Gratis professionele hulp verlenen aan vrienden/familie/collega's

pardal

Well-known member
Edit mod: deze discussie werd afgesplitst uit de ergernissen op het werk thread.

Hoe gaan de IT-mannen om met collega's (de muggels, die niet IT-begaafden) die met hun huis-tuin en keuken IT problemen bij jullie aankloppen? Helpen jullie gewoon, of kunnen jullie uw paraplu optrekken ik ben ITer in x en ken niets van IT y.

Ben vandaag al meer bezig geweest om die collega's af te wimpelen dan ik het werk aan het doen ben waar ik voor betaald wordt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe gaan de IT-mannen om met collega's (de muggels, die niet IT-begaafden) die met hun huis-tuin en keuken IT problemen bij jullie aankloppen? Helpen jullie gewoon, of kunnen jullie uw paraplu optrekken ik ben ITer in x en ken niets van IT y.

Ben vandaag al meer bezig geweest om die collega's af te wimpelen dan ik het werk aan het doen ben waar ik voor betaald wordt.
Wij mogen die in principe niet helpen tijdens het werk van onze baas. Eens 2 of 5 minuten cava maar ik heb eens een half uur geholpen en toen de opmerking gekregen dat niet meer te doen. Als ik zou uitbadgen mag het natuurlijk wel.
Gelukkig komt dat zeer zelden voor. Onlangs nog een vraag gekregen van iemand die "haar laptop eens ging meebrengen".

Ik werk zelf niet in IT, maar ik zou toch ook aanraden om dat af te blokken.
Een IT collega gaf altijd als voorbeeld, mensen kloppen toch ook niet aan met hun vragen rond boekhouding of financiën bij accounting, controlling,..., gaan toch ook hun collega-technieker niet vragen om eens te helpen met problemen bij hun gasketel thuis of hun auto?

Een IT collega gaf altijd als voorbeeld, mensen kloppen toch ook niet aan met hun vragen rond boekhouding of financiën bij accounting, controlling,..., gaan toch ook hun collega-technieker niet vragen om eens te helpen met problemen bij hun gasketel thuis of hun auto?
Ik denk dat mensen rap aan de loodgieter, electricien of gelijk wat dat ze kennen gaan vragen of die eens kan kijken naar/helpen met een probleem dat ze hebben

Grappig genoeg doen mensen dat dus wel degelijk. Als jurist krijg je zo ook elke week wel iemand aan je bureau die pakweg door het rood gereden is of zijn naam wil veranderen

Grappig genoeg doen mensen dat dus wel degelijk. Als jurist krijg je zo ook elke week wel iemand aan je bureau die pakweg door het rood gereden is of zijn naam wil veranderen
Ik denk dat dat de normaalste zaak v/d wereld is, voor gelijk welke specialiteit.
Als je 'gratis toegang' hebt tot iemand in een bepaald veld & je hebt toevallig een issue met iets wat daaronder valt, lijkt het mij niet ver gezocht dat je toch eens gaat proberen luisteren bij die mens.

Vaak kan gewoon eens een klapke aan het koffiemachien al helpen om wat nuttige feedback te verkrijgen, waar het anders niet altijd even evident is om zelfs richting te vinden als je er zelf nul de ballen vanaf weet.
Gewoon dus al eens snel en informeel uw probleem bespreken, zonder de verwachting van vergoeding of u verplicht voelen iemands diensten aan te schaffen (bv. een klusjesman/loodgieter/etc. voor een probleem bij u thuis).

Dus ook al komt die jurist uw dossier niet uitspitten, die technieker uw probleem met uw woning niet oplossen of die ITer uw probleem met uw PC niet fixen, het kan nog steeds interessant zijn om gewoon al snel eens wat info te vergaren.

Dat gezegd zijnde, er is een verschil tussen een klapke aan het koffiemachien & verwachten dat die mens letterlijk heel uw probleem van A tot Z komt oplossen.
En IT is daar eventueel een specialleke in, want vaak kan support helemaal digitaal & remote gegeven worden. Waar dit voor een bouw professional bv. geen optie zou zijn (die zou echt bij u thuis moeten komen om echt in detail te kijken).

Dus het kan zijn dat dat informele gesprek nog altijd uitdraait in 'ja, maar daar zal je een prof voor moeten aanstellen'.
Maar 't kan even goed zijn dat die mens zegt van 'ach, als het dat maar is ... doet dit, ginds & datte en je bent er vanaf'.

Onze juristen in ieder geval niet. Hoogstens zoals @ThekillingGoku zegt eens aan de koffiemachine zoals je ook met een random collega het over zoiets zou kunnen hebben.
Maar geen juridische expertise vragen over privé zaken...

Onze juristen in ieder geval niet. Hoogstens zoals @ThekillingGoku zegt eens aan de koffiemachine zoals je ook met een random collega het over zoiets zou kunnen hebben.
Maar geen juridische expertise vragen over privé zaken...

Lijkt me evident, maarja... Wat evident is voor de ene, is niet evident voor de andere.

In de loopclub zit het vol leraars en die knabbelen allemaal (veel) bij als bijles leraar. Aan hun eigen leerlingen. In de lokalen van de school op woensdag namiddag of zaterdag. Zonder expliciet medeweten van de directie. Je weet wel, appearance of conflict of interest. Ze snappen het probleem niet want 'ik ken de leerlingen al goed'. :cautious:

Je kakt ook niet in je eigen keuken. Maar je gaat dan wel prive zaken (meestal problemen) naar je werk meesleuren en dan laten oplossen door een collega die je al 10y kent en nog 10y mee mag samenwerken. Ik zou zeggen, hopelijk doet hij het deftig, anders zit je ermee. Of je kunt dat risico vermijden door het extern te laten oplossen...

Een beetje zoals voor de buurin wat fixen, intussen mocht ik al langs gaan bij een vriendin van haar... Gelukkig geen andere, maar dan zou ik gewoonweg teveel vragen waardoor ze dan toch afhaken.

Ik heb een collega die hetzelfde zegt over waarom hij dat ook van vrienden en familie afblokt en eigenlijk heeft hij gelijk. Als je een vriend hebt die loodgieter is ga je ook niet vragen om gratis je WC te ontstoppen. Waarom zou een IT'er gratis je PC moeten fixen.

Hangt toch volledig af van de persoon in kwestie. Voor kennissen en collega's zie ik mijn eigen dat ook niet doen, maar voor een goede vriend of dichte familie is dat toch iets anders. Als mijn vrouw straks haar laptop in de knoei laat draaien, moet ik toch ook niet afkomen met "Dat is m'n werk niet hé madam"

Ik heb een collega die hetzelfde zegt over waarom hij dat ook van vrienden en familie afblokt en eigenlijk heeft hij gelijk. Als je een vriend hebt die loodgieter is ga je ook niet vragen om gratis je WC te ontstoppen. Waarom zou een IT'er gratis je PC moeten fixen.
"Da's toch maar 5 minuten werk voor u en ge zijt toch graag met kompjuuters bezig eh"

Hangt toch volledig af van de persoon in kwestie. Voor kennissen en collega's zie ik mijn eigen dat ook niet doen, maar voor een goede vriend of dichte familie is dat toch iets anders. Als mijn vrouw straks haar laptop in de knoei laat draaien, moet ik toch ook niet afkomen met "Dat is m'n werk niet hé madam"

Nee, je madam moet je niet weigeren. Maar je vrienden en familie is toch ook recipe for disaster. Als je kwaliteit wil, betaal je voor kwaliteit en mag je het hard afdwingen. Als je cheapo betaalt, krijg je cheapo en kun je niks afdwingen. Een vriendschappelijke of familiale relatie zit typisch in de weg als shit hit the fan.

De kluns schoonbroer aannemer in de familie doet hier ook al de kleine renovatie werkjes bij de familie. Elk familie feest mag hij (en de rest van het publiek) het gezaag aanhoren dat X Y Z niet in orde is en 'kan je eventueel wanneer het kan eens kan komen kijken naar het water dat door het plafond loopt'. I mean, die sjarel vraagt er wsch 3 frank voor dus 'stop met zagen' en de nonkel is totaal niet content, maar ja, niemand durft zijn gedacht zeggen. En dan achteraf achter de rug mopperen dat het 'ALTIJD HETZELFDE IS'. Je kunt dat ook allemaal vermijden door na 1x je les te leren...

Hier komt sjarel gewoon binnen als hij dingen die volledig naar de kloten zijn gratis probeert te vermaken. En dan nog is het als geste voor de madam, want ik erger me er aan kapot. Ventilatie is hier al 2y kapot en hij zegt dat hij het zal maken. Na 1y en 11mnd wachten, is hij eens langsgekomen (4 w geleden dus). Er ligt hier nu al 4weken een uit elkaar gevezen ventilatie in mijn bureau en metalen platen in de slaapkamer.... Elke week stuur ik hem 'wanneer komt dat hier in orde'. En elke keer als ik zeg dat ik een technieker ga laten komen, is het 'al dat geld, dat zijn dieven, ik kan dat ook fixen'. Ja, alleen kan die technieker dat morgen en zal het in orde zijn :cautious:

Aleja, je zal maar iets van 10 of 20k met hem doen en niet content zijn. Een random aannemer kun je uitschijten en voor de rest vermijden. Die sjarel niet, he. En zeker als het een goede vriend of een goed familielid is. Wil je die relatie op het spel zetten omdat je 3 frank wil besparen of onder je prijs wil werken als vriendendienst ? Skip.

Nee, je madam moet je niet weigeren. Maar je vrienden en familie is toch ook recipe for disaster. Als je kwaliteit wil, betaal je voor kwaliteit en mag je het hard afdwingen. Als je cheapo betaalt, krijg je cheapo en kun je niks afdwingen. Een vriendschappelijke of familiale relatie zit typisch in de weg als shit hit the fan.

De kluns schoonbroer aannemer in de familie doet hier ook al de kleine renovatie werkjes bij de familie. Elk familie feest mag hij (en de rest van het publiek) het gezaag aanhoren dat X Y Z niet in orde is en 'kan je eventueel wanneer het kan eens kan komen kijken naar het water dat door het plafond loopt'. I mean, die sjarel vraagt er wsch 3 frank voor dus 'stop met zagen' en de nonkel is totaal niet content, maar ja, niemand durft zijn gedacht zeggen. En dan achteraf achter de rug mopperen dat het 'ALTIJD HETZELFDE IS'. Je kunt dat ook allemaal vermijden door na 1x je les te leren...

Hier komt sjarel gewoon binnen als hij dingen die volledig naar de kloten zijn gratis probeert te vermaken. En dan nog is het als geste voor de madam, want ik erger me er aan kapot. Ventilatie is hier al 2y kapot en hij zegt dat hij het zal maken. Na 1y en 11mnd wachten, is hij eens langsgekomen (4 w geleden dus). Er ligt hier nu al 4weken een uit elkaar gevezen ventilatie in mijn bureau en metalen platen in de slaapkamer.... Elke week stuur ik hem 'wanneer komt dat hier in orde'. En elke keer als ik zeg dat ik een technieker ga laten komen, is het 'al dat geld, dat zijn dieven, ik kan dat ook fixen'. Ja, alleen kan die technieker dat morgen en zal het in orde zijn :cautious:

Aleja, je zal maar iets van 10 of 20k met hem doen en niet content zijn. Een random aannemer kun je uitschijten en voor de rest vermijden. Die sjarel niet, he. En zeker als het een goede vriend of een goed familielid is. Wil je die relatie op het spel zetten omdat je 3 frank wil besparen of onder je prijs wil werken als vriendendienst ? Skip.
Goh, voor serieuze dingen wel. Mor ik weet toch nog goed hoe ik als ik nog jong was de 'computer guy' was van de familie.

Windows en consoorten gaf véél regelmatiger dan vandaag miserie & mensen kregen veel gemakkelijker hunnen boel 'kapot'.
En dan zwijgen we nog over hoeveel keren iemand een of ander virus binnen getrokken had & hoe gemakkelijk die dingen toen den boel kapot kregen (bestaat nog steeds, maar antivirus is ver gekomen sinds de 90's & de 00's eh).

Anyway, ik heb dus redelijk veel PC brandweerman mogen spelen. Soms ook tegen m'n goesting, als m'n vader ineens af kwam om dat te doen voor een of andere random pipo die hij kende & ik nog nooit gezien had.
Als ik chance had gaven ze mij 50 EUR wete.

Anyway, ik had toen zelfs m'n eigen 'recovery kit' bij wijze van spreken. Basically zo'n CD map vol met allerhande software, diagnostics & recovery tools, etc. + mijn eigen laptop in de laptop rugzak.
Ik weet nog goed dat 'Hiren's boot disc' mij regelmatig van dienst geweest is (die stond na verloop van tijd dan wel op USB, mor soit, in den beginne waren dat dus allemaal CD's).
Nu is dat écht vele jaren geleden. Dus da's eerder al een nostalgisch verhaal ondertussen.

Mor soit, 'k wil maar zeggen ... ge kunt minder misdoen eh als ge iemand zijn IT problemen gaat proberen oplossen.
T.o.v. iemand die in uw muren komt zagen en boren, etc.

dit he.

En dat is dan geen klapke aan het koffiemachine omdat de vraag net te persoonlijk is om in den open te gooien en ze hebben ook al de stukken bij of ik er niet eens ffkes kan naar kijken.

Goh, voor serieuze dingen wel. Mor ik weet toch nog goed hoe ik als ik nog jong was de 'computer guy' was van de familie.

Windows en consoorten gaf véél regelmatiger dan vandaag miserie & mensen kregen veel gemakkelijker hunnen boel 'kapot'.
En dan zwijgen we nog over hoeveel keren iemand een of ander virus binnen getrokken had & hoe gemakkelijk die dingen toen den boel kapot kregen (bestaat nog steeds, maar antivirus is ver gekomen sinds de 90's & de 00's eh).

Anyway, ik heb dus redelijk veel PC brandweerman mogen spelen. Soms ook tegen m'n goesting, als m'n vader ineens af kwam om dat te doen voor een of andere random pipo die hij kende & ik nog nooit gezien had.
Als ik chance had gaven ze mij 50 EUR wete.

Anyway, ik had toen zelfs m'n eigen 'recovery kit' bij wijze van spreken. Basically zo'n CD map vol met allerhande software, diagnostics & recovery tools, etc. + mijn eigen laptop in de laptop rugzak.
Ik weet nog goed dat 'Hiren's boot disc' mij regelmatig van dienst geweest is (die stond na verloop van tijd dan wel op USB, mor soit, in den beginne waren dat dus allemaal CD's).
Nu is dat écht vele jaren geleden. Dus da's eerder al een nostalgisch verhaal ondertussen.

Ik was ook de computer guy. En op mijn 16 had ik al door. Ik vraag 100 euro voor prutsen te fixen of ik zeg dat ik geen tijd heb. Anders altijd miserie.

En mijn pa, die bleef maar alle prut van de familie binnen halen en al zijn avonden verspillen aan nonsens fixen. Voor wie of waarom, mij altijd een mysterie geweest. Want als je 'nee' zegt, gaan ze toch gewoon bij een ander die er wel geld voor geeft.

Kun je er beter ook geld voor vragen en het deftig doen...

Mor soit, 'k wil maar zeggen ... ge kunt minder misdoen eh als ge iemand zijn IT problemen gaat proberen oplossen.
T.o.v. iemand die in uw muren komt zagen en boren, etc.

Das maar allemaal hoe je het bekijkt. Iemand zijn computer met familiefotos naar de kloten en je krijgt het niet in orde. Dat is ook permante bleiting. Met wat pech krijg je nog de vinger gewezen voor een probleem dat nooit fixbaar was anway...

Das maar allemaal hoe je het bekijkt. Iemand zijn computer met familiefotos naar de kloten en je krijgt het niet in orde. Dat is ook permante bleiting. Met wat pech krijg je nog de vinger gewezen voor een probleem dat nooit fixbaar was anway...
Gohja, als er iets van risico op dataverlies was dan deed ik altijd eerst een backup. Een externe HDD was telkens een vast attribuut als ik langs ging.
Dit waren ook geen mensen waar TB's aan data op hun HDD stond ook. Al was dit uiteraard een tijdperk voor cloud backups voor al die foto's.

Vaak was het ook virus hier, virus daar. Dit was het tijdperk v/d 'toolbars', dus ik heb nog enen gehad waar zijnen Internet Explorer gelijk 70% toolbar was. Uiteraard, dat doet geen wonderen aan de performance.
Uiteraard ook de stoeme dingen, gelijk 'mijne Skype marcheert ni meer' of 'mijn e-mails xyz' of 'mijne printer doet het niet', ...

Nu, er waren er wel waar ik de Windows opnieuw moest installen omdat het meer om zeep was dan wat anders.
En als die al niet meer opstartte als ik toe kwam (en ze zélf al niet meer aan hun data konden), dan hielp Hiren mij altijd om toch éérst nog data van die schijf te halen vooraleer de reinstall (e.g. format & alles weg).
1 v/d tools die daar op stond was zo'n light weight Windows XP versie die in memory kon gedraaid worden. Welke dus heel handig was om HDD's te accessen als hun eigen OS om zeep was.
Zolang de HDD zélf niet om zeep was natuurlijk. Maar daar had ik data recovery tools voor om die schijf te scrapen & er zoveel mogelijk af te halen.

Aaaah, the (good?) old days.
Anyway, zelf nooit klachten of gebleit gehad. Eerder vaak gratis & voor niets mijnen tijd verdaan. Zeker waar het goed om zeep was kon dat vaak vele uren, tot zelfs een hele dag duren.
Ik was ook de computer guy. En op mijn 16 had ik al door. Ik vraag 100 euro voor prutsen te fixen of ik zeg dat ik geen tijd heb. Anders altijd miserie.

En mijn pa, die bleef maar alle prut van de familie binnen halen en al zijn avonden verspillen aan nonsens fixen. Voor wie of waarom, mij altijd een mysterie geweest. Want als je 'nee' zegt, gaan ze toch gewoon bij een ander die er wel geld voor geeft.

Kun je er beter ook geld voor vragen en het deftig doen...
Ik was de computer guy nog vooraleer ik 16 was. 😅
Denk vanaf m'n 14e dat dat zo wat begonnen moet zijn.

Als elektricien zijnde heb ik ook steeds de boot afgehouden, ten eerste had ik geen interesse in huisinstallaties en kom je ook niet met alle collega's even goed overeen. Als je voor één collega iets doet verwacht een andere collega dat ook, dat ook steeds zo uitgelegd en de meeste begrepen het wel. Voor vrienden en familie gaf ik enkel goede raad, slechts één uitzondering gemaakt voor mijn grootouders.
Dus gewoon duidelijk in zijn en een lijn trekken.

Terug
Bovenaan