Herfst 2021 & winter 2021/2022

Amai, is het nu al 20%? Eerder deze week was het 10% en dat noemde zal veel (het dubbele van normaal), omdat de kans meestal niet groter is dan een klein 5%.
Zal zelf iets gestegen zijn, want tegen het moment dat KMI dat opmaakte is de synops verbeterd. Al denk ik niet dat het toen 20% was. En sowieso in de meeste jaren wisten we nu al dat er geen witte kerst zou zijn. Nu is de spanning er nog steeds.

Laatste ICON plaatst ook alles iets zuidelijker. 200-300 km zuidelijker. Daarmee wordt de battle hier uitgevochten. Mogelijke tijdelijke verzachting ergens rond of op 23-24 dec, en dan terug (mogelijk) afkoeling erna. De milde lucht lijkt heel tijdelijk ons te bereiken, maar de koude lucht is nooit ver weg en lijkt net wel of net niet terug te keren. Maar ook voor de dagen erna wordt de battle hier wel voltrokken.

61be4202408e9.png

De pluim van Zuid-Nederland, dus vergelijkbaar met Antwerpen en het noorden van hier met een duidelijke tweedeling. Heel veel onzekerheid nog steeds, maar control en oper zijn redelijk goed. Weinig opties verder op verstrenging van het winterweer. Het is echt wel eerder een kwestie van "aan boord blijven", dan dromen van meer. Op 26 december wel tijdelijk zeer koude dauwpunten volgens oper en control. Maar niet echt gesteund door de rest van het ensemble.

Vanaf 23 december kan het alle kanten uit. Eigenlijk kan je maar tot woensdag kijken. Vanaf donderdag kan alles. Het kan 10 graden en zachter worden, maar het kan ook de hele dag blijven vriezen donderdag.

Op 27 en 28 december nemen de zachte opties dan weer af, dus sommige van de zachte oplossingen gaan dan voor een inval terug van de koudere lucht.

Laatst bewerkt:
Drama op noodweer tis weer gedaan met kerst! :D
Dat is toch ongelofelijk he. Elken dag gaan mensen daar van euforie naar neerslachtigheid. Heel de winter door.

Drama op noodweer tis weer gedaan met kerst! :D
Dat is toch ongelofelijk he. Elken dag gaan mensen daar van euforie naar neerslachtigheid. Heel de winter door.
T'is ook zo voorspelbaar dat dat zou gebeuren :rofl:

4°C en zonnig op kerstdag staat er nu :)

Het ging toch kletsnat zijn??? :rofl:

___

Goed zelf eens gekeken

61bee9f32ea52.png

We weten evenveel als gisteren. Nog steeds zeer veel onzekerheid vanaf 23 december. Kan 10 graden worden, kan gewoon de hele dag door blijven vriezen. Meerderheid lijkt wel voor een zachte optie te gaan, maar oper en control gaan voor koudere opties.

Inderdaad de regen is ook vakkundig verdwenen uit de 2 zwaarste runs, en kerst wordt dan een zonnige dag plots. Bij ENS is er wel meer regenkans. De 2 zwaarste runs wijken enorm af, wat eigenlijk alleen maar aantoont dat de modellen heel veel moeite hebben met deze situatie, maar dit is vrij ongewoon om op zo een korte termijn nog zo een grote onzekerheid te hebben.

Ik weet niet goed wat er met het lagedrukgebied ten noorden van ons is gebeurd, maar bij EC oper gaat dat plots naar Ierland, waar het in de vorige runs richting Duitsland ging, wat de hele synops weer verandert. Daardoor wordt er plaatsgemaakt in deze run van een uitloper van een hogedrukgebied op kerst. Lagedrukgebied ten zuiden van ons is plots ook foetsie.

Laatst bewerkt:
GFS 06z wil niet van kou weten. Ik denk dat het niets wordt.
Beter van niets uit te gaan en toch aangenaam verrast te worden, dan valse hoop te hebben en teleurgesteld achter te blijven.

Avondmodellen weer niet in agreement.

GFS 12z wil niets van kou weten wederom.

Maar UKMO 12z houdt ook voet bij stuk. Koude lucht houdt stand.

61bf57b532dca.png

MaPd9vb.gif

ICON is tussen de twee.

Later vanavond nog EC maar heel koppige weermodellen de laatste dagen, die het zelf niet meer weten.

EC is om. Ik denk dat het voorbij is met de onzekerheid. Het wordt zachter vanaf 23 december. En de kansen op witte kerst zijn heel erg klein nu, bijna onbestaand. Ook voor een goed gevolg of een terugkeer lijkt het moeilijk te worden. Het profiel van de noordelijke hemisfeer of de Polen is plots eigenlijk niet goed meer, ook na 144 uur. Ik zie dus ook geen uitgangspunt meer voor een winters begin van januari eerlijk gezegd. Meer dan een speldenprik wordt dit dus niet.

lxb7PWy.png

Dit is de temperatuurskaart voor kerstdag. Ook in Nederland, noorden v. Duitsland, Polen of Engeland zijn de kansen eigenlijk weg. De koude lucht wordt behoorlijk ver weggedrongen, en we krijgen dubbele cijfers hier. De sneeuwzone die we zagen is verschoven naar Denemarken op kerstavond en -nacht.

Het enige dat eigenlijk nog overschiet (volgens GFS) is 2 keer lichte nachtvorst (-1°C) van 20 op 21 en 21 op 22 december.

Sowieso, een probleem is de stratosfeer is niet goed. De poolwervel raast enorm. Men beweerde dat er een decoupling gaande was tussen troposfeer en stratosfeer maar ik denk gewoon dat er te weinig steun is van bovenuit, en de troposfeer nu ongunstiger worden, reagerend op een ongunstige stratosfeer. Typhoon Rai kan ons voordeel van de MJO (die in de juiste fase) zit ook tenietdoen - voor januari, gezien MJO enige invloed heeft op de koers van depressies, maar Rai zal een koers afleggen die niet vergelijkbaar is met MJO fase 6, 7 of 8.

Ik zie voorlopig niet in hoe januari koud kan zijn, ook al geeft EC46 dat signaal, maar ik zie het eigenlijk niet. Toch niet het eerste deel, maar het is daar dat signaal er ook is, en dat zie ik echt niet. Tweede deel kun je nog niets zinnigs over zeggen. Er moet heel veel gebeuren wil die winterse start van het nieuwe jaar uitkomen. Heel veel. Want de grootschalige synops is niet goed.

Laatst bewerkt:
ECMWF is nu slecht en GFS dan weer goed na de kerst. De verschillen zijn wel heel extreem tussen de verschillende modellen en runs, van ijsdagen tot +14°C ... Veel meer dan 20% kans zou ik de winter toch nog niet geven. Zachte oplossingen hebben altijd meer kans om uit te komen helaas.

Volgens de laatste modellen keert de kou terug op kerst.

XjINsdb.png

s'ochtends op kerst niets aan de hand. 8/9°C. Wind draait vervolgens naar het oosten.

GaoNVJo.png

En Vlaanderen zit terug in de kou. 1 tot 2°C om 2u s'middags. De dubbele temperaturen zijn over de grens te vinden. Een verloren winterse bui in het noorden van het land behoort dan ook tot de mogelijkheden. Maar geen substantiële winterse neerslag. Maar de neerslag is nooit ver weg.

Volgens dit model worden dan 26-27-28 en 29 december terug koude dagen. Nadien verzachting. Maar opnieuw echt heel ver kan je absoluut niet kijken. Het is onmogelijk om ver vooruit te kijken.

Het kleinste detail is van wereldbelang.

sSl9RAx.png

Enige wat het berekent is een drabdekje in de regio van Bree-Turnhout.

Laatst bewerkt:
Volgens de laatste modellen keert de kou terug op kerst.

XjINsdb.png

s'ochtends op kerst niets aan de hand. 8/9°C. Wind draait vervolgens naar het oosten.

GaoNVJo.png

En Vlaanderen zit terug in de kou. 1 tot 2°C om 2u s'middags. De dubbele temperaturen zijn over de grens te vinden. Een verloren winterse bui in het noorden van het land behoort dan ook tot de mogelijkheden. Maar geen substantiële winterse neerslag. Maar de neerslag is nooit ver weg.

Volgens dit model worden dan 26-27-28 en 29 december terug koude dagen. Nadien verzachting. Maar opnieuw echt heel ver kan je absoluut niet kijken. Het is onmogelijk om ver vooruit te kijken.

Het kleinste detail is van wereldbelang.

sSl9RAx.png

Enige wat het berekent is een drabdekje in de regio van Bree-Turnhout.

Maar kan dat nog draaien de komende dagen dat het toch vroeger kouder wordt en met meer neerslag?

Maar kan dat nog draaien de komende dagen dat het toch vroeger kouder wordt en met meer neerslag?
Ik zou het echt niet meer weten, maar ik denk dat het wel 100% zeker is dat er zachte lucht in het land komt. Maar de vraag is of dit tijdelijk is, en hoe lang, en waar en hoeveel neerslag er zal vallen en een duidelijk antwoord heb ik daar niet op.

23 en 24 december verlopen boven 0 maar er zijn scenario's waarbij eerste kerstdag de kou terugkeert.

61c0b655b9b0b.png

De Britten gaan voor sneeuw op 26 december ook.

61c0b652378d1.png

Met vriestemperaturen overdag. De zachte lucht is niet eens ver weg. In dit model komt de zachte lucht tot in de regio Parijs, Vogezen en Eiffelgebied, maar ook de Gaumestreek/Luxemburg.

61c0b3c679b08.png

Hier zie je de windsprong mooier (deze keer GEM - Canadees model)

Dit zien we dus weer terug omdat de rug in het noorden zich weer uitbreidt, maar het is allemaal zo fragiel dat het niet in elk model lukt. Bvb. het Duitse model ICON zien we ook die rug een poging ondernemen, maar al heel snel breekt die rug in twee, waardoor de oostenwinden zich 3000 kilometer verder in het noordwesten vinden. (verder dan Schotland). Het is allemaal erg fragiel.

Laatst bewerkt:
61c110340bd58.jpeg

Het blijft spannend, maar er is meer steun voor een omslag naar een kouder weertype, nu wel iets later dan ervoor. De overgang zou dan nog eens heel plots kunnen verlopen. Volgens OPER gaat op enkele uren tijd de temperatuur van ongeveer 8-9 graden naar onder het vriespunt, om dan de dagen nadien ook onder het vriespunt te blijven.

Het blijft zodanig onvoorspelbaar en ook aanhoudend onvoorspelbaar dat ik zoiets nog nooit gezien heb in de (nu) tien jaar dat ik al weerkaarten volg, ook omdat zeer milde en vrij koude lucht nooit ver weg zijn en de lage landen het strijdtoneel vormen voor een episch gevecht tussen de twee luchtsoorten.

Laatst bewerkt:
Prima weer vandaag. Koud maar je kan jou daar op kleden. En terwijl ik sneeuw ook leuk vind, zorgt het toch voor een hoop ongemakken en vuiligheid op de baan.

Winter in belgie heeft wel parallellen met kernfusie.
De ene komt altijd binnen 20 a 30 jaar sinds de jaren 60 en de winter is steeds 3 a 4 dagen ver in de kaarten maar komt ook nooit :p

De alpen krijgen wel een pakje sneeuw te verwerken?

61c110340bd58.jpeg

Het blijft spannend, maar er is meer steun voor een omslag naar een kouder weertype, nu wel iets later dan ervoor. De overgang zou dan nog eens heel plots kunnen verlopen. Volgens OPER gaat op enkele uren tijd de temperatuur van ongeveer 8-9 graden naar onder het vriespunt, om dan de dagen nadien ook onder het vriespunt te blijven.

Het blijft zodanig onvoorspelbaar en ook aanhoudend onvoorspelbaar dat ik zoiets nog nooit gezien heb in de (nu) tien jaar dat ik al weerkaarten volg, ook omdat zeer milde en vrij koude lucht nooit ver weg zijn en de lage landen het strijdtoneel vormen voor een episch gevecht tussen de twee luchtsoorten.

Ik duim op een paar goede winterse dagen, niets heerlijker in deze periode :love:

Het blijft moeilijk en onvoorspelbaar.

61c1b2de67d24.png

Het verschil tussen het gele kleur en lichtblauwe kleurtje is aan de grond 10 graden (natuurlijk komen daar ook andere factoren bij kijken). Het is een heel moeilijke, krappe en nipte bedoening. Een soort van thrillerscenario.

Fwtsi2p.png

Ook in Oost-Europa gigantische verschillen. Krim 10°C dinsdagochtend. In Moskou -25°C. Vriestempertauren hier op dat moment in NW-deel Oekraine, grote delen van Polen, delen van Slowakije, Wit-Rusland, de Baltische Staten en het noordelijk deel van Europees Rusland.

Laatst bewerkt:
Ik vind het echt onrealistische kaarten. Die rug op 25 december is zo belachelijk gevormd. We zitten letterlijk tussen de invloedsfeer van een depressie in Ierland en een depressie in Finland-West Rusland met daar tussen een zone met oostenwinden, ook al zijn er westenwinden ten zuiden van ons (Frankrijk, Spanje, Italie etc.) en ten oosten van ons (eigenlijk alles al vanaf Polen). Het slaat echt nergens op. Uiteindelijk zoals verwacht stort dat dan in. Maar de 240h kaart van EC is dan weer absurd.

61c36fb43818f.png

Hier zie je die delicate kwestie rond kerst. In feite raakt de koude lucht toch ook niet bij ons, omdat het te ver doorzakt, en al even snel volledig instort.

Maar dan zie je dit weer.

61c37582adc33.png

Is absoluut een belachelijke kaart. Wij in de milde lucht (eigenlijk gewoon echt zeer zacht). Maar de paarse lucht is een voorbode van iets heel erg extreem.

61c376dcdcd47.gif

Een kaart van -28°C overdag ten noordoosten van Moskou.

Ter informatie, we zien Tula. In Tula iets van een -25°C overdag, dus kijkend. Dat is A-B-S-U-R-D als de temperatuur nog nooit onder -34.3°C in januari is gegaan sinds 1897 OOK s'nachts.

Hier zit je dan weer met dubbele cijfers overdag.

61c375efedf6c.png

Hier zie je de luchtsoort tegenover normaal. De luchtsoort bij ons zou flink te warm zijn (4 tot 6°C te warm). in Oekraine zit je met een luchtsoort die minstens 12°C kouder is dan normaal rond deze tijd v/h jaar in Oekraine. (je kan niet zien of het nog kouder is omdat de schaalverdeling niet groot genoeg is)

Natuurlijk 240 uur ver en dus niet al te serieus nemen, maar gewoon de kaart alleen al is zo belachelijk.

EDIT: yr.no is nog niet geupdatet, maar ik wil echt wel eens de volgende update zien. (Tula, Smolensk, Moskou opzoeken).

____

Maar voorlopig wint de zachte lucht het (en ook de vochtige lucht).

eps_bewolkingskans_06260.png

Op de zon moeten we ook niet echt rekenen de komende dagen.

61c373bae5b9f.png

Het gevecht tussen zeer warme lucht die vanuit het zuidwesten naar onze contreien gaat (de oranje kleuren) tegenover de eigenlijk extreme kou in het noordoosten moeten we blijven in de gaten houden. Lijkt heel scherp te blijven botsen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan