Heb je voldoende financiële buffer?

Heb je volgens Nibud voldoende financiële buffer?

• Ja

Stemmen: 160 76,2%
  • Nee

Stemmen: 50 23,8%

• Totaal aantal stemmers
    210
Want als er iets is waar mensen volledig over open zijn, dan zijn dat uiteraard hun financiële problemen.

Het is natuurlijk ook classic BG om de ervaringen uit de eigen omgeving te bombarderen tot de universele waarheid.

Zo ken ik werkelijk, maar werkelijk niemand in mijn dichte omgeving die ooit een moord heeft gepleegd. En dan mij wijsmaken dat onze wereld vol met moordenaars rondloopt zeker! :unsure:

a) de berekening is al ridicuul hoog
b) posts die ondanks a) toch zeggen dat ze x-maal die buffer hebben.

tja, dan moet je niet verwachten dat degene die hier met water aan de lippen staan hier staan te springen om dat te komen meedelen.

als ge dan enkel de posters in de topics als deze en uw directe buurt als referentie neemt... ge zou u bijna afvragen waarom sociale woningen met wachtlijsten moeten werken en er fenomenen als huisjesmelkers bestaan. want iedereen heeft genoeg buffer om zich een huis te permitteren en ook alles in dat huis in 1 knip te kunnen vervangen moesten ze de meubelen beu zijn.
.

Nu ja, stel dat je morgen plots een kost hebt van 20k omdat uwe ketel ineens ontploft in het midden van de winter.
Dan is je buffer plots 0€ :tongue:

Dat is oon zo'n beetje mijn probleem. Als ik weer een ruime buffer heb, dan gaat dit op aan investeringen, oude toestellen vervangen (appartement is 13 jaar oud), onverwachte uitgaven.

We zitten nu aan 3k buffer maar tegen januari is dat normaal gezien alweer 7k (en stijgende). Exact een jaar geleden was mijn buffer +-15k.
(En ik heb zo'n 25k op een spaarboekje waarvan ik altijd redeneer dat ik dit 'zogezegd' niet heb. Ik aanzie dit niet als buffer, dat is eerder als er een ramp gebeurt - emergency money)

zeg Makila, wat is dat hier nu weer.

eerst: "we hebben 3.000 euro buffer" waarbij mijn eerste reflex is "nounou, dat is ook geen overschot"

En dan ergens tussen haakjes gedraaid "ik heb 25.000 euro die ik eigenlijk niet heb" ofte anders verwoord "een buffer".

Heel het concept van het bufferen is gericht op het opvangen van een periode zonder inkomen, liefst nog gecombineerd met een totale ramp waar je ook nog eens extra uitgaven hebt. Jij zit dus niet aan 3.000 euro buffer maar aan 28.000 euro buffer.

Enfin, zo zie ik dat toch.

zeg Makila, wat is dat hier nu weer.

eerst: "we hebben 3.000 euro buffer" waarbij mijn eerste reflex is "nounou, dat is ook geen overschot"

En dan ergens tussen haakjes gedraaid "ik heb 25.000 euro die ik eigenlijk niet heb" ofte anders verwoord "een buffer".

Heel het concept van het bufferen is gericht op het opvangen van een periode zonder inkomen, liefst nog gecombineerd met een totale ramp waar je ook nog eens extra uitgaven hebt. Jij zit dus niet aan 3.000 euro buffer maar aan 28.000 euro buffer.

Enfin, zo zie ik dat toch.

Ja he, het is eigenlijk een buffer van de buffer.

Ja Pan, wat moet ik hierop zeggen.

Zonder dat je hun financiële toestand kent of ze het echt gewoon komen zeggen, ga je het inderdaad niet weten.
Mensen praten nu eenmaal minder snel over hun financiële kant, zeker als het geen rozengeur of maneschijn is.

Maar dat wil niet zeggen dat de problemen er niet zijn. Denk je dat de verhoogde kosten gewoon vlot zijn verorberd door de bevolking zonder dat iemand hier de dupe van is geworden?
Daarom dat ik spreek van signalen.
Als ik zie dat iemand een fiets van 5k, een nieuwe auto of een moto zie kopen, een dure vakantie, uitgebreide kinderfeestjes doet etc. , dan ga ik ervan uit dat het water niet aan de lippen staat.
De klagers die ik ken zijn gepensioneerde familieleden die 3-4m/jaar op vakantie gaan, een koppel met >6k inkomsten maar met een dure smaak, een koppel dat een héél duur huis gekocht heeft,... .

Ik moet wel toegeven dat ik niemand ken die in het milieu van werkloosheid, sociale woning, uitkeringen, etc. zit. Wel meerdere koppels waarvan de vrouw niet werkt en de man een gewone job heeft.

Laatst bewerkt:
was idd te denken dat het weer zoiets ging worden van "kijk eens hoeveel ik heb".

Uiteraard, da's hier wel BG he!

Hier staat altijd rond de 40-50k op de spaarboek. Alles daarboven gaat in beleggingen. Eigenlijk is dat nog teveel cash, maar we zijn effectief aan het sparen voor een grote uitgave.

Ik ben toch content dat ik niet moet wakker liggen van financiele toestanden.

Huis gekocht en 2 bedrijfsautos. Veel unexpected kosten kunnen we niet hebben. En indien zo, er zit ~500k in de beurs, dus er komt wel elke maand ergens 1000 euro dividend binnen. In geval van grote miserie, dan kunnen we wel een aandeeltje verkopen. Doei !

14-15k nodig als buffer, dat gaan we nog redden, daarbij, ik laat niets meer herstellen of vervangen als het kapot is, moeilijk gaat ook.

Daarom dat ik spreek van signalen.
Als ik zie dat iemand een fiets van 5k, een nieuwe auto of een moto zie kopen, een dure vakantie, uitgebreide kinderfeestjes doet etc. , dan ga ik ervan uit dat het water niet aan de lippen staat.
Just saying, maar dat is absoluut geen indicator dat het financieel goed met ze gaat.

Just saying, maar dat is absoluut geen indicator dat het financieel goed met ze gaat.
Nee true, maar als ze het financieel moeilijk hebben en dan zo'n dure aankopen doen...dan spreken we over financiële ongeletterdheid :).

Nu, in mijn omgeving hoor/zie ik voorlopig ook geen financieel schrijnende situaties. Maar dat wilt daarom niet zeggen dat het er niet is hé.
Mijn omgeving bestaat voornamelijk uit hooggeschoolden: Mensen waar ik mee aan de hogeschool/unief heb gezeten en die nu nog in de vriendenkring zitten. Dus dat zijn niet de laagste inkomens uit onze samenleving.

Nu..terwijl ik dit aan het typen ben, denk ik na over de werknemers waar ik momenteel een flexijob uitoefen. Ik hoorde er toch ene zeggen "Kzou van werk willen veranderen..maja ik krijg hier altijd gratis eten...en nu van job veranderen is misschien geen slimme zet" (refererend naar de algemene economische situatie).

a) de berekening is al ridicuul hoog
b) posts die ondanks a) toch zeggen dat ze x-maal die buffer hebben.

tja, dan moet je niet verwachten dat degene die hier met water aan de lippen staan hier staan te springen om dat te komen meedelen.

als ge dan enkel de posters in de topics als deze en uw directe buurt als referentie neemt... ge zou u bijna afvragen waarom sociale woningen met wachtlijsten moeten werken en er fenomenen als huisjesmelkers bestaan. want iedereen heeft genoeg buffer om zich een huis te permitteren en ook alles in dat huis in 1 knip te kunnen vervangen moesten ze de meubelen beu zijn.
.
Ik dacht toch dat iedereen hier op bg gewoon een nieuwbouw zette als hij zijn of haar meubelen beu was.

Buffer voor huisraad / inboedel kan je toch beperken tot de zaken die dringend vervangen moeten worden wanneer ze stuk gaan. Dus wasmachine, frigo, ... Zaken waar je niet echt zonder kan en dus onmiddellijk vervangen moeten worden in geval onherstelbaar effect.

Voor het huis ga ik ervan uit dat defecten aan zaken zoals dak, gevels, ramen, ... gedekt zijn door mijn verzekering.

Naar mijn gevoel is een buffer vooral gemoedsrust... Daardoor zeer individueel, de beste regel. Bouw een buffer op waarbij je je financieel comfortabel voelt. Of dat nu 1000 of 100.000 moet zijn is vooral een individuele en emotionele keuze.

Volgens dat ding te weinig buffer.
Nu ja, we hebben wel vorig jaar een nieuw dak erop gelegd en twee nieuwe kamers op zolder laten maken. Dit met alleen maar eigen middelen.
Alternatief was een grotere buffer en lenen. Gelukkig hebben we het geluk dat ik op m'n ouders kan rekenen mocht er echt een gekke onvoorziene kost komen. Dus tijd genoeg om de buffer aan te vullen zodat we die zelf terug kunnen voor zien.

Uiteraard, da's hier wel BG he!

Hier staat altijd rond de 40-50k op de spaarboek. Alles daarboven gaat in beleggingen. Eigenlijk is dat nog teveel cash, maar we zijn effectief aan het sparen voor een grote uitgave.

Dat klinkt herkenbaar. :wtf:

Maar ik ken ook mensen in mijn directe vriendenkring met een inkomen van €1300 netto, voor wie €200 stijging aan energiekosten betekent nul sparen elke maand, behalve wanneer vakantiegeld of 13e maand binnenkomt. En die laatste 2 dienen vooral om onverwachte kosten mee te betalen, laat staan dat er nog veel gespaard wordt.

Of mensen die op een goed diploma hebben, een deftige job en pakweg €2000 netto verdienen, maar door in hun eentje een appartement af te betalen ook niet veel over hebben het laatste jaar als er eens een onverwachte kost is. En dan spreken we over mensen die bijna aan het mediaanloon zitten, dat zegt genoeg over de ~40% alleenstaanden die daar onder zitten...

Kunnen dit soort stoeftopics eigenlijk niet verboden worden?

Die link is ook bullshit trouwens, om te beginnen is het Hollands en is een WOZ waarde hier onbestaande. Verzekeringen worden niet meegerekend en je wordt blijkbaar verplicht van exact dezelfde auto te kopen indien de huidige stuk is.
Daarnaast heb ik ook door de jaren heen geleerd dat 6 maanden netto-loon op je spaarboek een goede buffer is, soms werd zelfs 3 maand gezegd. Dus wat is het nut van deze topic? De gekende nekken nog eens laten vertellen hoeveel ze hebben? Een meer realistische topic over dit onderwerp zou zijn: "Heb jij 6mnd netto-loon op je spaarboek?".

Terug
Bovenaan