Grote gezinswagen

De KGM Torres? Heeft meer dan 700l laadruimte met de zetels omhoog, ik vond niet onmiddellijk een getal voor met de zetels neer maar ze verkopen deze ook als lichte vracht en daar zeggen ze meer dan 2m³ aan laadruimte. Ik vermoed in de passagiers versie dat het iets minder zal zijn maar hoeveel?

Bjorn Nyland heeft een mooie video over hoe groot die koffer wel is (gaat hier wel over de elektrische versie)

Even een knuppel in het hoenderhok gooien:

BAIC BJ60

Minder dan 53k, mild hybrid, alle mogelijke opties, en een koffer waar ge een Skoda Kodiaq in kunt parkeren.

Nadelen zijn er ook, uiteraard. Uitstoot (en bijbehorend verbruik), naamsbekendheid...

...Chinees :unsure:

Even een knuppel in het hoenderhok gooien:

BAIC BJ60

Minder dan 53k, mild hybrid, alle mogelijke opties, en een koffer waar ge een Skoda Kodiaq in kunt parkeren.
Dat is qua prijs en ruimte vergelijkbaar met de Kodiaq hybride toch? (Baic iets meer ruimte met zetels recht, iets minder met zetels neer)
Wel dubbel verbruik, veel hogere co2, en bijna 30cm langer.

@JPV als je de Kodiaq hybride neemt, zet zeker een review op het forum 🙂
De vrouw mag binnen paar maand een nieuwe bedrijfswagen kiezen en dat is hier voorlopig de frontrunner qua prijs/kwaliteit/ruimte.
En het nieuwe 2024 model ziet er esthetisch best ok uit.

Voor grote gezinnen is die nieuwe Hyundai Santa Fe wel echt een ferm hek. Best stoer!

Zou wel moeten lukken tweedehands denk ik?

Nijntje, die nieuwe Santa Fe is nieuw nieuw, van dit jaar, en nog niet echt te vinden in tweedehands tegen lagere prijs dan nieuw... (ik vind trouwens dat ze voor hun design hebben afgekeken van de kia ev9 maar bon.. )

Nijntje, die nieuwe Santa Fe is nieuw nieuw, van dit jaar, en nog niet echt te vinden in tweedehands tegen lagere prijs dan nieuw... (ik vind trouwens dat ze voor hun design hebben afgekeken van de kia ev9 maar bon.. )

Goh die Santa Fe is duidelijk enorm Amerikaans inspired e.

Geen idee waar/hoe je woont, maar ik heb geen garage of vaste parkeerplaats en laad m'n EV's gewoon op met een kabeldrempel over het voetpad. Een eventuele laadpaal + installatie is een kost die je ook volledig kan inbrengen en over meerdere jaren kan verspreiden, de mijne heb ik al meer dan 6 jaar, als je daarvoor wat tegels of vloer moet open breken enz. ook (hopelijk dan weer mooi dicht te krijgen...). Een extra differentieel en zekering zijn nu ook niet een enorme kost.

Een tweedehands ID Buzz, of een Tesla Model Y lijkt me echt ideaal... Heb zelf allebei, wel de ID Buzz Cargo versie, en een Model Y van 2023.
Rij al sinds 2019 elektrisch.
Nooit wil ik nog een klassieke wagen op brandstof, ik koop dan nog liever een propere tweedehandse EV. Alleen al amper onderhoud en de besparingen op vlak van brandstof... Als je dan nog eens zonnepanelen hebt, nog beter...

Goh ja EV is goed als je van plan bent op hem wat jaren te houden.

Mijn schets:
-Tweedehands EV wel bij officiele merkdealer gekocht 2 jaar geleden.
Aankoop 28k (huidig verkoopwaarde mss nog max 17K)
-brandstofbesparing geen idee maar verkoop v d wagen voor de EV was 9l per 100 km (laat ons zeggen 1000 euro besparing op 2 jaar)
-jaarlijkse verkeerstax besparing 2X 530 euro ( 2000cc motor)
-2keer onderhoud samen 352 euro

M a w buiten sterk waardeverlies zijn de running costs zeer laag tegenover mn vorigge benzinewagen

Laatst bewerkt:
@JPV Moest je er nog niet uit zijn, ik heb vorig jaar de denkoefening gemaakt, bij ons was het wel de hoofdreden 3 kinderen en geregeld autovakanties, uiteindelijk zijn we bij de Skoda Kodiaq geland. Inmiddels al goed getest dus als je specifieke vragen hebt hoor ik het graag. Heb wel de 2.0 TSi variant, omdat ik de 3e zitrij gebruik voor mijn oudste. Fiscaal niet zo voordelig helaas maar wel een heerlijke cruiser.

Als je kan wachten tot het salon scheelt het 1.500 a 2.000 EUR, was bij ons effectief zo, eerste keer gaan kijken in november en bestelling in januari getekend. En tegen eind van het jaar zal er ook zeker wel weer een massa stock zijn waar ze vanaf moeten.

Puur als autoliefhebber had ik misschien graag de Superb gehad maar die was veel minder praktisch qua middelste zitplaats achteraan. En even duur.

We hebben uiteindelijk een Toyota Rav4 Plug-in hybride gekocht. Een onverwachte wagen, maar omwille van de grote korting die we krijgen is die met trekhaak uiteindelijk van ons voor 52k. Aangezien de doorverkoopwaarde van een Toyota best hoog ligt én we voor de hele grote ladingen nog onze C4 picasso hopen enkele jaren erdoor te slepen, leek ons dit uiteindelijk op lange termijn de goedkoopste oplossing.

Anders leek de Skoda Kodiaq ons idd de meest interessante auto.

We hebben uiteindelijk een Toyota Rav4 Plug-in hybride gekocht. Een onverwachte wagen, maar omwille van de grote korting die we krijgen is die met trekhaak uiteindelijk van ons voor 52k. Aangezien de doorverkoopwaarde van een Toyota best hoog ligt én we voor de hele grote ladingen nog onze C4 picasso hopen enkele jaren erdoor te slepen, leek ons dit uiteindelijk op lange termijn de goedkoopste oplossing.

Anders leek de Skoda Kodiaq ons idd de meest interessante auto.

Zit je ook meteen vrij safe m.b.t. garantie en in de praktijk zijn die normaal ook best zuinig, bij persoonlijke aankoop zijn dat toch ook zaken die mooi meegenomen zijn.

We hebben uiteindelijk een Toyota Rav4 Plug-in hybride gekocht. Een onverwachte wagen, maar omwille van de grote korting die we krijgen is die met trekhaak uiteindelijk van ons voor 52k.
Wel helemaal iets anders qua ruimte dan wat je initieel zocht? Want die Rav4 hybride heeft 490/1604 liter bagageruimte...?
ik lees 1070 liter koffervolume met de achterzetels plat. We hebben minstens 1800 nodig.
Skoda Kodiaq heeft 910 liter ruimte (tot 2100l met neergeklapte banken), het is eerder daarvoor dat we gaan. Hebben we ook echt wel nodig omwille van bijberoep. 690 is te weinig.

Wel helemaal iets anders qua ruimte dan wat je initieel zocht? Want die Rav4 hybride heeft 490/1604 liter bagageruimte...?
We hopen dat de C4 Picasso, die we nog hebben, het nog enkele jaren uithoudt tot we die vervangen door een bestelwagen-type, waar ik dan alleen mee rij :). Zo hebben we altijd kofferruimte genoeg.

En binnen enkele jaren gaan wss de kinderen niet meer mee op reis, dus hebben we dan geen extra ruimte nodig en kan het zelfs een lichte vracht zijn.

We hopen dat de C4 Picasso, die we nog hebben, het nog enkele jaren uithoudt tot we die vervangen door een bestelwagen-type, waar ik dan alleen mee rij :). Zo hebben we altijd kofferruimte genoeg.

En binnen enkele jaren gaan wss de kinderen niet meer mee op reis, dus hebben we dan geen extra ruimte nodig en kan het zelfs een lichte vracht zijn.

:p

Terug
Bovenaan