Grote gezinswagen

Stond toch nergens in de tekst dat dit nieuw moet zijn ? Een jonge tweedehandse (1-2 jaar oud). Is dan ook al makkelijker om binnen het budget te blijven.
Toch wel:
Eentje willen we vervangen door een nieuwe, grote gezinswagen, de andere zal later een tweedehandse genre Berlingo worden.
+ (tussen de lijnen)
- moet hybride of plug-in hybride zijn (om fiscale redenen)

En hij heeft erna ook nog gezegd dat het op de firma aangekocht ging worden. Waar ook meestal wel nieuw inhoudt:
klopt, zeker met BTW-nummer kan je daar totaal niet op afgaan. Wel dom dat ze voor een BTW nummer een andere prijs geven, terwijl dat een auto is die je gewoon als particulier zeker ook zou kopen (en 't is nu niet dat we er plots 2 gaan kopen :)).

Belangrijke on-topic vraag: moeten we kijken naar de prijzen nu of mogen we ook een gok doen wat de prijzen binnen ~4maand zijn (met "saloncondities")? Want dan kunnen er mogelijk wel enkele opties binnen budget vallen die er nu buiten vallen.

"Eentje willen we vervangen door een nieuwe, grote gezinswagen"
mijn zus werkt bij Toyota, volgens haar is er niks in hun aanbod (tenzij we naar hilux-dingen gaan)

Meh ik heb dat 5 keer gelezen... altijd overheen gelezen... man man man
Een break is toch een stationswagen ? Dus die toyota corolla touring voldoet dan toch in principe ?

Al is dat natuurlijk geen kodiaq...
Deze valt in principe dan ook af omdat het eerder te afgerond is vanachter. https://nl.toyota.be/modellen/rav4
Maar ik dacht omdat je was gaan kijken bij de anderen, dat het makkelijker inschatbaar is of dit iets is dat past. En langsgaan als je toch zo'n significante aankoop wenst te doen, is dan een beperkte moeite.
Misschien dat je via uw zus dan ook nog een extra korting kan scoren?

Je zegt "grote gezinswagen", maar hoeveel zitplaatsen heb je nodig? Indien 6 of 7 ben je inderdaad al beperkt qua keuze
5 is ok, we hebben een zevenzitter die nog enkele jaren kan meegaan.
Bij Volvo XC90 valt de koffer nog mee met de 3e zetelrij opengeklapt, en gewoon in 5zetel configuratie heb je een enorme koffer.
is verdeeld te duur, denk ik.
Jammer dat het geen EV mag zijn, want de Kia EV9 zou geschikt zijn.
jammer genoeg ook net iets boven budget en te schuin
Voor prijs: je hoeft geen nieuw te configureren auto te kopen, je kan ook bij elk merk naar de stockwagens kijken of naar de jonge tweedehands <2j oud. Die zijn ook interessant aan te kopen met btw nummer voor korting, en de meesten zijn zeer goed uitgerust al.
doen we hoor :). Een demowagen of eentje met 5000km is zeker ook ok.

5 is ok, we hebben een zevenzitter die nog enkele jaren kan meegaan. is verdeeld te duur, denk ik. jammer genoeg ook net iets boven budget en te schuindoen we hoor :). Een demowagen of eentje met 5000km is zeker ook ok.
Een EV9 te schuin ?

Bedoel je niet eerder de EV6 die te schuin is ?
De EV9 is toch zo goed als een vierkante blok. Is toch vierkantiger dan de Kodiaq ?
Maar dit viel af want elektrisch (en tweedehands) en dat was niet praktisch bij jullie.

Bijlagen

• Screenshot_2025-09-06-14-18-00-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2025-09-06-14-18-00-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    589,9 KB · Weergaven: 22
Belangrijke on-topic vraag: moeten we kijken naar de prijzen nu of mogen we ook een gok doen wat de prijzen binnen ~4maand zijn (met "saloncondities")? Want dan kunnen er mogelijk wel enkele opties binnen budget vallen die er nu buiten vallen.
We zouden die nu kopen, gezien blijk aar de saloncondities minder en minder een verschil maken? Of heb ik dat mis onthouden? Er zit geen haast achter, maar met 2 oude auto's is er natuurlijk een groot risico op kosten.

De nieuwe Superb lelijk vinden is natuurlijk smaak maar echt excentriek kan je de wagen niet noemen.. Eerder basic misschien. Geen Dacia, geen Skoda Superb, geen Multivan, misschien dat uw vrouw toch iets chiquer wilt qua uitstraling? :p Dan past de Kodiaq allicht ook op dat vlak wat meer bij jullie keuze qua uitstraling.
Dacia is wegens de reputatie van het merk, ze vertrouwt de betrouwbaarheid niet (al vind ik dat zever). De multivan en co is omwille van gebrek aan zicht bij parkeren. De rest is idd looks

Dat moet je toch eens verklaren. :wtf:
Lost de achteruitcamera normaliter wel op. Maar kan ik begrip voor opbrengen, is nu eenmaal emotioneel.
Maar ik zie dan gewoon niet echt een andere optie dan de kodiaq eigenlijk. Bij FORD was er ook niets dat echt in de geburen kwam.
Toch niet zolang we binnen EU wagens blijven.

Ofwel zit je aan busjes (type van VWbuzz maar dan niet elektrisch :p). Ofwel van die pakjes wagens zoals combi's.

Ik verwarde met de id9 of was dat een id7?
ID7 is volkswagen, al heeft die een touringsversie. Niet KIA. En is ook elektrisch. De EV9 is een 7 zitter. Zeer blokvormig. Zeer groot qua afmetingen. Maar is elektrisch... en doordat het een 7 zitter is als je de stoelen niet plat legt is die koffer nu ook niet zo significant (333l). Als je die wel voorziet is dat een mastodont qua opslagruimte (2318l) zoals ook de kodiaq.
Maar bon, geen optie want elektrisch. En qua prijs ook niet in de range van de 55k. De KIA ev6 zou normaliter voor topversie rond de 52 - 55k met kortingen kunnen uitkomen. Maar dat is dag en nacht verschil met uw wens van blokvormig en opslag om nog te zwijgen over het feit dat die enkel bestaat in elektrisch.

Laatst bewerkt:
@JPV Ik ben geen Peugeot-fan, maar op welk vlak is de 5008 te klein?

Dat is toch een zeer indrukwekkende koffer.
Ja, maar 160l minder dan de kodiaq in normale omstandigheden, en +/- 300l bij volledig neergeklapte stoelen.

In mijn ogen is de keuze dan ook gemaakt. Massale storageruimte is een eis met iets dat er ok uit ziet en geen combi of "van" is en niet elektrisch is. Zoveel alternatieven zijn er dan ook niet meer als je niet richting pick-ups wil gaan.

De vorige 5008 was idd heel ruim en eigenlijk de beste auto die we gezien hebben. Alleen is die fiscaal rampzalig als eenmanszaak (wegens enkel maar diesels gezien) en vinden we geen andere met heel weinig KM's op de teller.

De nieuwe 5008 is in vergelijking met de oude veel minder interessant wegens beperkter volume en een laadruimte die niet plat is (er is een rand aan de koffer).

Daarnet wel nog een voorstel gehad om toch te heroverwegen: ik zag mijn zus toevallig vandaag en blijkbaar is de korting die ze kan krijgen voor familieleden sterk afhankelijk van het type model. Wat ze terugvond van enige tijd geleden is dat op de RAV4 er een korting van 22% zou zijn. Als ze dat maandag kan bevestigen, dan betekent dat dat de RAV4 plug in hybride met 10 jaar garantie aan dezelfde prijs als een Skoda kodiaq plug-in met 2 jaar garantie staat...

Dan is de optie om onze C4 Picasso als 2e auto te houden tot die kapot is (en enkel nog gebruiken voor de grote volumes) en daarna met een redelijk grote koffer, voor als we geen kinderen meer mee op reis hebben, de Toyota te gebruiken OF die binnen enkele jaren door te verkopen met veel minder verlies gezien de 22,2% korting.

Skoda kodiaq is natuurlijk wel beter qua batterij en groter.

Pfff... Autokeuzes zijn lastig :).

Ik was die openingspost aan het lezen en ik zat te denken: Espace & 5008 te klein... tja dan moet je een camionette hebben :laugh:

Ik zie intussen wel dat de nieuwe 5008 blijkbaar wat minder is kwa volume en een grand espace wordt misschien niet meer gemaakt :unsure:

De vorige 5008 was idd heel ruim en eigenlijk de beste auto die we gezien hebben. Alleen is die fiscaal rampzalig als eenmanszaak (wegens enkel maar diesels gezien) en vinden we geen andere met heel weinig KM's op de teller.

De nieuwe 5008 is in vergelijking met de oude veel minder interessant wegens beperkter volume en een laadruimte die niet plat is (er is een rand aan de koffer).

Daarnet wel nog een voorstel gehad om toch te heroverwegen: ik zag mijn zus toevallig vandaag en blijkbaar is de korting die ze kan krijgen voor familieleden sterk afhankelijk van het type model. Wat ze terugvond van enige tijd geleden is dat op de RAV4 er een korting van 22% zou zijn. Als ze dat maandag kan bevestigen, dan betekent dat dat de RAV4 plug in hybride met 10 jaar garantie aan dezelfde prijs als een Skoda kodiaq plug-in met 2 jaar garantie staat...

Dan is de optie om onze C4 Picasso als 2e auto te houden tot die kapot is (en enkel nog gebruiken voor de grote volumes) en daarna met een redelijk grote koffer, voor als we geen kinderen meer mee op reis hebben, de Toyota te gebruiken OF die binnen enkele jaren door te verkopen met veel minder verlies gezien de 22,2% korting.

Skoda kodiaq is natuurlijk wel beter qua batterij en groter.

Pfff... Autokeuzes zijn lastig :).
Als het close is kies imo gewoon de wagen die je het meest aanspreekt kwa uiterlijk/gemak/comfort. Maar ik snap het garantie dingetje wel... zeker als het een eigen wagen is (of van de eigen zaak in dit geval), je bent 10 jaar redelijk gerust. In het andere geval weet je maar nooit.

Puur anekdotisch: 4 jaar met een Octavia gereden, 6 jaar met mijn Superb. Nooit miserie mee gehad op 1 dingetje met de Superb na... daar heb ik na een jaar of 3-4 iets gehad met ergens een onderdeeltje in een klepje dat afgebroken was. Daarvan hebben ze direct toegegeven dat dat een gekend probleem was in de eerste reeksen van die generatie Superb's en dat dat probleem opgelost was in de latere reeksen. Ze hebben dat onderdeel direct kosteloos vervangen.
Ik zou trouwens nooit van mijn leven een Peugeot kopen. Veel te veel collega's die miserie gehad hebben met hun 508, 2 collega's die miserie hebben gehad met het motorblok van hun 308, mijn schoonvader die ook al van alles heeft voorgehad met zijn 5008. Het is nu ook niet dat ik honderden mensen ken dus op een bepaald moment wordt dat wel net iets minder anekdotisch.

Autokeuzes zijn lastig omdat het over een serieuze commitment gaat :tongue: stevige bedragen en (hopelijk) lange gebruiksduur...

@JPV er zou in begin 2026 een nieuwe generatie rav4 uitkomen. Die een paar van uw beperkingen zou aanpakken.

Misschien daarop wachten? En vragen of die korting van uw zus ook voor dat percentage is op die nieuwe versie?

@JPV er zou in begin 2026 een nieuwe generatie rav4 uitkomen. Die een paar van uw beperkingen zou aanpakken.

Misschien daarop wachten? En vragen of die korting van uw zus ook voor dat percentage is op die nieuwe versie?
Ik vermoed dat die hoge korting er net is omdat de nieuwe generatie gaat uitkomen.

Modellen die vlak voor een facelift of nieuwe generatie staan worden wel vaker met hoge kortingen verkocht.

Ik weet niet of deze modellen al vermeld werden, maar zeker ruime wagens:
- Land Rover discovery sport (vooral interessanter als je naar jonge tweedehands gaat of stock wagens).
- Volvo XC60
- Mazda CX-80
- Mercedes GLB / EQB als electrische tegenhanger
- Nissan X-trail

Ik vermoed dat die hoge korting er net is omdat de nieuwe generatie gaat uitkomen.

Modellen die vlak voor een facelift of nieuwe generatie staan worden wel vaker met hoge kortingen verkocht.

Ja dat begrijp ik. Maar als je het niet vraagt weet je het nu ook niet. Dan kan hij nog opzoeken (of aan zijn zus vragen) wat die wijzigingen inhouden. En zien of de besparing van 14% of zo extra het waard is om de iets oudere generatie te kopen.
Oudere generatie wil daarom niet direct zeggen slecht. Zoals wij ondertussen goed weten, zijnde de oudere generatie. Al kan ik misschien beter voor mijzelf spreken :p.

Terug
Bovenaan