Haartransplantatie

Let wel: je begint nooit met 5mg. Een dokter zal je in de praktijk dikwijls met 0.5 laten beginnen en zo opbouwen naar 1 of 2 in veel gevallen. 5 Mg is al aan de 'hoge kant' (toen het vroeger op de markt was als bloeddrukverlager, dan lagen de dosissen soms hoger. De maximale dagdosering ligt sowieso al veel hoger). De optitratie is net om te zien wat dit met je bloeddruk doet.

Mensen met ervaringen/aanraders voor Turkije? Ik begin nu toch wat warmer te worden voor het idee. Collega heeft in Turkije ook transplantatie laten doen en ben eigenlijk wel onder de indruk hiervan na een jaar.

Let wel: je begint nooit met 5mg. Een dokter zal je in de praktijk dikwijls met 0.5 laten beginnen en zo opbouwen naar 1 of 2 in veel gevallen. 5 Mg is al aan de 'hoge kant' (toen het vroeger op de markt was als bloeddrukverlager, dan lagen de dosissen soms hoger. De maximale dagdosering ligt sowieso al veel hoger). De optitratie is net om te zien wat dit met je bloeddruk doet.

5mg kan je verdelen over 3 maal per week ipv elke dag.

Mijn dokter heeft me hier meteen 5mg/dagelijks voorgeschreven, niks te opbouwen...

Dus misschien best niet iedere dag nemen?

Mijn dokter heeft me hier meteen 5mg/dagelijks voorgeschreven, niks te opbouwen...

Dus misschien best niet iedere dag nemen?
Als ik me niet vergis heeft de huidige 5mg die men voorschrijft minder bijwerkingen.
Maar had laatste van een dokter in Amerika gezien dat dagelijks nemen bij 5mg niet nodig is. 3tal keer per week was voldoende.
Nu zijn keuzes die zelf zal moeten maken afwegen..

Ik denk dat sommige Dutasteride/finasteride enerzijds én minoxidil anderzijds door elkaar halen

5mg oral minoxidil is normaal elke dag.

Bij finasteride en Dutasteride kan je bv 3 keer per week doen.

Dutasteride is trouwens 0,5 mg/dag
Finasteride is 5 mg/dag
Sommige doen het ook 3 keer per week

Nee hoor: in de praktijk zie ik toch vooral dat dokters minoxidil voorschrijven aan startdosissen vanaf 0.25-0.5 mg en zo optitreren naar 1 of 2 mg over enkele maanden.
5 Mg kan in theorie als maximale dosis, maar nog nooit gezien. De meeste dokters zijn voorzichtig voor de effecten op het vasomotorisch systeem.

Nee hoor: in de praktijk zie ik toch vooral dat dokters minoxidil voorschrijven aan startdosissen vanaf 0.25-0.5 mg en zo optitreren naar 1 of 2 mg over enkele maanden.
5 Mg kan in theorie als maximale dosis, maar nog nooit gezien. De meeste dokters zijn voorzichtig voor de effecten op het vasomotorisch systeem.
Dan is dat toch serieus verschillend per dokter...

Ik heb het aan paar vrienden gevraagd en ik ken hier niemand die minder dan 5mg/dag neemt van Minoxidil, allemaal de 'minimum' dosis voorgeschreven door hun dokter (niet dezelfde dokter)

Dan is dat toch serieus verschillend per dokter...

Ik heb het aan paar vrienden gevraagd en ik ken hier niemand die minder dan 5mg/dag neemt van Minoxidil, allemaal de 'minimum' dosis voorgeschreven door hun dokter (niet dezelfde dokter)
Ok is wel straf, volgens de richtlijnen die ik gehad heb (IPSA-die toch wel deftige bronnen checken) gaat minoxidil tegen haaruitval <5mg. Wat de dokters daar dan mee doen, is hun ding. Zo'n zaken kunnen wel van streek tot streek verschillen, maar is toch opmerkelijk.

Mensen met ervaringen/aanraders voor Turkije? Ik begin nu toch wat warmer te worden voor het idee. Collega heeft in Turkije ook transplantatie laten doen en ben eigenlijk wel onder de indruk hiervan na een jaar.

Nja het is altijd beetje opletten en afwachten met zo’n “hairmill”. In principe vermijd je deze liever maar tja ze kunnen ook wel eens goede resultaten geven. Beetje hit or miss.

Waarom ga je niet in Nederland? Logistiek gezien veel interessanter en daar heb je ook “goedkope” transplantaties, die opnieuw ook beetje hit or miss zijn. Wil je echt topresultaten dan moet ge helaas diep in de buidel tasten :)

Ik zie op bv Tik tok en andere social media toch veel goede resultaten. Ook al is gezocht achter mindere maar vind ik niet veel over. Sja, voor mijn vrouw moet het allemaal niet. Ik was gewoon benieuwd geworden. Ben beginnen kalen toen ik 17 was. Jaren medicatie voor genomen tot die eigenlijk niet meer hielp en het niet tegen te houden was en alles af gedaan en nooit meer aan gedacht eigenlijk. Is voor mij ook geen must eerlijk gezegd.

Ik zie op bv Tik tok en andere social media toch veel goede resultaten. Ook al is gezocht achter mindere maar vind ik niet veel over. Sja, voor mijn vrouw moet het allemaal niet. Ik was gewoon benieuwd geworden. Ben beginnen kalen toen ik 17 was. Jaren medicatie voor genomen tot die eigenlijk niet meer hielp en het niet tegen te houden was en alles af gedaan en nooit meer aan gedacht eigenlijk. Is voor mij ook geen must eerlijk gezegd.

Op reddit hairtransplants heb je veel ervaringen.

En als je er niet wakker van ligt zou ik er niet aan beginnen. Het is geen eenvoudig proces.

Ben vandaag Minoxidil 2,5mg pillen gaan halen en heb ook een voorschrift gekregen voor Finasteride 1mg pillen. De dermatoloog raadde me aan om met Finasteride te beginnen en als het niet genoeg effect heeft Minoxidil bij te nemen, maar de twee tegelijk verhoogt blijkbaar wel de kans op bijwerkingen. Finasteride is volgens haar alleszins optie nr 1 en niet Minoxidil.

Zijn er hier nog die de twee tegelijk nemen? Ik heb nu zoiets van ofwel doe ik het goed, ofwel doe ik het niet. Ik ben dus geneigd de twee ineens te beginnen nemen. Finasteride 1mg per dag en die Minoxidil op termijn opbouwen van 2,5mg naar 5mg per dag. Alleen heb ik wat schrik voor bijwerkingen, vooral bij de Finasteride. Die heb ik eigenlijk maar gevraagd omdat de dermatoloog met veel overtuiging zei dat dat beter werkt dan Minoxidil. Dus een beetje in dubio van het ineens goed te doen of toch wat voorzichtig te zijn voor de mogelijke bijwerkingen.

Die pillen zijn een eerste poging om m'n haar terug wat degelijk te krijgen en worst case binnen enkele jaren dan ook een HT. Ben niet zo voor pillen maar ik zag dat HT chirurgen ook zeggen van te starten met medicatie omdat je dan mogelijk zelfs geen HT nodig hebt. En anders moet je de medicatie toch ook nemen na je HT als je het mooie resultaat wil behouden.

De apotheker dacht ook eerst dat het 0.25mg was ipv 2.5mg. Gelukkig dat hij het zei zodat ik hem kon verbeteren, want zo'n lage dosis wil ik niet. Dan kan ik even goed niets doen, het moet wel effect hebben als je dan toch pillen neemt.

Wat zijn de pilkosten dan per jaar ?

26,37 eur voor 60 capsules minoxidil 5 mg

Voor Dutasteride (dat ik nu 2 maand neem) zou ik eens moeten kijken wat ik betaal volgende keer want had er nog iets bij gekocht dus geen idee.
Maar das per 90 capsules. Mss 35/40 euro?

@utolor. ik neem beide. Combinatie van de twee is steeds beter. Beiden versterken elkaar en ik doe het ook in kader van kleine haartransplantatie op de kruin wellicht 2026/2027.
Van minoxidil kan je wel eerste weken wat extra haaruitval hebben , maar dat haar komt sterker terug. Dus niet opgeven midden in het proces.

Terug
Bovenaan