Hamburgerrestaurants

Er is in de Antwerpse Hoogstraat een nieuwe keten gekomen. Maijard Smashburgers, een nieuw Nederlands concept. Ben eens benieuwd, gisteren langsgereden en dit weekend eens uittesten...

Burger Stacja in Gdańsk is de moeite waard. Hebben al hun burgers genoemd naar de verschillende stadswijken, met allemaal een eigen touch qua ingredienten.

Als je dus eens in de geburen bent, proberen maar.

Ik mis vooral de Quick in Leuven centrum. Nu zitten ze spijtig genoeg in Korbeek-Lo wat niet echt binnen mijn actieradius is. Een Giantmenu blijft voor mij de top waar niks tegen op kan.

Gisteren nog eens gaan eten in Five Guys in Antwerpen, blaast de andere ketens à la McDonalds/Quick/BK voor mij persoonlijk toch volledig omver.

Ik betaal liever 17 EUR voor een hamburger met frietjes waar ik echt van geniet dan 10 EUR voor een verlepte McDonald's hamburger met frietjes hoor.
Idem. Five Guys is zoveel beter dan die andere 3.

In Antwerpen volgens mij ook nog nooit naar één van die drie gegaan sinds wij Five Guys daar ontdekt hebben. :tongue:

Ik betaal liever 17 EUR voor een hamburger met frietjes waar ik echt van geniet dan 10 EUR voor een verlepte McDonald's hamburger met frietjes hoor.

Snap ik, maar is gewoon beetje appelen met peren vergelijken. Zou maar erg zijn als de algemene indruk van kwaliteit niet hoger lag terwijl je wel het dubbel kwijt bent.

Snap ik, maar is gewoon beetje appelen met peren vergelijken. Zou maar erg zijn als de algemene indruk van kwaliteit niet hoger lag terwijl je wel het dubbel kwijt bent.
Ik volg niet, denk dat het allemaal fastfoodketens zijn met hamburgers die je in België, net zoals in USA, UK, ... kan krijgen. Dat de prijs hoger is bij de ene dan de andere dus "normaal dat de kwaliteit hoger ligt" is voor mij niet zomaar vanzelfsprekend.

Ooit al eens bij een Ellis burger gaan eten? Prijzen zijn nog duurder dan Five Guys, kwaliteit daarentegen...

Gisteren nog eens gaan eten in Five Guys in Antwerpen, blaast de andere ketens à la McDonalds/Quick/BK voor mij persoonlijk toch volledig omver.
Gepaard met een milkshake met krokante stukjes spek erin.

Dat zijn dure hamburgers, maar 't is wel dik in orde. Soms zijn die prijzen gerechtvaardigd, hoewel ik soms denk dat een eenvoudige smashburger helemaal niet zoveel geld moet kosten. Dan spreek ik wel van eenvoud: goeie bun, verse (!) patties, wat ajuin, kaas en saus. Misschien nog een jalapeno ertussen.

Ik volg niet, denk dat het allemaal fastfoodketens zijn met hamburgers die je in België, net zoals in USA, UK, ... kan krijgen. Dat de prijs hoger is bij de ene dan de andere dus "normaal dat de kwaliteit hoger ligt" is voor mij niet zomaar vanzelfsprekend.
Maar je vergelijkt dan nog altijd appelen met peren als je niet binnen hetzelfde prijs-segment vergelijkt...

Je hebt ook andere ketens (die je inderdaad niet in de VS, UK, ... vindt maar dat doet er niet toe uiteindelijk) in België die in dezelfde prijs-klasse liggen en dan moet je eerder daarmee vergelijken. Denk aan een Paul's Boutique of Rambo. En ook daar kunnen smaken verschillen, maar dat zou een eerlijkere vergelijking zijn.

Volgens uber eats (ik weet dat die duurder zijn, maar is het makkelijkste om te vergelijken sinds beiden op hetzelfde platform zitten en ook in andere landen) kost een Five Guys hamburger in Antwerpen €13,95 en een Big Mac McMenu €10,70. Dat is dus enkel een hamburger vs big mac + frietjes + drank.
Zelfs als je het in de VS bekijkt, kost enkel een hamburger van Five Guys ginder ongeveer hetzelfde als een big mac menu (13,09$ voor FG vs 13,99$ voor McDo; volgens uber eats in NYC, dus excl tax waarschijnlijk maar doet er niet toe voor de vergelijking).
Dus zelfs als je het internationaal vergelijkt, is het nog altijd appelen met peren vergelijken sinds de prijsklasse overal dus anders is.

Je bedoelt dat Five guys gewoon bucht is terwijl die andere ketens dikke bucht zijn? Ik ben daar één keer gaan eten (in Nederland, toen ze nog geen Belgische vestigingen hadden) en dat was gewoon dezelfde vettige troep als in de andere ketens. Gelukkig niets moeten betalen want de tafelgenoten waren met mijn meegereden naar een optreden en hebben mijn eten betaald als bedankje.

Doet mij hier denken aan de één keer in mijn leven dat ik half pension op vakantie ben gegaan. Na 4 dagen was ik dat zo beu dat ik alsnog gewoon op restaurant buiten het hotel ging. Dacht dat iedereen er zo over dacht tot ik de andere gasten hoorde spreken over 'een van de beste hotels waar ze al geweest waren' etc. Ik ben geen culinaire snob maar soms begrijp ik de smaakpapillen van de gemiddelde mens niet...

Hamburgers zijn doorgaans vettige bucht, maar je hebt lekkere vettige bucht en je hebt onsmakelijke vettige bucht. Met een gezonde hamburger ga je niemand blij maken, toch?

Terug
Bovenaan