Griekenland

Voor november zijn wij nog aan het zoeken.... heb 1 weekje.

Mijn éérste gedacht was: Kreta. moet ik eens gezien hebben, maar dat lijkt me ook een eiland met weinig openbaar vervoer, en vooral met auto huren. Ik wil dus niet met de auto rijden in het buitenland!

Dus helaas ga ik dit niet doen. Ik wil ook niet vast zitten aan 1 kust/strand. dus ik vrees dat Kreta niets voor ons is dan?

MAAR:

Ik heb wel al eens in athene geweest (akropolis etc..)

Dus nu is mijn idee misschien om: Te landen in Athene, daar terug 3 dagen ter plaatse te city trippen, en dan te VLIEGEN naar Thessaloniki. slechts 1 uurtje voor 50 euro, lijkt me perfecte combo om ook daar dan nog 3 dagen ter plaatse te city trippen. en dan van daar terug naar Brussel.

Ik verwacht wel veel minder van Thessaloniki, dan Athene, wat ook heel normaal is.
Of zijn er nog verborgen parels te doen in en om Thessaloniki?

Dus concreet : 1 weekje gespreid over Athene & Thessaloniki, wil ik graag doen. Maar met uitstapjes.
Waarom zou je niet willen rijden in buitenland? Kreta juist fantastisch om rond te rijden met de auto

Waarom zou je niet willen rijden in buitenland? Kreta juist fantastisch om rond te rijden met de auto
Enerzijds die drukke steden dat Heraklion en Chiana zouden zijn, (en de parkeerproblemen),
anderzijds ietwat bang voor de heuvelachtigheid en haarspeldbochten die er kunnen zijn.

Ik wil liefst van al zo stressvol op reis zijn, en dan hoort een auto daar niet meteen bij. Ik gruwel nu al als ik in brussel of antwerpen of zelfs brugge moet rijden, met al die regeltjes en éénrichtings straten en files.

Iemand ervaring met fietsen op Kreta, specifiek op de baan daar? Wij overwegen een vakantie deze zomer in Kreta en 1 van de dingen die ik altijd check op zo'n vakantie is de mogelijkheid om lokaal een fiets te huren en wat kilometers te malen. Is het wat veilig fietsen daar? Goeie kwaliteit van het wegdek? Veel loslopende honden in het binnenland?

Op alles ja te antwoorden imo, een hond hier en daar behoort tot de mogelijkheden als je wat meer van de grote banen gaat, veel honden leven daar quasi altijd buiten en er zijn er zeker bij die al eens een tour(tje) doen. Zijn wel grotendeels straathonden dan die ik nog nooit heb weten aanvallen (k zou ze niet strelen wegens mogelijke ziektes enzo dat dan weer wel).

Vraagje : Hoe doe je best santorini?
zijn er rechtstreekse vluchten vanuit BE, of zijn die schandalig duur?
Boot of vliegtuig vanuit athene?

of neem je beter de boot vanuit kreta (iraklion) naar ginder?
google vertelt me dat laatste optie hooguit 2 uur varen is, vanuit athene 5 uur varen :o op google maps lijkt het nogtans quasi zelfde afstand

Laatst bewerkt:

google vertelt me dat laatste optie hooguit 2 uur varen is, vanuit athene 5 uur varen :eek: op google maps lijkt het nogtans quasi zelfde afstand
Wij 2x rechtstreeks vanuit Brussel gevlogen. Wel steeds een pakketreis.

google vertelt me dat laatste optie hooguit 2 uur varen is, vanuit athene 5 uur varen :eek: op google maps lijkt het nogtans quasi zelfde afstand
In 2021 (augustus-september) hadden wij een vlucht met ryanair heenvlucht naar Charleroi-Chania (Kreta) terugvlucht Santorini-Charleroi. In totaal was dat 245 EUR per persoon en inclusief 20kg baggage.

Destijds hadden toen ook vliegtuitgticket Kreta-Myknos met Ryanair, maar die vlucht werd geannuleerd en toen nog een ticket gekocht via Aegan, was wel indirect via athene. Van Mykonos dan met de ferry tot Santorini gegaan.

Tenzij je enkel Santorini wil bezoeken (lang weekend ofzo?), lijkt me een kleine eiland-hopping trip het leukste.

Vliegen naar Athene, en dan doorvliegen naar Santorini - bootje naar Paros - Naxos - Mykonos en vandaar terugvliegen? Olympic Airlines is je vriend

Wij hebben een auto gehuurd toen wij de Peleponisos bezochten en ik zou het zo weer doen. Niet bij een officiële dealer maar wij vroegen de verhuurder van ons appartement of zij wisten waar wij officieel (met officieel contract) een auto konden huren. Dat scheelt heel veel in de prijs en de locale bevolking profiteert daar ook van mee.
Verdiep je er wel even in want wij zijn vergeten de onderkant van de auto te laten verzekeren en daarom konden (of mochten) wij niet in de heuvels rijden (opspattende steentjes). Maar dat was eigenlijk geen probleem. De rest van de auto was gelukkig wel helemaal gedekt.

Verder pas 10 uur gaan rijden (toch wel heel naar om al die dode katten en honden op de weg te zien liggen) dan is de weg opgeruimd. Ik vond het rijden niet stressvol of gevaarlijker dan hier. En anders hou je wat meer afstand en pas je je snelheid aan.

Wij hebben een auto gehuurd toen wij de Peleponisos bezochten en ik zou het zo weer doen. Niet bij een officiële dealer maar wij vroegen de verhuurder van ons appartement of zij wisten waar wij officieel (met officieel contract) een auto konden huren. Dat scheelt heel veel in de prijs en de locale bevolking profiteert daar ook van mee.
Verdiep je er wel even in want wij zijn vergeten de onderkant van de auto te laten verzekeren en daarom konden (of mochten) wij niet in de heuvels rijden (opspattende steentjes). Maar dat was eigenlijk geen probleem. De rest van de auto was gelukkig wel helemaal gedekt.

Verder pas 10 uur gaan rijden (toch wel heel naar om al die dode katten en honden op de weg te zien liggen) dan is de weg opgeruimd. Ik vond het rijden niet stressvol of gevaarlijker dan hier. En anders hou je wat meer afstand en pas je je snelheid aan.
Wat is het verschil tussen een officiële dealer en een verhuurder waar je officieel met officieel contract een auto kunt huren?

Wat is het verschil tussen een officiële dealer en een verhuurder waar je officieel met officieel contract een auto kunt huren?
Nou, de prijs. Een auto huren bij een dealer op het vliegveld is ontzettend duur. Maar als je je er iets in verdiept en bij het rondvragen zegt dat het met verzekering moet, contract in het Engels etc dan kan dat gewoon locaal geregeld worden. Als het niet kan, hoor je dat wel. Wij kregen eerst een auto van iemand uit het dorp te huur aangeboden maar dat wilden wij niet want dat vonden wij riskant (zonder (goed) contract). Het is wel verstandig wat uitzoekwerk online te doen met soorten contracten en wat daar zozal in staat, bijv. En maak even een opname met je telefoon hoe de auto er bij staat (en de kmstand!) want voor je het weet zeggen zij dat dat ene deukje er niet al was. Dit geldt trouwens óók voor die dure officiële Europese autoverhuurbedrijven.

Als je het goed doet, is er geen verschil.
Na dat eerste voorstel heeft de beheerder van de appartementen de lokale garage gecontroleerd en het contract dat er bij zat bleek in orde, na wat heen en weer gecommuniceer. Zo doen de Grieken dat ook onderling.

Laatst bewerkt:
Ik vond het rijden niet stressvol of gevaarlijker dan hier.
Da's voornamelijk erg in de steden. Qua aanrijdingen van voetgangers met de dood tot gevolg scoorde Athene ook bijzonder hoog.
Maar als je Brussel of een andere stad gewoon bent geen probleem. Wet van de meest aggressieve/assertieve chauffeur wint. Dus idd niet veel verschil.
Nou, de prijs. Een auto huren bij een dealer op het vliegveld is ontzettend duur.
Via rentalcars/europcar dit jaar 20eur/dag all in verzekerd. Voor 5 dagen.

Was "maar" een fiesta, maar is nu toch niet super duur. Locaal huren werd sterk afgeraden van wat ik online had gelezen.

Nou, de prijs. Een auto huren bij een dealer op het vliegveld is ontzettend duur. Maar als je je er iets in verdiept en bij het rondvragen zegt dat het met verzekering moet, contract in het Engels etc dan kan dat gewoon locaal geregeld worden. Als het niet kan, hoor je dat wel. Wij kregen eerst een auto van iemand uit het dorp te huur aangeboden maar dat wilden wij niet want dat vonden wij riskant (zonder (goed) contract). Het is wel verstandig wat uitzoekwerk online te doen met soorten contracten en wat daar zal in staat, bijv. En maak even een opname met je telefoon hoe de auto er bij staat (en de kmstand!) want voor je het weet zeggen zij dat dat ene deukje er niet al was. Dit geldt trouwens óók voor die dure officiële Europese autoverhuurbedrijven.
Ik bedoel meer praktisch :) In welk opzicht verschilt het bedrijf waar je huurt met het bedrijf aan de luchthaven?
Wij hebben zowel in Griekenland als in Kreta gehuurd, trouwens. Absoluut de slechtste en oudste wagens die we ooit hebben gehuurd, de crisis is op dat vlak bijzonder voelbaar in Griekenland. Niet alleen bij verhuurbedrijven, maar gewoon ook bij eigenaars. Maar ik huur wel nooit meer zonder een LDW/CDW waarbij ik geen kosten en geen franchise heb als er iets aan is. Meestal is dat dan door via Rentalcars of een andere broker te boeken, die bieden dat sowieso zelf aan. Als de specifieke verhuurmaatschappij (dat kan dus ook een kleintje zijn) toch zaken wil aanrekenen van deukjes die er eigenlijk al waren, mogen ze. Maar dan betaalt Rentalcars me dat terug. Op een andere manier huur ik echt niet meer.

Daarom dat ik me afvraag in welk opzicht jouw manier verschilt van iets huren op de luchthaven of ietsjes verder aan een prijs waarbij je het contract op voorhand kunt bekijken.

Daarom dat ik me afvraag in welk opzicht jouw manier verschilt van iets huren op de luchthaven of ietsjes verder aan een prijs waarbij je het contract op voorhand kunt bekijken.
Kijk, de autoverhuur is voor toeristen een veilig idee: alles standaard, alles in het Engels, lekker bij het punt waar je het nodig hebt (vliegveld): platgetreden weg. Dat komt met een prijs.

De auto die wij hebben gehuurd was een huurauto, dat was duidelijk, geen airco, wel airbags en riemen. We konden geloof ik uit twee merken auto’s kiezen. Ik weet niet meer welke. Maakte ons niet uit: goed en veilig. De lokale garage heeft alles in orde gemaakt. De beheerder heeft er ongetwijfeld aan verdiend, de garage en wij ook. Het huren was de helft goedkoper en stukke meer flexibel. Een dag of twee meer was zo geregeld.

Het contract vond ik niet veel verschillen met een contract van een Sixt, bijvoorbeeld. Maar ik heb ze niet naast elkaar gelegd want die van Sixt had ik niet bij de hand. Kon me niet aan de indruk onttrekken dat het eenzelfde standaard contract was.

Mijn vriend, toen, nu mijn man, had zich daarin verdiept. Wij hadden deze tip toen van het internet geplukt… site van die reisgidsen … planet … en daar het forum van.

Mochten we nu gaan, zouden we het weer zo doen denk ik.

Da's voornamelijk erg in de steden. Qua aanrijdingen van voetgangers met de dood tot gevolg scoorde Athene ook bijzonder hoog.
Maar als je Brussel of een andere stad gewoon bent geen probleem. Wet van de meest aggressieve/assertieve chauffeur wint. Dus idd niet veel verschil.

Via rentalcars/europcar dit jaar 20eur/dag all in verzekerd. Voor 5 dagen.

Was "maar" een fiesta, maar is nu toch niet super duur. Locaal huren werd sterk afgeraden van wat ik online had gelezen.

Dan zou ik dus als voetganger Athene mijden en vertrouwen in m’n eigen rijkunst hebben. Tenzij die dodelijke ongelukken gebeuren omdat voetganger zich voor je auto werpen ipv dat ze wijten zijn aan de slechte Griekse rijstijl.

Terug
Bovenaan