Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

• Ja

Stemmen: 160 76,2%
  • Nee

Stemmen: 50 23,8%

• Totaal aantal stemmers
    210
Maandinkomens gebruiken heb ik altijd vreemd gevonden. 6 maanden inkomen is gewoon belachelijk veel geld om daar gewoon te laten staan.

Je kan toch beter naar kosten kijken dan inkomen? Mijn gedachte was 3 maanden kosten op een rekening te zetten.
Die Medirect gebruiken voor de extra rente is wel een goed idee inderdaad!

De Essential-rekening bij MeDirect is inderdaad perfect daarvoor, 1.6% voor max 25 000 €. Geen vetpot natuurlijk maar toch beter dan bij de huisbank en je zal ook niet zo snel gaan overzetten.

De Essential-rekening bij MeDirect is inderdaad perfect daarvoor, 1.6% voor max 25 000 €. Geen vetpot natuurlijk maar toch beter dan bij de huisbank en je zal ook niet zo snel gaan overzetten.
Ik zie inderdaad geen betere dan die, behalve groeispaarrekeningen maar dan duurt het 2 jaar vooraleer al het geld op die rekening staat (max 500 per maand bv).

Ik denk dat het ook best wel wat uitmaakt hoe de band is met de familie voor een stuk. Akkoord, zoals velen zullen zeggen dat je hier mee moet oppassen als dit niet past binnen de familie qua vertrouwen. Maar hier is er al geregeld in verschillende richting geld geleend aan elkaar (broer/zus/ouders, in beide richtingen). Dit om te zorgen dat bv. een tak21 niet vroegtijdig moest stopgezet worden, van een groeirekening afgehaald moet worden of aandelen verkocht moeten worden. Op deze manier weten we dus wel altijd dat het geld er is om het sneller terug te betalen indien nodig.

Maar op die manier kan er dus ook gemakkelijker met een kleinere buffer gewerkt worden. Een plotse hogere kost kan zo op korte termijn gemakkelijk gedekt worden. Niet dat dit echt al voorgekomen is als onvoorziene gebeurtenis. Maar weten dat dit mogelijk is, geeft meer mogelijkheden.

Zo is het makkelijk om het leren van alle basistaken te outsourcen naar het school.
Moeten ze op school dan ook aanleren hoe een ei te bakken?
Of hoe moet je een telefoongesprek durven aan te gaan of een wasmachine in te steken?

altijd makkelijk te zeggen dat zo'n zaken op school aangeleerd moeten worden, maar misschien moet er ook eens gekeken worden naar de opvoeding thuis.

concepten als sparen en interest zijn overigens enorm basic voor dagdagelijks gebruik. Wat is daar moeilijk aan te begrijpen? Het is eerder een levensstijlkeuze die ertoe lijdt dat mensen teveel geld opdoen dan ze aankunnen (** ik benadruk dat het hier over een normale situatie gaat - ik weet dat er speciale gevallen bestaan)

Ik ga wel akkoord dat er meer toegepaste vraagstukken/voorbeelden tijdens wiskunde mogen gegeven worden voor dagelijks gebruik.
Hoe zijn die basistaken relevant voor de maatschappij in zijn geheel?
Of waarom dan Uberhaupt onderwijs aanbieden en niet alles door de ouders laten aanleren?
Het wordt nogal op flessen getrokken zo...

Je durft te beweren dat het zo basic is en niet moeilijk te begrijpen is? Daarmee dat er zoveel mensen moeite mee hebben dan?
:unsure:

Het gaat misschien inderdaad wat off-topic, maar basisvaardigheden om een welvarende maatschappij te creëren lijken me exact het soort vaardigheden die je in een school zou moeten aanleren. Financiële vaardigheden heeft iedereen nodig. En als het zo basic is, dan moet het toch niet veel tijd in beslag nemen?

Hoe zijn die basistaken relevant voor de maatschappij in zijn geheel?
Of waarom dan Uberhaupt onderwijs aanbieden en niet alles door de ouders laten aanleren?
Het wordt nogal op flessen getrokken zo...

Je durft te beweren dat het zo basic is en niet moeilijk te begrijpen is? Daarmee dat er zoveel mensen moeite mee hebben dan?

Het gaat misschien inderdaad wat off-topic, maar basisvaardigheden om een welvarende maatschappij te creëren lijken me exact het soort vaardigheden die je in een school zou moeten aanleren. Financiële vaardigheden heeft iedereen nodig. En als het zo basic is, dan moet het toch niet veel tijd in beslag nemen?
Ik denk dat het heel makkelijk te begrijpen als je in een klaslokaal leert dat cijfertjes in niet lager mogen zijn dan cijfertjes uit.

Waar het misloopt is echt nee zeggen tegen je avondje uit met vrienden of de kinderen dat cadeau ontzeggen.

Ik kijk de laatste tijd ook veel naar Caleb Hammer en de financiële ongeletterdheid bij de mensen is echt mental. Dat is Amerika natuurlijk waar iedereen op kredietkaarten leeft maar naar mentaliteit toe is dat niet zo verschillend als hier.

Tjah zoveel dingen zijn simpel maar toch hebben mensen daar moeite mee.
Gezond leven --> iedereen weet wat je moet doen, maar toch zijn er mensen die roken, overmatig alcohol drinken en vetzakkerij eten en niet sporten.
Hygiëne --> iedereen weet hoe, maar toch zijn er mensen die hun tanden niet poetsen
liefde --> een bloedmooie vrouw of man die je niet kent gaat u niet zomaar uit het niets contacteren via facebook omdat die ineens verliefd is op u

Basis financiële geletterdheid is ook iets wat iedereen op zich wel weet. Valt makkelijk te herleiden naar wat kernpunten voor dummies.

Definities
- Sparen = geld bijhouden voor later in plaats van nu uit te geven
- lenen = geld krijgen van iemand, wat je later terug moet betalen met interest
- interest = extra wat je moet betalen als je geld leent, of extra beloning die je krijg als je geld spaart

Hoe behandel je geld?
- Als je geld hebt moet je het niet opdoen
- geef minder uit dan je inkomsten zijn
- voorzie genoeg buffer om onvoorziene kosten op te vangen, of om grotere aankopen te maken
- geld lenen kost ook geld

valkuilen:
- als het te mooi is om waar te zijn dan is het dat meestal ook
- je kan niet zomaar snel rijk worden - anders was iedereen al rijk

Ik had in het tweede middelbaar (ASO) een vak SEI, denk ik. Sociaal Economisch ..., was 1u/week voor een half jaar als ik het me goed herinner.
Vond het wel interessant, was onder andere balans lezen. Nu op zich is dat niet echt nodig.
Maar hetgeen ik wel onthouden heb is dat de leerkracht zei dat je in uw leven eigenlijk maar voor twee zaken een lening of krediet zou mogen aangaan: een woning en een auto. Al de rest dat je wilt kopen, moet zonder lening kunnen.

Ik denk dat het heel makkelijk te begrijpen als je in een klaslokaal leert dat cijfertjes in niet lager mogen zijn dan cijfertjes uit.

Waar het misloopt is echt nee zeggen tegen je avondje uit met vrienden of de kinderen dat cadeau ontzeggen.

Ik kijk de laatste tijd ook veel naar Caleb Hammer en de financiële ongeletterdheid bij de mensen is echt mental. Dat is Amerika natuurlijk waar iedereen op kredietkaarten leeft maar naar mentaliteit toe is dat niet zo verschillend als hier.
Als het op geld aankomt is de mens geen rationeel wezen. Consumeren doen we hoofdzakelijk vanuit emotionele motieven en bovendien gericht op korte termijn (wat een evolutionaire oorzaak heeft). Verliesaversie, sociale bewijsdrang, instant gratification, schaarste angst, ... een hoop psychologische triggers sturen ons brein aan als we consumeren.

Naast een aantal financiële skills is het ook belangrijk om inzicht te krijgen in de motivaties om geld op te doen.

On topic: een buffer is absoluut noodzakelijk, zonder twijfel. In de simulatie wordt er geen rekening gehouden met context, maar dan nog is het voor iedereen aan te raden om een buffer te hebben. Ik vind nu wel niet dat dit per sé geld hoeft te zijn dat op een zichtrekening staat te blinken, zolang het maar om liquide middelen gaat.

Ik had in het tweede middelbaar (ASO) een vak SEI, denk ik. Sociaal Economisch ..., was 1u/week voor een half jaar als ik het me goed herinner.
Vond het wel interessant, was onder andere balans lezen. Nu op zich is dat niet echt nodig.
Maar hetgeen ik wel onthouden heb is dat de leerkracht zei dat je in uw leven eigenlijk maar voor twee zaken een lening of krediet zou mogen aangaan: een woning en een auto. Al de rest dat je wilt kopen, moet zonder lening kunnen.
De leerkracht wou je waarschijnlijk het verschil uitleggen tussen een consumentenkrediet en inversteringskrediet. Basis economie: met geld kan je 3 zaken doen: sparen, consumeren of investeren. Vraag 's aan de gemiddelde puber wat de voor- en nadelen van elk zijn. In mijn omgeving horen ze het dan in Keulen donderen.

Maandinkomens gebruiken heb ik altijd vreemd gevonden. 6 maanden inkomen is gewoon belachelijk veel geld om daar gewoon te laten staan.

Je kan toch beter naar kosten kijken dan inkomen? Mijn gedachte was 3 maanden kosten op een rekening te zetten.
Daarom dat er verschillende regels zijn maar iedereen toch zijn eigen ding doet waar hij zich comfortabel bij voelt.

De regel op basis van x maandinkomens is met de redenering om te kunnen overbruggen als je zonder werk valt. Voor de één is dat waarschijnlijker dan voor een ander.

Naar kosten kijken is een mogelijkheid als je kosten relatief vast zijn.

En dan is er natuurlijk ook nog de beleggingsstrategie, als je al belegt. Als je vooral op lange termijn belegt, wil je ook niet constant verkopen wanneer je buffer niet voldoende is. En als je momenteel niks van buffer hebt en gewoon je geld opdoet, is het beter om op een spaarrekening te hebben dan nergens wanneer je het nodig hebt :p

Investeer geld dat je kan missen.
Dit is dus het ding met die discussie over financiële geletterdheid. Dat gaat niet over sparen, ook niet over lenen. Dat zijn de dingen die mensen wel grotendeels weten. Wat mensen vaak niet weten is hoe ze geld dat ze kunnen missen kunnen laten werken en renderen. Dat is het de grote financiële ongeletterdheid en zou eigenlijk gewoon standaard meegegeven moeten worden op de schoolbanken.

Dit is dus het ding met die discussie over financiële geletterdheid. Dat gaat niet over sparen, ook niet over lenen. Dat zijn de dingen die mensen wel grotendeels weten. Wat mensen vaak niet weten is hoe ze geld dat ze kunnen missen kunnen laten werken en renderen. Dat is het de grote financiële ongeletterdheid en zou eigenlijk gewoon standaard meegegeven moeten worden op de schoolbanken.
Niet akkoord. Mensen hebben geen geld dat ze kunnen missen want ze zien 1000€ binnenkomen en dus kan er 1000€ buitengaan aan consumeren consumeren consumeren.

Niet akkoord. Mensen hebben geen geld dat ze kunnen missen want ze zien 1000€ binnenkomen en dus kan er 1000€ buitengaan aan consumeren consumeren consumeren.
Dat mag he, daar is op zich niets fout mee.
Niemand is verplicht van te sparen, of kinderen te steunen of op latere leeftijd nog wat extra te voorzien.
Maar als het op is is het op en dan moet je ook niet gaan klagen natuurlijk en u eigen miserie op dat moment maar zien op te lossen.

Dat mag he, daar is op zich niets fout mee.
Niemand is verplicht van te sparen, of kinderen te steunen of op latere leeftijd nog wat extra te voorzien.
Maar als het op is is het op en dan moet je ook niet gaan klagen natuurlijk en u eigen miserie op dat moment maar zien op te lossen.
Mijn punt was dat de meeste mensen niet weten dat er een alternatief is, of denken dat dat alternatief niet voor hen is/er een onterechte schrik van hebben. :)

zoals hier aangehaald: iets weten betekent nog niet dat ze het gaan toepassen.

Anekdote: toen ik bij Volvo Cars begon, was dat met zo'n VDAB contract (ben de naam vergeten). Het hield in dat ge bruto evenveel verdiende, maar doordat het (deels) door de RVA betaald werd - want ge waard zogezegd in opleiding - ging er te weinig belasting af en had ge netto een stukske meer dan de vaste werknemers. Tijdens de info-avond werd verschillende keren herhaald dat je dit 'extra' stuk moest sparen, want dat 'extra' ga je uiteindelijk in 1 x mogen betalen wanneer je je belastingsbrief het jaar daarop kreeg. Mag je raden wat er gebeurt. Die belastingsbrief komt en ineens verschieten er een paar dat ze daar een mooie som mogen ophoesten. Alles opgedaan natuurlijk ondanks dat het heel duidelijk gezegd was van een deel te sparen.

Zelfs opleiding binnen een gezin maakt soms niet uit. Ook anekdotisch: mijn broer en ik moesten zodra we begonnen werken 1/3 sparen, 1/3 aan mijn vader afgeven en de rest mochten we opdoen. Dat ging goed zolang we onder zijn dwingende hand stonden. Zodra mijn broer alleen ging wonen, was hij echter het type dat een nieuwe pc kocht, maar dan geen geld meer had zodat zijn electriek werd afgesloten. Terwijl ik, voor zover mogelijk ook wel het meer spaarzame type was dat bijv. altijd geprobeerd heeft om een buffer van zes maanden te hebben.
Ik wil maar zeggen: had ik een beetje meer opleiding/begeleiding gehad: ik zou financieel misschien wat betere beslissingen genomen hebben. (niet dat ik ontevreden ben met mijn huidige situatie, maar ik weet wel dat ik het beter had kunnen doen, had ik wat meer kennis van zaken gehad) Maar mijn broer? Doubt, alles opdoen zat in zijn karakter.

Nog een anekdote om af te sluiten. Ik had vroeger ook zo'n maat: altijd het nieuwste op de markt kopen, nieuwste handheld, nieuwste console, nieuwste iPhone, ne dure auto, ook altijd direct het duurste als hij een nieuwe hobby had. Zijn geld was ook altijd op ondanks dat die aan de haven werkte. En die wist dat he. Ik heb het daar soms met hem over gehad, want die spullen lagen dikwijls na een paar maand daar gewoon te liggen. Die gaf dat ook toe: die wist dat hij eigenlijk beter een stuk van zijn loon zou sparen, maar het was sterker dan hemzelf.

Ik wil maar zeggen: opleiding zou zeker goed zijn voor sommige mensen, maar bij een deel mensen gaat het niets uitmaken. Emotionele aankopen, peer pressure, zelfs gewoon puur het karakter... sommigen gaan gewoon verkeerde beslissingen blijven maken.

Terug
Bovenaan