Hebben jongeren het financieel zwaarder in vergelijking met vroeger?

Sylverscythe

Well-known member
Crowdfunder FE
Edit mod: deze post werd afgesplitst uit de kleine nieuwtjes thread in politiek en actualiteit.

Het hoeft niet altijd negatief te zijn:

"Jongeren worden geconfronteerd met boomers die een hoger consumptieniveau hebben dan zij en concluderen daaruit dat zij het financieel slechter hebben. Als ze hun consumptieniveau naast dat van hun ouders op dezelfde leeftijd zouden leggen, is de situatie helemaal anders. Boomers hadden toen zij twintig waren een lager consumptieniveau dan de twintigjarigen van nu. Je zou dus kunnen zeggen dat jongeren het beter hebben dan hun ouders", aldus de welvaartseconoom.

Wat betreft het startkapitaal voor de aanschaf van een huis, is er wel een verschuiving te zien."Boomers leven langer dan de generatie voor hen en dat heeft een effect op de financiële positie van de jongeren van nu. Zij krijgen hun erfenis veel later en kunnen die bijgevolg niet gebruiken op het moment dat ze een huis willen aanschaffen. We zien wel een toename in het aantal - relatief grote - giften van boomers aan hun kinderen. Dat compenseert een beetje, maar niet alles."

Hoewel jongeren er dus niet op achteruit zijn gegaan, leeft die perceptie heel sterk. De verklaring daarvoor moeten we zoeken bij ons verwachtingspatroon. "We leven in een samenleving die vindt dat elke generatie erop vooruit moet gaan. Als de groei stagneert, kan dat natuurlijk niet. Bovendien kunnen jongeren van nu zich niet voorstellen hoe de situatie veertig jaar geleden was. Ze staren zich blind op de situatie nu."

Laatst bewerkt door een moderator:
Het hoeft niet altijd negatief te zijn:

Toch wel wat bedenkingen bij dit artikel. Ik kan nu zo direct geen concrete cijfers voorleggen, maar het is toch gewoon zo dat de grootste uitgavenposten significant duurder zijn geworden tegenover vroeger in reële termen? Ik denk dan aan de prijs van woningen, energie en voedsel. De prof in het artikel zegt daarover dit:

Ook het idee dat jongeren het moeilijker hebben om een huis te kopen, wordt niet ondersteund door de cijfers. "We zien geen verschil in het huiseigenaarschap van dertigjarigen nu en vroeger. En ook destijds gaven de jongeren aan dat het aanschaffen van een huis een grote inspanning was."

Maar het is toch niet omdat er nu evenveel huiseigenaarschap is dan vroeger dat de reële prijzen niet gigantisch zijn gestegen? Ik vind het artikel een bepaalde mate van vooringenomenheid hebben.

Het kan best zijn dat wanneer je de consumptie-uitgaven van beide generaties in hun geheel naast mekaar legt dat jongeren vandaag meer consumeren. Maar de vraag is: over welke goederen gaat dit en hoe komt dit? Zijn dit nieuwe snufjes die vroeger niet bestonden of door technologische vernieuwing goedkoper zijn geworden? Leuk, maar daar zijn we niet veel mee als de meest essentieële goederen zoals huizen, energie en voeding duurder zijn geworden.

Laatst bewerkt:
Toch wel wat bedenkingen bij dit artikel. Ik kan nu zo direct geen concrete cijfers voorleggen, maar het is toch gewoon zo dat de grootste uitgavenposten significant duurder zijn geworden tegenover vroeger in reële termen? Ik denk dan aan de prijs van woningen, energie en voedsel. De prof in het artikel zegt daarover dit:

Ook het idee dat jongeren het moeilijker hebben om een huis te kopen, wordt niet ondersteund door de cijfers. "We zien geen verschil in het huiseigenaarschap van dertigjarigen nu en vroeger. En ook destijds gaven de jongeren aan dat het aanschaffen van een huis een grote inspanning was."

Maar het is toch niet omdat er nu evenveel huiseigenaarschap is dan vroeger dat de reële prijzen niet gigantisch zijn gestegen? Ik vind het artikel een bepaalde mate van vooringenomenheid hebben.

Het kan best zijn dat wanneer je de consumptie-uitgaven van beide generaties in hun geheel naast mekaar legt dat jongeren vandaag meer consumeren. Maar de vraag is: over welke goederen gaat dit en hoe komt dit? Zijn dit nieuwe snufjes die vroeger niet bestonden of door technologische vernieuwing goedkoper zijn geworden? Leuk, maar daar zijn we niet veel mee als de meest essentieële goederen zoals huizen, energie en voeding duurder zijn geworden.
To be fair, ik weet ook niet in hoeverre wat deze persoon nu claimt correct is. Ik meende toch ook al zaken gehoord te hebben die het tegendeel aantoonden.

Ik heb eens naar het volledige interview geluisterd en de metrieken die gehanteerd worden zijn wel zeer simplistisch om de claim van de titel te rechtvaardigen. Het enige wat aan bod komt is consumptieniveau (wat mij toch maar heel beperkt iets lijkt te zeggen over het financiële totaalplaatje), huiseigenaarschap (dus geen rekening houdende met bv. duurtijd en grootte van afbetaling, kwaliteit van het huis, grondoppervlakte,…etc) en dan als laatste een enquête met de subjectieve vraag of het verkrijgen van een huis een grote inspanning was (waar je me eerlijk gezegd niets aan lijkt te hebben). Ook het feit dat jongeren langer thuis blijven wonen en sparen wordt nergens vermeld, toch ook niet onbelangrijk in zo’n vergelijking.

Ik vind het nogal een clickbait titel van de VRT zonder veel onderbouwing.

Het gemiddeld nettoloon in België bedraagt 2197 euro. Voor een koppel dus 4394 euro. De mediaanprijs voor een huis in het Vlaams gewest, gesloten of halfopen bebouwing, bedraagt 298.000 euro.
67,85x het maandloon dus.

Ik weet dat mijn ouders in 1980 hun huis kochten aan 1,2 miljoen Belgische frank. Het loon bedroeg toen zo'n 32.000 bef.
18,75x het maandloon dus.

*Begin de jaren 80 leende je wel aan een rentevoet van 15%.

Ik heb eens naar het volledige interview geluisterd en de metrieken die gehanteerd worden zijn wel zeer simplistisch om de claim van de titel te rechtvaardigen. Het enige wat aan bod komt is consumptieniveau (wat mij toch maar heel beperkt iets lijkt te zeggen over het financiële totaalplaatje), huiseigenaarschap (dus geen rekening houdende met bv. duurtijd en grootte van afbetaling, kwaliteit van het huis, grondoppervlakte,…etc) en dan als laatste een enquête met de subjectieve vraag of het verkrijgen van een huis een grote inspanning was (waar je me eerlijk gezegd niets aan lijkt te hebben). Ook het feit dat jongeren langer thuis blijven wonen en sparen wordt nergens vermeld, toch ook niet onbelangrijk in zo’n vergelijking.

Ik vind het nogal een clickbait titel van de VRT zonder veel onderbouwing.
Is het niet eerder omgekeerd wat simplistisch, om één enkel aspect, huiseigendom te extrapoleren naar de vraag of de huidige generatie het beter of slechter heeft dan de vorige. Want da's de enige metric waar je over kan discussiëren of het al dan niet minder goed gaat. Zowat al de rest wijst duidelijk op het feit dat de huidige generatie jongeren, hoe je ze ook definieert, de rijkste ooit is.

Dat de huidige generatie jongeren armer zou zijn lijkt me meer een aangepraat idee zoals het idee dat het nu onveiliger zou zijn dan vroeger.

Het gemiddeld nettoloon in België bedraagt 2197 euro. Voor een koppel dus 4394 euro. De mediaanprijs voor een huis in het Vlaams gewest, gesloten of halfopen bebouwing, bedraagt 298.000 euro.

Ik weet dat mijn ouders in 1980 hun huis kochten aan 1,2 miljoen Belgische frank. Het loon bedroeg toen zo'n 32.000 bef.

Los van of deze cijfers juist zijn, klopt de laatste berekening toch niet. In 1980 zou het 37,5 keer het maandloon zijn.

Het gemiddeld nettoloon in België bedraagt 2197 euro. Voor een koppel dus 4394 euro.
Je mag dat bedrag niet zomaar met twee vermenigvuldigen, een koppel bestaat typisch niet uit "twee gemiddeld verdienenden".
Je neemt hier het gemiddelde en dan voor een woning de mediaan. Twee maal de mediaan zou beter zijn.
De mediaanprijs voor een huis in het Vlaams gewest, gesloten of halfopen bebouwing, bedraagt 298.000 euro.

Je kan de mediaanprijs nu niet vergelijken met wat jouw ouders betaalden (n = 1).
Inderdaad, de betaalbaarheid hangt dus ook hier van af: welk % van het loon gaat (ging) naar de woning (kapitaal+interest) is dan mogelijks een interessantere waarde, maar eigenlijk moet je ook een beeld hebben van welk % van het loon naar andere basisbehoeften gaat (ging).
Sowieso een zeer moeilijke oefening want dan zijn (waren) er ook nog tax incentives etc. die de werkelijke % van het loon impacte(e)r(d)en.

Om met een boutade te eindigen. Klagen is van alle (leef)tijden, en er wordt imo soms toch gemakkelijk vergeten hoe goed velen onder ons het hebben. Niet te veralgemenen, er zijn zeker nog genoeg mensen die het niet makkelijk en/of breed hebben in onze maatschappij.

Uiteraard is het moeilijk vergelijken. Zo kregen mensen in de jaren 80 ook sneller kinderen, en meer kinderen als de dag van vandaag.

Qua materialistische zaken kan je moeilijk stellen dat de huidige generatie het slechter heeft als de vorige.
Als je dan alleen al maar kijkt naar de smartphone en zaken zoals Spotify/Netflix abonnement, of nog meer op vakantie gaan als de vorige generatie. Ik kreeg 10 euro zakgeld per week. En dat was nog de tijd dat je vrienden met jou gsm (of omgekeerd) eens een berichtje stuurden als je sms'en op waren. (en kwaad zijn als de sms net te lang was en het 2 sms'en kostte :scream:)

Uiteindelijk is er ook een mentaliteitswijziging wat betreft werken. En dan bedoel ik niet puur de jongeren maar in heel de samenleving, van minder werken. Kijk naar dokters of tandartspraktijken die (quasi) allemaal groepspraktijken zijn geworden. Waarom nog 38u per week werken als je ook met 4/5e rond zou komen?
Op mijn eigen werkplek merk je het verschil wel met 20 jaar geleden. Toen in de drukkere periodes iedereen een tandje bijstak en geregeld aan 45u per week kwam. Tegenwoordig zijn de 38 uren toch heilig, overuren bestaan niet meer. Ze zijn ook niet geïnteresseerd in meer verantwoordelijkheid en zich een beetje opwerken en uiteindelijk meer verdienen. (nogmaals, op mijn werkplek)

Huizen en vastgoed buiten beschouwing gelaten, vind ik niet dat jongeren het nu financieel zwaarder hebben. Veel jongeren geven de dag van vandaag gewoon veel meer geld uit aan dure gadgets en dingen die ik vroeger als jongere aan mij voorbij laat gaan.

De zoveelste zzz topic, in my opinion.

Als het allemaal zoveel slechter is en de maatschappij in verval is, hoe komt het dan dat het GDP blijft groeien, de consumptie niveaus blijft stijgen, de auto's veiliger worden, de woningen beter worden, we meer reizen dan vroeger etc etc.

Ik denk dat de econoom, verrassend want het is zijn expertise, er boenk op zit. De jeugd verwacht te veel en denk dat ze op hun 20 moeten starten met het welvaartsniveau dat hun 50 jarige ouders hebben.

Ik zat op kot 20y geleden samen met mijn 2 broers en dat was 'luxe', want we hadden een eigen "keuken" (waar er 10cm water stond bij elke regenbui), eigen "badkamer" (die was letterlijk 1m op 1.5m), en eigen wc (een pot achter een gordijn in het midden van mijn kot basically waar je je kop moest intrekken of je zat tegen de schuine muur van de trap naarboven). We zaten wel continu in dezelfde ruimte, maar goed, mijn vrienden hadden 1 wc per gebouw of een keuken gedeeld met 8 man.

Nu zitten ze op tv te neuten als ze in 'een krot van 500-600 euro' moeten zitten. Dat is geen kot, dat zijn startersstudio's van 20-30m2. Ik denk dat veel van die snowflakes die zitten te neuten over 'de boomers' nogal ogen zouden trekken als ze zouden zien in welke shitholes die boomers op kot zaten. Geen tv, geen internet, geen resto's met 17 verschillende menu's. Cafe's met 3 soorten bier en voor de rest wat lopen of voetballen en dat was het. En trek het door naar alles. Auto's zonder 17 verklikker lampjes. Auto afzetten en lampen vergeten afzetten. Jammer, 2d later platte batterij. Huizen met brakke spouw en enkel glas. Strenge winter, je ballen vroren er af. Na 20y mocht je ongeveer elke kamer de schimmel van de plafond krabben. Tv was in het zwart wit, op het dak met een antenne gaan prutsen. Heck, 20-30y geleden hadden ze nog zwart wit schermen en inbel internet en van die dikke loempe telefoons waar je enkel mee kon telefoneren. GSP ipv GPS (geplooid stratenplan), ik ben op mijn 20y (dat is slechts 20y geleden) 10tallen keren naar Zwitserland gereden met de lijstjes "Aarlen, Luxemburg, Karsruhe, Basel, Bern, Lausanne, Bestemming". En als er file was, dan stond je er gewoon in. Met wat chance je GSP open doen en een route zoeken. Tot 10y geleden was roaming schijteduur. Op reis in Frankrijk of Italie, good luck met je foto's naar het thuisfront te sturen. De smartphone is 15y oud, facebook is 20y oud, whatsapp is 15y oud. Netflix, spotify, ... Weet je wat een gedoe dat vroeger was? CDs meesleuren, gepruts. Mp3 spelers, alles zelf bijhouden en overzetten. Schrap al die comfort dingen uit je leven en het is veel goedkoper en hetzelfde als long time ago...

Er worden ook dingen als normaal beschouwd die tot 10-15-20y geleden totaal niet gebeurden. Nu moet blijkbaar elke 18 jarige 1-2-3-4x per jaar op citytrip met vrienden en vriendinnen. 20y geleden bestond dat niet. Ik had daar a) de centen niet voor en b) de tijd niet voor. Ik kon niet zomaar een week verdwijnen in het academiejaar. Dat was een jaar sparen om in de lesvrije week op skikot skivakantie mee te gaan. En dat was luxe 0,0 waar ze nu de neus zouden voor optrekken. Ik ben tot mijn 20e op intersoc huttentochten geweest. brood en spaghetti fretten 7d lang en 2 onderbroeken mee in de rugzak.

Maar uiteindelijk gaat die vergelijking ook niet op hé. De woning die je nu voor de mediaanprijs koopt, is wel een compleet andere woning dan in 1980. Moderne technieken en vereisten die er toen niet waren en die ook wel een enorme meerkost met zich meebrengen. Koop nu een huis met exact dezelfde vereisten als dat dat je ouders in 1980 kochten en dan zit je ver, maar ook heel ver, onder de mediaanprijs.

Om nog maar te zwijgen dat mensen van die generatie geen afgewerkte huizen kochten meestal (toch niet degene die ik ken, dus even anekdotisch als jouw ouders). Dat was veelal in een nog af te werken huis wonen, waar dit (wederom, anekdotisch en naar mijn aanvoelen) nu minder voorvalt; wat dus ook een impact op de mediaanprijs gaat hebben.

Maar uiteindelijk gaat die vergelijking ook niet op hé. De woning die je nu voor de mediaanprijs koopt, is wel een compleet andere woning dan in 1980. Moderne technieken en vereisten die er toen niet waren en die ook wel een enorme meerkost met zich meebrengen. Koop nu een huis met exact dezelfde vereisten als dat dat je ouders in 1980 kochten en dan zit je ver, maar ook heel ver, onder de mediaanprijs.

Om nog maar te zwijgen dat mensen van die generatie geen afgewerkte huizen kochten meestal (toch niet degene die ik ken, dus even anekdotisch als jouw ouders). Dat was veelal in een nog af te werken huis wonen, waar dit (wederom, anekdotisch en naar mijn aanvoelen) nu minder voorvalt; wat dus ook een impact op de mediaanprijs gaat hebben.

Ik ken koppels die op hun 25 huizen gebouwd hebben met 4-5 slaapkamers. Nog geen vaste job, nog geen kinderen. "Op de toekomst e, want huren is weggesmeten geld en 2x bouwen ook". fast-forward 15y. Hebben ze 1 kind en 3 hobby kamers. Wel elke keer als je ze ziet neuten dat hun kot veel geld kost en ze zoveel betalen voor de chauffage en ze hebben uiteindelijk maar zichzelf en 1 kind...

Er is geen enkele parameter die oververhitting van de huizenmarkt flagt. KBC housing indicator adhv interest adjusted affordability. 12% overvalued, maar 2-3y geleden stond die op 0. 5 y geleden onder 0. 20y geleden -10%. 30y geleden +20%. Enfin. Dat zwiept wat op en neer tussen -10 en +10%, maar daar zit geen trend in.

ECB concludeert hetzelfde. In sommige gevallen is het wat moeilijker geworden (low income, duh, want banken zijn strenger; bepaalde grootsteden), maar over het algemeen niet.

The estimated average mortgage repayment burden for a full-time working couple has also risen slightly inrecent years, but overall remains at levels that can be considered healthy. However, the proportion of householdincome that has to be spent on mortgage repayments is much higher in less favourable financial situations,as in the case of single-income households, those who earn less than the average income, or those withoutsufficient own funds. Furthermore, the average repayment burden may take up much larger shares of income insome major urban centres, including Brussels, Ghent, Leuven and Bruges. If there is no upfront personal input,the mortgage debt service for an average home represents 40% to 50% in these locations.Becoming a home owner is not only the fulfilment of a life goal for many households, it also has implicationsin terms of household wealth. In Belgium, a major part of the wealth held by households is in the form ofreal estate assets. Moreover, their value has risen over time, outpacing that of financial assets. If one group of thepopulation suffers a decline in affordability, this also has consequences for the distribution of wealth. In thisconnection it should be stressed that the home ownership rate of the lowest income households has decreasedsignificantly over time : from 57% to 37% between 2003 and 2021. Furthermore, inequality is increasing as therate of home ownership for the financially better-off households has risen over the same period.

Als je verder in de tijd teruggaat, zul je zien dat de affordability eigenlijk enkel tussen 1986 en 1989 ongeveer en 1993 en 1996 gepiekt heeft. Op de andere momenten is dat eigenlijk relatief hetzelfde. We zitten nu op het niveau van rond de jaren 1980.

Dochter van mijn neef is 14 jaar en die gaat regelmatig tijdens de middagpauze met vriendinnen ne cappuccino drinken op het marktplein: 1 beeld zegt veel over wat er doorheen de jaren is gewijzigd.

Dochter van mijn neef is 14 jaar en die gaat regelmatig tijdens de middagpauze met vriendinnen ne cappuccino drinken op het marktplein: 1 beeld zegt veel over wat er doorheen de jaren is gewijzigd.

Dat was vroeger ook al bij een bepaalde groep. Al was het toen eerder een stuk taart, snoepwinkel, frisdrank dan een koffie.
Ik hoorde er om die reden oa. niet bij. Ik ken er voldoende waar dit ook niet standaard is. Zegt meer over uw neef :p.

Wij mochten over de middag de school niet uit :laugh: Een mars of een cola te koop voor een halve euro in het schoolwinkeltje. 100 man die duwt en drumt om aan het raampje te bestellen. Helft van de keer viel je uit de boot - geen sugar rush in de speeltijd. 1e lessen in "life sucks" en "links aan de zijkant schuift het rapper aan dan in het midden - ik zal het aan niemand zeggen".

Enkele opmerkingen bij deze berekening:
- het gemiddelde VOLTIJDSE nettoloon is 2197 euro, zonder extralegale voordelen. De extralegale voordelen zijn geexplodeerd tussen 1980 en nu. Langs de ene kant zullen mensen dus als koppel minder verdienen (slechts een deel werkt beide voltijds), langs de andere kant zullen ze méér verdienen wegens extralegale voordelen.
- het loon in 1980 32.000 BEF? Het gezinsinkomen bedroeg in 78-79 (dichtste cijfers die ik vond, statbel) 9.126 euro van inkomen uit loon. Dat is niet zo ver van 32.000 BEF, voor een gezin. Omdat toen vaak mensen slechts 1 gezinsinkomen had.

Om zoals anderen maar aan te geven dat er zware beperkingen zitten aan je redenering. Bovendien zit je ook met dalende verwarmingskosten (relatief gezien)

Wij mochten over de middag de school niet uit :laugh: Een mars of een cola te koop voor een halve euro in het schoolwinkeltje. 100 man die duwt en drumt om aan het raampje te bestellen. Helft van de keer viel je uit de boot - geen sugar rush in de speeltijd. 1e lessen in "life sucks" en "links aan de zijkant schuift het rapper aan dan in het midden - ik zal het aan niemand zeggen".

En hoe ouder je werd hoe groter de kans dat je niet uit de boot viel. Door het aanzien en de street cred op de speelplaats!

Allee, het heeft ook lang geduurd voor het hier vervelt is naar een topic vol anekdotiek en de te verwachten ’jeugd van tegenwoordig’ evergreens.

Terug
Bovenaan