Grote Finale - Spanje vs Argentinie - 19 Juli 2026 21h

Wat denkt ge?

• Totaal aantal stemmers
    51
  • Opiniepeiling gesloten .
Zolang het voetbal centraal staat, is het bijna allemaal goed voor mij. Maar jammer genoeg was dit vaak niet het geval zoals hierboven reeds werd aangehaald.

Het was een mooi WK, weinig vuil spel de typische ploegen buiten beschouwing gelaten. Veel goals, veel echt leuke matchen om te kijken. Een aantal zeer verrassende resulaten zoals de vroege uitschakelingen van Duitsland, Nederland en Brazilië. Senegal, Egypte, Kaapverdië waren dan weer uitschieters in positieve zin. De grote vedetten gaven bijna allemaal thuis, ook zelden gezien op een toernooi. Yamal ironisch genoeg het minste van allemaal dan nog.
België mag trots zijn op hun WK. Begon erg matig maar in de knockouts stegen ze boven zichzelf uit. Met een gewonde ploeg beter gespeeld tegen Spanje dan Frankrijk en Argentinië en als enige land gescoord tegen hen!

Zo een halftimeshow kan je dan wel of niet leuk vinden. Maar die zure reacties tijdens de rust van sporza slaan echt alles. Ze vonden er allemaal niets aan en het was tijd om het terug over voetbal te hebben. Daar bedoelden ze dan het interview van die 2 random broers mee.

Ook na de finale kon het precies niet snel genoeg gaan want het is al laat he, is dat dan het voetbal vieren? Sporza kan zich toch beter eens bezinnen na het WK.

100% mee eens
Vreselijke omkadering van Sporza
En idd liever die half time show (die veel beter was dan gevreesd, Muppets en Red Lasso :love: ) dan ofwel naar Mohsin gaan in één of andere boerenhol of alweer een interview met een 'gemengd koppel' :sarcastic:

Hoewel sommige arbitrale wijzigingen, vooral dan om tijdrekken tegen te gaan, een zeer positieve impact hadden op mijn kijkplezier, was de beslissing om ontzettend mild en welwillend om te gaan met fouten en zo vechtvoetbal een valabele tactiek te maken, dan weer zeer storend.

Ik kan mij echt niet van de indruk ontdoen dat het toernooi er helemaal anders had uitgezien als men op de normale manier met gele kaarten was omgegaan. Als we vergelijken met de vorige toernooien:

Gele kaarten / wedstrijd:
2026: 2,44
2022: 3,55
2018: 3,4
2014: 2,86

Toch een opmerkelijk verschil. Het mindere ostentatieve tijdrekken, wordt hier quasi helemaal ongedaan mee gemaakt omdat er meer kleinere en/of venijnige fouten gemaakt worden die het spel stil leggen.

Hoewel sommige arbitrale wijzigingen, vooral dan om tijdrekken tegen te gaan, een zeer positieve impact hadden op mijn kijkplezier, was de beslissing om ontzettend mild en welwillend om te gaan met fouten en zo vechtvoetbal een valabele tactiek te maken, dan weer zeer storend.

Ik kan mij echt niet van de indruk ontdoen dat het toernooi er helemaal anders had uitgezien als men op de normale manier met gele kaarten was omgegaan. Als we vergelijken met de vorige toernooien:

Gele kaarten / wedstrijd:
2026: 2,44
2022: 3,55
2018: 3,4
2014: 2,86

Toch een opmerkelijk verschil. Het mindere ostentatieve tijdrekken, wordt hier quasi helemaal ongedaan mee gemaakt omdat er meer kleinere en/of venijnige fouten gemaakt worden die het spel stil leggen.
De maatregelen om het tijdrekken in te perken zal ook wel wat helpen met de kaarten hé... Tot op heden kreeg je gewoon een gele kaart bij tijdrekken en was dat vaak een afweging die je maakte en de bluts met de bijl. Nu kan dat eigenlijk niet meer, pakt dat er toch fameus wat kaarten zijn weggevallen daardoor.

Soit, het positieve is dat Spanje gewonnen heeft en niet Argentinië. Eigenlijk schrijnend om te zien hoe onmachtig Messi was en het enige dat hij kon doen was om een rode kaart te proberen aansmeren aan Cucurella, buiten dat zag hij duidelijk geen enkele manier om voor een zoveelste keer dit Argentinië over de streep te trekken. Soit, 6 WK's waarbij 3 finales en 1x kampioen is natuurlijk niet iets om je over te schamen.

Lamine Yamal inderdaad een zwak WK, op zich voor mij vond ik er buiten Rodri en Cubarsi niemand echt bovenuit steken. Spanje heeft ook een ploeg waarbij je per linie eigenlijk gewoon 2-3 spelers op overschot hebt die in een andere selectie gewoon mee in de basis staan, dat zag je ook aan de wissels. Denk dat de helft van de tijd het de wisselspelers waren (Merino, Ferran Torres, Nico Williams), die het verschil maakten. En 0 kapcones. Lamine Yamal is allicht de "dikste nek" als je naar zijn socials kijkt, op het veld kon je daar wederom niets van merken. Op zich van heel de ploeg weinig gemekker, weinig theater, heerlijk om te zien als Spanje supporter.

De maatregelen om het tijdrekken in te perken zal ook wel wat helpen met de kaarten hé... Tot op heden kreeg je gewoon een gele kaart bij tijdrekken en was dat vaak een afweging die je maakte en de bluts met de bijl. Nu kan dat eigenlijk niet meer, pakt dat er toch fameus wat kaarten zijn weggevallen daardoor.

Vreemd, ik kan mij niet voor de geest halen dat er met gele kaarten gesmeten werd naar spelers die blessures en krampen faketen om tijd te rekken.
En tenzij ik mij vergis, was het zelfs een gigantische ergernis dat er nooit tegen tijdrekken werd opgetreden. Misschien dat een keeper af en toe een gele kaart kreeg bij het te lang wachten op een uittrap, maar dat zullen er ook niet zoveel geweest zijn om gemiddeld per match een gele kaart extra te krijgen.

Wat een vreselijke finale van Argentinië, eigenlijk toch beschamend hoe die hier voor de dag zijn gekomen? Geen enkel schot op doel in de reguliere speeltijd. Nul. Ik denk zelfs dat ze na de 90 minuten 0,0 xG hadden? Maar wel schoppen, beuken en theater verkopen. Beschamende prestatie, meer kan ik er niet over zeggen.

Die afgekeurde goal, ik zag de fout toch niet. Loopt gewoon tegen die Spanjaard aan, laat zich vallen en grijpt met veel theater naar zijn been. Daartegenover hadden er toch een pak meer gele of zelfs rode kaarten voor Argentinië mogen vallen.

Nee, sympathie hebben ze niet echt gewonnen, die Argentijnen. En dan beginnen ze na de wedstrijd nog te schoppen en te slaan, hopelijk zien we die Paredes niet snel meer terug op een voetbalveld.

Wat die omkadering van Sporza betreft, akkoord dat het in de studio, afhankelijk van de presentator en de gasten soms wat cringe is. Maar toch mogen we blij zijn dat we op VRT kunnen kijken. Ik zit in Frankrijk momenteel en heb op restaurant en nadien in een bar gekeken terwijl mijn zoontje op de gsm keek naar Sporza. Op de Franse tv tijdens de hydration breaks en voor en na de halftime show: ellenlange reclames. Geen analyses, geen deftige commentaar, geen studio naar waar ze teruggaan tijdens de rust, nee, enkel reclames in uw strot geduwd. Net als in de rest van de wereld. Nee, dan liever de analyses van Sonck, Verheyen en Courtois, die uitstapjes naar één of andere reporter ergens ten lande ten spijt.

Laatst bewerkt:
Dan denk je feest te gaan vieren... Zeer triestig nieuws

Vreemd, ik kan mij niet voor de geest halen dat er met gele kaarten gesmeten werd naar spelers die blessures en krampen faketen om tijd te rekken.
En tenzij ik mij vergis, was het zelfs een gigantische ergernis dat er nooit tegen tijdrekken werd opgetreden. Misschien dat een keeper af en toe een gele kaart kreeg bij het te lang wachten op een uittrap, maar dat zullen er ook niet zoveel geweest zijn om gemiddeld per match een gele kaart extra te krijgen.
Zal inderdaad geen kaart per wedstrijd zijn gemiddeld, op zich denk ik wel dat het een verschil maakt. Het zou interessant zijn om bvb. ook te weten te komen wat voor effect het tijdrekken tout court had op de frustratie van de spelers/spelverloop en daar dan weer de kaarten die eruit kwamen.

Maar het klopt zeer zeker dat er overduidelijk instructies waren om niet te snel kaarten te trekken en dat dit een effect heeft gehad dat het allemaal veel te lang duurde, waaronder gisteren nogmaals mooi voorbeeld.

De geannuleerde goal, tjah... Je ziet wel dat Oyarzabal op Otamendi zijn voet staat, je ziet ook wel dat dit volledig niet-intentioneel is en dat het voor de spelsituatie ook geen voordeel oplevert voor Spanje gezien Otamendi achter zijn man staat en nooit aan die bal kan. Moest de verdediger op dezelfde manier op de aanvaller zijn voet had gestaan zou er ook nooit een penalty gefloten geweest zijn vanwege niet-intentioneel... Maarja, laten we gewoon blij zijn dat het geen nare gevolgen had voor het eindresultaat.

100% mee eens
Vreselijke omkadering van Sporza
En idd liever die half time show (die veel beter was dan gevreesd, Muppets en Red Lasso :love: ) dan ofwel naar Mohsin gaan in één of andere boerenhol of alweer een interview met een 'gemengd koppel' :sarcastic:

Inderdaad. Het was iedere wedstrijd opnieuw dezelfde eenheidsworst in de studio.
Vond het ook jammer hoe de halftime show meteen zo zuur werd afgekraakt.

Ik heb wel enorm genoten van dit WK. Van mij mag het format met 64 landen gerust behouden blijven.
Alleen die hydration breaks hoeven voor mij niet standaard, tenzij de warmte daar echt om vraagt.

Ook de nieuwe regels tegen tijdrekken vond ik een grote verbetering. Zoals hierboven al aangehaald, hebben die een zeer positieve impact gehad op het kijkplezier.

De WK-pronostiek van Sporza uiteindelijk geëindigd op een mooie 2.608e plaats van ongeveer 380.000 deelnemers, en heb ook enkele minicompetities kunnen winnen. :biglaugh:

Tot slot vond ik de beleving rond dit WK veel groter dan die van het WK in Qatar. Dat het toen midden in de winter werd gespeeld, zal daar wel een belangrijke rol in hebben gespeeld.

De enige manier om de zure nasmaak van de voor het eerst officieel bevestigde corruptie te wissen, is door Infantino te ontslaan. Maar aangezien dat niet zal gebeuren, gaat de herinnering aan dit WK altijd gepaard gaan aan de negatieve kant ipv het mooie voetbal. Jammer want uiteindelijk was het nog een redelijk geslaagd WK gezien het door een niet-voetballand georganiseerd werd. Jammer dat voetbal regelmatig op de tweede plaats kwam (hydration break, 27 minuten halftime) maar dat kunnen ze volgend WK gewoon weer rechttrekken. Hopelijk volgen de gepaste sancties nog voor enkele Argentinië spelers op basis van de beelden na de match, dat zou een positief eerste signaal zijn.

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Het was iedere wedstrijd opnieuw dezelfde eenheidsworst in de studio.
Vond het ook jammer hoe de halftime show meteen zo zuur werd afgekraakt.

Ik heb wel enorm genoten van dit WK. Van mij mag het format met 64 landen gerust behouden blijven.
Alleen die hydration breaks hoeven voor mij niet standaard, tenzij de warmte daar echt om vraagt.

Ook de nieuwe regels tegen tijdrekken vond ik een grote verbetering. Zoals hierboven al aangehaald, hebben die een zeer positieve impact gehad op het kijkplezier.

De WK-pronostiek van Sporza uiteindelijk geëindigd op een mooie 2.608e plaats van ongeveer 380.000 deelnemers, en heb ook enkele minicompetities kunnen winnen. :biglaugh:

Tot slot vond ik de beleving rond dit WK veel groter dan die van het WK in Qatar. Dat het toen midden in de winter werd gespeeld, zal daar wel een belangrijke rol in hebben gespeeld.
Nu is het nog 48, die corrupte golfbal wil het wel uitbreiden naar 64 ;)

Nu is het nog 48, die corrupte golfbal wil het wel uitbreiden naar 64 ;)
Eerlijk gezegd liever 64 landen dan dat belachelijk systeem dat er nu is met de beste derdes.
De beste 2 van een groep door en de rest eruit. Nu kan je zelfs met een slecht resultaat nog doorgaan naar de knockoutfase, zo lang het minder slecht is dan de meeste andere derdes.

Ik hoop dat ze tegen volgend WK toch inzien dat de arbitrage toch strenger mag zijn, er wordt veel te veel door de vingers gezien. Resultaat is dat sommige spelers/ploegen de grenzen gaan opzoeken en het spel kapotmaken door vuile fouten te maken.

Wat een vreselijke finale van Argentinië, eigenlijk toch beschamend hoe die hier voor de dag zijn gekomen? Geen enkel schot op doel in de reguliere speeltijd. Nul. Ik denk zelfs dat ze na de 90 minuten 0,0 xG hadden? Maar wel schoppen, beuken en theater verkopen. Beschamende prestatie, meer kan ik er niet over zeggen.

Die afgekeurde goal, ik zag de fout toch niet. Loopt gewoon tegen die Spanjaard aan, laat zich vallen en grijpt met veel theater naar zijn been. Daartegenover hadden er toch een pak meer gele of zelfs rode kaarten voor Argentinië mogen vallen.

Nee, sympathie hebben ze niet echt gewonnen, die Argentijnen. En dan beginnen ze na de wedstrijd nog te schoppen en te slaan, hopelijk zien we die Paredes niet snel meer terug op een voetbalveld.

Wat die omkadering van Sporza betreft, akkoord dat het in de studio, afhankelijk van de presentator en de gasten soms wat cringe is. Maar toch mogen we blij zijn dat we op VRT kunnen kijken. Ik zit in Frankrijk momenteel en heb op restaurant en nadien in een bar gekeken terwijl mijn zoontje op de gsm keek naar Sporza. Op de Franse tv tijdens de hydration breaks en voor en na de halftime show: ellenlange reclames. Geen analyses, geen deftige commentaar, geen studio naar waar ze teruggaan tijdens de rust, nee, enkel reclames in uw strot geduwd. Net als in de rest van de wereld. Nee, dan liever de analyses van Sonck, Verheyen en Courtois, die uitstapjes naar één of andere reporter ergens ten landen ten spijt.

Dit dus idd, ook op reis vorige 2 weken wat op de lokale zenders meegekeken (al dan niet op café/restaurant) - dat is alvast ook niet om aan te gluren.

Blijft ook gewoon een feit dat VRT het alsmaar moet doen met minder belastingsgeld ook, want elke frank dat we daar extra aan uitgeven is voor veel mensen één te veel blijkbaar. Dan moet je niet verwonderd zijn dat zo'n omkadering ook maar wat in elkaar geflanst is zeker? Met een paar goedkope "jobstudenten" die ergens in vlaanderen wat extra's gaan doen om het allemaal toch een beetje te breken en het cringe level naar ongekende hoogtes brengen :biglaugh: ?

Het gezever op VTM tijdens de champions league (of oefenmatchen) is anders geen haar beter, ik mag er niet aan denken wat ze bij de VTM/HLN uit hun hoed zouden toveren als zij de rechten hebben, ik kan niet geloven dat het beter zou zijn dat wat we op sporza zien.

Beste derdes is inderdaad waardeloos. Het positieve aan 64 landen is dat het voor meer verrassingen kan zorgen en dat er voor de voetballiefhebber gewoon nog meer matchen zijn. En wie dan wint, heeft wel een heel mooi, lang traject afgewerkt.
Het negatieve is dat het de eerste rondes gewoon veredelde qualificaties worden en dat de magie om het WK te halen en dat het WK een tornooi is voor the best of the best, helemaal weg is.

Als er zoveel meer aan verdiend kan worden omdat er zoveel meer landen meedoen aan de hele commerce, zie ik dat zeker wel gebeuren. Er zijn ergere zaken denk ik, liever 64 landen en voetbal op de eerste plaats dan al die andere zever die langzaamaan binnensluipt in FIFA.

Zit de voetballiefhebber echt op nog meer matchen te wachten? Vooral als de kans groot is dat die van vrij erbarmelijk niveau gaan zijn. En welke spanning hou je nog in de kwalificatie matchen als toch bijna iedereen mag meedoen. Het seizoen zit sowieso al vol met de reguliere competitie, Europees voetal, beker en dan om de 2 jaar het EK of WK. En dan heb je nog de Nation's League, Copa America, ...

Je hebt nu 3 weken lang 3 matchen per dag gehad, en een week 2 matchen per dag en dan 1 per dag of om de paar dagen. Dat lijkt me toch voldoende voor elke voetballiefhebben lijkt me.

Laatst bewerkt:
Infantino enkele dagen geleden wel reeds de steun gekregen van 200+ landen om een extra termijn erbij te doen, vrees dus dat hij nog even op zijn plek zit hoor :) De landen zullen de hand die hen voedt niet bijten (of toch niet als ze de enigen zijn). Voorlopig enkel een paar Europese landen die hem nog niet gesteund hebben.

Terug
Bovenaan