Budget SUV/Crossover Gezinswagen (MG / KMG / ?)

Gladz0r

New member
Mijn vrouw en ik, samen met ons driejarige zoontje, zijn op zoek naar een nieuwe gezinsauto. Momenteel rijden we allebei met een wagen van ongeveer 13 jaar oud (Nissan Juke uit 2011 en Hyundai i20 uit 2012). De Nissan heeft de afgelopen zes maanden al behoorlijk wat kosten opgeleverd, terwijl de Hyundai het voorlopig nog prima doet.

Omdat we grote herstellingen willen vermijden, gaan we voor een nieuwe gezins-SUV met voldoende kofferruimte (ongeveer 450 liter). Ons budget ligt tussen de 25.000 en 30.000 euro. Gisteren bezochten we het autosalon en daar vielen onder andere de MG ZS en KMG Korando op—allebei voor ons nog onbekende merken, maar qua prijs en wat je er visueel voor krijgt, lijken ze interessant. Daarnaast keken we ook naar de Citroën C3 Aircross.

We kennen zelf niet zoveel van auto’s en horen daarom graag wat deskundig advies. Ons doel is om de nieuwe wagen zo’n 10 tot 15 jaar te gebruiken, dus een degelijke garantietermijn is mooi meegenomen. De MG biedt 7 jaar garantie, de KMG 5 jaar en de Citroën 2 jaar. Verder willen we graag zo veel mogelijk ruimte in de koffer en in het interieur. Mocht iemand tips of aanbevelingen hebben, dan horen we dat graag!

Check eens wat het verschil in ruimte is tussen de C3 Aircross en de C5 aircross die binnenkort zou uitkomen. Nét aan de hoge kant van je budget wss, maar mss de moeite waard?

Mijn ervaring met recente PSA's zijn vrij negatief, dus ik zou die Citroën zeker niet kopen om daar 10 a 15 jaar zorgeloos mee rond te rijden. Hier op het werk een 10-tal Peugeot 308'en en 35 Opel Astras (en dus Citroën), die letterlijk een voor een problemen hebben. Vooral elektronica die faalt of vreemde dingen doet, maar ook mechanisch: zorgwekkend olieverbruik, distributieriemen die er na 60.000km door vliegen, kleppen die lawaai maken, ...

Ik kan mis zijn, maar is KGM niet gewoon de nieuwe naam van SsangYong? Dat zijn toch altijd degelijke auto's geweest. Ik zou dan eerder daar naar kijken als de dealer niet overdreven ver zit.

MG is een relatief nieuw Chinees merk die een oude britse merknaam hebben opgekocht (MG dus). Het heeft quasi niks meer met het oude MG te maken (en misschien maar goed ook, want dat was niet meteen een baken van betrouwbaarheid). KMG is inderdaad de nieuwe naam van SsangYong. Die zouden degelijk moeten zijn qua techniek.

Als betrouwbaarheid de voornaamste factor is raad ik meestal een Japanner aan: Toyota, Nissan, Mitsubishi, Honda, Mazda, Suzuki. Die zijn al jaren lang prima op vlak van betrouwbaarheid. Vooral Toyota heeft een lange geschiedenis van betrouwbare modellen, al zal je altijd tegenvoorbeelden kunnen vinden uiteraard.

Bedankt al voor de feedback. KGM is inderdaad de nieuwe naam van SsangYong, we gaan daar morgen eens mee testrijden.
Een tweedehands met minder dan 20.000 km uit het gamma Toyota, Nissan, Mitsubishi, Honda, Mazda, Suzuki zou dus normaalgezien ook een 10-jaar nog moeten meegaan als ik het goed begrijp :-).

Bedankt al voor de feedback. KGM is inderdaad de nieuwe naam van SsangYong, we gaan daar morgen eens mee testrijden.
Een tweedehands met minder dan 20.000 km uit het gamma Toyota, Nissan, Mitsubishi, Honda, Mazda, Suzuki zou dus normaalgezien ook een 10-jaar nog moeten meegaan als ik het goed begrijp :).
Zeer zeker. Dat zijn 6 merken waar je op zich weinig mis mee kan doen, Toyota staat altijd aan de top qua betrouwbaarheid, de anderen er net onder. Honda heeft dan weer enkele modellen waar jij tevreden mee zou zijn. Mitsubishi verkoopt wel niet meer in Europa, maar hebben wel nog een uitgebreid erkende herstellers die aan de garantievoorwaarden moeten voldoen. Toekomstgericht is het wel moeilijk om in te schatten hoe duur vervangonderdelen zullen worden eens dat voorbij is.

We zijn er ondertussen uit geraakt, na wat test rijden en zoeken is het de MG EHS geworden Stockmodel 2024. Waarschijnlijk niets voor de echte auto liefhebber en toch wel getwijfeld naar betrouwbaarheid en service toe, maar de keuze is gemaakt laten we hopen dat het meevalt.

Nog wel een vraagje, als je als particulier een auto koopt van een garage is het dan de gewoonte dat je het volledige bedrag overmaakt voordat je de eigendomspapieren krijgt?

Toch wel wat rare dingen gehoord over hun plugin hybride systeem.
Was Lynk & co dan bv geen optie?

Ik heb 3 weken een MG als rental wagen gehad in Italië. Ik hoop dat je er betere ervaringen meehebt. Had 2k km op de klok en de electronics was al om zeep.

Was een automaat en die ging van uit D naar N door imperfecties om de snelweg. Na paar keer had ik wel door maar nog nooit zo’n kak wagen in mijn leven meegemaakt. Was ook gevaarlijk op autosnelweg en plots alle power weg en dan stoppen op de pechstrook en dan wagen uit/aan en opgelost.

De vervangwagen zelfde model minder KMs had identiek het zelfde verhaal.

x
We zijn er ondertussen uit geraakt, na wat test rijden en zoeken is het de MG EHS geworden Stockmodel 2024. Waarschijnlijk niets voor de echte auto liefhebber en toch wel getwijfeld naar betrouwbaarheid en service toe, maar de keuze is gemaakt laten we hopen dat het meevalt.

Nog wel een vraagje, als je als particulier een auto koopt van een garage is het dan de gewoonte dat je het volledige bedrag overmaakt voordat je de eigendomspapieren krijgt?
Ja. En niet enkel voor particulieren.

Ik heb 3 weken een MG als rental wagen gehad in Italië. Ik hoop dat je er betere ervaringen meehebt. Had 2k km op de klok en de electronics was al om zeep.

Was een automaat en die ging van uit D naar N door imperfecties om de snelweg. Na paar keer had ik wel door maar nog nooit zo’n kak wagen in mijn leven meegemaakt. Was ook gevaarlijk op autosnelweg en plots alle power weg en dan stoppen op de pechstrook en dan wagen uit/aan en opgelost.

De vervangwagen zelfde model minder KMs had identiek het zelfde verhaal.
Dat is natuurlijk geen leuk verhaal. Hopelijk dat de 7 jaar service voor dergelijke problemen toch oplossingen voorziet. Heb in mijn kenniskring iemand met een MG EHS die er wel tevreden van was. Daarnaast ook op wat groepen gekeken, er zijn zeker meldingen van fouten maar zover ik heb gelezen zou dit met de facelift versie van 2024 grotendeels opgelost zijn.
Zal hier een update plaatsen van mijn ervaringen :-)

Dat is natuurlijk nu zeer anekdotisch en ik had wss ook gewoon pech. Voor de rental kende ik die wagen zelfs niet, want dit type wagen waar ik woon is gewoon nutteloos, zoals alle 90% van de wagens.

Aangezien de ski vakantie in 2023 Dec was zal dus wel de pre lift zijn.

Laat zeker weten wat je ervaring is eens je de wagen hebt. Hoe rijdt die, wat is goed, wat slecht. Hoe is het info systeem? Hoe was de levering?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan