Gratis professionele hulp verlenen aan vrienden/familie/collega's

Directe familie (ouders + zus en schoonbroer + petekind) zijn een no-brainer. Al bij al krijg ik vrij weinig vragen van andere mensen. Maar zelfs daarbuiten maak ik er niet meteen zo'n groot probleem van.

Mijn ouders gaan elke dag iets drinken met een bevriend koppel (luxeleven van de gepensioneerden eh :unsure: ) en die mensen wouden blijkbaar weten of ze hun GSM aan een groter scherm konden hangen om fietsrouters uit te stippelen. Uiteindelijk kost me dat ook maar 5 minuten om even op te zoeken of die GSM überhaupt video over USB-C ondersteunt en welk scherm ze zouden kunnen gebruiken.

Maar ik kan wel snappen dat je als stielman geen zin hebt om in het weekend ook nog eens voor iedereen gratis of voor materiaalprijs onder de pompbak te hangen om een afvoer te herstellen.

Ik heb dit lang gedaan, maar recent ook mee gestopt. Op de duur was ik zo bezig om mensen gratis te helpen met hun pc problemen dat de openstaande taken zich thuis maar opstapelden. En het hielp ook niet dat mijn moeder haar vriendinnen maar uit de nood bleef helpen met hun computers door te zeggen dat ik het wel zal oplossen. En als ik haar dan aangaf dat ik dat niet leuk vond, zei ze "allez, xx is een goede vriendin van mij, daar kunt ge dat toch niet aan weigeren". Ik ken die mensen niet dus waarom zou ik daar gratis mijn tijd voor moeten opofferen... Maar uiteindelijk deed ik het dan toch om iedereen tevreden te houden.

Ik help mensen graag, maar je kan moeilijk iedereen blijven helpen. En het mag ook geen verwachting worden. Directe familie/vrienden help ik uiteraard nog gratis, de rest help ik niet meer. Zelfs betalend heb ik er geen zin in, want dan kan er weer gepraat worden achter mijn rug over hoe duur het wel niet is en dat is het me ook niet waard.

Het probleem is ook dat ik zelf geen hulp wil vragen/aanvaarden, omdat ik mensen niet tot last wil zijn. Dus uiteindelijk help je dan zelf iedereen, terwijl je thuis alles alleen kan oplossen. En zo heb je uiteindelijk geen vrije tijd meer over.

Fiscaliteit gestudeerd en nog een tijdje bij Financiën gewerkt dus veel mensen (vrienden/familie) geholpen met hun belastingaangifte in men vrije tijd

Maar op den duur kwamen vrienden van vrienden en kreeg je al reacties van "Ja maar de boekhouder van mijn man zei dat.."
En dan 1x een vriendin gehad die zei "Ik krijg elk jaar terug, en nu dat gij het invult moet ik opeens zoveel betalen"

Veel te veel gezeik mee en gezaag.
Nu help ik eigenlijk enkel nog mensen die ook iets voor mij/ons doen of waarvan ik weet van die of die kan ik nog wel eens nodig hebben via zen job 😅

Voor dichte vrienden en familie durf ik wel, maar ik geef enkel advies, niets uitvoerend (genre: ik help met het voorbereiden van een vergunningsaanvraag, maar doe niets in het traject van de aanvraag zelf) . Te veel kans op gezever mocht er iets mislopen. Dubbel effect is dat je er dan ook effectief de mensen uithaalt die het puur uit financieel eigengewin doen.

Gereedschap uitlenen is geen enkel probleem.

Jaar of 20 geleden gezegd aan de vrienden: "dat doen we niet meer".

Hun wel opgeleid dat ze bv zelf Windows (XP ofzo toen nog) en Linux kunnen installeren.
Mogen zeker nog vragen stellen maar beperkt tot het minimum.

Mijne kameraad die vloerder is betaald ik ook gewoon. Dan is er geen discussie mogelijk.

Fiscaliteit gestudeerd en nog een tijdje bij Financiën gewerkt dus veel mensen (vrienden/familie) geholpen met hun belastingaangifte in men vrije tijd

Maar op den duur kwamen vrienden van vrienden en kreeg je al reacties van "Ja maar de boekhouder van mijn man zei dat.."
En dan 1x een vriendin gehad die zei "Ik krijg elk jaar terug, en nu dat gij het invult moet ik opeens zoveel betalen"

Veel te veel gezeik mee en gezaag.
Nu help ik eigenlijk enkel nog mensen die ook iets voor mij/ons doen of waarvan ik weet van die of die kan ik nog wel eens nodig hebben via zen job 😅
Is dat geen zwartwerk 😉?

Terug
Bovenaan