Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

• Ja

Stemmen: 160 76,2%
  • Nee

Stemmen: 50 23,8%

• Totaal aantal stemmers
    210
Los van de prijs... Welke zot gaat er nu naar de Canarische in de zomer, toch veel beter om dat in de andere verlofperiodes te doen. Garantie op goed weer, terwijl in de zomer met de auto naar Frankrijk al voldoende is.

Er moet van mij niet meteen een vak gezinsbudgettering komen, maar wel minstens een hoofdstuk over hoe percentages werken (op lange termijn). Bij investeren en zeker interestpercentages voor een hypothecaire lening bijvoorbeeld. Doe een uurtje minder godsdienst of zedenleer ofzo.
Een vak financiële geletterdheid.

Ik ben geen tegenstander. Belgen zijn heel sterk geneigd om alles op een spaarboek te zwieren. Dat zijn miljarden die geparkeerd staan, weinig bijbrengen aan de welvaart en door de inflatie beetje bij beetje ontwaarden. Als de helft van dat geld op een "financieel geletterde wijze" geïnvesteerd zou worden in de economie via beleggingen zou onze welvaart stijgen én profiteren de beleggers er ook van. Ik merk wel dat er meer aandacht naar gaat en dat jongeren geïnteresseerd zijn in beleggen - soms helaas wel onder invloed van dubieuze finfluencers of cryptobeleggers die in Dubai liggen te kakelen over FIRE zijn.

Wat mijn financiële buffer betreft: ik heb een heel duur jaar achter de rug. Op mijn spaarboek stond zo goed als niets meer maar mijn beleggingsportefeuille is wel gegroeid. Nu begin ik die spaarbuffer terug aan te vullen als "noodreserve". In geval van nood kan ik wel een deel van mijn beleggingen inruilen voor cash, maar ik wil daar het liefst af blijven.

Ik zou willen zeggen dat ik dit jaar geen onvoorziene uitgaves voorzie, maar dan zou ik mezelf beliegen.

Puur persoonlijk, mijn grote verbouwingen gaan -eindelijk- beginnen midden februari. Dus alle opgebouwde spaarreserves gaan er hopeloos aan. Volgende week naar de bank voor hopelijk een extra lening gezien de Brusselse overheid haar renovatiebeleid in een zwarte put gooit wegens gebrek aan regering 😭 niks renovatiepremies. Niks. Maar wel vollen bak (energetische) renovaties doen.

Er moet van mij niet meteen een vak gezinsbudgettering komen, maar wel minstens een hoofdstuk over hoe percentages werken (op lange termijn). Voor bij investeren en zeker interestpercentages voor een hypothecaire lening bijvoorbeeld. Doe een uurtje minder godsdienst of zedenleer ofzo.

Ik herinner me niet meer exact wanneer % aan bod kwamen, maar dat zal zeker wel ergens vanaf lager zijn, en exponentiële functies krijgt iedereen in het middelbaar. What more do they need?

Ik herinner me niet meer exact wanneer % aan bod kwamen, maar dat zal zeker wel ergens vanaf lager zijn, en exponentiële functies krijgt iedereen in het middelbaar. What more do they need?
Ik ben 100% zeker dat ik dit in het 3e middelbaar of zo gezien heb. Intesten berekenen van bedrag X aan Y procent over Z jaar enz.

Niet iedereen krijgt exponentiële functies te zien in het middelbaar...
Dit zit wel in het leerplan 3e grad voor D en D/A finaliteit maar niet bij A finaliteit.
Ik ben 100% zeker dat ik dit in het 3e middelbaar of zo gezien heb. Intesten berekenen van bedrag X aan Y procent over Z jaar enz.
Ook afhankelijk van de richting, economische richtingen vroeger wel; andere niet. Intresten heb ik nooit gezien en ben begonnen in latijnse en geëindigd in wetenschappen-wiskunde.

En dan nog is er een verschil tussen weten hoe iets theoretisch werkt en het in praktijk toepassen. Zeker voor bankproducten waar het niet altijd even duidelijk is. Zelfs gewoon al beseffen dat een jaarlijkse intrest over de jaren heen compounding is, doe je niet enkel door te weten wat percenten en exponenten zijn.

De manieren om die kennis toe te passen op een financieel vraagstuk. Oftewel "probleemoplossend denken".
De helft steekt de wiskunde weer terug in de schuif en gebruikt het nooit terwijl het juist dient om eraan te herinneren "hé, ik kan uitrekenen of het een goed idee is :p."

Zoals een keer één die ik ontmoet heb die de huur van zijn zaak niet meer kon betalen. Dan pas uitrekenen dat die al 200 pasta's moest verkopen iedere maand om enkel en alleen al om zijn huur te kunnen betalen en doen te beseffen dat zijn business plan een afschuwelijk idee was vanaf dag 1 :p.

Goh, ik deed latijn-moderne talen. zo weinig mogelijk wiskunde was de bedoeling. 3u per week. Kan zijn dat ik dat ooit wel gekregen heb maar toch niet permanent heb opgeslagen lol

Niet iedereen krijgt exponentiële functies te zien in het middelbaar...
Dit zit wel in het leerplan 3e grad voor D en D/A finaliteit maar niet bij A finaliteit.

Ook afhankelijk van de richting, economische richtingen vroeger wel; andere niet. Intresten heb ik nooit gezien en ben begonnen in latijnse en geëindigd in wetenschappen-wiskunde.

En dan nog is er een verschil tussen weten hoe iets theoretisch werkt en het in praktijk toepassen. Zeker voor bankproducten waar het niet altijd even duidelijk is. Zelfs gewoon al beseffen dat een jaarlijkse intrest over de jaren heen compounding is, doe je niet enkel door te weten wat percenten en exponenten zijn.
Ik zat toen in techniek wetenschappen. Da's wel een richting met 6h wiskunde. Misschien daarom.

De manieren om die kennis toe te passen op een financieel vraagstuk. Oftewel "probleemoplossend denken".
De helft steekt de wiskunde weer terug in de schuif en gebruikt het nooit terwijl het juist dient om eraan te herinneren "hé, ik kan uitrekenen of het een goed idee is :p."

Maar ze krijgen het wel... De problematiek die jij aanhaalt, wijzigt niet dat dat nu voor een vak wiskunde, economie, financiële geletterdheid of whatever is....

Goh, ik deed latijn-moderne talen. zo weinig mogelijk wiskunde was de bedoeling. 3u per week. Kan zijn dat ik dat ooit wel gekregen heb maar toch niet permanent heb opgeslagen lol

Hence my point; financiële geletterdheid zou niet bijster veel geholpen hebben in deze...

En waar het hier eerder over ging is an sich weinig meer dan budgetbeheer: optellen en aftrekken dus. Dat krijg je vanaf 1ste leerjaar en afhankelijk van kleuterschool zelfs daar al.

We hebben allemaal vele uren Frans gekregen ook uiteindelijk, terwijl wat daar bij de gemiddelde 20'er van overblijft niet altijd geweldig is. Persoonlijke interesses spelen nu eenmaal ook een rol, en bij veel pubers liggen die niet op de school.

We hebben allemaal vele uren Frans gekregen ook uiteindelijk, terwijl wat daar bij de gemiddelde 20'er van overblijft niet altijd geweldig is. Persoonlijke interesses spelen nu eenmaal ook een rol, en bij veel pubers liggen die niet op de school.
Kwestie van het vaak te gebruiken hé. Als je Frans leert en je gebruikt het nooit, dan vergeet je dat grotendeels. Zelfde met wiskundige vergelijkingen. Als je dat beroepsmatig niet moet gebruiken, verleer je dat. Van al die mathematische mumbojumbo dat ik heb moeten leren op het secundair gebruik ik ook maar de basis: optellen, vermenigvuldigen, delen, percentages berekenen, ...

Zo is het makkelijk om het leren van alle basistaken te outsourcen naar het school.
Moeten ze op school dan ook aanleren hoe een ei te bakken?
Of hoe moet je een telefoongesprek durven aan te gaan of een wasmachine in te steken?

altijd makkelijk te zeggen dat zo'n zaken op school aangeleerd moeten worden, maar misschien moet er ook eens gekeken worden naar de opvoeding thuis.

concepten als sparen en interest zijn overigens enorm basic voor dagdagelijks gebruik. Wat is daar moeilijk aan te begrijpen? Het is eerder een levensstijlkeuze die ertoe lijdt dat mensen teveel geld opdoen dan ze aankunnen (** ik benadruk dat het hier over een normale situatie gaat - ik weet dat er speciale gevallen bestaan)

Ik ga wel akkoord dat er meer toegepaste vraagstukken/voorbeelden tijdens wiskunde mogen gegeven worden voor dagelijks gebruik.

Hoeveel noodreserve zetten jullie eigenlijk aan de kant? Er zijn daar verschillende “regels” voor maar het blijft toch wat zoeken wat een goed midden is.

Vanaf dit jaar hebben we de ambitie om ook serieus te beginnen sparen. Het geld is te lang buitengevlogen. In combinatie met de eerste keer dividenden dit jaar zal er een noodreserve aangelegd worden alsook een lump Sum in beleggingen. Het doel is 500 per maand voor, 400 per maand voor de kinderen.

Hoeveel noodreserve zetten jullie eigenlijk aan de kant? Er zijn daar verschillende “regels” voor maar het blijft toch wat zoeken wat een goed midden is.

Vanaf dit jaar hebben we de ambitie om ook serieus te beginnen sparen. Het geld is te lang buitengevlogen. In combinatie met de eerste keer dividenden dit jaar zal er een noodreserve aangelegd worden alsook een lump Sum in beleggingen. Het doel is 500 per maand voor, 400 per maand voor de kinderen.
Twee maandlonen wordt toch vaak aangehaald? Ik zit daar momenteel nog niet aan en ga me rustigaan naar dat niveau toewerken. Bonus krijg ik eind maart en ik denk 25% spaarbuffer, 75% belegging te doen. Ik zie wel wat ik maandelijks nog op zij kan zetten, dat varieert naargelang hoe duur de maand is. Dan probeer ik dat eerder 50/50 te doen.

Hoeveel reserve je nodig hebt is ook een sterk persoonlijke zaak he. Je kan wel vuistregeltjes volgen als 6 netto maandinkomens maar toch...

Als je auto kapot gaat, koop je dan een occasie van 15k of moet dat een nieuwe BMW zijn? Heb je nog verbouwingen in het verschiet? Gaan er binnenkort kinderen studeren? Hoe snel groeit je buffer weer aan als er een deel van gebruikt wordt?...

Gezond verstand gebruiken zal je al ver brengen.

Ik moet nu ook wel zeggen dat mijn vrouw en ik dat deels apart, deels gezamenlijk doen. Als we dan toch samen een grote uitgave moeten doen en die gezamenlijke rekening trekt dat niet, schrijven we dat over van onze persoonlijke rekeningen.

Alleenwonend, geen kinderen, eigen huis en auto: nu zo'n 20k op hoogrentende spaarrekening (MeDirect), al de rest zit in beleggingen.

Nat wat renovaties en andere wagen vorig jaar niet meteen grote uitgaven op de planning. Wat gespaard wordt gaat van de zichtrekening direct naar Bolero zodat m'n buffer intact blijft. Doel van die buffer is ook wat extra cash bij een dip op de beurzen bv.

Maandinkomens gebruiken heb ik altijd vreemd gevonden. 6 maanden inkomen is gewoon belachelijk veel geld om daar gewoon te laten staan.

Je kan toch beter naar kosten kijken dan inkomen? Mijn gedachte was 3 maanden kosten op een rekening te zetten.
Die Medirect gebruiken voor de extra rente is wel een goed idee inderdaad!

Dat is een vraag waarop ik nu na de verbouwingen ook eens een antwoord moet geven. Zoals hieronder ook aangegeven, hoeveel kan je zo echt nodig hebben? Met 10k kom je dan wel al een heel eind, en dan nog, hoe vaak maak je mee dat je plots onmiddellijk zo'n smak geld op tafel moet leggen?

Low risk assets kan je nog altijd liquideren als het superdringend is. Daar zit wel een risico aan vast maar wat is de kans dat je én zo'n noodgeval aan de hand hebt voor een significant bedrag én dat dat net op een moment komt dat de markt helemaal in elkaar is gezakt? Je daarvoor indekken met een stevige spaarbuffer heeft ook een opportuniteitskost.

Cash als deel van mijn beleggingsportefeuille zie ik anders, die kan je ten allen tijde volledig in de markt willen/moeten smijten dus dat kan je bezwaarlijk als noodbuffer zien.

Nu we alle grote aankopen achter de rug hebben, veel verdienen en veel belegd hebben waarvan deels dividend aandelen, is de spaarbuffer zo goed als 0. Als we geld nodig hebben, is het 1 of 2 mnd wachten. Hebben we veel geld nodig, komt er wel wat dividend binnen. Als we echt echt echt veel nodig hebben, dan kunnen we altijd nog iets low risk liquideren (weinig risico dat het 50% gezakt is).

Terug
Bovenaan