Nee, je madam moet je niet weigeren. Maar je vrienden en familie is toch ook recipe for disaster. Als je kwaliteit wil, betaal je voor kwaliteit en mag je het hard afdwingen. Als je cheapo betaalt, krijg je cheapo en kun je niks afdwingen. Een vriendschappelijke of familiale relatie zit typisch in de weg als shit hit the fan.
De kluns schoonbroer aannemer in de familie doet hier ook al de kleine renovatie werkjes bij de familie. Elk familie feest mag hij (en de rest van het publiek) het gezaag aanhoren dat X Y Z niet in orde is en 'kan je eventueel wanneer het kan eens kan komen kijken naar het water dat door het plafond loopt'. I mean, die sjarel vraagt er wsch 3 frank voor dus 'stop met zagen' en de nonkel is totaal niet content, maar ja, niemand durft zijn gedacht zeggen. En dan achteraf achter de rug mopperen dat het 'ALTIJD HETZELFDE IS'. Je kunt dat ook allemaal vermijden door na 1x je les te leren...
Hier komt sjarel gewoon binnen als hij dingen die volledig naar de kloten zijn gratis probeert te vermaken. En dan nog is het als geste voor de madam, want ik erger me er aan kapot. Ventilatie is hier al 2y kapot en hij zegt dat hij het zal maken. Na 1y en 11mnd wachten, is hij eens langsgekomen (4 w geleden dus). Er ligt hier nu al 4weken een uit elkaar gevezen ventilatie in mijn bureau en metalen platen in de slaapkamer.... Elke week stuur ik hem 'wanneer komt dat hier in orde'. En elke keer als ik zeg dat ik een technieker ga laten komen, is het 'al dat geld, dat zijn dieven, ik kan dat ook fixen'. Ja, alleen kan die technieker dat morgen en zal het in orde zijn
Aleja, je zal maar iets van 10 of 20k met hem doen en niet content zijn. Een random aannemer kun je uitschijten en voor de rest vermijden. Die sjarel niet, he. En zeker als het een goede vriend of een goed familielid is. Wil je die relatie op het spel zetten omdat je 3 frank wil besparen of onder je prijs wil werken als vriendendienst ? Skip.