Grenzen aan humor? Will Smith slaat terug.

Dat er mag gelachen worden met eender welke soort humor ben ik mee eens. Maar dat een professionele comedian als Chris Rock net deze grap maakt begrijp ik niet.

Afgaande van nieuwsartikelen kwam Chris Rock hier “Best Documentary (feature)” presenteren. Een echte professionele comedian zou dan toch het best hier een grap over maken met bijvoorbeeld een persoonlijke anekdote of iets dergelijks. Er lijkt mij onverwerkte beef te zijn tussen Smith en Rock.

Conclusie: beide mannen hebben ontzettend kinderachtig gehandeld.

Rock deed zijn job: (controversiële) humor maken en mensen roasten. Hij nam de slag als een man en kon er zelfs nog een mop over maken.
Smith toonde zich een kleine man die na een lang moment van mogelijke bezinning zelfs geen excuses voor zijn geweldpleging over de lippen kreeg.

Lachen met huidskleur mag ook niet ? Dat komt letterlijk in 50 pct. van de zaalshows voor.

Ik krijg echt sympathie voor komieken op deze manier. Wat mogen ze nog wel ?

Je begrijpt me weeral niet. Ik zeg niet "lachen met huidskleur". Ik zeggen "lachen met Chris Rock zijn huidskleur".
In de zin van "ah daar se, Chris Rock, die kan zo meedoen in de sequel van 12 years a slave" (niet grappig, maar bij wijze van spreken).

Net als Geubels wel lacht met "homo's", "dikke mensen" enz, maar geen grappen maakt ten koste van 1 homo, 1 dikzak etc.
Dat is gewoon kwetsend, op het individu af.

Uiteraard is het nooit zwart/wit, maar de mop van Chris Rock is toch bijzonder smaakloos.

edit: en nu zal ik er ook over ophouden, zodat het over de films kan gaan hier :unsure:

Commotie op Oscars: Will Smith verkoopt Chris Rock een mep op het podium na mop over haarverlies vrouw

Allee pats zei 'em. 😂

Het geweld wordt natuurlijk en met recht afgekeurd, maar wat die "komiek" zegt dat is toch ook niet normaal? Zo iemand en plein public belachelijk maken met haar ziekte.
Waarom zou dat niet "normaal" zijn? Het is comedy/roasting voor iets.
Hij bleef er ook niet minutenlang op kappen he, we spreken hier over 1 zin.

De comedian hieronder doet bvb. bijna niet anders dan mensen roasten in z'n shows. En itt Rock blijft hij wel minutenlang doorgaan. Toch zie ik nergens een gewelddadige reactie (en zo hoort het ook).

Commotie op Oscars: Will Smith verkoopt Chris Rock een mep op het podium na mop over haarverlies vrouw

Allee pats zei 'em. 😂

Het geweld wordt natuurlijk en met recht afgekeurd, maar wat die "komiek" zegt dat is toch ook niet normaal? Zo iemand en plein public belachelijk maken met haar ziekte.
Laat ons eerst al alle evidente zaken benoemen

• Geweld mag nooit het antwoord zijn
  • Er moet met alles kunnen gelachen worden
  • Opnieuw: geweld mag nooit het antwoord zijn
Nu we dat uit de weg hebben: vreemd dat zoiets niet vooraf besproken is? Dergelijke grote show waarbij heel veel zaken vanaf hangen (imago, …) en je kan dus quasi met alles uitgelachen worden. Ik had op een minst voorafgaande toestemming verwacht.

Zo iemand en plein public belachelijk maken met haar ziekte.
Dat is jou interpretatie. GI Jane is best badass in my book. En overigens één van de laatste films dat Moore er zo goed uit zag. De vergelijking klinkt hier dus eerder als een compliment.

Overigens niet akkoord dat met alles moet gelachen worden. De vrijheid om met alles te mogen lachen is wel iets anders.

Dat is jou interpretatie. GI Jane is best badass in my book. En overigens één van de laatste films dat Moore er zo goed uit zag. De vergelijking klinkt hier dus eerder als een compliment.

Overigens niet akkoord dat met alles moet gelachen worden. De vrijheid om met alles te mogen lachen is wel iets anders.
Iemand belachelijk maken in een comedyshow (waar dat verwacht wordt) is nog wel wat anders dan op de Oscars vind ik.

Context: quote uit deze thread. Discussie zet ik hier zoals gevraagd door (en zie dat we het er al over hebben dus vandaar de toelichting)

Rock deed zijn job: (controversiële) humor maken en mensen roasten. Hij nam de slag als een man en kon er zelfs nog een mop over maken.
Smith toonde zich een kleine man die na een lang moment van mogelijke bezinning zelfs geen excuses voor zijn geweldpleging over de lippen kreeg.
Niet akkoord en ik vind dit een absoluut ongenuanceerde comment. Ik vind dat je het veel te simplistisch voorstelt en evt. geschiedenis tussen de 2 geen rekening mee houdt.

Ik begrijp ook niet waarom er een behoefte is om elkaar te "roasten". Heeft Will Smith gevraagd om geroast te worden of zijn vrouw? Hoort het roasten en maken van controversiële humor plaats op een uitreiking van een filmfestival? Je doet alsof het heel onschuldig is, maar ik vind dit eigenlijk een gevaarlijk precedent wat hier gebeurd is, ofwel is het mij nu pas duidelijk geworden. Ik weet dat het in de Amerikaanse mediawereld vaker voorkomt, maar mij lijkt dat er daar wel meer "mis" gaat.

Niet akkoord en ik vind dit een absoluut ongenuanceerde comment. Ik vind dat je het veel te simplistisch voorstelt en evt. geschiedenis tussen de 2 geen rekening mee houdt.

Voorgeschiedenis heeft daar ook niets mee te maken? Je vecht met gelijke wapens en dan pak je hem ook verbaal terug ipv fysiek.

Ik begrijp ook niet waarom er een behoefte is om elkaar te "roasten". Heeft Will Smith gevraagd om geroast te worden of zijn vrouw? Hoort het roasten en maken van controversiële humor plaats op een uitreiking van een filmfestival? Je doet alsof het heel onschuldig is, maar ik vind dit eigenlijk een gevaarlijk precedent wat hier gebeurd is, ofwel is het mij nu pas duidelijk geworden. Ik weet dat het in de Amerikaanse mediawereld vaker voorkomt, maar mij lijkt dat er daar wel meer "mis" gaat.

Ik vind het gevaarlijk precedent eerder dat de Oscars hier iemand die geweldpleging pleegt op iemand voor een mop gewoon de show verder laten uitzitten en hem nog een platform geven om zijn daden goed te praten.
Zeer zwak signaal in een tijd waar vrije meningsuiting en comedians onder vuur liggen en de laatsten al aan zelf-censuur (moeten) doen.

Zeer zwak signaal in een tijd waar vrije meningsuiting en comedians onder vuur liggen en de laatsten al aan zelf-censuur (moeten) doen.
Is het recht om met alles te lachen groter dan het recht om niet gebruikt te worden in dergelijke moppen? Zeker tijdens zo een show zou er op zijn minst een keer gewoon een check kunnen gebeuren of het OK is om die mop te gebruiken?

Rustig mensen, ik heb nergens gezegd dat hij die pets verdiende. Alleen ga ik niet zeggen dat ik het spijtig vind dat het gebeurd is.

Ik vind het gevaarlijk precedent eerder dat de Oscars hier iemand die geweldpleging pleegt op iemand voor een mop gewoon de show verder laten uitzitten en hem nog een platform geven om zijn daden goed te praten.

Ik vind het gewoon bijzonder smaakloos om met iemand haar ziekte te lachen (ook al is GI Jane "badass"), zeker op een show die toch iets meer standing zou moeten hebben dan zatte René die aan de toog van het café wat zit te lallen.
Je kan op een begrafenis ook beginnen lachen met de dode z'n ziekte (waar hij/zij aan is overleden), dat zou ook mogen en kunnen. Alleen smaakvol is het allerminst. Je mag en moet met alles kunnen lachen, alleen zou er onder mensen best wel wat meer ethisch gevoel mogen zijn.
Die Chris Rock is een "komiek" van kust m'n gat ja.

Is het recht om met alles te lachen groter dan het recht om niet gebruikt te worden in dergelijke moppen? Zeker tijdens zo een show zou er op zijn minst een keer gewoon een check kunnen gebeuren of het OK is om die mop te gebruiken?

Ja, het recht op vrije meningsuiting (buiten rechtstreeks oproepen tot geweld of "brand" roepen in een menigte) moet absoluut zijn en mag zeker nooit bestraft worden met geweld.

Waar ligt de grens dan ? Als de grap echt zo smakeloos was had het publiek dat al lang te kennen gegeven hoor, Will Smith zijn eerste reactie was zelf lachen, het was pas toen zijn officier haar mondhoeken naar beneden gingen dat hij in aanvalsmodus ging.

Geubbels in zijn twee seizoenen Taboe doet niets anders dan lachen met minderheden, gesteund door die minderheden zelf. Andere komieken doen dit in hun zaalshows voortdurend. Ga eens na in welke landen er censuur is op komedie, waarbij komedie geregeld is, je gaat meteen een trend zien.

Goh waar ligt de grens. Persoonlijk vind ik lachen met mensen hun ziekte not-done. Dat Geubels er een serie over draaide toonde ook aan dat dat thema lastig ligt en het een moeilijke zoektocht is naar wat voor hen pijnlijk is en wat niet. Als zoiets moet kunnen, moet Trump die die gehandicapte reporter zat uit te lachen ook kunnen, dan? Voor de rest moet alles kunnen wat je zelf in de hand hebt. Een ziekte is dat niet. Misschien heb ik dingen gemist maar dit is ook totaal onvergelijkbaar met Ricky Gervais die lachte met gedrag en streken van mensen. Dat moet uiteraard kunnen en dan moet niemand gespaard worden.

Los daarvan is de reactie van Will Smith los erover en verkeerd, maar een vlaag van niet geheel onbegrijpelijke emotie.

En nog eens los van dat alles vind ik Rock eigenlijk een zeer zwak en weinig grappig comedian.

Rustig mensen, hij heb nergens gezegd dat hij die pets verdiende. Alleen ga ik niet zeggen dat ik er rouwig om ben.

Ik vind het gewoon bijzonder smaakloos om met iemand haar ziekte te lachen (ook al is GI Jane "badass"), zeker op een show die toch iets meer standing zou moeten hebben dan zatte René die aan de toog van café wat zit te lallen.
Je kan op een begrafenis ook beginnen lachen met de dode z'n ziekte (waar hij/zij aan is overleden), dat zou ook mogen en kunnen. Alleen smaakvol is het allerminst. Je mag en moet met alles kunnen lachen, alleen zou er onder mensen best wel wat meer ethisch gevoel mogen zijn.

Of iets smaakvol of niet is irrelevant in deze.

Want nogmaals, omdat iemand iets smakeloos vindt is dat nog geen reden om op iemand zijn gezicht te slaan. De reactie op die "smakeloze" mop is gewoon buiten proportie.

Ja, het recht op vrije meningsuiting (buiten rechtstreeks oproepen tot geweld of "brand" roepen in een menigte) moet absoluut zijn en mag zeker nooit bestraft worden met geweld.
Geweld mag nooit. Nooit.

Maar humor draait ook om time/place. Ik vind dat je met alles moet kunnen lachen, maar een show vol moppen over kanker op een oncologie-afdeling is misschien niet de juiste time/place.

Ik vind dat je als persoon ook het recht hebt om geen onderdeel te zijn van dergelijke moppen. Dit is geen roastshow waar iedereen vrijwillig aan deelneemt en weet waaraan ze zich kunnen verwachten. Een simpele check op voorhand kan toch geen kwaad?

Of iets smaakvol of niet is irrelevant in deze.

Dat is uw mening. Ik vind een ethische zelfreflex hebben minstens even belangrijk als het recht om alles en iedereen belachelijk te maken.
Woorden doen soms meer pijn dan vuisten, we weten dat maar al te goed.

Chris Rock is zelf ook in de fout gegaan (en beseft het wel, want hij zal Will Smith niet aanklagen).
Ik ben ook niet voor het gebruik van geweld, maar kan er wel inkomen. Je weet ook niet hoe zwaar Will Smith zijn vrouw heeft geleden door die ziekte. Ook al is het misschien geen dodelijke of ernstige ziekte, het kan wel haar zelfbeeld kapotmaken.

Rustig mensen, ik heb nergens gezegd dat hij die pets verdiende. Alleen ga ik niet zeggen dat ik het spijtig vind dat het gebeurd is.

Ik vind het gewoon bijzonder smaakloos om met iemand haar ziekte te lachen (ook al is GI Jane "badass"), zeker op een show die toch iets meer standing zou moeten hebben dan zatte René die aan de toog van het café wat zit te lallen.
Die Chris Rock is een "komiek" van kust m'n gat ja.
Standing :lol:

Terug
Bovenaan