Voor mij is die buffer veel te hoog, heb 2 jaarlonen aan de kant en kan met mijn levensstijl daar ruim 4 jaar mee verder en met onnodige uitgaven te schrappen nog veel langer, of de hypotheek aflossen in geval van nood... Ben daar veel te voorzichtig in, maar altijd zo geweest en anders slaap ik niet.
Ik beleg wel wat (momenteel 1500/maand (1000/500 voor mij/zoontje)), maar durf dat niet met mijn spaargeld (wat ik in principe nooit nodig heb als alles blijft zoals nu). Ik blijf zelfs nog wat verder sparen, al zijn dat lage bedragen tov vroeger. Momenteel nog eens 500/maand voor de zoon en de rest voor mijzelf, maar dat zijn de bedragen nietmeer, ik heb genoeg gespaard...
Je er zelf gerust bij voelen is ook wel belangrijk. En stel dat je in dat voorbeeld van 100 K€ buffer die halveert, is het niet dat je ineens schatrijk zal worden door 50 K€ extra te beleggen, terwijl je je misschien (mogelijks onterecht) meer zorgen gaat maken.
Historisch had ik ook altijd een te grote niet-belegde buffer, pas de laatste jaren begin ik de balans wat op te schuiven.
Ik ken ook mensen die een pak meer verdienen dan mij en niets beleggen, dat vind ik dan wel weer zonde, zeker met die interesten van 0,11% van de laatste X aantal jaar...

Of jullie zetten dit verder in het spaarvermogen topic of ik splits het af naar iets als "de juiste spaarbuffer voor een gezin".