Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

• Ja

Stemmen: 160 76,2%
  • Nee

Stemmen: 50 23,8%

• Totaal aantal stemmers
    210
Wat een vreemde tool. Misschien omdat ie Nederlands is en daar andere regels gelden. Er wordt gesteld dat ik 7k euro opzij moet houden voor meubels en 2k voor onderhoud en tuin. Voor een huurhuis... :crazy:
Ik huur een bemeubeld huurhuis, en onderhoud is voor kosten van de eigenaar. Misschien 2k voor elektronische toestellen zoals TV en wasmachine omdat die wel van ons zijn. Lijkt me al wat realistischer.

Wat een vreemde tool. Misschien omdat ie Nederlands is en daar andere regels gelden. Er wordt gesteld dat ik 7k euro opzij moet houden voor meubels en 2k voor onderhoud en tuin. Voor een huurhuis... :crazy:
Ik huur een bemeubeld huurhuis, en onderhoud is voor kosten van de eigenaar. Misschien 2k voor elektronische toestellen zoals TV en wasmachine omdat die wel van ons zijn. Lijkt me al wat realistischer.

Ik denk dat in Nederland vrij zelfdzaam is om een gemeubeld woning te verhuren. (En in België is dat ook niet echt courant.)

En specifiek in Nederland, daar hoort de vloer ook onder. Het parket wordt niet aanzien als inclusief van de woning dus je moet zelf je linoleumvloer/parketvloer leggen.
Gehoord over verhalen dat de nieuwe huurder de vloer moet "overkopen" van de vorige huurder als die niet zelf een vloer wilt leggen.

Dat is wel een strenge regel die je meegekregen hebt :)
Stel dat je 2k per maand kan opzij zetten kan je maar een auto van 24k kopen. Daar heb je tegenwoordig niet veel meer voor.

Tweedehands vind je toch genoeg voor dat geld? Ik denk niet dat hij uit een familie komt waar men nieuwe auto's koopt. :p

Ik denk dat in Nederland vrij zelfdzaam is om een gemeubeld woning te verhuren. (En in België is dat ook niet echt courant.)

En specifiek in Nederland, daar hoort de vloer ook onder. Het parket wordt niet aanzien als inclusief van de woning dus je moet zelf je linoleumvloer/parketvloer leggen.
Gehoord over verhalen dat de nieuwe huurder de vloer moet "overkopen" van de vorige huurder als die niet zelf een vloer wilt leggen.

Exclusief vloer vind ik 7k euro buffer voor meubels nog altijd extreem veel. 't Is nu niet alsof al uw meubels op dezelfde moment vervangen dienen te worden, en zo duur kan IKEA toch niet zijn in Nederland.

Exclusief vloer vind ik 7k euro buffer voor meubels nog altijd extreem veel. 't Is nu niet alsof al uw meubels op dezelfde moment vervangen dienen te worden, en zo duur kan IKEA toch niet zijn in Nederland.

Persoonlijk vind ik 7.000 voor meubels ook afschuwelijk veel. Maar in Nederlandse termen rekenen die gordijnen, muurbekleding, verven, vloerbekleding... ook allemaal daarin.

Ik heb de indruk dat die tool ook de link maakt tussen inkomen en de waarde van je meubels. Hoe meer je verdient, hoe duurder je smaak is :p.

Er staat daar ook een opmerking bij in die tool:

Als je meer of minder geld nodig denkt te hebben, pas het bedrag dan aan met de schuif.
  • Heb je net nieuwe meubels? Of koop je veel tweedehands? Dan kan een lager bufferbedrag in jouw geval misschien voldoende zijn.
  • Verwacht je juist een dure aankoop? Dan heb je misschien een hogere buffer nodig.

Als ik die tool gebruik vind ik vooral de kosten voor "vervanging wagen" nogal laag ingeschat. Tweedehands compact, dus met 3500 zou ik er wel moeten komen, als ik het me goed herinner.

Als ik die tool gebruik vind ik vooral de kosten voor "vervanging wagen" nogal laag ingeschat. Tweedehands compact, dus met 3500 zou ik er wel moeten komen, als ik het me goed herinner.

Het Nibud lanceerde in 2008 de eerste versie van de BufferBerekenaar. In 2012, 2013 en 2016 is de tool met ondersteuning van ING geactualiseerd en gemoderniseerd. De huidige versie van de BufferBerekenaar is in 2021 gelanceerd.

Die tool dateert ook nogal. De giga-inflatie zit hier niet in.

Ik vind het soms wel eens interessant om in een groepje eens de vraag op te werpen in welke omstandigheden je plots 10.000 € zou kunnen nodig hebben, met uitsluitsel van aankoop nieuwe wagen / verbouwingen / verlies van inkomen tot onder de 1800 €.

Doorgaans hebben weinig mensen daar een antwoord op, je zou geneigd zijn te zeggen dat de effectief noodzakelijke buffer voor veel gezinnen significant lager is dan wat algemeen wordt aangenomen.

Bij ons was dat, hetgeen je op 1 jaar kon sparen.
Als je weinig spaargeld hebt, lijkt mij dat een goede regel.
Als je 24 bent en je spaart 1000 per maand, zou ik idd niet meer dan 12000 aan een auto geven. Eerder minder zelfs.
Nu ik erover nadenk, zat ik zelfs zwaar onder die regel bij de auto's die ik ooit zelf kocht.
Dat was eerder de helft of minder, vergeleken met wat ik kon sparen per jaar.

Dat is wel een strenge regel die je meegekregen hebt :)
Stel dat je 2k per maand kan opzij zetten kan je maar een auto van 24k kopen. Daar heb je tegenwoordig niet veel meer voor.
Voor 24.000 euro heb je tegenwoordig niet veel meer? :sarcastic: (hier 19.000 euro voor een Audi A4 break van 4j oud met 90k km )

Op die manier kan ik geloven dat iedereen tegenwoordig roept dat het leven duur is, terwijl alles zo goedkoop lijkt (vastgoed excl.) .

Laatst bewerkt:
Ik vind het soms wel eens interessant om in een groepje eens de vraag op te werpen in welke omstandigheden je plots 10.000 € zou kunnen nodig hebben, met uitsluitsel van aankoop nieuwe wagen / verbouwingen / verlies van inkomen tot onder de 1800 €.

Doorgaans hebben weinig mensen daar een antwoord op, je zou geneigd zijn te zeggen dat de effectief noodzakelijke buffer voor veel gezinnen significant lager is dan wat algemeen wordt aangenomen.
Simpel, allemaal praktijkvoorbeelden en geen wat-als situaties:
  • Dak die lekt -> beslissen om dak te vernieuwen i.p.v. te herstellen. Dit valt niet onder verbouwing want ongepland en verzekering dekt enkel herstelling.
  • Boiler kapot
  • Lek in waterleiding (verzekering dekt niet altijd alles, was een heel strikte expert)
  • Dure reis (zoals gezegd hiervoor, daar dient mijn cash buffer ook voor)
  • Herstelling wagen na ongeval
  • ...
En dan is er natuurlijk nog de gemoedsrust en het gemak dat het gewoon beschikbaar is wanneer nodig.

En alles hangt af van hoe groot je kapitaal is. Daarom dat ik ook met % werk en niet gewoon een arbitrair bedrag. Voor iemand met miljoenen in een portfolio is €10k gewoon zakgeld :P Voor anderen is dat alle spaargeld...

Hmm, op dat soort sites komen natuurlijk ook alleen degene klagen met problemen. Degene zonder problemen zie je daar typisch niet.
Want kijk, dat topmerk waar @cege nu een machine van gekocht heeft:
Trustpilot is inderdaad extreem kritisch. Maar ik gebruik het wel want ..

3 of meer op 5 ?--> Dan is het 99% kans dat het een heel goed produkt of een topservice is
minder dan 3 ? --> Dan kan het slecht zijn maar het kan ook goed zijn, verder onderzoek is nodig

Als je weinig spaargeld hebt, lijkt mij dat een goede regel.
Als je 24 bent en je spaart 1000 per maand, zou ik idd niet meer dan 12000 aan een auto geven. Eerder minder zelfs.
Nu ik erover nadenk, zat ik zelfs zwaar onder die regel bij de auto's die ik ooit zelf kocht.
Dat was eerder de helft of minder, vergeleken met wat ik kon sparen per jaar.

Voor 24.000 euro heb je tegenwoordig niet veel meer? :sarcastic: (hier 19.000 euro voor een Audi A4 break van 4j oud met 90k km )

Op die manier kan ik geloven dat iedereen tegenwoordig roept dat het leven duur is, terwijl alles zo goedkoop lijkt (vastgoed excl.) .
Maar ik zeg niet dat je niks kan kopen met 24k..
Ik vind dat persoonlijk nogal een strenge regel maar dat is mijn mening.

Wanneer uw woning 15-16 jaar oud en nog geen enkel toestel kaput is gegaan (Je had erg veel geluk). Plots geeft 90% na elkaar de geest op enkele maanden tijd = 10+k kwijt. Dat is mij vorig jaar overkomen :frown:

Maar ik zeg niet dat je niks kan kopen met 24k..
Ik vind dat persoonlijk nogal een strenge regel maar dat is mijn mening.
Je zei toch letterlijk "voor 24k heb je tegenwoordig niet veel meer"? 🙂

'niet veel' is uiteraard subjectief, maar als een uitgeruste Audi a4 avant automaat van 4j oud tegenwoordig beschouwd wordt als een pauperwagen voor de mediane Vlaming, dan ben ik inderdaad een beetje out of touch aan het geraken met de maatschappij 👴

Je zei toch letterlijk "voor 24k heb je tegenwoordig niet veel meer"? 🙂

'niet veel' is uiteraard subjectief, maar als een uitgeruste Audi a4 avant automaat van 4j oud tegenwoordig beschouwd wordt als een pauperwagen voor de mediane Vlaming, dan ben ik inderdaad een beetje out of touch aan het geraken met de maatschappij 👴
Die 24k is in verhouding genomen met het sparen van 2k per maand.
Als je 200eur aan de kant kan zetten is 24k uiteraard veel.

Misschien heb ik het wat slecht uitgedrukt. sorry

Heb toevallig vorige week dit gesprek nog gehad met een collega van 25 jaar die nu een rijwoning gaat kopen en gaat verbouwen. Ze zou kort samengevat de achterzijde volledig kunnen aanpassen en ca. 20m² aan woonruimte bijcreëren door 50.000 EUR extra in de verbouwingen te steken. De meerwaarde die ze zou creëren (ook goede ligging pand) is een stuk meer dan die 50.000 EUR maar ze gaat het allicht toch niet doen want "dan stijgt mijn woonkrediet 180 EUR per maand en kan ik nog maar 200 EUR sparen elke maand".

Als ik dan vraag waarvoor ze aan het sparen is, is het antwoord "voor moest ik het ooit nodig hebben". Als ik dan vraag welk scenario ze bedenkt dat ze opeens 10K-20K nodig heeft, kan ze niet echt op antwoorden.

Om maar te zeggen, dat zit er ingebakken, die nood om steeds geld bij te stapelen op uw spaarrekening is iets typisch Belgisch.

Dat is maar wat je bereid bent om aan een wagen te betalen... Ik ken mensen die maandelijks nog geen 200 EUR opzij kunnen zetten maar dan wel een auto (met dure autolening) aangaan om toch maar een nieuwe wagen van 20-25K te kunnen kopen, ik ken ook mensen die als ze willen een dikke Porsche onder hun gat kunnen steken maar verkiezen om met een Saab van 15 jaar oud rond te rijden omdat die nog perfect rijdt.

Ik ben eerder van het tweede soort en zal de komende jaren wel een dikke bak aanschaffen gezien vennootschap, toch zal ik het er vermoedelijk lastig mee hebben... Heb privé ook nooit meer dan 6.000 EUR betaald voor een auto en rij nu 8 jaar met dezelfde firmawagen rond, dat is iedereen voor zich.

Ik zag hier met momenten (of op een ander topic) ook nogal veel commentaar op verre reizen "dat is voor niks nodig, aan het strand gaan liggen kan je ook na 10-12u in de auto te zitten", ook dat is nu eenmaal puur persoonlijk.

Dat is maar wat je bereid bent om aan een wagen te betalen... Ik ken mensen die maandelijks nog geen 200 EUR opzij kunnen zetten maar dan wel een auto (met dure autolening) aangaan om toch maar een nieuwe wagen van 20-25K te kunnen kopen,
Ik zag hier met momenten (of op een ander topic) ook nogal veel commentaar op verre reizen "dat is voor niks nodig, aan het strand gaan liggen kan je ook na 10-12u in de auto te zitten", ook dat is nu eenmaal puur persoonlijk.

Klopt uiteraard, maar die moeten dan niet klagen dat ze geen financiële buffer hebben (dat is het punt van dit topic) of dat het leven duur is 🙂
Allicht dat het leven verschrikkelijk duur is als je een auto wil van 30k, 3x per jaar op reis nr Japan, en een spaarvermogen hebt van 200 euro per maand.

Heb toevallig vorige week dit gesprek nog gehad met een collega van 25 jaar die nu een rijwoning gaat kopen en gaat verbouwen. Ze zou kort samengevat de achterzijde volledig kunnen aanpassen en ca. 20m² aan woonruimte bijcreëren door 50.000 EUR extra in de verbouwingen te steken. De meerwaarde die ze zou creëren (ook goede ligging pand) is een stuk meer dan die 50.000 EUR maar ze gaat het allicht toch niet doen want "dan stijgt mijn woonkrediet 180 EUR per maand en kan ik nog maar 200 EUR sparen elke maand".

Als ik dan vraag waarvoor ze aan het sparen is, is het antwoord "voor moest ik het ooit nodig hebben". Als ik dan vraag welk scenario ze bedenkt dat ze opeens 10K-20K nodig heeft, kan ze niet echt op antwoorden.

Om maar te zeggen, dat zit er ingebakken, die nood om steeds geld bij te stapelen op uw spaarrekening is iets typisch Belgisch.

Maar heeft het ook nut voor haar als ze 20 m2 extra woonruimte zou hebben? Want zo groot mogelijk willen wonen is evenzeer iets wat ingebakken zit.

Maar heeft het ook nut voor haar als ze 20 m2 extra woonruimte zou hebben? Want zo groot mogelijk willen wonen is evenzeer iets wat ingebakken zit.
Heeft zeker nut. Anders is de keuken 2,8 meter breed (2,2 meter als je de keukenkast meerekent) en 3 meter diep (ook weer 2,4 meter als je keukenkast meerekent). Niets mis mee op zich hé... Maar als je dat ineens kan opentrekken en een deftig keukeneiland kan plaatsen, schiet de waarde van het pand met gemak 70K-80K omhoog terwijl de investering 50K is. Dit lijkt me een no-brainer op vlak van investering, al zeker als je anders je centen maar op een spaarboekje zet zonder dat je er een doel voor hebt.

Alé, ze mag van mijn part haar geld afhalen op de bank en gebruiken als voeding voor haar potplanten, mij niet gelaten hé :)

Heeft zeker nut. Anders is de keuken 2,8 meter breed (2,2 meter als je de keukenkast meerekent) en 3 meter diep (ook weer 2,4 meter als je keukenkast meerekent). Niets mis mee op zich hé... Maar als je dat ineens kan opentrekken en een deftig keukeneiland kan plaatsen, schiet de waarde van het pand met gemak 70K-80K omhoog terwijl de investering 50K is. Dit lijkt me een no-brainer op vlak van investering, al zeker als je anders je centen maar op een spaarboekje zet zonder dat je er een doel voor hebt.

Alé, ze mag van mijn part haar geld afhalen op de bank en gebruiken als voeding voor haar potplanten, mij niet gelaten hé :)
Op zich ga ik akkoord, maar meerwaarde op een woning is natuurlijk niet liquide, en als het de eigen woning is, moet je dat misschien ook niet zozeer als investering zien. De gemiddelde Belg verhuist niet zo vaak.

Het is ook geen exacte wetenschap, die meerwaarde. Ik kan me inbeelden dat iemand die niet bezig is met vastgoedwaarde daar echt geen getal kan opplakken en dat niet automatisch als winst gaat zien.

Terug
Bovenaan