Grote Finale - Spanje vs Argentinie - 19 Juli 2026 21h

Wat denkt ge?

• Totaal aantal stemmers
    51
  • Opiniepeiling gesloten .
Met 64 landen wordt het traject toch niet langer (mag ik hopen?)

Gewoon 16 groepen waar telkens de 2 besten van doorgaan.

Infantino enkele dagen geleden wel reeds de steun gekregen van 200+ landen om een extra termijn erbij te doen, vrees dus dat hij nog even op zijn plek zit hoor :) De landen zullen de hand die hen voedt niet bijten (of toch niet als ze de enigen zijn). Voorlopig enkel een paar Europese landen die hem nog niet gesteund hebben.
*200 federaties

Er zijn maar 195 landen in de wereld :unsure:

Met 64 landen wordt het traject toch niet langer (mag ik hopen?)

Gewoon 16 groepen waar telkens de 2 besten van doorgaan.

Klopt, traject wordt niet langer voor de winnaar. Beste 3e's gingen door om aan 32 ploegen in de KO-fase te komen, met 64 ploegen waarvan de beste 2 doorgaan, heb je hetzelfde.

Je gaat wel meer matchen hebben in totaliteit voor de toeschouwer, 24. Aan een gemiddelde van 3-4 matchen per dag zal het WK dus nog een week langer gaan duren.

Klopt, traject wordt niet langer voor de winnaar. Beste 3e's gingen door om aan 32 ploegen in de KO-fase te komen, met 64 ploegen waarvan de beste 2 doorgaan, heb je hetzelfde.

Je gaat wel meer matchen hebben in totaliteit voor de toeschouwer, 24. Aan een gemiddelde van 3-4 matchen per dag zal het WK dus nog een week langer gaan duren.
de kijkcijfers tijdens El Salvador-Mauritius zullen de pan uit swingen

Ik vind die exotische "mindere" landen best ok, maar ik ben dan ook iemand die op dit WK 61 matchen integraal heeft gekeken.

Wat was Argentinië slecht zeg. Toch de zwaktste prestatie ooit in het moderne voetbal in een WK-finale. Eigenlijk was het hele toernooi daar al een voorbode voor, getuige de lastige matchen tegen Kaapverdië en Egypte. Engeland heeft het duidelijk zelf vergooid tegen hen door veel te ver terug te trekken waardoor Messi een zee van ruimte kreeg met de bal aan voet van aan de zijkant en net buiten de 16. Kon dan mooi strooien met passjes zonder enige druk.

Spanje de zeer verdiende winnaar van het WK. Wat een parcours ook: Oostenrijk, Portugal, België, Frankrijk en Argentinië. Ietwat steriel voetbal, zonder veel franje (Yamal niet echt in vorm helaas), maar bijzonder efficiënt in het neutraliseren van de (toch veel sterke) tegenstanders. Zetten zeer goed druk in balverlies en zijn gewoon, zoals vaak, heel sterk om de bal in de ploeg te houden. Niet onterecht dat Rodri de gouden bal kreeg, toch de exponent daarvan (al vond ik Mbappe en Olise geregeld nog veel indrukwekkender; ook qua impact op de ploeg). Frankrijk heeft bij wijlen meer indrukwekkend aanvalsspel getoond dan Spanje, maar was niet constant genoeg en gaf niet thuis tegen Spanje. Mooi dat we het Spanje moeilijker hebben gemaakt dan Frankrijk en Argentinië (Portugal was wel minstens even moeilijk zeker totdat Nuno Mendes uitviel).

Toch wel erg genoten van het WK.

Dit dus idd, ook op reis vorige 2 weken wat op de lokale zenders meegekeken (al dan niet op café/restaurant) - dat is alvast ook niet om aan te gluren.

Blijft ook gewoon een feit dat VRT het alsmaar moet doen met minder belastingsgeld ook, want elke frank dat we daar extra aan uitgeven is voor veel mensen één te veel blijkbaar. Dan moet je niet verwonderd zijn dat zo'n omkadering ook maar wat in elkaar geflanst is zeker? Met een paar goedkope "jobstudenten" die ergens in vlaanderen wat extra's gaan doen om het allemaal toch een beetje te breken en het cringe level naar ongekende hoogtes brengen :biglaugh: ?

Het gezever op VTM tijdens de champions league (of oefenmatchen) is anders geen haar beter, ik mag er niet aan denken wat ze bij de VTM/HLN uit hun hoed zouden toveren als zij de rechten hebben, ik kan niet geloven dat het beter zou zijn dat wat we op sporza zien.
We zetten het gewoon bij Play, met Carl Diercksens, Hein en Bob.

Wel opvallend trouwens dat het totaal onmondige Argentinië in het slot met 10 man toch plots nog 2 goede kansen kreeg.

Zelfs Spanje trekt dan om een of andere reden toch nog te ver terug...

Wel opvallend trouwens dat het totaal onmondige Argentinië in het slot met 10 man toch plots nog 2 goede kansen kreeg.

Zelfs Spanje trekt dan om een of andere reden toch nog te ver terug...
Op zich niet zo vreemd eh. Argentinië heeft niets te verliezen door de laatste 5-10 minuten iedereen naar voor te jagen. Terwijl je als Spanje zijnde niet een tegendoelpunt wil incasseren als je op een zuchtje van het kampioenschap staat.

Op zich niet zo vreemd eh. Argentinië heeft niets te verliezen door de laatste 5-10 minuten iedereen naar voor te jagen. Terwijl je als Spanje zijnde niet een tegendoelpunt wil incasseren als je op een zuchtje van het kampioenschap staat.
Ja ergens logisch maar voor hetzelfde geld vliegt die gevaarlijke voorzet gewoon binnen en pleegt Argentinië mogelijks de grootste holdup in de WK geschiedenis.

Zit de voetballiefhebber echt op nog meer matchen te wachten? Vooral als de kans groot is dat die van vrij erbarmelijk niveau gaan zijn. En welke spanning hou je nog in de kwalificatie matchen als toch bijna iedereen mag meedoen. Het seizoen zit sowieso al vol met de reguliere competitie, Europees voetal, beker en dan om de 4 jaar een EK en WK. En dan heb je nog de Nation's League, Copa America, ...

Je hebt nu 3 weken lang 3 matchen per dag gehad, en een week 2 matchen per dag en dan 1 per dag of om de paar dagen. Dat lijkt me toch voldoende voor elke voetballiefhebben lijkt me.
ja dit was ideaal met 48 dus :-D

Met een wk voor 64 landen, zou je meer groepen hebben en per groep misschien 1 topland. Ik zie dan liever minder landen, minder groepen, met enkele groepen met meerdere deftige landen. Zo ne moeilijke groep zie ik in da nieuw formaat niemeer gebeuren. Dit formaat waren er slechts enkele. En er gaan altijd verrassingen zijn, maar laat ze hun maar eerst kwalificeren in de kwalificatieronde.

De positieve beleving rond dit wk was ook omdat het terug in de zomer was, vorig wk in qatar was dat toch anders, ook al vond ik dat een top wk qua matchen. Gelukkig zal volgend wk ook weer in de zomer zijn, dat van 2034 in saudi arabie (?) terug in de winter zeker?

Nog geen 24 uren later, en het is nog steeds genieten dat het walgelijke spel van Argentinië zo afgestraft is door Spanje die zich alleen op voetballen focuste. Als je dan het verschil ziet tussen een Rodri en een Messi, die zich van zijn kleinste kant liet zien door te proberen Cucurella een rode kaart aan te smeren... Op zich wel blij dat het hoofdstuk Ronaldo & Messi afgesloten is nu, hoewel ik er vrij zeker van ben dat die er binnen 4 jaar alsnog gaan bijzijn, al is het maar voor het showelement.

Ik blijf toch met redelijke bittere nasmaak zitten met dit WK. Redelijk veel zwakke matchen. Inclusief onze Rode Duivels tot Senegal.

Heel het politieke gedoe ervoor met visa en tickets. FIFA die zelfs de trein tickets de hoogte in doe jagen. Rond de stadions quasi geen sfeer. Balogun en Argentinië. Zelfs die dwaze intermezzo. Madonna? Puppets? UFC announcers? JB die het meest depressieve song ever performt. Gelukkig was Shakira er nog. Als ze dan toch willen performen en langere break waarom dan niets deftig organiseren. Zelfs tijdens de viering het totaal gebrek van Infantino en Trump.

Gelukkig was Spanje er nog en de terechte winnaar van het WK.

Terechte winnaar van het WK. Als je achtereenvolgens Portugal, België, Frankrijk en Argentinië kan verslaan moeten we daar verder geen tekeningetje bij maken. Die laatsten hebben gisteren wel bewezen dat ze niets te zoeken hadden in de finale. Met Engeland hadden we toch een leukere finale gehad, maar goed, het voetbal zegevierde volgens Joos...

Was daarnet nog wat filmpjes aan het bekijken van na het laatste fluitsignaal, maar al die dingen moeten echt zwaar bestraft worden. Ik had gisteren na de partij enkel nog dat van Paredes gezien, maar Molina en Ayala hebben ook een duidelijk slag uitgedeeld en dan zal er wel nog wat gebeurd zijn off-camera vermoedelijk. Mag hopen dat er individuele én collectieve sancties volgen.

Die Argentijnen hebben toch ook het geluk gehad dat Sergio Ramos de trofee kwam uitreiken en zelf niet meer op het veld stond, die had wel raad geweten met zo'n Paredes. :laugh:

Edit: Zag overigens nog een klassevol filmpje van Unai Simon die na het einde elke Argentijn persoonlijk een hand ging geven. Hij heeft ze natuurlijk van heel de partij niet gezien, dus hij ging ze zelf dan maar even persoonlijk groeten, maar toch een erg mooi gebaar.

Laatst bewerkt:
Beste derdes is inderdaad waardeloos. Het positieve aan 64 landen is dat het voor meer verrassingen kan zorgen en dat er voor de voetballiefhebber gewoon nog meer matchen zijn. En wie dan wint, heeft wel een heel mooi, lang traject afgewerkt.
Het negatieve is dat het de eerste rondes gewoon veredelde qualificaties worden en dat de magie om het WK te halen en dat het WK een tornooi is voor the best of the best, helemaal weg is.

Als er zoveel meer aan verdiend kan worden omdat er zoveel meer landen meedoen aan de hele commerce, zie ik dat zeker wel gebeuren. Er zijn ergere zaken denk ik, liever 64 landen en voetbal op de eerste plaats dan al die andere zever die langzaamaan binnensluipt in FIFA.

- Juist niet, In een systeem waar enkel de top 2 doorgaat, ga je juist een ééntonig resultaat hebben. Je ging bijvoorbeeld niet Paraguay krijgen die Duitsland uitschakelde.
- En het traject is niet langer?
- En meer is niet altijd beter... Groepsronde is voor mij nog altijd het "voorgerecht" van het WK. Echte "maaltijd" is wanneer we aan de knockoutfase beginnen.

Voordeel van de "beste derdes" is nog dat de derde match meer kans heeft om nog iets van belang te hebben.

Terug
Bovenaan