Heb jij al een digitale meter?

?

• ja

Stemmen: 266 69,5%
  • nee

Stemmen: 117 30,5%

• Totaal aantal stemmers
    383
Koken is inderdaad tricky. Hier zit mijn piek rond de 6,5 kW en dan is mijn laadpaal nog niet eens geïnstalleerd :laugh:

Heb het hier onder de 5000w kunnen houden, kwartierpiek bleef onder de 2,5. Maar dan heb ik er op moeten letten om maar 2 vuren op te zetten (en niet op turbo) en de oven pas op te zetten nadat de vuren gedaan hadden 😅. De auto laden had ik gepauzeerd.

Heb je geen slimme laadpaal? Dan gaat die gewoon trager laden of pauzen tijdens het koken of wanneer de wasmachine draait.

Ik de limiet voor mijn laadpaal op 3.3kW gezet. Dan schiet er 3kW over voor de wagen als er gee zware toestellen draaien. Dat is voor mijn auto er ideale balans tussen efficiëntie en piektarief.
Jawel, maar met mijn analoge teller was de load balancer geconnecteerd met utp aan de router. Kabeltje rj45 naar rj12 is besteld, en dan steek ik hem in de Digital teller.

Ja rond de 3 zal wel wat aangenamer zijn, 2 is toch redelijk laag 😅.

Heb het hier onder de 5000w kunnen houden, kwartierpiek bleef onder de 2,5. Maar dan heb ik er op moeten letten om maar 2 vuren op te zetten (en niet op turbo) en de oven pas op te zetten nadat de vuren gedaan hadden 😅. De auto laden had ik gepauzeerd.

Jawel, maar met mijn analoge teller was de load balancer geconnecteerd met utp aan de router. Kabeltje rj45 naar rj12 is besteld, en dan steek ik hem in de Digital teller.

Ja rond de 3 zal wel wat aangenamer zijn, 2 is toch redelijk laag 😅.
Met koken halen wij ook de 2.5kW niet. Dus als je toch rond de 3 of 4kW uitkomt door het koken, kun je de rest van tijd de auto dat laten gebruiken.

Ik ben de afgelopen 12 maand 1x aan 7kW toen de laadpaal een storing had en de load balancer niet werkte. Voor de rest max 4kW in het putje winter als het heel koud is door de warmtepomp. Dan moet ik de load balancer van de laadpaal iets omhoog doen of de auto laad nog amper.

In de zomer blijf ik onder de 2.5kW.

Ik vraag mij af hoe het allemaal tewerk gaat als je zou een bedrijfswagen hebben met een laadpaal van het werk en je daar stroom van gebruikt. Welke tarief betaal je dan en hoeveel betaal jij aan je werk als je elektriciteit van de batterij gebruikt voor thuis 🤔 Met mogelijk binnenkort een elektrische bedrijfswagen lijkt mij een thuisbatterij niet interessant?
Ik zie dit persoonlijk dit niet doorkomen.
Verschillende fiscale problemen in mijn ogen.

Alsook auto-fabrikanten zijn niet zo happig in V2G systemen.
Want je kan u batterij dan meer misbruiken dus u garantie vervalt of wordt moeilijker.
Je kan dan auto hebben die 1000km gereden heeft met 1000cycles op batterij bvb.

Daarnaast zijn er vele met range anxiety. Dan gaan ze 20% van hun batterij opofferen zeker.
Nee laat die auto batterij maar opladen enkel en laat die dynamisch sturen afhankelijk van de onbalans en of over-aanbod / lage prijs.

Blijkbaar krijgen diegenen die een elektrische auto hebben van het werk dat maandelijks teruggestort. En je betaalt dan de rekening van de elektriciteit (dus je betaalt de gecombineerde kost maar krijgt het terug).
Als het niet mogelijk is om de autobatterij te gebruiken om die dan op te laden wanneer het goedkoop staat voor gebruik nadien voor jezelf, dan is het toch nog nuttig om een thuisbatterij aan te schaffen.
In feite zou die laadpaal moeten op een apart circuit werken idealiter, als de autobatterij toch niet kan gebruikt worden voor afname in huis, en dan rechtstreeks aan het werk gefactureerd. Ik weet niet of dat mogelijk is. Kan dat met 1 digitale meter of zou je dan een aparte meter moeten hebben?

Hier gisteren toch ook een godver momentje met die pieken. We hebben nog een niet-slimme warmtepomp van 14 jaar terug. Die warmt 1x per dag water. Vast tijdstip op het systeem om 23u 's avonds, eco stand dat hij buiten dat tijdstip zeker geen water moet bij warmen als we het zelf niet vragen. Door van 0u 's nachts 12u 's middags te maken op de klok zo kunnen aanpassen dat hem dat dus overdag doet met meestal zonne-energie en wanneer niemand thuis is. Tot daar alle mogelijkheden om die te optimaliseren.

Nouja gisterenavond heb ik een paar liter warm water gebruikt om de keuken op te kuisen na het koken en eten. Is die dus aangeslagen voor water te warmen op een niet verwacht moment, gelijk met de droogkast die vrouw aan staan had. Voor ik het gezien had waren we klein kwartier verder. Zitten we nu aan 4 ipv rond de gebruikelijke 3. Gezien het al om zeep is voor november zal de rest van de maand toch ook iets minder ernaar zien zijn dan gewoonlijk. Voor die 4 nog eens te halen moeten we al redelijk zot beginnen doen.

Ik zou in feite ook een timer aan mijn boiler moeten hangen, zodat die enkel overdag oplaadt om zoveel mogelijk op zonne-energie te werken.
Nog beter zou zijn om een "slimme" boiler te hebben, die dan zoveel mogelijk opwarmt wanneer de stroom goedkoop staat. Zou een moderne warmtepompboiler die mogelijkheid al hebben?
Nu heb ik een simpel boilertje dat op elektriciteit werkt , nog geen met warmtepomp maar ik ga er wel eens naar uitkijken.

Ik zou in feite ook een timer aan mijn boiler moeten hangen, zodat die enkel overdag oplaadt om zoveel mogelijk op zonne-energie te werken.
Nog beter zou zijn om een "slimme" boiler te hebben, die dan zoveel mogelijk opwarmt wanneer de stroom goedkoop staat. Zou een moderne warmtepompboiler die mogelijkheid al hebben?
Nu heb ik een simpel boilertje dat op elektriciteit werkt , nog geen met warmtepomp maar ik ga er wel eens naar uitkijken.
Heb je een dynamisch tarief? Anders doet het vette er niet echt toe natuurlijk.

Enige "slimme" dat je kan doen is niet laten aanslaan als de huidige piek boven waarde x gaat of wanneer je zonnepanelen hebt dan enkel laten opwarmen wanneer je injecteert. En daar moet je da afweging maken wat belangrijker is, een paar € besparen vs comfort. Want wat als je warm water nodig hebt als er geen zon is/was?

Blijkbaar krijgen diegenen die een elektrische auto hebben van het werk dat maandelijks teruggestort. En je betaalt dan de rekening van de elektriciteit (dus je betaalt de gecombineerde kost maar krijgt het terug).
Als het niet mogelijk is om de autobatterij te gebruiken om die dan op te laden wanneer het goedkoop staat voor gebruik nadien voor jezelf, dan is het toch nog nuttig om een thuisbatterij aan te schaffen.
In feite zou die laadpaal moeten op een apart circuit werken idealiter, als de autobatterij toch niet kan gebruikt worden voor afname in huis, en dan rechtstreeks aan het werk gefactureerd. Ik weet niet of dat mogelijk is. Kan dat met 1 digitale meter of zou je dan een aparte meter moeten hebben?
Dat is de natte droom van de fiscus.
Dat ze aparte digitale teller plaatsen en die enkel op laadpaal.
Betekent wel dat jij u voortuin nog open moet leggen om de kabel van straat binnen te laten en dan nog 2 meters en extra plaats.
Kortom helemaal loco in mijn opinie.
Betekent ook dat als je wilt laden op u zonne-energie ge eerst verkoopt aan lage prijs.
En dat u werkgever deze stroom dubbel zo duur inkoopt.
Enigst die hierbij wint zijn de energiemaatschappijen en of overheid.

Klopt je krijgt rond de 15de dag van de maand u laadkosten terugbetaald van vorige maand.
Als je beetje slim laadt dekt dit volledig u energiefactuur.

Klopt je krijgt rond de 15de dag van de maand u laadkosten terugbetaald van vorige maand.
Als je beetje slim laadt dekt dit volledig u energiefactuur.
Hoe gaat dat dan tewerk? De werkgever betaalt jou altijd een vaste prijs per KWh ofzo?
Je zou er in feite dus kunnen misbruik van maken, de goedkope stroom die jij anders zou injecteren voor volle pot doorverkopen :)

Hoe gaat dat dan tewerk? De werkgever betaalt jou altijd een vaste prijs per KWh ofzo?
Je zou er in feite dus kunnen misbruik van maken, de goedkope stroom die jij anders zou injecteren voor volle pot doorverkopen :)
Meeste worden uitbetaald aan het CREG tarief.
Ik geloof dat ik nu 0,32cent per kWh krijg uitbetaald.

En in de lente/zomer/herfst is het een sport om de zonnestroom in de EV's te pompen.
Daarmee dat 60% van mijn zonne-opbrengst wordt gebruikt voor eigen consumptie.

Maar in de winter zijn er ook interessante momenten om te laden van het net.
Vooral als je dynamisch gaat.
Deze nacht heb ik geladen aan kale energieprijs van 4,8cent + ongeveer 15cent taksen & btw, scheur je u broek nog niet aan.

De werkgever betaald u niet rechtsreeks. De laadpaal wordt beheerd door een externe firma die het installeert op u eigendom.
U werkgever betaalt de paal en onderhoudscontract.
Ik heb nu wel volledig controle over de laadpaal die ik via EVCC aanstuur.
Dus kan die traag laden snel laden enz...
Jij krijgt badge/laadpas, je komt thuis steekt auto in en badged.

Voor werkgever is het ook interessant want hij betaalt minder laadkosten t.o.v. publiek laden.
Want hij betaalt 0,32cent per kWh en geen start tarief.
Terwijl publiek laden +-0,50cent per kWh is en +-0,20cent start tarief.
Dus in dit verhaal zijn er veel win-win.

Meeste worden uitbetaald aan het CREG tarief.
Ik geloof dat ik nu 0,32cent per kWh krijg uitbetaald.

En in de lente/zomer/herfst is het een sport om de zonnestroom in de EV's te pompen.
Daarmee dat 60% van mijn zonne-opbrengst wordt gebruikt voor eigen consumptie.

Maar in de winter zijn er ook interessante momenten om te laden van het net.
Vooral als je dynamisch gaat.
Deze nacht heb ik geladen aan kale energieprijs van 4,8cent + ongeveer 15cent taksen & btw, scheur je u broek nog niet aan.

De werkgever betaald u niet rechtsreeks. De laadpaal wordt beheerd door een externe firma die het installeert op u eigendom.
U werkgever betaalt de paal en onderhoudscontract.
Ik heb nu wel volledig controle over de laadpaal die ik via EVCC aanstuur.
Dus kan die traag laden snel laden enz...
Jij krijgt badge/laadpas, je komt thuis steekt auto in en badged.

Voor werkgever is het ook interessant want hij betaalt minder laadkosten t.o.v. publiek laden.
Want hij betaalt 0,32cent per kWh en geen start tarief.
Terwijl publiek laden +-0,50cent per kWh is en +-0,20cent start tarief.
Dus in dit verhaal zijn er veel win-win.
Dus als je een beetje slim laadt, doe je er winst mee. Zeker in de zomer.

Premie werd hier na 2 dagen goedgekeurd met melding dat ze tussen 3 en 10 dagen zou worden gestort. Ondertussen bijna drie weken later en nog niets gezien. Rekeningnr bij aanvraag nog eens gecontroleerd en dat klopt, dus ergens een hapering?
Duurt bij mij wel lang. Premie is aangevraagd op 31/10 en dat staat nog altijd op "In behandeling" op Mijn Fluvius. Dus nog steeds geen nieuws dat die premie goedgekeurd is, is dat normaal dat daar zo'n verschil op kan zitten?

OK oef, zal gewoon zijn dat ze het zullen druk hebben vermoed ik doordat iedereen nog een digitale meter wil laten installeren dit jaar en een aanvraag indient.

Ik zie dit persoonlijk dit niet doorkomen.
Verschillende fiscale problemen in mijn ogen.

Alsook auto-fabrikanten zijn niet zo happig in V2G systemen.
Want je kan u batterij dan meer misbruiken dus u garantie vervalt of wordt moeilijker.
Je kan dan auto hebben die 1000km gereden heeft met 1000cycles op batterij bvb.

Daarnaast zijn er vele met range anxiety. Dan gaan ze 20% van hun batterij opofferen zeker.
Nee laat die auto batterij maar opladen enkel en laat die dynamisch sturen afhankelijk van de onbalans en of over-aanbod / lage prijs.
Leuke toekomst ook dan voor 2ehandskopende partikulieren van afgeschreven bedrijswagens.
En al helemaal als de plannen er dan doorkomen van afschaffing van 2ehandskeuring

piek.jpg

Ik vond de analoge meter precies plezanter. :lol:

Ik vraag me af wat ik nu moet doen.
In september is men langs geweest om digitale meters te plaatsen, maar na 1 blik op de kabel die binnenkomt, zei de installateur van Unit-T dat hij die niet mocht plaatsen. Aansluiting moet gesaneerd worden.
Briefje dat ik kreeg gaf aan dat dit tot 3 jaar kon duren.
Email gestuurd, na 3 weken kreeg ik deze reactie:
Ondertussen is er een nieuw dossier gemaakt voor een sanering en deze wordt in hoogste prior naar de aannemer gestuurd om nog dit jaar verwerkt te worden.
Vermoedelijk gaat u kortelings gecontacteerd worden voor een nieuwe afspraak.
Onze doelstelling is wel om uw digitale meter dit jaar nog te plaatsen.
Niets meer van gehoord.
1e vraag: wie betaalt die sanering? Is dat voor Fluvius of voor mij?
Huis is van 1953, ik vermoed de aansluiting ook. Meter is ooit al wel eens vernieuwd, maar minstens 18 jaar geleden.

In december heeft men de einddatum voor de retroactieve premie voor zonnepanelen aangepast naar 31/03/2026 en heb ik de premie aangevraagd.
Moet ik nu er achter zitten om een digitale meter te krijgen voor 31/03 zodat ik de premie nog kan krijgen?
Of wacht ik beter af, maar dan met de kans dat men de meter bvb in april komt plaatsen en ik EN de premie kwijt ben EN de terugdraaiende teller?
Ik heb heb zo wel iets van, dat als ik de premie kwijt ben omdat men te laat komt plaatsen, men de komende 2 jaar ook niet moet afkomen met de digitale meter.
Voor de netwerkbelasting moet men het niet doen, want ik als ik mijn wagen laadt op 25A zonder andere grootverbruikers, dan slaat de zekering van de meter direct af. Op 20A na een half uur, van de warmte. Ik kan daar perfect mee leven.

Bij de Fluvius plannerchecker staat mijn meter nog niet op de planning om vervangen te worden. Wat dat ook waard moge zijn.

Daarstraks heeft Fluvius een digitale gasmeter komen plaatsen (nog niet actief gesteld). Blijkbaar moest er dan ook een nieuwe digitale elektriciteitsmeter komen (vorige was ook al digitaal maar blijkbaar verouderd).

Nu merkte ik zonet dat ik geen data binnenkreeg op de homewizard. 'k Ga kijken naar de dongle en die heeft rode lamp ipv groen.

Op de meter zelf zag ik geen zwart driehoekje bij p1 meter dus 'k ga er vanuit dat ze de poort op de nieuwe meter niet opengezet hebben. Wou dit dan fiksen op mijn fluvius, maar daar zie ik enkel de oude meter staan.

Iemand ervaring mee? Gaat er wat tijd over alvorens ik de nieuwe meter zie staan?

Terug
Bovenaan