik in 2026 iets anders doen met het geld daarop, al weet ik nog niet wat.

Bij Crelan wordt de debetkaart vanaf 1 januari betalend:

Vanaf 1/1/2026 zal Crelan een vergoeding van 18 euro per jaar aanrekenen voor elke debetkaart die niet is inbegrepen in een Crelan-pack.

Dit betekent dat dit tarief zal worden toegepast voor een debetkaart die is verbonden aan een Crelan Basic-rekening.

Tenzij u voor 31/12/2025 afziet van de diensten waarop deze wijzigingen betrekking hebben, gaan wij ervan uit dat u deze aanvaardt. Indien u niet akkoord gaat, kunt u de betreffende diensten beëindigen door de rekening en/of debetkaart op te zeggen.

De Crelan Basic-rekening blijft gratis beschikbaar, maar zonder debetkaart zijn de mogelijkheden beperkt.

Bij Crelan wordt de debetkaart vanaf 1 januari betalend:
De Crelan Basic-rekening blijft gratis beschikbaar, maar zonder debetkaart zijn de mogelijkheden beperkt.
Stel dat ge 1M op een basic rekening hebt staan (natuurlijk niet slim), vraag ik me af of ze dan ook dit bericht gaan sturen :thinking: 😂

Voor VME doen ze sinds deze zomer net als de andere grootbanken, 250 EUR per jaar extra bovenop de reguliere kosten... Terwijl ze maar in het KBO moeten kijken wie de syndicus is...

Stel dat ge 1M op een basic rekening hebt staan (natuurlijk niet slim), vraag ik me af of ze dan ook dit bericht gaan sturen :thinking: 😂
Belangrijke klanten krijgen zeker en vast extraatjes en ook voorrang bij problemen.
1 miljoen op de rekening is een beetje stom maar er zijn zeker en vast wel een paar klanten die miljoenen in een bankprodukt hebben die beheert worden door de bank.

Ik herinner nog van jaren terug toen ik nog bij Argenta Bank werkte als consultant. Daar kloeg toen een heel rijke en belangrijkste klant (investeerder) dat hij 1 cent te weinig interesten had verkregen. Gene zever. Die pipo had dat zelf uitgerekend :confused: en er was een afrondingsfout.

Ah wel dat was toen een 'critical Bug' en deze moest ASAP aangepast worden.

Ik vond en vind dat nog altijd gewoon 'stapelgek'. Dat zo iemand zaagt over ene cent is al absurd en dat zo ne klant geen weekje wachten op die ene **** cent en dat dit een heel belangrijke produktie Bug is? Maar dat was dus gewoon VERY REAL.

Laatst bewerkt:
Belangrijke klanten krijgen zeker en vast extraatjes en ook voorrang bij problemen.
1 miljoen op de rekening is een beetje stom maar er zijn zeker en vast wel een paar klanten die miljoenen in een bankprodukt hebben die beheert worden door de bank.

Ik herinner nog van jaren terug toen ik nog bij Argenta Bank werkte als consultant. Daar kloeg toen een heel rijke en belangrijkste klant (investeerder) dat hij 1 cent te weinig interesten had verkregen. Gene zever. Die pipo had dat zelf uitgerekend :confused: en er was een afrondingsfout.

Ik vond en vind dat nog altijd gewoon 'stapelgek'. Dat zo iemand zaagt over ene cent is al absurd en dat zo ne klant geen weekje wachten op die ene **** cent en dat dit een heel belangrijke produktie Bug is? Maar dat was dus gewoon VERY REAL.

Dat is niet omdat hij 1 cent mist dat die kribbig is.

Die is kribbig dat hij investeerder is van een bank die blijkbaar niet eens zijn basistaken "interest correct uitrekenen" niet eens correct kan. En als dat uitlekt in de media, dan is dat toch wel serieuze imagoschade voor de bank.

De vraag de ik mij hierbij stel is bij hoeveel andere mensen er die 1 cent afrondingsfout (of misschien gestapelde afrondingsfouten) optreden.

Er is al voor minder grote boetes uitgedeeld aan banken.

Zie ik ergens over of kan ik geen doorlopende opdrachten wijzigen of annuleren in de Keytrade app?

Wat doen jullie met die groeirekeningen waar je maar 500 EUR/maand op mag storten? Ik zie dat een heel aantal banken dit hebben, is het de moeite om overal deze type van bankrekeningen te openen en geld te storten?

Wat doen jullie met die groeirekeningen waar je maar 500 EUR/maand op mag storten? Ik zie dat een heel aantal banken dit hebben, is het de moeite om overal deze type van bankrekeningen te openen en geld te storten?
Wij hebben eentje bij Belfius waar je €600 per maand mag storten. Dit doen we gewoon maandelijks omdat het de grootste rente geeft.

Hangt van uw eigen situatie af en hoe liquide uw spaargeld moet zijn. Als ik op spaargids kijk zit in bijna alle gevallen ~2/3 van uw renteopbrengst in uw getrouwheidspremie. Als u geld absoluut onmiddellijk beschikbaar moet zijn in een noodgeval en dit is per ongeluk halfweg het jaar of erger na bv 10maand is, dan daalt de totale rente op dat geld drastisch. Voor je noodbuffer (voor acute onverwachte kosten) ben je imo veel beter met een spaarrekening met de hoogst mogelijk basisrente: MeDirect Essential of iets dergelijk. Geld dat je langer kan missen kan je waarschijnlijk beter in obligaties of aandelen/ETF's steken afhankelijk van je risicoprofiel.

Houdt er ook rekening mee dat banken niet verlegen zijn om spaarrekeningen plots om te zetten naar andere formules als het hen goed uitkomt.
Ik heb nog een soort groeirekening gehad bij Bpost bank een aantal jaar terug... eerst was hun verplichte zichtrekening gratis, dan moest er plots een bepaald bedrag per maand door gaan of ze was betalend (moest dan via een tussenstap dus geld naar die groeirekening sluizen) en na de overname van BNP werd die rekening gewoon omgezet in één of andere standaard-shitty-BNP-spaarrekening en had je daar niks meer aan.

Ik vraag mij ook af waarom mensen die blijven aanraden. Lijkt mij een wortel van de banken om klanten te lokken. Die dingen zijn ~10j geleden opeens uitgevonden en volgden toen zo goed als allemaal dit stramien:
  • Bank pakt uit met dit soort spaarrekening met hoge rente en/of getrouwheidspremie maar max maandelijks bedrag.
  • Na 1 of 2 jaar zakt de rente en aanvaarden ze geen nieuwe klanten meer, zowat de moment dat ze de eerste moeten beginnen uitbetalen.
  • Na nog een paar jaar verdwijnt de rekening.
Die dat "blijven bestaan" zijn er eerder die opnieuw opgestart werden. Denk aan deze:
KBC Start2Save, bestond sinds 2015. Begin 2017:
En dan terug gelanceerd in 2023.

Als ik naar spaargids kijk, zijn al dat soort rekeningen ofwel nieuwe producten sinds 2024 (of zelfs recenter) of bestaande die terug gelanceerd zijn ergens in 2023.
En de review-score van die oude die opnieuw gelanceerd zijn, zien er niet al te denderend uit.

Dusja, dan zit je daar met een beperkt bedrag zonder garantie dat die rente gaat blijven. Maar die banken hebben er wel een klant bij :p

Ik vraag mij ook af waarom mensen die blijven aanraden. Lijkt mij een wortel van de banken om klanten te lokken. Die dingen zijn ~10j geleden opeens uitgevonden en volgden toen zo goed als allemaal dit stramien:
  • Bank pakt uit met dit soort spaarrekening met hoge rente en/of getrouwheidspremie maar max maandelijks bedrag.
  • Na 1 of 2 jaar zakt de rente en aanvaarden ze geen nieuwe klanten meer, zowat de moment dat ze de eerste moeten beginnen uitbetalen.
  • Na nog een paar jaar verdwijnt de rekening.
Die dat "blijven bestaan" zijn er eerder die opnieuw opgestart werden. Denk aan deze:
KBC Start2Save, bestond sinds 2015. Begin 2017:
En dan terug gelanceerd in 2023.

Als ik naar spaargids kijk, zijn al dat soort rekeningen ofwel nieuwe producten sinds 2024 (of zelfs recenter) of bestaande die terug gelanceerd zijn ergens in 2023.
En de review-score van die oude die opnieuw gelanceerd zijn, zien er niet al te denderend uit.

Dusja, dan zit je daar met een beperkt bedrag zonder garantie dat die rente gaat blijven. Maar die banken hebben er wel een klant bij :p
De andere banken/rekeningen geven gewoon veel lagere rente, dus ja, dat heb je dan al gehad he. In het algemeen is er sowieso weinig soeps in België qua rentes.

Terug
Bovenaan