Gratis banken: Argenta, Keytrade

De andere banken/rekeningen geven gewoon veel lagere rente, dus ja, dat heb je dan al gehad he. In het algemeen is er sowieso weinig soeps in België qua rentes.
Ok, akkoord, maar wat is je concrete plan ermee? Dat is de Belfius Flow (die sinds 24 maart 2025 bestaat) dan?
Alles hangt uiteindelijk af van de situatie. Dus wat je met het geld van plan bent, wanneer je het nodig hebt en welk risico je wilt nemen. Ook of je nog ander spaargeld hebt die je kan gebruiken of niet.

Het grootste probleem is dat bij deze rekeningen dit rendement geen zekerheid is. Dit was de vorige keer dit type rekening bij Belfius:

Volgt het stramien dat ik hiervoor zei. Vanaf ze getrouwheidspremie moesten beginnen uitbetalen, duikte die omlaag... Die Belfius Flow nu is dus 1,3% basisrente + 1,5% getrouwheidspremie. De basisrente is het enige die je hebt sinds we nog niet aan een jaar zitten. Vanaf april heb je enkel de getrouwheidspremie op die eerste maand (als je jouw rekening in april afgesloten hebt natuurlijk). Daarom ook het stramien dat vanaf 1 of 2j de rente omlaag duikt.

Ik zou zeggen: we zullen volgende zomer dit herbekijken. Maar afgaand op het verleden, heb ik weinig vertrouwen in dit soort producten. Er wordt uitgepakt met hoge rentes (meestal getrouwheidspremies) maar er is geen enkele zekerheid of je die ooit gaat zien.

Ok, akkoord, maar wat is je concrete plan ermee? Dat is de Belfius Flow (die sinds 24 maart 2025 bestaat) dan?
Alles hangt uiteindelijk af van de situatie. Dus wat je met het geld van plan bent, wanneer je het nodig hebt en welk risico je wilt nemen. Ook of je nog ander spaargeld hebt die je kan gebruiken of niet.

Het grootste probleem is dat bij deze rekeningen dit rendement geen zekerheid is. Dit was de vorige keer dit type rekening bij Belfius:

Volgt het stramien dat ik hiervoor zei. Vanaf ze getrouwheidspremie moesten beginnen uitbetalen, duikte die omlaag... Die Belfius Flow nu is dus 1,3% basisrente + 1,5% getrouwheidspremie. De basisrente is het enige die je hebt sinds we nog niet aan een jaar zitten. Vanaf april heb je enkel de getrouwheidspremie op die eerste maand (als je jouw rekening in april afgesloten hebt natuurlijk). Daarom ook het stramien dat vanaf 1 of 2j de rente omlaag duikt.

Ik zou zeggen: we zullen volgende zomer dit herbekijken. Maar afgaand op het verleden, heb ik weinig vertrouwen in dit soort producten. Er wordt uitgepakt met hoge rentes (meestal getrouwheidspremies) maar er is geen enkele zekerheid of je die ooit gaat zien.
Dat klopt, maar die zakken dan toch niet veel lager dan de gewone spaarrekeningen.

Wij hadden ook zo eentje bij Medirect en na een jaar werd die minder qua rente, dus toch 1 jaar wat hogere rente gehad en nu staat die veel lager, maar nog altijd een hogere rente (of gelijk aan) dan andere rekeningen zonder limiet van €500 per maand. Dat geld is voor te gebruiken voor verbouwingen de komende jaren, dus dan is dat prima voor ons. Op lange termijn zou ik zeker iets anders aanraden, maar als je er altijd aan wilt kunnen komen en zonder te veel risico, nog altijd geen slecht idee.

Of welke andere spaarrekeningen zie jij als een goed alternatief?

Ik heb er zo'n drie (allemaal gratis te openen/houden): VDK (500 euro/m aan 2.85%), Belfius (600 euro/maand aan 2,8%) en Argenta (500 euro/maand aan 2,6%).
Het ding is, als je maandelijks spaart kom je op een natuurlijke wijze aan die maandelijkse storting. Na een jaar op zo'n rekening storten kan je iedere maand verliesloos 2x het maandelijks stortbedrag afhalen indien je het geld nodig hebt.
En indien je het echt nodig hebt, verlies je 1.x% aan opbrengst op dat bedrag, wat uiteindelijk maar rommelen in de marge blijft.
Of in andere woorden, een of een paar keer goed gaan eten per jaar. Of minder inflatieverlies. Het is maar hoever je hier in wil gaan.
Het verschil met letterlijk iedere andere spaarrekening is enorm. De eerste niet-maandsparen rekening is momenteel de Santander Vision+ plus aan 0,6+1,05%, wat wel aardig lager ligt.

Ik ben voorlopig bezig met mijn Medirect Essential sparen hierop leeg te halen (lettende op de getrouwheidsperiodes want heb even een switcheroo gedaan tijdens de twee maanden dat ze 0,7% getrouwheidspremie gaven).

Ik zou liever gewoon spaarrekeningen hebben met een enkel (dag)rentepercentage zonder artificiële beperkingen, in plaats van al deze spelletjes te moeten spelen.
Maar als de banken graag spelletjes spelen, doe ik gewoon mee. Ik kan mij niet inbeelden dat al die administratie voor klanten die enkel de hoogrentende spaarrekening openen de moeite is voor hen. Ergens moet ik me daar toch in vergissen, want het spelletje blijft al heel lang duren...

Ok, dan ga ik er ook maar een aantal openen... Ik had sowieso al een Argenta en KBC rekening, dus daar maar maandelijks instorten om zo mijn andere spaarrekening met lagere opbrengst te verschuiven. Eigenlijk belachelijk dat die banken steeds maar constant verschuivingen doen van rente etc. Ik zie zo vaak rekeningen wijzigen bij die banken om zo constant van spaarrekening te moeten wisselen.

Iemand ook ervaring met trade republic? Je krijgt daar 2% rente, maar ik vraag me af hoe dit voor België zit. Het schijnt populair te zijn in Nederland. Volgens mij gaat die 2% rente ook weer de bruto rente zijn denk ik, dus dan is het weer verwaarloosbaar.

Iemand ook ervaring met trade republic? Je krijgt daar 2% rente, maar ik vraag me af hoe dit voor België zit. Het schijnt populair te zijn in Nederland. Volgens mij gaat die 2% rente ook weer de bruto rente zijn denk ik, dus dan is het weer verwaarloosbaar.
Is uiteraard bruto. Niet-gereglementeerde spaarrekeningen zijn onderworpen aan 30% roerende voorheffing wat dus geldt voor alle buitenlandse rekeningen.

Of welke andere spaarrekeningen zie jij als een goed alternatief?
Ik geef geen financiëel advies. Maar als ik het zo zie, ben je al ettelijke jaren op die manier aan het sparen en zal het nog enkele jaren duren eer je het geld nodig hebt.
Een gewone spaarrekening geeft ook geen garantie op de rente. Je kan mogelijks kiezen voor termijnrekeningen waar je rente vast staat; maar wederom hangt het af van je situatie en wat jij wilt.

Ik heb er zo'n drie (allemaal gratis te openen/houden): VDK (500 euro/m aan 2.85%), Belfius (600 euro/maand aan 2,8%) en Argenta (500 euro/maand aan 2,6%).
Het ding is, als je maandelijks spaart kom je op een natuurlijke wijze aan die maandelijkse storting.
Ben je dan aan het overpompen van andere spaarrekeningen? Want €1600/maand, elke maand, kunnen sparen is niet voor iedereen weggelegd ;)

En ook jij bent dan bezig over rekeningen die nog niet lang bestaan.
VDK ritme sinds 12/02/2024 en ook daar is op 2maand de getrouwheidspremie al gezakt nog voor het eerste jaar om is.
Belfius Flow dus van 24/03/2025
Argenta groeirekening dacht ik sinds 1/12/2023. En is sindsdien dus ook al gezakt volgens het eerder vernoemde stramien:
mqp2EbZ.png

Ieder zijn keuze hé, ik ga gewoon al die moeite niet doen voor een beperkt hogere getrouwheidspremie op uiteindelijk een beperkt bedrag per maand/jaar per rekening die niet gegarandeerd is. Dan kijk ik toch eerder naar andere producten.

Ik geef geen financiëel advies. Maar als ik het zo zie, ben je al ettelijke jaren op die manier aan het sparen en zal het nog enkele jaren duren eer je het geld nodig hebt.
Een gewone spaarrekening geeft ook geen garantie op de rente. Je kan mogelijks kiezen voor termijnrekeningen waar je rente vast staat; maar wederom hangt het af van je situatie en wat jij wilt.

Ben je dan aan het overpompen van andere spaarrekeningen? Want €1600/maand, elke maand, kunnen sparen is niet voor iedereen weggelegd ;)

VDK ritme sinds 12/02/2024 en ook daar is op 2maand de getrouwheidspremie al gezakt nog voor het eerste jaar om is.
Argenta groeirekening dacht ik sinds 1/12/2023. En is sindsdien dus ook al gezakt volgens het eerder vernoemde stramien:
mqp2EbZ.png

Ieder zijn keuze hé, ik ga gewoon al die moeite niet doen voor een beperkt hogere getrouwheidspremie op uiteindelijk een beperkt bedrag per maand/jaar per rekening die niet gegarandeerd is. Dan kijk ik toch eerder naar andere producten.
Welke termijnrekening raad je dan aan? Als het over termijnrekeningen die >1 jaar zijn, steek ik het liever in een ETF.

Welke termijnrekening raad je dan aan? Als het over termijnrekeningen die >1 jaar zijn, steek ik het liever in een ETF.
Zie hiervoor, ik geef geen financiëel advies want iedereen zijn situatie is anders.

Maar waarom overwoog je dan die spaarrekeningen waar je beperkt maandelijks kan instappen en het grootste deel van de intrest getrouwheidspremie is als je dan toch voor een ETF zou kiezen voor alles > 1jaar? Uw getrouwheidspremie begint pas te tellen na 1j hé, per maandelijkse schijf...

Dat zeg ik toch letterlijk:
Ik ben voorlopig bezig met mijn Medirect Essential sparen hierop leeg te halen (lettende op de getrouwheidsperiodes want heb even een switcheroo gedaan tijdens de twee maanden dat ze 0,7% getrouwheidspremie gaven).
Eens je aan het sparen geraakt heb je naarmate de tijd vordert meer van dit soort geld om heen en weer te schuiven. En als het over 10k+ gaat en een verschil van enkele procenten zit, loop je toch al snel honderden euro's mis voor, althans in mijn ogen, een kleine moeite.
Het is ook al eens gestegen. Als het eens goed is mag dat ook gezegd worden!
mqp2EbZ.png
De algemene tendens is rente die zakt, ook op klassieke spaarrekeningen. Ik zie niet hoe deze daar per se bovenuit (of onderdoor?) zouden moeten schieten. Maak maar eens eenzelfde tabelletje voor eender welke spaarrekening over dezelfde periode.
De regering heeft ook niet zo heel lang geleden de explosie aan spaarrekeningproductificatie aan banden gelegd: https://febelfin.be/nl/themas/toezi...n-eenvoudiger-en-gemakkelijker-te-vergelijken
Dat is je goed recht, en zoals ik zelf ook aangeef, is dit uiteindelijk voor een habbekrats. Maar veel habbekratsen maken iets meer.
Let wel dat de getrouwheidspremie vanaf moment van storten een jaar vastligt voor elke storting (en het jaar nadien opnieuw tegen het geldende tarief als die periode afloopt/herbegint). Dus daardoor zijn de "getrouwheidsrekeningen" doorgaans beter bestand tegen rentedalingen. Ingeval van felle stijgingen kan je dan een spaarrekening switcheroo doen (heen en weer tussen spaarrekeningen bij eenzelfde bank garandeert een wettelijke proratering van de getrouwheidspremie, max 3 overschrijvingen per jaar, min 500 euro per overschrijving), of er zelfs voor kiezen om de lopende periode af te breken en ineens 1 vol jaar op het hogere tarief te gaan teren.

Als je over andere producten begint, zie ik toch niet direct iets wat de flexibiliteit van een spaarrekening behoudt, noch zelfs iets dat veel meer opbrengt dan mijn huidige drie "money machines".

Dat zeg ik toch letterlijk:
Eens je aan het sparen geraakt heb je naarmate de tijd vordert meer van dit soort geld om heen en weer te schuiven. En als het over 10k+ gaat en een verschil van enkele procenten zit, loop je toch al snel honderden euro's mis voor, althans in mijn ogen, een kleine moeite.
Je komt dus van een rekening met quasi dezelfde basisrente maar lagere getrouwheidspremie en bent dat geld aan het overhevelen naar 3 andere rekeningen met quasi dezelfde basisrente maar (momenteel) hogere getrouwheidspremie. Je verliest dus een jaarlang getrouwheidspremie (die momenteel niet zo hoog is, maar je zegt zelf dat je nog geld hebt zitten overzetten in september/oktober toen het meer was) in de hoop dat het tegen volgend jaar op de 3 nieuwe rekeningen ook al niet gezakt is.

En dit voor een maximumbedrag van €25.000 (de max van die MeDirect rekening) en momenteel 1,2% getrouwheidspremie (en die periode dat je bijgestort hebt zelfs nog minder)?

Als je over andere producten begint, zie ik toch niet direct iets wat de flexibiliteit van een spaarrekening behoudt, noch zelfs iets dat veel meer opbrengt dan mijn huidige drie "money machines".
Als je de tijd en rompslomp meerekent, zeker omdat jij constant zit te switchen en het op de voet te volgen (zie je "lettende op de getrouwheidsperiodes want heb even een switcheroo gedaan tijdens de twee maanden dat ze 0,7% getrouwheidspremie gaven"), dan verschillen we daar toch van mening. Zeker gezien de habbekrats waarover het gaat, zoals je zelf stelt. Mijn tijd is mij meer waard dan dit constant zitten opvolgen en shuffelen.

Wat precies door sommige wel wordt vergeten is dat een verlaagde getrouwheidspremie enkel geldt voor nieuw geld dat op de rekening wordt gestort. Op alles wat er daarvoor al op stond, krijg je nog de hogere rente.

Wat precies door sommige wel wordt vergeten is dat een verlaagde getrouwheidspremie enkel geldt voor nieuw geld dat op de rekening wordt gestort. Op alles wat er daarvoor al op stond, krijg je nog de hogere rente.
Dat klopt niet; of is heel slecht verwoord.
Bij storting wordt de getrouwheidspremie voor 12maand vastgezet, erna kan deze wel veranderen. Laten we Belfius Flow (momenteel de hoogste rente + hoogste maandelijks bedrag volgens spaargids) als voorbeeld nemen:
De getrouwheidspremie is slechts verworven voor bedragen die gedurende 12 maanden na de storting ononderbroken op de gereglementeerde spaarrekening blijven staan. Indien u uw geld vóór het einde van de periode van 12 maanden opneemt, ontvangt u geen getrouwheidspremie op dat geld. Deze opname zal geen invloed hebben op de verwerving van basisrente. Deze premie loopt vanaf de dag na de storting. De dag na die waarop de getrouwheidspremie is verworven start een nieuwe verwervingsperiode van 12 maanden. Het tarief van de getrouwheidspremie kan te allen tijde door de bank worden gewijzigd. Het geldende tarief van de getrouwheidspremie op het moment van de storting of bij de aanvang van een nieuwe verwervingsperiode blijft gedurende 12 maanden ongewijzigd van toepassing. De reeds verworven getrouwheidspremie wordt op uw rekening gestort op de eerste dag na het kwartaal waarin die premie verworven is, i.e. op 1 januari, op 1 april, op 1 juli en op 1 oktober, of bij de afsluiting van de rekening.
Dat wordt dus voor elke periode van 12maand vastgeprikt, maar kan weldegelijk veranderen na de storting.

Als je inderdaad constant opvolgt en switched en van bank/rekening verandert kan dit uitmaken. Als je gewoon geld op een spaarrekening zet en laat staan, dan ga je weldegelijk de lagere getrouwheidspremie krijgen op termijn.

Iemand ervaring met een extra hypothecair krediet te nemen op je woning om prive uitgaven te financieren (reizen, beleggen, cash aanhouden,...)? Dus niet om een verbouwing te doen. Huidige kredieten hebben een openstaand bedrag van ongeveer 48% van de totale waarde van de woning.

Iemand ervaring met een extra hypothecair krediet te nemen op je woning om privé uitgaven te financieren (reizen, beleggen, cash aanhouden,...)? Dus niet om een verbouwing te doen. Huidige kredieten hebben een openstaand bedrag van ongeveer 48% van de totale waarde van de woning.
Meeste banken laten dit doel niet toe.

Iemand ervaring met een extra hypothecair krediet te nemen op je woning om prive uitgaven te financieren (reizen, beleggen, cash aanhouden,...)? Dus niet om een verbouwing te doen. Huidige kredieten hebben een openstaand bedrag van ongeveer 48% van de totale waarde van de woning.
Een nieuw krediet openen om dit te financieren -> neen, dat gaan de banken niet toelaten (dan heb je een persoonlijk krediet nodig).
Een bestaand krediet dat je al hebt afgelost voor bijv. 50% heropnemen -> dat kan wel, maar toen ik het wou doen kwam mijn bank af met een dure schuldsaldoverzekering als vereiste, waardoor het duur zou worden. Vooral omdat ik het opgenomen bedrag over 1 jaar max zou terug betalen.

Dat is je goed recht, en zoals ik zelf ook aangeef, is dit uiteindelijk voor een habbekrats. Maar veel habbekratsen maken iets meer.
Let wel dat de getrouwheidspremie vanaf moment van storten een jaar vastligt voor elke storting (en het jaar nadien opnieuw tegen het geldende tarief als die periode afloopt/herbegint). Dus daardoor zijn de "getrouwheidsrekeningen" doorgaans beter bestand tegen rentedalingen. Ingeval van felle stijgingen kan je dan een spaarrekening switcheroo doen (heen en weer tussen spaarrekeningen bij eenzelfde bank garandeert een wettelijke proratering van de getrouwheidspremie, max 3 overschrijvingen per jaar, min 500 euro per overschrijving), of er zelfs voor kiezen om de lopende periode af te breken en ineens 1 vol jaar op het hogere tarief te gaan teren.

Een standaard obligatie die pakweg 3% netto rendement geeft voor de komende 5-10 jaar? Dan zit je niet meer te klooien met overschrijvingen tussen die rekeningen en je klikt het rendement vast (zelfs als de interestvoeten nog verder dalen in de toekomst).

Naar aanleiding van een post bij het besparen op dagelijkse uitgaven- topic.
Wat is het verdienpatroon bij een bank als Beobank op hun kredietkaarten? Ik bedoel: Argenta vraagt zelfs bij de gratis formule nu wel 2 euro/maand voor een kredietkaart, maar Beobank biedt een kredietkaart aan waarbij je zelfs cashback hebt en dus jaarlijks 80euro kan terugverdienen? En je kan die kaart krijgen zonder dat je een zichtrekening hebt, als ik het goed begrijp? Hoe doen ze dat?

Wat is het verdienpatroon bij een bank als Beobank op hun kredietkaarten? Ik bedoel: Argenta vraagt zelfs bij de gratis formule nu wel 2 euro/maand voor een kredietkaart, maar Beobank biedt een kredietkaart aan waarbij je zelfs cashback hebt en dus jaarlijks 80euro kan terugverdienen? En je kan die kaart krijgen zonder dat je een zichtrekening hebt, als ik het goed begrijp? Hoe doen ze dat?
Ik gok hier op gegevens en datawinning.

omdat er een kredietlijn opzit van tegen de 14%. Iemand die zijn kredietkaart niet betaalt tegen het einde van de maand, betaalt een stevige interest.

En hier gaan mensen het nog veel makkelijker "vergeten" om hun krediet af te betalen juist omdat er geen zichtrekening aan vast zit.

Vergeet niet dat beobank ook zo'n bank is die graag vrije kredieten geven zoals een Cofidis en mevrouw Leemans.

Laatst bewerkt:
Per transactie verdient Mastercard ook een bepaald percentage. De kosten die ze aanrekenen als payment provider aan de handelaars zijn in Europa wel sterk beperkt. Maar ze verdienen er nog altijd op. Ik weet niet in welke mate MC die deelt met de uitgevers van die kaarten. Beobank geeft ook veel kaarten uit met partners Q8, Brussels Airlines etc, dus dat zijn weer andere verdienmodellen.

Dus bij Beobank is dat vermoedelijk ook een deel van hun strategie. Goed en breed aanbod aan kredietkaarten (iets dat grootbanken minder doen) uitgeven en zo hopelijk klanten winnen voor hun andere producten.

Reden dat Argenta €2 vraagt is gewoon winstmaximalisatie. Elke grootbank doet het namelijk. Bijvoorbeeld KBC vraagt €2/m voor een basisrekening met een gratis kredietkaart. Argenta vraagt €2/m voor een kredietkaart met gratis zichtrekening ;)

Terug
Bovenaan