Herfst 2021 & winter 2021/2022

Die kou vind ik geen probleem, die regen en donkere dagen zijn vooral het lastigst. Regen = elke keer kuisen wanneer je buiten fietst (en prettig is dat ook al niet)

Je merkt toch al dat het s'avonds wat langer klaar is. Waar ik een hekel aan heb is dat die langere dagen, zeker tegen februari, je goesting doen krijgen naar de lente terwijl je nog in putje winter zit.
Februari heeft wel over het algemeen beter weer dan november-december en is iets minder depressief. Zeker in het nieuwe klimaat start de lente iets vroeger, en heeft de zon al wat terug meer zonkracht. Enig probleem in februari is dat het continent nog koud is, en het continent door de winter nog niet is opgewarmd er een koude-reservoir beschikbaar is terwijl de luchtdrukpatronen zich al meer beginnen gedragen alsof het lente is waardoor een koude-uitbraak vaak meer effect heeft dan dan in december, maar zelfs bij een uitbraak van kou of een meer continentale invloed heb je zonnigere dagen, maar dan wel vaker met kou. Dat zie je in maart ook, wat een overgangsmaand is. Eind februari zijn de dagen al even lang als midden-eind oktober (maar dan zonder het zomeruur). Verder zorgen ontwikkelingen in de stratosfeer ook doorgaans vaker voor het breken van een maritiem patroon. In december gedraagt de atmosfeer zich veel meer alsof het herfst is, en later in de winter is er dus meer continentale invloed. De zon heeft dan ook iets meer kracht (en tijd) om een wolkendek eventueel open te breken. In de lente is de zomer een kind en gaat het door de verschillende levensfases heen: maart is peuter- en kleutertijd, april schoolkind en mei puber dan, waarin het kinderlijke gedrag, het zoekende en de instabiliteit nog zichtbaar is. Soms heb je met "een probleemkind" te maken, en soms met een rustig kind.

Daarom dat voor mij nov-dec-begin jan doorgaans een meer depressievere periode is dan later in de winter. Ook omdat je al wat positiever als de dagen lengen, en het einde van de winter minder veraf is, terwijl in november de piek nog moet aankomen bijvoorbeeld, dus het vooruitzicht is minder positief.

Ik stoor me ook meer aan die eindeloze regen soms (en vele wind) dan aan kou.

December is de laatste 10 jaar zonder uitzondering altijd een depressieve maand geweest. De enige keer dat dat misschien niet het geval was, in die gekke december 2015 maar dat was dan weer depressief door de statistieken (warmterecord verpulverd toen). December 2010 was leuk door de sneeuw. Maar anders heeft december niet veel te bieden en mag het echt de prullenbak in. Ik heb verder niet veel met die feestdagen ook. Vervelende maand. Goed volgend jaar is er tenminste een WK. Het enige voordeel aan Qatar want in juni zit ik nooit te wachten op een WK.

Laatst bewerkt:
61d337ea54371.jpeg

Zomertemperaturen van de laatste 3 eeuwen ongeveer in Nederland (dus ongeveer zelfde hier).

De zomer van 1725 is de koudste waargenomen uit deze periode. Maar vergeleken met de periode 1300-1700 waren er 9 anderen die in de buurt kwam, even koud waren of zelfs kouder: 1330, 1359, 1436, 1485, 1488, 1491, 1587, 1628 en 1695. Anderzijds had je ook erg goede zomers maar dan wel conform de tijd en dus niet in het nieuwe klimaat. Bekende voorbeelden zijn het Grote Zonnejaar 1540 waarin me na dat jaar wijn probeerde te verbouwen in de lage landen, wat mislukt is omdat de daaropvolgende zomers juist erg slecht waren en het klimaat afkoelde. Ook 1718 staat gekend als een zeer droog, warm en zonnig jaar conform de tijd.

1725 moet extreem aangevoeld hebben omdat in vergelijking met andere jaren in de periode de afwijking groter was. Later zou de zomertemperatuur afkoelen, maar zou een zomer niet meer zo koud worden als in 1725. De jaren '40 van de 18e eeuw, de overgang van de 18e naar de 19e eeuw en het begin van de 20ste eeuw had een heleboel koude zomers (hoewel begin van de 20ste eeuw niet eens zo heel erg koudere winters had).

Ik kopieer deze tekst van weerwoord van gebruiker Erik
De voorgeschiedenis:

De winter van 1724-25 was een normale winter volgens de schaal van IJnsen (Cijfer 5 van de 9) met een gem. temp. van 1.6C waarin februari de koudste maand was met een gem. temp. van 0.9C. Maart 1725 was een maand met 2 gezichten, de 1e helft was guur met Maartse buien en de 2e helft was zonnig en droog (met veel (noord)oostenwinden), uiteindelijk had maart 1725 een gem. temp. van 3.7C en was het droog met 23 mm in/te Delft. April 1725 was een droge aprilmaand met een gem. temp. van 8.2C en een neerslagtotaal van 29 mm, ook scheen de zon veel (waarschijnlijk meer dan 200 zonuren).

Het kantelpunt:

Mei 1725 was een zeer koele en natte maand met een gem. temp. van slechts 10.2C en met een neerslagtotaal van 79 mm in/te Delft echter scheen de zon nog wel wat waardoor het aantal zonuren nog normaal was (ca. 210 zonuren).

Echter in juni 1725 ging het helemaal mis, juni 1725 was de koudste junimaand (en zomermaand) ooit gemeten met een gem. temp. van slechts 11.2C (0.4C koeler dan juni 1923, de runner-up) en met 146 mm neerslag in/te Delft was het ook nog eens een zeer natte junimaand. Om zout in de wonden te strooien van de boeren toendertijd was het ook nog eens zeer winderig en extreem somber (waarschijnlijk minder dan 100 zonuren, net als in juni 1987 bijv.) in diezelfde maand. Ofwel, de (wijn)oogst was toendertijd waarschijnlijk al helemaal verpest door de kilte en nattigheid.

Oh ja, op 12 juni was er ook nog eens een echte zomerstorm met wind uit het zuidwesten.

De zomer na juni:

Juli 1725 was met een gem. temp. van ‘wel’ 14.7C en met een neerslagtotaal van 92 mm in/te Delft nog de minst slechte ‘zomermaand’ van Z1725. De periode 6 juli t/m 20 juli was nog de ‘beste’ periode van Z1725, in die 15-daagse periode waren er geen zware buien (van 16 juli t/m 19 juli was het ‘zelfs’ 4 dagen op rij droog weer), maar gezien het gedrag van Z1725 was er zeer waarschijnlijk ook veel bewolking, want de warmste dag van die hele zomer was 14 juli en die dag had een gem. temp. van slechts 16C. In andere woorden Z1725 had een Warmtegetal van 0.0 (de recordhouder sinds 1901, Z1962 had een Warmtegetal van 4.8), dat is wel extreem slecht om het netjes uit te drukken.

Zoals verwacht zette de kilheid van Z1725 vanaf 21 juli weer volop door met eindeloze regens en grijze luchten, juli 1725 had als minste slechte ‘zomermaand’ waarschijnlijk hooguit 150 zonuren.

Augustus 1725 was zoals verwacht ook een recordkoele/koude maand sinds 1706 met een gem. temp. van 13.5C (0.5C koeler dan de 3 runner-ups augustus 1912, 1920 en 1956) en met een neerslagtotaal van 93 mm in/te Delft. Er had nog net geen 2e Zomerstorm plaatsgevonden om nog meer zout in de wonden te strooien van de boeren (dat niet of nauwelijks hun gewassen konden hooien en oogsten), de slechtste periode was in de 3e decade met elke dag veel regen. Waarschijnlijk was augustus 1725 naast koud en nat ook nog eens extreem somber met mogelijk nog geen 100 zonuren (zelfs in 1912 was augustus nog niet zo somber).

In andere woorden, de zomer van 1725 was zo kil, koel/koud, somber en nat dat die met geen andere zomer te vergelijken is qua slechtheid sinds 1706. Met 2 recordkoude zomermaanden (juni en augustus) die waarschijnlijk ook nog eens allebei 2 recordsomber waren.

Werd het weer in september en oktober 1725 weer iets normaler?:

De 1e decade van september 1725 ging op dezelfde voet verder als vele dagen sinds de koele meimaand, pas in de 2e en 3e decade van september werd het weer wat normaler waarbij in de 3e decade van september het aantal zonuren ook weer eens wat toenam, gezien het gedrag van de zomer ervoor bleef het echter niet helemaal droog in diezelfde periode.

Vergeleken met de uitzonderlijk slechte zomermaanden hiervoor was september 1725 weer iets normaler met een gem. temp. van 12.6C en met een neerslagtotaal van 53 mm in/te Delft. Gezien het feit dat de 3e decade van september vrij zonnig was zou september 1725 waarschijnlijk rond de 140 zonuren hebben gehad.

Oktober 1725 was ook een koude maand met een gem. temp. van 9.3C, al was het aantal neerslag wel weer eens normaal geweest met in totaal 71 mm in/te Delft. Op 9 en 10 oktober was er een zuidwesterstorm en in de 3e decade van oktober was het ‘s nachts vaak frisjes/koud met een dunne ijslaag in lokale grachten op 24 oktober.

Gezien het feit dat oktober 1725 na lange tijd weer eens relatief normaal was qua weer had het waarschijnlijk ook een normaal aantal zonuren (ca. 110 zonuren).

Een korte samenvatting van de zomer in Europa:

In geheel West-Europa (inclusief Zwitserland) was dit een uitzonderlijk koele/koude zomer, dat houdt in dat de gem. luchtdruk in Z1725 uitzonderlijk laag geweest moet zijn met een diepe trog die waarschijnlijk het huidige Bohemen als epicentrum had. Hierdoor kon er 3 maanden lang quasi-nonstop koude maritiem polaire/arctische lucht naar het Europese vasteland gebracht worden met dus uitzonderlijk lage temperaturen en veel (Nimbo)Stratuswolken. Nouja volgens de CET-reeks was Z1725 ook de koudste zomer ooit gemeten in Engeland, dus de gem. luchtdruk was zeer waarschijnlijk ook recordlaag in het epicentrum van de (mega/giga)trog in vele eeuwen tijd.

____

De oorzaak hiervan kan ik niet echt bepalen. Ik kan vulkanische oorzaak niet linken, maar ik kan het ook niet weerleggen. Te weinig data en te weinig duidelijkheid. Er is geen grote uitbarsting bekend die kan gelinkt worden, maar er is wel deze activiteit van de Krafla vulkaan waarbij de Viti krater werd gevormd in 1724 met enkele jaren nadien ook nog aanhoudende activiteit (maar dat had dan blijkbaar geen duidelijke impact meer). Wel is duidelijk dat ons klimaat heel erg gevoelig is wat vooral in IJsland gebeurt. Maar het zou handig zijn om te weten of deze koude zomer vooral regionaal impact had (dus Europa) of ook elders in de noordelijke hemisfeer. De zomer was in ieder geval in Europa kouder dan het beruchte "jaar zonder zomer".

De laatste grote eruptie van de Krafla was in de 18de eeuw gedurende een periode die ook als de Mývatnseldar (Vuren van Mývatn) bekendstaat. Deze eruptie begon in 1724 even ten westen van de Krafla-vulkaan, en leverde een krater op die Víti (hel) wordt genoemd (niet te verwarren met de Víti bij de Askja). Gedurende de volgende 5 jaar openden een serie van aardbevingen talrijke vulkanische fissuren (wederom) ten westen van Krafla bij Leirhnjúkur (Kleipiek) waar de lava bijna tot aan het plaatsje Reykjahlíð reikte. De rijkelijk vloeiende lava kwam bij het kerkje tot stilstand.
Maar ik kan niet met zekerheid zeggen of dit een rol zal hebben gespeeld.

De daaropvolgende winter zorgde ook voor heel wat problemen, en was koud en sneeuwrijk met ook veel overstromingen en dijkbreuken. Het einde van het decennium (en zeker in 1727) waren er ook heel wat problemen vooral in het Britse schiereiland met hongersnood door het weer en ziektes. In 1729 volgde een wereldwijde grieppandemie.

Laatst bewerkt:
Vorige zomer was echt een flutzomer, de slechtste zomer in meer dan 10 jaar (ik zou zelfs zeggen: de slechtste zomer die ik mij ooit herinner), en toch was het op vlak van temperatuur geen koude zomer. Samen met die covid toestanden was 2021 zowat een van de meest depri jaren ooit, een jaar om rap te vergeten eigenlijk. 2020 maakte dan nog veel goed door goed weer.

We hebben de vorige jaren dikwijls een zeer droog voorjaar en zomer gehad, het lijkt er vooral op dat de weersystemen langer blijven hangen op dezelfde plek, waardoor we voor langere perioden ofwel te droog ofwel extreem nat weer krijgen.

Laatst bewerkt:
De zomer van 2021 was redelijk homogeen met weinig pieken maar ook weinig "dalen" qua temperatuur vooral kenmerkend door zachte nachten waardoor de temperatuur toch best hoog uitviel, wat je gevoel verder zal verklaren. Het was verder qua neerslag een normale tot regionaal veel te natte zomer. Qua zonne-uren ook rond normaal of iets onder gemiddeld zelfs. Maar ons gevoel wordt versterkt omdat de lente vooraf ook niet zo goed was, april en mei waren te koud en ook te nat. De warmste temperatuur in 2021 waargenomen was 30.8°C in De Bilt. Dat ligt onder het gemiddelde. In Nederland was het van 1993 geleden dat de temperatuur over een heel jaar niet over 30.8°C raakte.

In Ukkel en zeker meer naar het oosten en zuidoosten toe was de zomer ook de recordnatste zomer waargenomen met ook zonne-uren onder de normale. In Ukkel is geen enkele tropische dag waargenomen (een dag met een max. temperatuur boven 30°C). Dat is niet meer gebeurd sinds 1993. Het aantal zomerse dagen lag op 21 dagen, wat samen met 2014 het laagste aantal is sinds 2002. Een zomerse dag wordt als dusdanig geclassificeerd als een dag een max. temperatuur heeft die over 25°C raakt. Het aantal "warme dagen" of lentedagen (een dag met een max. temperatuur boven 20°C) was dan weer rond normaal, of zelfs net iets erboven, zeker tov het oude klimaat. Verder hadden we in Ukkel ook 1 tropische nacht (een minimumtemperatuur boven 20°C).

Dus ondanks dat het statistisch gezien een gewoon te zachte zomer was, was het eigenlijk gewoon een slechte zomer. In het oude klimaat was dit gewoon een koele en natte zomer. Maar in dit klimaat is een slechte zomer ook al te zacht. Vergelijk het ADS-getal en al zeker het zomergetal met andere zomers van de 21ste eeuw en de zomer van 2021 behoort tot de slechtste van de leerlingen. En in België was het nog minder dan in Nederland.

Het aantal tropische dagen ligt op gemiddeld ongeveer 5 dagen. Het aantal tropische nachten ligt op gemiddeld 1,3 dagen in Ukkel. Het is 3 keer gebeurd dat een jaar met een waargenomen tropische nacht geen tropische dagen kende. In 1838, 1853 en in 1873. De laatste keer was dus in 1873. In alle gevallen kwam de temperatuur wel boven 29°C uit bij de warmste dag.

Laatst bewerkt:
Ik vond het eerlijk gezegd gewoon een normale zomer na enkele jaren met zomers die veel te warm waren.
De afgelopen zomers waren dan ook telkens zeer goed. We hadden vier of vijf superzomers op een rij? Maar zoals ik zeg behoorlijk homogene zomer met weinig pieken maar ook weinig dalen en recordveel neerslag in de oostelijke en zuidelijke helft van het land. En dat laatste maakt het al niet "normaal" meer, ook al was dat o.m. op basis van één neerslagsituatie.

___

ik zie verder geen vorstperiode eraan komen. Ik zie het voorlopig totaal niet. Niet in de verste verte valt er iets te bespeuren, hoe ver je ook tracht te kijken, zie ik eigenlijk geen enkel lichtpunt of geen enkele aanwijzing dat het gaat omslaan of dat er een winterse periode aankomt. Ik zie voorlopig niets substantieels. Dus voor Vlaanderen mag je al een streep trekken door de eerste helft v. januari en dus ook de eerste helft v/d winter (buiten misschien twee dagen kou). Tweede helft v/d winter, tja. De kansen waren eigenlijk groter in de eerste helft op basis van de parameters voorafgaand in de winter, maar klimatologisch gezien - in het nieuwe klimaat biedt de tweede helft een grotere kans.

De afgelopen zomers waren dan ook telkens zeer goed. We hadden vier of vijf superzomers op een rij? Maar zoals ik zeg behoorlijk homogene zomer met weinig pieken maar ook weinig dalen en recordveel neerslag in de oostelijke en zuidelijke helft van het land. En dat laatste maakt het al niet "normaal" meer, ook al was dat o.m. op basis van één neerslagsituatie.

___

ik zie verder geen vorstperiode eraan komen. Ik zie het voorlopig totaal niet. Niet in de verste verte valt er iets te bespeuren, hoe ver je ook tracht te kijken, zie ik eigenlijk geen enkel lichtpunt of geen enkele aanwijzing dat het gaat omslaan of dat er een winterse periode aankomt. Ik zie voorlopig niets substantieels. Dus voor Vlaanderen mag je al een streep trekken door de eerste helft v. januari en dus ook de eerste helft v/d winter (buiten misschien twee dagen kou). Tweede helft v/d winter, tja. De kansen waren eigenlijk groter in de eerste helft op basis van de parameters voorafgaand in de winter, maar klimatologisch gezien - in het nieuwe klimaat biedt de tweede helft een grotere kans.
Als het al eind februari of maart is, dan hoeft het voor mij ook niet meer te winteren. Dat is dan dikwijls "loze kou" , je bent al in lentestemming en anderzijds moet je dan wel nog dikke kledij dragen. Dat hebben we al dikwijls gehad de laatste jaren, dat het dan nog koud is in maart en april. Maar dat is dan ook kou waar je niks aan hebt, want het is dan niet meer koud genoeg voor sneeuw die lang blijft liggen of voor schaatsijs.
1 uitzondering was maart 2013, toen er een aantal keer een dik pak sneeuw viel en er zelfs 1 keer strenge vorst werd genoteerd.

Ik vond het eerlijk gezegd gewoon een normale zomer na enkele jaren met zomers die veel te warm waren.
Het was gewoon slecht: veel regen, en weinig zon (ongeveer 80 uren zon minder dan normaal). Maar ook weinig dynamisch weer, kortom er viel niet veel te beleven op weerkundig vlak. Tenzij je in Pepinster woonde ofzo, in negatieve zin.

Het was gewoon slecht: veel regen, en weinig zon (ongeveer 80 uren zon minder dan normaal). Maar ook weinig dynamisch weer, kortom er viel niet veel te beleven op weerkundig vlak. Tenzij je in Pepinster woonde ofzo, in negatieve zin.
Oké, die 80 uren minder zon is een serieuze uitschieter, maar voor de rest was het toch wel een vrij normale / gemiddelde zomer.
Slecht is toch wel overdreven.

Er viel niet veel te beleven, oké, dan was het dus eerder een saaie zomer ipv een slechte zomer.

Laatst bewerkt:
Oké, die 80 uten minder zo'n is een serieuze uitschieter, maar voor de rest was het toch wel een vrij normale / gemiddelde zomer.
Slecht is toch wel overdreven.

Er viel niet veel te beleven, oké, dan was het dus eerder een saaie zomer ipv een slechte zomer.
Natste zomer ooit gemeten in Ukkel is niet normaal/gemiddeld.

En dat is dan meteen ook de enige uitschieter, enkele dagen met heel veel regen.
Voor de rest was het op alle andere vlakken echt wel een heel normale zomer.
In de post van gisteren zei je nochtans
Oké, die 80 uren minder zon is een serieuze uitschieter, maar voor de rest was het toch wel een vrij normale / gemiddelde zomer.
Oké, die 80 uren minder zon is een serieuze uitschieter, dus waarom heb je het dan plots over "op alle andere vlakken was het echt wel een heel normale zomer.

Verder moet je mij echt eens vertellen hoeveel andere vlakken er nog zijn.

Het gemiddelde aantal uren met zonneschijn in Ukkel in de zomer is 594 uur. In de zomer van 2021 hadden we 513u zonneschijn. Dat is 14% minder dan het gemiddelde. Extreem uitzonderlijk is dat niet, maar je kan dan moeilijk van een goede zomer spreken.

In de post van gisteren zei je nochtans

Oké, die 80 uren minder zon is een serieuze uitschieter, dus waarom heb je het dan plots over "op alle andere vlakken was het echt wel een heel normale zomer.

Verder moet je mij echt eens vertellen hoeveel andere vlakken er nog zijn.
Dat zijn twee zaken die aan elkaar verbonden zijn, als het regent schijnt de zon immers niet.
Het gemiddelde aantal uren met zonneschijn in Ukkel in de zomer is 594 uur. In de zomer van 2021 hadden we 513u zonneschijn. Dat is 14% minder dan het gemiddelde. Extreem uitzonderlijk is dat niet, maar je kan dan moeilijk van een goede zomer spreken.
Ik heb nergens gezegd dat het een goede zomer geweest is. Wel dat het een een gemiddelde / normale zomer was naar Belgische normen.

De temperaturen waren vrij normaal.
Minder zo'n dan normaal, maar niet zo uitzonderlijk.
Veel regen maar dat was vooral in een bepaald gebied, daarbuiten weken de neerslagwaarden niet zo veel af van normaal.
En als we dan kijken in de gebieden waar er veel neerslag gevallen is, dan zien we ook daar dat buiten die dagen met uitzonderlijke regenval de neerslag verder vrij normaal geweest is.

Dus ja, er zijn uitschieters geweest, dat klopt zeker, maar als we de zomer in zijn geheel bekijken, dan kunnen we wel degelijk besluiten met vrij gemiddeld / normaal.
Al lijkt dat wel heel uitzonderlijk na verschillende zomers die veel te warm en droog waren.

Dat zijn twee zaken die aan elkaar verbonden zijn, als het regent schijnt de zon immers niet.

Ik heb nergens gezegd dat het een goede zomer geweest is. Wel dat het een een gemiddelde / normale zomer was naar Belgische normen.

De temperaturen waren vrij normaal.
Minder zo'n dan normaal, maar niet zo uitzonderlijk.
Veel regen maar dat was vooral in een bepaald gebied, daarbuiten weken de neerslagwaarden niet zo veel af van normaal.
En als we dan kijken in de gebieden waar er veel neerslag gevallen is, dan zien we ook daar dat buiten die dagen met uitzonderlijke regenval de neerslag verder vrij normaal geweest is.

Dus ja, er zijn uitschieters geweest, dat klopt zeker, maar als we de zomer in zijn geheel bekijken, dan kunnen we wel degelijk besluiten met vrij gemiddeld / normaal.
Al lijkt dat wel heel uitzonderlijk na verschillende zomers die veel te warm en droog waren.
Maar het kan wel niet regenen en bewolkt zijn. En het kan ook niet regenen en zonnig zijn, dus zo heel verbonden zijn die ook weer niet. Je hebt regen, bewolkt en zon. Daarnaast kan op een dag met veel zon het ook onweren of buien vallen, waardoor je een zonnige dag met regen hebt. En daarnaast kan er ook regen vallen tijdens de nachturen wanneer de zon niet kan schijnen omdat het nacht is.

Veel regen maar dat was vooral in een bepaald gebied, daarbuiten weken de neerslagwaarden niet zo veel af van normaal? Sure, ware het niet dat voor de helft van het grondgebied Belgie wel recordwaarden worden opgetekend.

Er zijn wel meer zomers die uitzonderlijke regenval hebben verder. Dat is niet alleen eigen geweest aan de zomer van vorig jaar. Misschien was de regen zodanig uitzonderlijk dat ze zelfs voor uitzonderlijke regenval uitzonderlijk was, en ook uitzonderlijk omdat het over een groter gebied was. Maar neerslag in de zomer is per definitie al lokaal eens wat heviger (door onweer). Met 50 neerslagdagen zit je in Ukkel qua neerslagdagen bij de slechtste leerlingen van de klas ook, dus het heeft op 48-49 andere dagen ook wel eens geregend, de ene dag al wat meer dan de andere.

Als je kijkt of iets normaal verloopt, kijk je naar 2-3 zaken: neerslag, zonneschijnduur en temperatuur. Twee v/d 3 verlopen niet normaal, en de één al helemaal niet (en dan mag het allemaal op 1 dag gevallen zijn, dat is niet zo relevant -> want dat op zich maakt het al per definitie niet normaal). Hoe kan je dan blijven volhouden dat het normaal verlopen is?

Oké, het is misschien "normaler" dat er iets niet normaal verloopt, in die zin is dat wel dan weer normaal. Maar door gewoon al de neerslag alleen kan je absoluut niet spreken van een normale zomer.

Binnen enkele tientallen jaren gaat iedereen zich deze zomer nog herinneren door de extreme neerslagsituatie en de overstromingen. Mocht het een normale zomer geweest zijn, was deze tegen dan al lang in de vergeetput geraakt. En dat het verder qua neerslag buiten die één-twee dagen redelijk normaal was, daar zijn ze in de regio's rond Luik erg vet mee. Uiteindelijk is de neerslag er wel gevallen, en of dat nu op 1-2 dagen gebeurt of op 90 dagen, maakt niet uit (voor de statistiek).

Weeral een stuk onzekerheid voor volgende week. GFS (het Amerikaanse weermodel) laat vanaf nu maandag de wind al draaien vanuit het oosten, en dit zou mogelijk een tijdje aanhouden. EC moet daar in het geheel nauwelijks iets van weten en laat de wind gewoon uit het westen draaien. Een koud cluster is amper aanwezig ook in het ensemblemodel. Benieuwd wie deze strijd wint. Enig probleem is als zelfs de koude optie wint dat het om droge kou gaat, en bijkomend probleem is dat er niet veel kou in de aanvoerlijn zit, waardoor het hoogstens tot nachtvorst zou komen met overdag enkele graden boven nul. Bij EC zit een iets drogere week er ook wel weer in door de toenemende invloed van hogedruk (maar dan aan de noordelijke flank waardoor de wind uit het westen blijft draaien), maar de uitvoer van GFS is wel droger, omdat bij EC wel nog de mogelijkheid bestaat dat verzwakte storingen ons nog kunnen bereiken (en als de hogedrukrug iets zuidelijker komt nog meer).

Het Britse model lijkt de kant van GFS (Amerikaans model) te kiezen, terwijl het Duitse weermodel (ICON/DWD) dan weer de kant van het Europese model kiest. Het Franse model (ARPEGE) lijkt voor de 2e optie te gaan, terwijl het Canadese model GEM en het Amerikaanse detailmodel WRF ook eerder voor de Amerikaanse optie gaan, maar bij GEM zou dat dan nadien wel mislukken na initieel dus wel goed (en WRF gaat ook niet zo ver).

Twijfel zit hem of de hogedruk die zich zou vormen boven Scandinavie en dan afzakt naar Rusland sterk genoeg wordt, en ook een verbinding maakt met de Azoor en waar die hogedrukgordel zou terecht komen. Als we ten zuiden van die gordel liggen, komt de wind vanuit het oosten. Alleen is er niet zoveel koude lucht voorradig, en is dit ook niet echt een situatie waar meer potentieel in zit denk ik.

Voorlopig lijkt de zachtere optie wel in het voordeel te zitten, maar wellicht wordt het wel wat droger in vergelijking met deze eerste week v. januari komende week. Mocht de wind wel vanuit het oosten komen, dan zal de zon wellicht wel eens gezien kunnen worden met vrij koele lucht, maar geen vorst overdag. Dus in ruil voor eventuele zonneschijn wel een beetje kouder in de schaduw dan en mogelijke nachtvorst.

Laatst bewerkt:
Het scheelt weer niet veel meer, maar bij EC blijft de wind vanuit het westen komen vanaf maandag. GFS blijft met zijn oostenwinden in het model. Maar het is echt weer een kwestie van enkele honderden kilometers van waar precies de as zal komen te liggen. Veel kou zit er niet in de aanvoer, en de diepste kou in de aanvoer missen we dan ook later, omdat die te zuidelijk komt, maar verwacht ook daar geen diep winters weer want daar zijn de dagen wat langer dan hier natuurlijk en moet er meer kou in de aanvoer zitten waardoor qua temperaturen het eerder vergelijkbaar zal zijn met wat ten zuiden van ons ligt (tenzij de wind uit het westen draait). Hoe de hogedrukas komt te liggen zal bepalend zijn voor de zonneschijn denk ik. De nattere opties lijken weggewerkt voor komende week, dus het zal wel een vrij / relatief droge week worden.

Later nieuwe WAA (Warm Air Advection) pogingen west van ons, maar zowel bij GFS als ECMWF lijkt dat niet erg goed te vallen. Precieze setting valt nog af te wachten, maar denderend of substantieel lijkt het althans op dit moment toch niet te worden.

Lucht in de aanvoer is kurkdroog (lage dauwpunten), en als de wind vanuit het oosten komt zouden donderdag, vrijdag en wellicht zaterdag zonnige dagen kunnen worden, dus fingers crossed voor de oostenwindoptie. Temperaturen tussen 3°C en 5°C overdag, en dan nachtvorst.

Laatst bewerkt:
Begin volgende week wellicht (tijdelijk) wat noordenwinden of noordwestenwinden. Vasteland is relatief koel dan door de continentale blokkade. Winterse buien behoren dan tot de mogelijkheid.

Langetermijn modellen van een maand vooruit voorzien een langdurige droge periode, met normale tot te zachte temperaturen door verhoogde hoge druk in Europa of de Atlantische Oceaan, vaak door een Eurohoog of uitloper van een Azorenhoog.

Zo/ma de overgang naar een NW/N-stroming met een licht verhoogde kans op neerslag, mogelijk winters van aard. Daarna lijkt een Eurohoog het regime terug over te nemen en de huidige blokkade zich te herstellen.

Terug
Bovenaan