Sneeuwstorm
Well-known member
Die kou vind ik geen probleem, die regen en donkere dagen zijn vooral het lastigst. Regen = elke keer kuisen wanneer je buiten fietst (en prettig is dat ook al niet)
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Februari heeft wel over het algemeen beter weer dan november-december en is iets minder depressief. Zeker in het nieuwe klimaat start de lente iets vroeger, en heeft de zon al wat terug meer zonkracht. Enig probleem in februari is dat het continent nog koud is, en het continent door de winter nog niet is opgewarmd er een koude-reservoir beschikbaar is terwijl de luchtdrukpatronen zich al meer beginnen gedragen alsof het lente is waardoor een koude-uitbraak vaak meer effect heeft dan dan in december, maar zelfs bij een uitbraak van kou of een meer continentale invloed heb je zonnigere dagen, maar dan wel vaker met kou. Dat zie je in maart ook, wat een overgangsmaand is. Eind februari zijn de dagen al even lang als midden-eind oktober (maar dan zonder het zomeruur). Verder zorgen ontwikkelingen in de stratosfeer ook doorgaans vaker voor het breken van een maritiem patroon. In december gedraagt de atmosfeer zich veel meer alsof het herfst is, en later in de winter is er dus meer continentale invloed. De zon heeft dan ook iets meer kracht (en tijd) om een wolkendek eventueel open te breken. In de lente is de zomer een kind en gaat het door de verschillende levensfases heen: maart is peuter- en kleutertijd, april schoolkind en mei puber dan, waarin het kinderlijke gedrag, het zoekende en de instabiliteit nog zichtbaar is. Soms heb je met "een probleemkind" te maken, en soms met een rustig kind.Je merkt toch al dat het s'avonds wat langer klaar is. Waar ik een hekel aan heb is dat die langere dagen, zeker tegen februari, je goesting doen krijgen naar de lente terwijl je nog in putje winter zit.
Maar ik kan niet met zekerheid zeggen of dit een rol zal hebben gespeeld.De laatste grote eruptie van de Krafla was in de 18de eeuw gedurende een periode die ook als de Mývatnseldar (Vuren van Mývatn) bekendstaat. Deze eruptie begon in 1724 even ten westen van de Krafla-vulkaan, en leverde een krater op die Víti (hel) wordt genoemd (niet te verwarren met de Víti bij de Askja). Gedurende de volgende 5 jaar openden een serie van aardbevingen talrijke vulkanische fissuren (wederom) ten westen van Krafla bij Leirhnjúkur (Kleipiek) waar de lava bijna tot aan het plaatsje Reykjahlíð reikte. De rijkelijk vloeiende lava kwam bij het kerkje tot stilstand.
De afgelopen zomers waren dan ook telkens zeer goed. We hadden vier of vijf superzomers op een rij? Maar zoals ik zeg behoorlijk homogene zomer met weinig pieken maar ook weinig dalen en recordveel neerslag in de oostelijke en zuidelijke helft van het land. En dat laatste maakt het al niet "normaal" meer, ook al was dat o.m. op basis van één neerslagsituatie.Ik vond het eerlijk gezegd gewoon een normale zomer na enkele jaren met zomers die veel te warm waren.
Als het al eind februari of maart is, dan hoeft het voor mij ook niet meer te winteren. Dat is dan dikwijls "loze kou" , je bent al in lentestemming en anderzijds moet je dan wel nog dikke kledij dragen. Dat hebben we al dikwijls gehad de laatste jaren, dat het dan nog koud is in maart en april. Maar dat is dan ook kou waar je niks aan hebt, want het is dan niet meer koud genoeg voor sneeuw die lang blijft liggen of voor schaatsijs.De afgelopen zomers waren dan ook telkens zeer goed. We hadden vier of vijf superzomers op een rij? Maar zoals ik zeg behoorlijk homogene zomer met weinig pieken maar ook weinig dalen en recordveel neerslag in de oostelijke en zuidelijke helft van het land. En dat laatste maakt het al niet "normaal" meer, ook al was dat o.m. op basis van één neerslagsituatie.
___
ik zie verder geen vorstperiode eraan komen. Ik zie het voorlopig totaal niet. Niet in de verste verte valt er iets te bespeuren, hoe ver je ook tracht te kijken, zie ik eigenlijk geen enkel lichtpunt of geen enkele aanwijzing dat het gaat omslaan of dat er een winterse periode aankomt. Ik zie voorlopig niets substantieels. Dus voor Vlaanderen mag je al een streep trekken door de eerste helft v. januari en dus ook de eerste helft v/d winter (buiten misschien twee dagen kou). Tweede helft v/d winter, tja. De kansen waren eigenlijk groter in de eerste helft op basis van de parameters voorafgaand in de winter, maar klimatologisch gezien - in het nieuwe klimaat biedt de tweede helft een grotere kans.
Het was gewoon slecht: veel regen, en weinig zon (ongeveer 80 uren zon minder dan normaal). Maar ook weinig dynamisch weer, kortom er viel niet veel te beleven op weerkundig vlak. Tenzij je in Pepinster woonde ofzo, in negatieve zin.Ik vond het eerlijk gezegd gewoon een normale zomer na enkele jaren met zomers die veel te warm waren.
Oké, die 80 uren minder zon is een serieuze uitschieter, maar voor de rest was het toch wel een vrij normale / gemiddelde zomer.Het was gewoon slecht: veel regen, en weinig zon (ongeveer 80 uren zon minder dan normaal). Maar ook weinig dynamisch weer, kortom er viel niet veel te beleven op weerkundig vlak. Tenzij je in Pepinster woonde ofzo, in negatieve zin.
Natste zomer ooit gemeten in Ukkel is niet normaal/gemiddeld.Oké, die 80 uten minder zo'n is een serieuze uitschieter, maar voor de rest was het toch wel een vrij normale / gemiddelde zomer.
Slecht is toch wel overdreven.
Er viel niet veel te beleven, oké, dan was het dus eerder een saaie zomer ipv een slechte zomer.
En dat is dan meteen ook de enige uitschieter, enkele dagen met heel veel regen.Natste zomer ooit gemeten in Ukkel is niet normaal/gemiddeld.
In de post van gisteren zei je nochtansEn dat is dan meteen ook de enige uitschieter, enkele dagen met heel veel regen.
Voor de rest was het op alle andere vlakken echt wel een heel normale zomer.
Oké, die 80 uren minder zon is een serieuze uitschieter, dus waarom heb je het dan plots over "op alle andere vlakken was het echt wel een heel normale zomer.Oké, die 80 uren minder zon is een serieuze uitschieter, maar voor de rest was het toch wel een vrij normale / gemiddelde zomer.
Dat zijn twee zaken die aan elkaar verbonden zijn, als het regent schijnt de zon immers niet.In de post van gisteren zei je nochtans
Oké, die 80 uren minder zon is een serieuze uitschieter, dus waarom heb je het dan plots over "op alle andere vlakken was het echt wel een heel normale zomer.
Verder moet je mij echt eens vertellen hoeveel andere vlakken er nog zijn.
Ik heb nergens gezegd dat het een goede zomer geweest is. Wel dat het een een gemiddelde / normale zomer was naar Belgische normen.Het gemiddelde aantal uren met zonneschijn in Ukkel in de zomer is 594 uur. In de zomer van 2021 hadden we 513u zonneschijn. Dat is 14% minder dan het gemiddelde. Extreem uitzonderlijk is dat niet, maar je kan dan moeilijk van een goede zomer spreken.
Maar het kan wel niet regenen en bewolkt zijn. En het kan ook niet regenen en zonnig zijn, dus zo heel verbonden zijn die ook weer niet. Je hebt regen, bewolkt en zon. Daarnaast kan op een dag met veel zon het ook onweren of buien vallen, waardoor je een zonnige dag met regen hebt. En daarnaast kan er ook regen vallen tijdens de nachturen wanneer de zon niet kan schijnen omdat het nacht is.Dat zijn twee zaken die aan elkaar verbonden zijn, als het regent schijnt de zon immers niet.
Ik heb nergens gezegd dat het een goede zomer geweest is. Wel dat het een een gemiddelde / normale zomer was naar Belgische normen.
De temperaturen waren vrij normaal.
Minder zo'n dan normaal, maar niet zo uitzonderlijk.
Veel regen maar dat was vooral in een bepaald gebied, daarbuiten weken de neerslagwaarden niet zo veel af van normaal.
En als we dan kijken in de gebieden waar er veel neerslag gevallen is, dan zien we ook daar dat buiten die dagen met uitzonderlijke regenval de neerslag verder vrij normaal geweest is.
Dus ja, er zijn uitschieters geweest, dat klopt zeker, maar als we de zomer in zijn geheel bekijken, dan kunnen we wel degelijk besluiten met vrij gemiddeld / normaal.
Al lijkt dat wel heel uitzonderlijk na verschillende zomers die veel te warm en droog waren.