Heimlar
Active member
Akkoord, combinatietje YOLO + FOMO = alles snel willen bereiken wat bij de ouders vaak pas op hun 50ste het geval was.Persoonlijk denk ik niet dat jongeren het financieel zwaarder hebben.
Wel merk ik dat jongeren anders omspringen met geld dan vroeger. Wees eerlijk..hoe vaak gingen onze ouders jaarlijks op vakantie als ze 20-30jr oud waren? Misschien 1x? En hoe vaak doen jongeren het nu?
Er is toch ook een deel van de jongeren die vaak veel geld uitgeven aan gadgets en altijd het beste/nieuwste willen.
Het is meer YOLO dan toekomstgericht leven.
Ik zie heel weinig jongeren nadenken over de toekomst (als in "10-20jr").
En net door die manier van leven, hebben ze op een gegeven moment nood te settlen en iets te kopen..en is het plots "oei..shit..niet voldoende eigen middelen".
Zag gisteren op Fb nog een post voorbij gaan waarbij iemand letterlijk zei "wie kan er zich nu nog een woning permiteren? Wij zijn beiden in de 30. Ik ingenieur en zij Xxxx en samen verdienen we iets meer dan 6000€ netto. We gingen onlangs voor een woning van 500.000€ (fictief..weet het exacte bedrag niet meer, maar was niet extreem hoog) kijken en we hadden 70k eigen middelen nodig van de bank. Komaan, wie kan dat nu?!?"
En dan denk ik bij mezelf "euh...wij verdienden minder en hadden meer dan dubbel zoveel eigen middelen.."
Zag het bij mn vorige job ook (vastgoed). Mensen super fier horen zeggen dat ze heel veel gespaard hadden..tot de verkoper vroeg hoeveel...10k..
Kan het mij nog goed herinneren, toen ik vroeger tegen mensen vertelde hoe wij op ons budget lette met het oog op de aankoop van een woning.
Ik werd als gierig/zot verklaard.
Nu hebben we onze droomwoning..guess what.. sommigen reageren jaloers omdat zij het niet kunnen. Maar dat zijn dan de YOLO mensen. En vind die reactie dan spijtig.
.