Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

• Ja

Stemmen: 160 76,2%
  • Nee

Stemmen: 50 23,8%

• Totaal aantal stemmers
    210
Ik vind het soms wel eens interessant om in een groepje eens de vraag op te werpen in welke omstandigheden je plots 10.000 € zou kunnen nodig hebben, met uitsluitsel van aankoop nieuwe wagen / verbouwingen / verlies van inkomen tot onder de 1800 €.

Doorgaans hebben weinig mensen daar een antwoord op, je zou geneigd zijn te zeggen dat de effectief noodzakelijke buffer voor veel gezinnen significant lager is dan wat algemeen wordt aangenomen.

Objectief gezien is het eigenlijk puur gevoelsmatig.
Meer praktisch gezien is het voornamelijk voor de grote kosten mogelijks op te vangen (auto kapot, dak kapot en niet waard te repareren).
Dit jaar (we zitten met verbouwingen/verhuis) hebben we bijvoorbeeld volgende onverwachte kosten gehad (buiten de vebouwingen die al in renovatiekrediet berekend waren:
  • Boiler - 800 euro
  • pomp - 750 euro
  • Extra dakwerken (ja meneer we konden dat niet zien tijdens initiële offerte, maar ja die kosten komen er nu dus wel bij he, of wilt ge geen deftig dak?) - 4000 euro
  • Zonnewering kapot - 7000 euro
  • droogkast kapot - 650 euro
  • frigo kapot - 1000 euro
  • ingebouwde wastafel ineens ook vervangen als we dan toch frigo ook vervangen - EUR 1000
  • auto onderhoud - EUR 400 meer dan gewoonlijk
  • Slot kapot - 600 euro
  • ...
Zo loopt het allemaal snel op en ben ik blij een financiële buffer te hebben ipv altijd een krediet aan te moeten gaan, of beleggingen te moeten verkopen ofzo.
kortom heel het jaar lang die pot die leger en leger werd :unsure:

Objectief gezien is het eigenlijk puur gevoelsmatig.
Meer praktisch gezien is het voornamelijk voor de grote kosten mogelijks op te vangen (auto kapot, dak kapot en niet waard te repareren).
Dit jaar (we zitten met verbouwingen/verhuis) hebben we bijvoorbeeld volgende onverwachte kosten gehad (buiten de vebouwingen die al in renovatiekrediet berekend waren:
  • Boiler - 800 euro
  • pomp - 750 euro
  • Extra dakwerken (ja meneer we konden dat niet zien tijdens initiële offerte, maar ja die kosten komen er nu dus wel bij he, of wilt ge geen deftig dak?) - 4000 euro
  • Zonnewering kapot - 7000 euro
  • droogkast kapot - 650 euro
  • frigo kapot - 1000 euro
  • ingebouwde wastafel ineens ook vervangen als we dan toch frigo ook vervangen - EUR 1000
  • auto onderhoud - EUR 400 meer dan gewoonlijk
  • Slot kapot - 600 euro
  • ...
Zo loopt het allemaal snel op en ben ik blij een financiële buffer te hebben ipv altijd een krediet aan te moeten gaan, of beleggingen te moeten verkopen ofzo.
kortom heel het jaar lang die pot die leger en leger werd :unsure:
Ik ben waarschijnlijk niet meer mee, maar volgens mij heb ik in 2018 of 2019 eens een slotenmaker nodig gehad omdat ik me op zondag had buitengesloten, en heeft die toen mijn slot vervangen voor 300 - 400 EUR. Was dat een (heel) speciaal slot bij jou?

Laatst bewerkt:
Heb toevallig vorige week dit gesprek nog gehad met een collega van 25 jaar die nu een rijwoning gaat kopen en gaat verbouwen. Ze zou kort samengevat de achterzijde volledig kunnen aanpassen en ca. 20m² aan woonruimte bijcreëren door 50.000 EUR extra in de verbouwingen te steken. De meerwaarde die ze zou creëren (ook goede ligging pand) is een stuk meer dan die 50.000 EUR maar ze gaat het allicht toch niet doen want "dan stijgt mijn woonkrediet 180 EUR per maand en kan ik nog maar 200 EUR sparen elke maand".
En ik geef haar daar geen ongelijk.
Het spaargeld zal waarschijnlijk zo goed als op zijn en de waarschijnlijkheid van boven budget te gaan bij (ver)bouwingen is gewoon heel hoog. Om in die situatie je spaarvermogen te decimeren voor iets niet noodzakelijk is in mijn ogen eerder een voorbeeld van boven je stand leven dan een goede financiële beslissing. Zeker als je ook het volgende bekijkt:
Heeft zeker nut. Anders is de keuken 2,8 meter breed (2,2 meter als je de keukenkast meerekent) en 3 meter diep (ook weer 2,4 meter als je keukenkast meerekent). Niets mis mee op zich hé... Maar als je dat ineens kan opentrekken en een deftig keukeneiland kan plaatsen, schiet de waarde van het pand met gemak 70K-80K omhoog terwijl de investering 50K is. Dit lijkt me een no-brainer op vlak van investering, al zeker als je anders je centen maar op een spaarboekje zet zonder dat je er een doel voor hebt.
Maar dan projecteer je jouw visie en situatie. Het belangrijkste staat in het vet. Zeker voor een 25jarige...
Dat is geen investering hé, dat is de eigen woning.

Ik ben waarschijnlijk niet meer mee, maar volgens mij heb ik in 2018 of 2019 eens een slotenmaker nodig gehad omdat ik me op zondag had buitengesloten, en heeft die toen mijn slot vervangen voor 300 - 400 EUR. Was dat een (heel) speciaal slot bij jou?
Volledige aanpassing slot + dubbele sleutels. Ik ken de termen niet over welke stukken aangepast moeten worden, maar over de gehele lengte zijn er zaken vervangen moeten worden. Ook onkosten voor verplaatsing van die slotenmaker jammer genoeg.
Het is ook een speciaal/premium slot - op zich niet veel duurder dan een gewoon, maar voor die kleine meerprijs gingen we akkoord.

Is dat een 0 teveel?
helaas niet :ROFLMAO:
grote zonnewering die uit meerdere delen bestaat voor een grote veranda 15 à 20 m². Blijkbaar is dat de gangbare prijs.

helaas niet :ROFLMAO:
grote zonnewering die uit meerdere delen bestaat voor een grote veranda 15 à 20 m². Blijkbaar is dat de gangbare prijs.
Nee, dan snap ik het. Zijn altijd wel pijnlijke kosten maar als je er nadien geniet van hebt vergeet je dat ook wel snel :)

Op zich ga ik akkoord, maar meerwaarde op een woning is natuurlijk niet liquide, en als het de eigen woning is, moet je dat misschien ook niet zozeer als investering zien. De gemiddelde Belg verhuist niet zo vaak.

Het is ook geen exacte wetenschap, die meerwaarde. Ik kan me inbeelden dat iemand die niet bezig is met vastgoedwaarde daar echt geen getal kan opplakken en dat niet automatisch als winst gaat zien.

Ze had al laten weten dat ze van plan waren om na 5 jaar te verhuizen omdat ze dan iets willen met een oprit en garage (+ grotere tuin).

En ik geef haar daar geen ongelijk.
Het spaargeld zal waarschijnlijk zo goed als op zijn en de waarschijnlijkheid van boven budget te gaan bij (ver)bouwingen is gewoon heel hoog. Om in die situatie je spaarvermogen te decimeren voor iets niet noodzakelijk is in mijn ogen eerder een voorbeeld van boven je stand leven dan een goede financiële beslissing. Zeker als je ook het volgende bekijkt:

Maar dan projecteer je jouw visie en situatie. Het belangrijkste staat in het vet. Zeker voor een 25jarige...
Dat is geen investering hé, dat is de eigen woning.
Als je als persoon 1 380 EUR per maand opzij zet en de andere persoon nog eens een paar honderd euro per maand, dan mag je uiteraard kiezen om schrik te krijgen als je 200 EUR extra zou betalen voor je woonkrediet, geen probleem mee.

Maar als ze mijn mening vragen en willen weten wat ik zou doen, dan geef ik dat hé :) Heb ze vooral gewezen op het feit dat je in je twintiger jaren vaak niet beseft hoe je inkomen evolueert na X aantal jaren en dat natuurlijk uw woonkrediet niet meestijgt, dus dat je best wat meer in je woonkrediet kan steken dan wat minder (is ook het advies dat ik zou geven aan mezelf moest ik teruggaan in de tijd).

Heb ze vooral gewezen op het feit dat je in je twintiger jaren vaak niet beseft hoe je inkomen evolueert na X aantal jaren en dat natuurlijk uw woonkrediet niet meestijgt, dus dat je best wat meer in je woonkrediet kan steken dan wat minder
Dus financiële beslissingen en uitgaven niet op je huidig inkomen en vermogen baseren maar op een hoger bedrag (dat je mogelijks in de toekomst gaat verdienen). Verdorie, hoe noemen ze dat nu weer?

Ahja!
is in mijn ogen eerder een voorbeeld van boven je stand leven dan een goede financiële beslissing.
:sarcastic:

Hoh, ik heb dat niet gedaan maar heb daar wel spijt van tbh.

Ons gezinsinkomen is meer dan verdubbeld op 10j. Had ik dat geweten had ik mss anders geïnvesteerd.

Beter zo dan omgekeerd natuurlijk 😇

Dus financiële beslissingen en uitgaven niet op je huidig inkomen en vermogen baseren maar op een hoger bedrag (dat je mogelijks in de toekomst gaat verdienen). Verdorie, hoe noemen ze dat nu weer?

Ahja!

:sarcastic:
Dus ipv 500 euro of 600 op je spaarboekje zetten elke maand verlaag je dat bedrag naar 300 euro of 400 euro, dan leef je volgens jou boven je stand?

Laten we dan maar zeggen dat we een andere mening hebben want met zo'n logica gaan we er nooit uitgeraken :)

Hoh, ik heb dat niet gedaan maar heb daar wel spijt van tbh.

Ons gezinsinkomen is meer dan verdubbeld op 10j. Had ik dat geweten had ik mss anders geïnvesteerd.
Maar je wist het niet en dat is het hele punt. Daarom dat ik ook mogelijks in de toekomst zei.

Ik neem beslissingen op basis van hedendaagse feiten, niet wat mogelijks in de toekomst kan zijn. En achteraf zeggen, met wat je dan weet, dat je het "zo had moeten doen" is natuurlijk heel oneerlijk. Want die kennis had je toen niet.

Dus ipv 500 euro of 600 op je spaarboekje zetten elke maand verlaag je dat bedrag naar 300 euro of 400 euro, dan leef je volgens jou boven je stand?
Bij elke post veranderen je bedragen. Ik reageerde op dit:
"dan stijgt mijn woonkrediet 180 EUR per maand en kan ik nog maar 200 EUR sparen elke maand"
Wat dus 380 vs 180 is. Met een verbouwing waar:
Het spaargeld zal waarschijnlijk zo goed als op zijn en de waarschijnlijkheid van boven budget te gaan bij (ver)bouwingen is gewoon heel hoog. Om in die situatie je spaarvermogen te decimeren voor iets niet noodzakelijk is in mijn ogen eerder een voorbeeld van boven je stand leven dan een goede financiële beslissing

Ja, dat is boven je stand leven. En ja, financiële beslissingen maken op basis van een hoger loon waar geen enkele zekerheid is dat je dit effectief gaat krijgen, is ook boven je stand leven.
Je mag de goalpost nog een paar keer verzetten, maar dat is de situatie dat je schetste en waar ik op reageer.

Maar je wist het niet en dat is het hele punt. Daarom dat ik ook mogelijks in de toekomst zei.

Ik neem beslissingen op basis van hedendaagse feiten, niet wat mogelijks in de toekomst kan zijn. En achteraf zeggen, met wat je dan weet, dat je het "zo had moeten doen" is natuurlijk heel oneerlijk. Want die kennis had je toen niet.

Bij elke post veranderen je bedragen. Ik reageerde op dit:

Wat dus 380 vs 180 is. Met een verbouwing waar:

Ja, dat is boven je stand leven. En ja, financiële beslissingen maken op basis van een hoger loon waar geen enkele zekerheid is dat je dit effectief gaat krijgen, is ook boven je stand leven.
Je mag de goalpost nog een paar keer verzetten, maar dat is de situatie dat je schetste en waar ik op reageer.
Lees even opnieuw, het ene moment gaat het over elke persoon apart en uiteindelijk tel ik de bedragen op van beiden.

Zoals gezegd, agree to disagree.

Terug
Bovenaan