Avondland
Well-known member
Een vak financiële geletterdheid.Los van de prijs... Welke zot gaat er nu naar de Canarische in de zomer, toch veel beter om dat in de andere verlofperiodes te doen. Garantie op goed weer, terwijl in de zomer met de auto naar Frankrijk al voldoende is.
Er moet van mij niet meteen een vak gezinsbudgettering komen, maar wel minstens een hoofdstuk over hoe percentages werken (op lange termijn). Bij investeren en zeker interestpercentages voor een hypothecaire lening bijvoorbeeld. Doe een uurtje minder godsdienst of zedenleer ofzo.
Ik ben geen tegenstander. Belgen zijn heel sterk geneigd om alles op een spaarboek te zwieren. Dat zijn miljarden die geparkeerd staan, weinig bijbrengen aan de welvaart en door de inflatie beetje bij beetje ontwaarden. Als de helft van dat geld op een "financieel geletterde wijze" geïnvesteerd zou worden in de economie via beleggingen zou onze welvaart stijgen én profiteren de beleggers er ook van. Ik merk wel dat er meer aandacht naar gaat en dat jongeren geïnteresseerd zijn in beleggen - soms helaas wel onder invloed van dubieuze finfluencers of cryptobeleggers die in Dubai liggen te kakelen over FIRE zijn.
Wat mijn financiële buffer betreft: ik heb een heel duur jaar achter de rug. Op mijn spaarboek stond zo goed als niets meer maar mijn beleggingsportefeuille is wel gegroeid. Nu begin ik die spaarbuffer terug aan te vullen als "noodreserve". In geval van nood kan ik wel een deel van mijn beleggingen inruilen voor cash, maar ik wil daar het liefst af blijven.
Ik zou willen zeggen dat ik dit jaar geen onvoorziene uitgaves voorzie, maar dan zou ik mezelf beliegen.
niks renovatiepremies. Niks. Maar wel vollen bak (energetische) renovaties doen.
."