Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

• Ja

Stemmen: 160 76,2%
  • Nee

Stemmen: 50 23,8%

• Totaal aantal stemmers
    210
Voor mij is die buffer veel te hoog, heb 2 jaarlonen aan de kant en kan met mijn levensstijl daar ruim 4 jaar mee verder en met onnodige uitgaven te schrappen nog veel langer, of de hypotheek aflossen in geval van nood... Ben daar veel te voorzichtig in, maar altijd zo geweest en anders slaap ik niet.

Ik beleg wel wat (momenteel 1500/maand (1000/500 voor mij/zoontje)), maar durf dat niet met mijn spaargeld (wat ik in principe nooit nodig heb als alles blijft zoals nu). Ik blijf zelfs nog wat verder sparen, al zijn dat lage bedragen tov vroeger. Momenteel nog eens 500/maand voor de zoon en de rest voor mijzelf, maar dat zijn de bedragen nietmeer, ik heb genoeg gespaard...

Je er zelf gerust bij voelen is ook wel belangrijk. En stel dat je in dat voorbeeld van 100 K€ buffer die halveert, is het niet dat je ineens schatrijk zal worden door 50 K€ extra te beleggen, terwijl je je misschien (mogelijks onterecht) meer zorgen gaat maken.

Historisch had ik ook altijd een te grote niet-belegde buffer, pas de laatste jaren begin ik de balans wat op te schuiven.

Ik ken ook mensen die een pak meer verdienen dan mij en niets beleggen, dat vind ik dan wel weer zonde, zeker met die interesten van 0,11% van de laatste X aantal jaar...

Je er zelf gerust bij voelen is ook wel belangrijk. En stel dat je in dat voorbeeld van 100 K€ buffer die halveert, is het niet dat je ineens schatrijk zal worden door 50 K€ extra te beleggen, terwijl je je misschien (mogelijks onterecht) meer zorgen gaat maken.

Historisch had ik ook altijd een te grote niet-belegde buffer, pas de laatste jaren begin ik de balans wat op te schuiven.

Ik ken ook mensen die een pak meer verdienen dan mij en niets beleggen, dat vind ik dan wel weer zonde, zeker met die interesten van 0,11% van de laatste X aantal jaar...

Hangt natuurlijk van veel factoren af. Ik heb jarenlang 100-200k belegd gehad en 50k+ op een schimmelspaarrekening. Omdat ik wist dat er een huisaankoop zat aan te komen op de relatief korte termijn. Je wil niet met je broek op je enkels staan op het foute moment.

Nu we alle grote aankopen achter de rug hebben, veel verdienen en veel belegd hebben waarvan deels dividend aandelen, is de spaarbuffer zo goed als 0. Als we geld nodig hebben, is het 1 of 2 mnd wachten. Hebben we veel geld nodig, komt er wel wat dividend binnen. Als we echt echt echt veel nodig hebben, dan kunnen we altijd nog iets low risk liquideren (weinig risico dat het 50% gezakt is).

Dit jaar bestaat 1,6% nog altijd bij NIBC, om nog maar te zwijgen over het feit dat ze onlangs nog 3% gaven

Hangt natuurlijk van veel factoren af. Ik heb jarenlang 100-200k belegd gehad en 50k+ op een schimmelspaarrekening. Omdat ik wist dat er een huisaankoop zat aan te komen op de relatief korte termijn. Je wil niet met je broek op je enkels staan op het foute moment.
Vooral dit.

Stel je hebt 50k gespaard.
Dan zou ik maar 10k beleggen eerlijk gezegd.

Om nog 40k over te houden voor worst case scenario's.

En hoeveel heb jij ondertussen al belegd van je €80k? Je bent er al maanden over bezig en soms vind je het een goed idee (zoals nu, theoretisch), dan weer dom (post uit oktober in deze thread):
Dus we zien wel, voorlopig ga ik niets doen. Mijn 80k spaargeld brengt ook nog altijd €1500 op per jaar.

...

Laat mij toe om te zeggen dat 25k in ETF vandaag de dag in mijn geval heel dom zou zijn. Vooral omdat ik niet zoveel afweet van ETF, buiten wat een paar anonieme members op een forum mij zeggen. Ik las hier op een pagina (begin van dit topic ergens) een member roepen over een zéér stérk aandeel. Ondertussen 5 jaar later staat deze aan -80% :D

Ik laat het even bezinken en bekijk het volgend jaar. Als ik nog vragen heb, kom ik hier wel eens langs.

Lijkt mij heel hard "Do as I say, not as I do" terwijl je constant dan nog eens iets anders zegt.

Als je al enkele jaren bezig bent en je hebt posities of meer bepaald etf’s die positief staan dan zie ik dat toch ook als liquide.
Is dat het meest ideale of beetje jammer voor eventueel toekomstig rendement, misschien wel. Maar zolang je een positie niet met verlies kan verkopen is dat gewoon liquide in mijn ogen.

Dit jaar bestaat 1,6% nog altijd bij NIBC, om nog maar te zwijgen over het feit dat ze onlangs nog 3% gaven

Dit jaar wel, maar ik meen me in het verleden toch een 10-tal jaar herinneren waarin 0,11% de norm was. En die vrienden waar ik het over had, deden al zeker niet de moeite om een nieuwe bank / rekening te vinden die meer interest gaf.
Plus, het verschil tussen 1,6 - 3% en ~10% compounding is gigantisch over langere duur.

Dit jaar wel, maar ik meen me in het verleden toch een 10-tal jaar herinneren waarin 0,11% de norm was. En die vrienden waar ik het over had, deden al zeker niet de moeite om een nieuwe bank / rekening te vinden die meer interest gaf.
Plus, het verschil tussen 1,6 - 3% en ~10% compounding is gigantisch over langere duur.
Diegenen die zo'n rekeningen gaan opzoeken zijn meestal ook diegenen die beleggen en meer bezig zijn met hun geld.

Wie zich niet interesseert in beleggen en geldzaken, zal meestal ook geen moeite doen om geld te verhuizen naar zo'n rekening en zal alles netjes laten verkommeren bij de thuisbank.

Hangt af hoeveel meer en welke spaar/buffer filosofie je hanteert :p
Mijn buffer is ook een % van wat ik heb en niet gebaseerd op x maanden loon. Maar ieder doet zijn ding en "beter" is altijd afhankelijk van je eigen situatie en filosofie.
Die x maanden loon is ook vooral goed als een héél basic vuistregel voor mensen die er allemaal niks van snappen en/of weinig moeite voor willen doen. Ik vind x maanden uitgaven zelf bv een betere maatstaaf (hoewel dat in veel gevallen wrs niet gek veel verschillend zal zijn).
Als je elke maand €200-300/maand kan sparen lijkt mij dat een zeer goeie vuistregel maar als je bedragen genre €2k+/maand opzij kan zetten hebben zo'n buffers veel minder zin imo.

Wat is het ergste dat plots kan gebeuren? Een elektrotoestel van €1000 dat plots de geest geeft? Dat koop je dan gewoon van 'de overschot' van die maand, zelfs geen buffer voor nodig... en nu speciaal geld opzij zetten voor de off-chance dat je uw auto in de prak rijdt (als het al geen firmwagen is) lijkt mij ook een beetje té risk-averse.

Die x maanden loon is ook vooral goed als een héél basic vuistregel voor mensen die er allemaal niks van snappen en/of weinig moeite voor willen doen. Ik vind x maanden uitgaven zelf bv een betere maatstaaf (hoewel dat in veel gevallen wrs niet gek veel verschillend zal zijn).
Als je elke maand €200-300/maand kan sparen lijkt mij dat een zeer goeie vuistregel maar als je bedragen genre €2k+/maand opzij kan zetten hebben zo'n buffers veel minder zin imo.

Wat is het ergste dat plots kan gebeuren? Een elektrotoestel van €1000 dat plots de geest geeft? Dat koop je dan gewoon van 'de overschot' van die maand, zelfs geen buffer voor nodig... en nu speciaal geld opzij zetten voor de off-chance dat je uw auto in de prak rijdt (als het al geen firmwagen is) lijkt mij ook een beetje té risk-averse.
Klopt, gisteren in 'Geld gezocht' praatten ze van een buffer van 43 0000 € omdat dat gezin 7000 € inkomen had per maand. Serieuze overkill toch wel lijkt me.

Klopt, gisteren in 'Geld gezocht' praatten ze van een buffer van 43 0000 € omdat dat gezin 7000 € inkomen had per maand. Serieuze overkill toch wel lijkt me.
Ja, maar die kochten een sofa met een eindejaarspremie en nieuwjaarsgeld... in november (als ze het geld nog niet eens hadden).

Voor zo'n mensen lijkt een buffer van €25-30k geen overbodige luxe, hun spaarcapaciteit aan het begin van de aflevering was 0 (eigenlijk -€300/maand zelfs).

Ieder zijn filosofie.

Ik gebruik een percentage van de waarde van mijn portfolio als buffer. Maar dat dient zowel voor ongeplande kosten alsook voor dingen als reizen of eens een folieke aan te kopen.
En de buffer wordt dan terug aangevuld tot dat percentage en erna wordt er terug verder belegd. En tot nu toe is die buffer soms al eens serieus naar beneden gegaan maar nooit onvoldoende geweest.

Ik zou het kunnen doen met minder en dan deel van mijn portfolio verkopen wanneer nodig, maar dit werkt voor mij.

Wederom, ieder zijn filosofie. Dat gezin kon totaal niet sparen en had momenteel niks van spaargeld, dan lijkt mij dat zelfs een vrij beperkte buffer. Want dan zijn hun uitgaven ook vrij hoog en zit je rap door zo'n buffer. En dat is ook maar de standaard "6 maanden loon" buffer hé.

Dit lijkt misschien veel als absoluut getal voor jouw situatie, maar je moet alles relatief bekijken. Ook mijn filosofie is relatief, maar enkel een ander startpunt.

Interessante discussie over wat genoeg is als buffer maar laten we niet te neig off topic gaan. ;) Of jullie zetten dit verder in het spaarvermogen topic of ik splits het af naar iets als "de juiste spaarbuffer voor een gezin".

Interessante discussie over wat genoeg is als buffer maar laten we niet te neig off topic gaan. ;) Of jullie zetten dit verder in het spaarvermogen topic of ik splits het af naar iets als "de juiste spaarbuffer voor een gezin".
Ik vind het op zich een apart topic waard 🤷‍♂️

Vooral dit.

Dat hangt toch ook echt allemaal af van jouw situatie. 40K onbelegd jarenlang laten staan is niet verstandig maar je wilt ook geen crash meemaken wanneer je geld grotendeels belegd is als je juist gaat verbouwen.
Maar vroeger zou ik ook zo geweest zijn hoor. Alles stond op een spaarboek, en ik wist niks af van beleggen dus ik bleef er ver van weg.

Ja, maar die kochten een sofa met een eindejaarspremie en nieuwjaarsgeld... in november (als ze het geld nog niet eens hadden).

Voor zo'n mensen lijkt een buffer van €25-30k geen overbodige luxe, hun spaarcapaciteit aan het begin van de aflevering was 0 (eigenlijk -€300/maand zelfs).

Ik kijk deze avond eens naar mijn favoriete facepalm programma.

Maar ik zeg je nu al: als je met 7000 per maand niks overhoudt, ben je gewoon plain retard, excusez-moi pour le francais.

As usual, de 3 grote waarheden van cege:
1) Geld uitgeven is geen kunst.
2) Denk na over je grote uitgaven voor je ze doet. Je weet dat een zetel 5-10k kost. Als je dat niet echt nodig hebt, poef.
3) Het zijn altijd de reizen en de uitstapjes.

Wil je echt op reis gaan aan 10k per jaar ? Wel, spaar een jaar of 10, beleg dat geld. Dan kun je van je dividendjes elk jaar op reis gaan - until eternity.

Als ik dat hoor dat mensen 5-10K uitgeven aan een zetel en 10K aan reizen op een jaar dan val ik toch achterover.
Als een zetel van 2K al voldoet aan mijn eisen dan zal ik niet meer uitgeven. 10K uitgeven aan een zetel is dan toch geld buiten smijten vind ik.

Ge kunt ook al prima op reis gaan met 1-2K wellicht, ik stel mij dan de vraag of het zo veel meerwaarde heeft om 5-10k uit te geven aan een reis, waarvoor ge dan in plaats van naar Spanje naar Zuid-Afrika of Bali vliegt (kan niet ver genoeg zijn voor sommigen), of uw eten en drank geserveerd krijgt op een plateau op hotel, in plaats van dat je zelf achter je drank moet gaan aan de toog :)

Ik ga mij niet alles ontzeggen, maar ik probeer meestal toch qua prijs-kwaliteit zowat er het beste uit te halen. Dat zal misschien te min zijn voor sommige mensen, maar ik ga niet op reis om chique foto's van mijn eten te posten op Instagram. Een zetel dat moet functioneel en comfortabel zijn vooral.

Terug
Bovenaan