Grote investeringen in huis bij koppel met ongelijke inkomsten

derp

Well-known member
Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht waar allerlei grote werken aan moeten gebeuren. Ik ben ~65% eigenaar en mijn vriendin ~35%. Met de winst van de verkoop van mijn vroeger appartement willen we nu graag renovaties laten doen aan het huis. In dit geval zou het gaan over ongeveer 25k aan kosten die we zouden gaan maken, en ik ben dus degene die het geld bij deze op tafel legt. Mijn vriendin heeft zo goed als geen spaargeld meer over na de aanschaf van het huis.

Mijn vraag is dus welke opties we hebben om dat soort zaken best te regelen. Ik ga er van uit dat we gewoon samen gaan blijven maar we zijn ook allebei nuchter genoeg om te weten dat het leven soms onvoorspelbare bochten kan nemen en we willen graag zorgen dat alles zo duidelijk mogelijk geregeld is in geval dat.

Wat zou er in zo'n gevallen een goede aanpak kunnen zijn? Ik zit er niks mee in om nu 25k op tafel te leggen voor de verbouwingen, mijn madam hoeft dat ook niet aan mij terug te betalen, maar als we ooit uit elkaar zouden gaan en het huis moet verkocht worden zou ik wel graag mijn 25k willen recupereren uit eventuele meerwaarde die op het huis gegenereerd is.

Ik zou de 25k optellen bij wat je al voor het huis hebt neergelegd en zo de corresponderende percentages herberekenen.
Dus stel dat jij 130k gelegd hebt en zij 70k voor een huis van 200k, dan wordt dat nu 155k vs. 70k op een huis van 225k.

Is het simpelste en meest straightforward imo, maar niet perfect (een perfect antwoord bestaat niet in dit soort gevallen). Niet elke euro die je spendeert aan de verbouwingen zal zichzelf terugverdienen, dus je krijgt daar dan misschien een "oneerlijk voordeel", maar anderzijds geniet zij wel vruchtgebruik van euro's die jij nu legt dus dat compenseert wel imo. En anders moet ze maar op termijn 35% van die 25k terugbetalen als ze liever haar percentage houdt.

Mijn advies: maak het niet te moeilijk.

Ga eens met een notaris praten?

Die mensen weten hoe dit wettelijk, zonder extra overeenkomst, zou uitdraaien, en hoe je je best "wapent" om de overeenkomst die jullie... Overeenkomen, vast te leggen, zodat beiden zeker zijn dat de afspraak nagekomen zal worden zonder al te veel mogelijkheid tot zever indien alles misgaat.

Kan je wel laten beschrijven bij de notaris.

Eventueel is het een optie voor een renteloze schuld ten opzichte van jou die wegvalt doordat ze een hogere aflossing van de gemeenschappelijke lening op haar neemt? Dan kan ze er haar deel stelselmatig voor betalen, en bij een plotse verkoop kan je die schuld vorderen.

Stel dat je het zo laat, dan maak je 25.000€ gemeenschappelijk van uw eigen geld.

Voor mij persoonlijk zou het ervan af hangen hoe lang ik al samen ben met die persoon.
Is dat al een paar jaar en zijn jullie momenteel perfect gelukkig samen, dan is mogelijks 12.500€ verliezen nu ook het einde van de wereld niet.

Een schulderkentenis. Dat kost u praktisch niets, is een simpele template die je gerust kan opvragen aan de notaris die de aankoop van uw woonst verzorgt. Wij hebben dat ook gekregen zonder enige kost.

Wij zijn aan het bouwen en wonen in tussentijd in mijn woning. Mijn inbreng zit dus grotendeels in mijn woonst, mijn partner zijn eigen inbreng is aangewend geweest voor de aankoop van de grond en is dus al aangewend. 80% van mijn eigen inbreng wordt via overbrugging door de bank voorgeschoten, de resterende 20% komt pas bij de akte van mijn huis. Dat zal op dat moment aangewend worden voor de afwerking (aanleg tuin, oprit, schilderwerken etc).
Moest er in tussentijd iets mislopen hadden we toch graag iets op papier gehad, vooral inzake erfrecht want mijn woning gaat in principe volledig naar mijn ouders, via die schulderkentenis moeten zij dan toch die beloofde middelen van mijn erfenis afstaan aan mijn partner.
Schulderkentenis is ook flexibel, stel dat gaandeweg de verdeling toch wijzigt kan je dat altijd aanpassen via een kleine bijlage, zodra ze niet meer nodig is kan je ze gewoon onderling beëindigen.

Wij hebben deze overeenkomst:

OVEREENKOMST IN HET KADER VAN SAMENLEVEN

X en Y komen hierbij overeen dat in het kader van het samenleven (aankoop huis, auto, bijberoep, kinderen, aankoop tweede woning…) een aantal gemeenschappelijke investeringen zijn gebeurd.

X erkent hierbij dat Y € ... ('in letters' euro) persoonlijke middelen geïnvesteerd heeft (zie tabel in bijlage).
Y erkent hierbij dat X € ... ('in letters' euro) persoonlijke middelen geïnvesteerd heeft (zie tabel in bijlage).

Dit betekent dat bij een eventuele uiteengaan, X momenteel € ... ('in letters' euro) persoonlijke middelen meer heeft geïnvesteerd dan Y, maar hiervoor niet gecompenseerd werd in het eigendomspercentage van de woning.

In het geval dat een van beide partijen de wettelijke samenwoonst beëindigt en elders gaat wonen, heeft X het recht om het verschil gecompenseerd te zien in de vergoeding van € ... ('in letters' euro) ter compensatie van de meer-investering. Daartoe betaalt Y binnen het jaar na het einde van de samenlevingsovereenkomst deze vergoeding, zonder enige intrest. Indien de verkoop van een van de gemeenschappelijke woningen plaatsvindt binnen het jaar na het einde van de wettelijke samenwoonst, dient de verschuldigde som onmiddellijk na de afrekening van de notaris vereffend te worden.

In het geval een van beide personen zijn aandeel in een huis verkoopt aan de andere, wordt het nog te vereffenen saldo tussen de twee personen in de nieuwe verkoopsovereenkomst geïntegreerd en vervalt deze overeenkomst. Kunnen de twee partijen geen overeenkomst vinden over de verkoop van een huis binnen de 6 maanden na het einde van het samenlevingscontract, dan gaan beide partijen akkoord met de aanstelling van Notaris ... of bij stopzetting van haar activiteiten, een door beiden overeengekomen notaris woonachtig in .... Deze wordt dan op kosten van beide partijen belast met de verkoop van de woning(en).

Deze overeenkomst vervangt elke voorgaande.

In tweevoud opgemaakt op ZZ/ZZ/ZZZZ, waarbij elke partij aanvaardt een exemplaar ontvangen te hebben,
X Y

BIJLAGE BIJ OVEREENKOMST IN HET KADER VAN SAMENLEVEN
VERSIE ZZ/ZZ/ZZZZ
Alle stortingen op gemeenschappelijke rekening ... tenzij anders vermeld.
Stortingen X Stortingen Y

Niet nagelezen door een advocaat of notaris, maar lijkt me voldoende te zijn. Het bedrag dat de andere moet betalen bij uiteengaan is de helft van het verschil tussen de 2 investeringen, zodat alles neutraal is (dingen zoals inflatie, rendement op woning en intresten negeren we bewust, dit maakt het véél te ingewikkeld en uiteindelijk heb je al die jaren wel samengeleven en heb je beide "voordeel" gedaan door elkaar te hebben gehad).

Terug
Bovenaan