HDMI kabel, welke?

XYRIS

Member
Hallo,

Ik zou 3 hdmi kabels willen kopen
rond de 2m50 lang
wil mijn opgeborgen toestellen makkelijk aansluiten en niet blindelinks :)
zodat ik ze uit de kast kan nemen

Maakt het uit welke ik kies?

TV => Telenet Digicorder/Tv-Box
TV => PS3 of later andere
TV => Extra voor bv Laptop of ander toestel , zoals MINI PC

Mogen haakse zijn, mijn OLED hangt 5cm van de muur dus is al krap genoeg

Zolang je een degelijke kabel gebruikt zou er geen verschil mogen zijn tussen verschillende kabels. De meeste marketing errond is nogal onzin, of niet van toepassing op een gewone thuissituatie.

Ik zou echter niet zomaar de goedkoopste kabel van Alibaba plukken, bij zo’n lengte kan dat zomaar rare storingen geven. Maar eender wat je bij een deftige winkel (is het nu de MediaMarkt, Krefel of de lokale elektro boer) haalt zou moeten werken.

Laat je niet verleiden door holle slogans als gold plated en andere marketing crap.
Een kabel van 12 € werkt even goed als een kabel van 40 € van een ander merk.

Laat je niet verleiden door holle slogans als gold plated en andere marketing crap.
Een kabel van 12 € werkt even goed als een kabel van 40 € van een ander merk.

Yup, veel marketing in de hdmi kabel wereld. Ik maak momenteel nog steeds gebruik van mijn eerste set kabels uit 2011. Geven netjes DoVi@40k of 4k@60hz door.
Mogen haakse zijn, mijn OLED hangt 5cm van de muur dus is al krap genoeg

Ik heb de deze aangeschaft omdat ik een ander tv-meubel heb aangeschaft en daar minder plaatst is voor normale hdmi kabels:

Veel marketing, maar dit leken mij de enige deftige die haaks zijn en goede reviews kregen én te verkrijgen waren..

Action heeft jarenlang zowat de beste HDMI-kabels gehad. Met je huidige apparatuur moeten die ook nog steeds goed genoeg zijn.
Enkel als je naar 8k ofzo wil gaan, dan moet je naar HDMI 2.1 kabels gaan kijken.

Ik heb deze hier om alles aan te sluiten (mediaspeler, ps5, receiver) en zeer tevreden van. En met 20 euro zit je imo al aan de iets duurdere kant misschien.

Maar voor kabels van de Action zou ik toch ook gewoon bedanken. Er zullen wel redenen zijn waarom die nog geen 2 euro kosten. Zeker aangezien dergelijke kabels jaren mee gaan zou ik nu ook niet het goedkoopste dat je te pakken kan krijgen gebruiken.

Ik heb deze hier om alles aan te sluiten (mediaspeler, ps5, receiver) en zeer tevreden van. En met 20 euro zit je imo al aan de iets duurdere kant misschien.

Maar voor kabels van de Action zou ik toch ook gewoon bedanken. Er zullen wel redenen zijn waarom die nog geen 2 euro kosten. Zeker aangezien dergelijke kabels jaren mee gaan zou ik nu ook niet het goedkoopste dat je te pakken kan krijgen gebruiken.
Het hangt uiteindelijk ook af van hoeveel keer je dat moet ontkoppelen en weer aankoppelen. Dit naar slijtage van de kop toe. Een kabel van de action is dus prima als dit connect and forget is.

2.5m is nog niet van dien aard dat het super hoge eisen stelt aan de HDMI kabel. Moest je nu zeggen 15 of 20 meter, dat zou een ander verhaal zijn (heb er eentje van 20m, das zelfs meer dan de standaard zegt, maar het werkt perfect... dat was wel iets duurder).

Zoals de anderen zeggen, laat je niet pakken door de marketing en absurde prijzen. Ik heb meer dan 10j terug eens een pak van bij nonkel Ali besteld, en die werkten altijd en nog steeds (prijs: een halve euro toen). Zelfs eentje van 3m van bij de action doet het hier prima (en indien niet, breng je het terug).

Een hdmi kabel werkt of werkt niet... tenzij je die dagelijks in en uit plugt.

Kijk ook eens naar Amazon basics, ook goede ervaringen mee.

zoals @videast zegt, op korte kabels, pakweg minder dan 5meter, dan speelt die kwaliteit veel minder een rol. Een van de goedkopere zal evengoed werken als een hele dure. Pas wanneer je langere afstanden gaat (meer dan 10m) dan kan de kwaliteit al een grotere rol spelen. op hogere resoluties & Refreshrates, dan zal je het effect meer zien (bv plots blackscreens/geen beeld/beeld dat af en toe bevriest..)

Slijtage.. heel veel verschil zit hier niet in in m'n ervaring. Liever dan elke x-jaar een nieuwe goedkope kabel.

Vanaf 5m zou je toch storing kunnen krijgen. Zeker in een omgeving met veel electronica en EMPs. Hier had ik een standaard HDMI die zichtbaar storing had.

Overgeschakeld op een overpriced fiber HDMI (die tot 8k etc gaat) en het was weg. Potentieel had een goedkopere non fiber dezelfde job gedaan, maar nu toch zeker geen storing op de kabel zelf.
Meer dan 30 euro zou ik er ook niet aan geven, er zijn er genoeg te vinden daarboven.

Toch maar een heel gekke situatie dat er hier niemand een deftig antwoord kan geven op de OP zijn vragen.
Meer zelfs nog, de helft geeft hier compleet foute informatie dat totaal van de pot is gerukt en totaal uit de duim is gezogen wat tot foute aankopen zal leiden.

Er zit belachelijk veel verschil op alle verschillende standaarden en type hdmi kabels. En al zeker als hij specifiek vraagt naar toekomstige gerichte aankopen zoals een PS5 of Xbox.

Dat betekent dus 4K 120 hz support waardoor het enigste juiste antwoord HDMI 2.1 kabel is.

Alle hdmi kabel standaarden en hun specificaties staan hier netjes uitgelegd in een eenvoudige tabel.

Deze HDMI specs bedoelen ze in feite de connectors mee en de bandbreedte van de kabel zelf hangt natuurlijk van de kwaliteit af, maar die worden dan weer ondergeklasseerd als

High speed (10 Gbit/sec)
Premium high speed (18 Gbit/sec)
Ultra High speed (48 Gbit/sec)

Een PS5 heeft 32 Gbit bandbreedte nodig in de hoogste grafische instellingen op 4k@120 hz
Een Xbox series X heeft 40 Gbit nodig op de hoogste grafische instellingen op 4k@120 hz
En 20 Gbit op 4k@60 hz.

Dus als je hier geen Ultra High Speed HDMI 2.1 kabel gebruikt zullen deze apparaten automatisch overschakelen op een lagere vernieuwingsfrequentie, kleurdiepte of automatisch chroma subsampling uitschakelen of gewoon zelfs geen beeld geven. En meestal gewoon een combinatie hiervan. Want een High speed premium 2.0 kabel garandeert maar 18 Gbit terwijl er hier 20/32/40 Gbit benodigd is.
Het zal wel werken op 60 hz dan, maar met gereduceerde grafische instellingen.

Het beste blijft altijd kabels te kopen die niet te duur zijn met dezelfde specificatie als je tv.

Als je tv hdmi 2.1 poorten heeft, koop dan gewoon hdmi 2.1 kabels met 48 Gbit bandbreedte.

Zelfs het "goldcoated" duurdere kabels dat hier wordt afgedaan als snakeoil heeft wel degelijk zijn nut voor bepaalde opstellingen.
Deze kabels bieden een veel hogere bandbreedte / shielding / correcte / kwaliteitsweergave over hun spec. Maar inderdaad voor de gewone thuisgebruiker redelijk nutteloos.

Lengte van de kabels hangt er puur vanaf of je een actieve of passieve hdmi kabel koopt.

passieve HDMI 2.1 kabel = max 3 meter voor er signaal verlies optreedt.
actieve HDMI kabels kunnen gemakkelijk 10+ meter gaan.

Misschien toch maar eens voor hardware subfora een "fact checking" systeem implementeren, want als zelfs forum moderaters hier complete onzin verkopen en eigenlijk maar wat rondlullen zonder dat ze ook maar beseffen waar ze het over hebben, wordt het maar een rare situatie van circle jerks die elkaars onzin blijven herhalen waar niemand mee geholpen is.

Laatst bewerkt:
Toch maar een heel gekke situatie dat er hier niemand een deftig antwoord kan geven op de OP zijn vragen.
Meer zelfs nog, de helft geeft hier compleet foute informatie dat totaal van de pot is gerukt en totaal uit de duim is gezogen wat tot foute aankopen zal leiden.

Er zit belachelijk veel verschil op alle verschillende standaarden en type hdmi kabels. En al zeker als hij specifiek vraagt naar toekomstige gerichte aankopen zoals een PS5 of Xbox.

Dat betekent dus 4K 120 hz support waardoor het enigste juiste antwoord HDMI 2.1 kabel is.

Alle hdmi kabel standaarden en hun specificaties staan hier netjes uitgelegd in een eenvoudige tabel.

Deze HDMI specs bedoelen ze in feite de connectors mee en de bandbreedte van de kabel zelf hangt natuurlijk van de kwaliteit af, maar die worden dan weer ondergeklasseerd als

High speed (10 Gbit/sec)

Een PS5 heeft 32 Gbit bandbreedte nodig in de hoogste grafische instellingen op 4k@120 hz
Een Xbox series X heeft 40 Gbit nodig op de hoogste grafische instellingen op 4k@120 hz
En 20 Gbit op 4k@60 hz.

Dus als je hier geen Ultra High Speed HDMI 2.1 kabel gebruikt zullen deze apparaten automatisch overschakelen op een lagere vernieuwingsfrequentie, kleurdiepte of automatisch chroma subsampling uitschakelen of gewoon zelfs geen beeld geven. En meestal gewoon een combinatie hiervan. Want een High speed premium 2.0 kabel garandeert maar 18 Gbit terwijl er hier 20/32/40 Gbit benodigd is.

Het beste blijft altijd kabels te kopen die niet te duur zijn met dezelfde specificatie als je tv.

Als je tv hdmi 2.1 poorten heeft, koop dan gewoon hdmi 2.1 kabels met 48 Gbit bandbreedte.

Zelfs het "goldcoated" duurdere kabels dat hier wordt afgedaan als snakeoil heeft wel degelijk zijn nut voor bepaalde opstellingen.
Deze kabels bieden een veel hogere bandbreedte / shielding / correcte / kwaliteitsweergave over hun spec. Maar inderdaad voor de gewone thuisgebruiker redelijk nutteloos.

Lengte van de kabels hangt er puur vanaf of je een actieve of passieve hdmi kabel koopt.

Misschien toch maar eens voor hardware subfora een "fact checking" systeem implementeren, want als zelfs forum moderaters hier complete onzin verkopen en eigenlijk maar wat rondlullen zonder dat ze ook maar beseffen waar ze het over hebben, wordt het maar een rare situatie van circle jerks die elkaars onzin blijven herhalen waar niemand mee geholpen is.
Welke raad jij aan van alternate? (Zegt nu deze omwille van massa aanbod)

Ik heb geen zin om op die brakke site met kut layout door die massa lijst te scrollen.

Al die goedkopere kabels dat die mensen jou hier aansmeren zijn "High Speed" kabels van 10 gbit = 1080p@60 hz max dus GEEN 4K
De Premium High Speeds 2.0 zijn 18 Gbit
en de Ultra speed 2.1 zijn 48 Gbit.

Koop degene dat jij persoonlijk zelf nodig hebt, ik heb geen flauw idee welke poorten jouw tv heeft en wat jij nodig hebt, maar ik zag er toch enkele tussen van 48 Gbit aan 22 € zo op het eerste zicht.
Je kan altijd op details klikken en als die 48 Gbit vermelden en HDMI 2.1, dan zit je goed.

Iemand hierboven had al de juiste kabels aangeraden voor 16 € en die haaks waren

Laatst bewerkt:

High speed (10 Gbit/sec)

En 20 Gbit op 4k@60 hz.

En nu in praktijk. Wat is de kans dat zijn tv 4k 120Hz of 8k ondersteunt?
Het gaat ook over een digicorder (1080i), PS3 (1080p) en een laptop (eventueel 4k).

En goldcoated heeft geen nut bij HDMI. Dat gaat over de geleidbaarheid van goud tov koper, maar HDMI is digitaal, daar doet de geleidbaarheid er niet toe, uw signaal is correct of niet.

Lengte is wel van belang, maar inderdaad pas vanaf 3 meter.

En wat hier gezegd is, is dat het voor zijn usecase bijna niet uitmaakt welke kabel hij gaat kopen. En dat het zeker geen te dure moet zijn. Die kabel van Amazon is een goeie, en niet duur. Die van coolblue is dan eigenlijk al veel te duur. Maar voor je het weet komt er hier wel iemand af met deze: https://www.iear.nl/product/audioquest-hdmi-dragon-earc-30-m/ en dat is gewoon bullshit.

Terug
Bovenaan