Herfst 2021 & winter 2021/2022

Winterfoto's uit Finland

61ab5357e6dfd.jpg

13-3-12217729

13-3-12217749

13-3-12217753

13-3-12217756

13-3-12217760

13-3-12217767

13-3-12217769

zFvscyo.png

Best al koud rond dit tijdstip. In Finland is het overal kouder dan -10°C nu. In het noorden gaat men al richting -30°C.

Goed voor het ijsaangroei in de Botnische Golf.

De verzachting is ook met een paar dagen uitgesteld, dus het wordt een frisse week (maar geen ijskoude of zwaar winterse week), met tijdelijk ook droge sneeuw in de verwachting op 6 en 8 december. Verzachting zit nu in de modellen voor 12 december.

Laatst bewerkt:
Volgens de verwachtingen lijkt de verzachting toch wat te mislukken. Wellicht tijdelijk, minder scherp omhoog, en er is zelfs een kans dat de verzachting er helemaal niet komt, omdat het aantal dissidenten is gestegen. Een hoogwinterse configuratie zit er nu ook niet meteen aan te komen. Eerder een kommer noch kwel situatie met wat stralingskou (voorlopig) voor komende week die nu op de kaarten staat.

De tornado's in VS is me wat ontgaan. Maar dit is normaal niet het seizoen (normaal april-mei-juni meer) en het gebeurde vaak s'nachts. Mensen zijn dus in hun slaap verrast.

FGTN-XzWQAEKpR7

Dit is ook een hoogterecord, nooit eerder vloog puin door een tornado zo hoog. Tot wel 9 km hoog.

1280px-Radar_collage_of_a_long-lived_supercell_radar_on_December_10-11%2C_2021.png

Een van deze tornado's bleef aan de grond voor 240 km, en had een breedte van 1.3 km op een gegeven moment. Tussen 3u en 5u30 s'nachts raasde die aan de grond. Deze tornado raakte verschillende gemeentes en dorpen in Kentucky: Mayfield, Benton, Princeton en Dawson Springs. Een andere tornado bleef aan de grond voor 130 km tussen 1u30 en 2u45. En komt uit dezelfde supercel als de tornado die tussen 3u en 5u30 raasde.

Als bewezen kan worden dat de tornado nooit verdween zou het volgens mij het record voor de langste tornado breken alsook grootste afstand ondernomen.

QuadStateTorMRMS2.jpg

Rotation tracks for the Quad-State Tornado Family, which took place across Arkansas, Missouri, Tennessee, and Kentucky during the night of December 10, 2021 into the next day. Stronger rotations are in blue. Area affected by the Quad-State tornado family encircled.

FGWo4ZkXsAMUMUB

The National Weather Service received 37 reports of tornadoes in six states Friday. The most destructive tornado, or series of tornadoes, carved an approximately 250-mile path through northeast Arkansas, southeast Missouri, northwest Tennessee and western Kentucky.

Should it be confirmed as single, continuous tornado rather than a series of twisters, the “quad-state tornado” would rank as the longest-track tornado in U.S. history and the first to track across four states.

Als dit dus bevestigd wordt, breekt het het record van de Tri-State Tornado.

FGS1JXHWQAQg56T

Ja, eigenlijk jammer dit allemaal. Tornado's s'nachts en dit schadelijk zijn nergens nodig voor, maar ik beslis het natuurlijk niet.

Reden zijn zeer grote temperatuurverschillen, al ken ik de precieze synops niet. Wel lees ik dat off-season tornadoes meer voorkomen worden, terwijl anderzijds https://yaleclimateconnections.org/...nce-the-last-ef5-tornado-what-does-that-mean/ ook artikels als dit krijgt, want in het seizoen zelf worden de omstandigheden dan weer minder goed tegenover vroeger. Of er dan een link is met het klimaat. Wellicht wel, al zal het deel uitmaken van een "en" verhaal, en is dat ook moeilijk om 100% link te bewijzen.

Maar daar zijn de mensen die hun dierbaren mee verliezen ook niets mee, alsook de mensen die hun leven er mee verloren hebben.

Laatst bewerkt:
Voor de komende periode een flinke hogedrukblokkade boven Europa. Dat zal voor rustig weer zorgen, nauwelijks neerslag en geleidelijk aan afkoeling, maar zeker geen vrieskou in de verwachtingen

zdyvzjU.png

In de laatste Amerikaanse model, duurt dat de volledige run lang (tot 28 december). De enige neerslag die je op de kaart ziet die zou vallen in Belgie is al gevallen deze morgen, met nog enkele buien dieper in het land. Natuurlijk, 384 uur heeft zero waarde. Maar het zit zeker voor de komende week muur- en muurvast, met regen die hier niet zal raken.

Door een omegablokkade moet neerslag die uit het westen komt via het verre noorden een omweg maken vooraleer het terug zakt (van noord naar zuid) over het oosten van Europa, en zo voor meer neerslag zorgt in Turkije en de oostelijke Middellandse Zee, doordat de koude lucht die een omweg maakt en dan zakt naar zuidoost-Europa daar dan in aanraking komt met het warme zeewater van de Middelandse Zee.

KOJ2oJd.png

Daardoor zeer nat scenario voor Turkije, oostelijke Middelandse Zee en de Levant. [dit is een kaart van alle neerslag tot 240 uur ver, dus 10 dagen ver). Ik denk wel dat de hoeveelheden wat overschat worden (zeker op die plaats met 267mm).

61b5b0c701569.png

Vreemde pluim ook wel door de schaal omdat enkele lijntjes het toch wat spannender laten worden op het einde, maar het merendeel wilt daar niets van weten, maar het toont wel aan dat de temperatuur eigenlijk nauwelijks verandert door de blokkade, misschien heel minieme afkoeling als het continent wat afkoelt door stralingskou, maar voor diep winters weer is dat zeker niet genoeg. Gelijkaardig patroon zien we op het Amerikaanse model.

61b5b049cecf1.png

De gemiddelde luchtdruksituatie voor binnen tien dagen. Krachtig hogedrukgebied in onze contreien. Weinig wind. Weinig verandering van het weerbeeld, en aan de oostelijke kant komt dan toch flink wat koude licht binnen voor Oost-Europa. Met deze luchtdrukconfiguratie zou dat dan vooral feest worden voor West-Rusland, Oost-Europa (Oekraine, Wit-Rusland) en Zuid-Oost Europa.

Mocht het hogedrukgebied zich meer noordelijker bevinden dan het gemiddelde aangeeft (en wat een optie is, maar niet de optie met de meerderheid) zou de koudere lucht die hier afzakt naar het zuidoosten, ons ook wel kunnen bereiken.

Het zou wel kunnen dat de temperaturen wat lager uitvallen. Rond deze tijd van de periode is de zon niet krachtig om eventuele vorming van nevel en mistbanken te doorbreken. Met het rustige weertype zou dat wel frequent kunnen voorkomen de komende tijd. En dan valt de temperatuur soms wat lager uit dan de "maximumtemperatuur".

Gezien de grote hoeveelheden neerslag en de overstromingen in de westhoek en zuidwest-Frankrijk, is het misschien ook geen slecht nieuws dat het weer de komende tijd een stuk minder dynamisch en over het algemeen een pak rustiger en droger zal zijn.

Laatst bewerkt:
De tornado's in VS is me wat ontgaan. Maar dit is normaal niet het seizoen (normaal april-mei-juni meer) en het gebeurde vaak s'nachts. Mensen zijn dus in hun slaap verrast.

FGTN-XzWQAEKpR7

Dit is ook een hoogterecord, nooit eerder vloog puin door een tornado zo hoog. Tot wel 9 km hoog.

1280px-Radar_collage_of_a_long-lived_supercell_radar_on_December_10-11%2C_2021.png

Een van deze tornado's bleef aan de grond voor 240 km, en had een breedte van 1.3 km op een gegeven moment. Tussen 3u en 5u30 s'nachts raasde die aan de grond. Deze tornado raakte verschillende gemeentes en dorpen in Kentucky: Mayfield, Benton, Princeton en Dawson Springs. Een andere tornado bleef aan de grond voor 130 km tussen 1u30 en 2u45. En komt uit dezelfde supercel als de tornado die tussen 3u en 5u30 raasde.

Als bewezen kan worden dat de tornado nooit verdween zou het volgens mij het record voor de langste tornado breken alsook grootste afstand ondernomen.

QuadStateTorMRMS2.jpg

Rotation tracks for the Quad-State Tornado Family, which took place across Arkansas, Missouri, Tennessee, and Kentucky during the night of December 10, 2021 into the next day. Stronger rotations are in blue. Area affected by the Quad-State tornado family encircled.

FGWo4ZkXsAMUMUB

Als dit dus bevestigd wordt, breekt het het record van de Tri-State Tornado.

FGS1JXHWQAQg56T

Ja, eigenlijk jammer dit allemaal. Tornado's s'nachts en dit schadelijk zijn nergens nodig voor, maar ik beslis het natuurlijk niet.

Reden zijn zeer grote temperatuurverschillen, al ken ik de precieze synops niet. Wel lees ik dat off-season tornadoes meer voorkomen worden, terwijl anderzijds https://yaleclimateconnections.org/...nce-the-last-ef5-tornado-what-does-that-mean/ ook artikels als dit krijgt, want in het seizoen zelf worden de omstandigheden dan weer minder goed tegenover vroeger. Of er dan een link is met het klimaat. Wellicht wel, al zal het deel uitmaken van een "en" verhaal, en is dat ook moeilijk om 100% link te bewijzen.

Maar daar zijn de mensen die hun dierbaren mee verliezen ook niets mee, alsook de mensen die hun leven er mee verloren hebben.
Aan de schade te zien moet dat minimum EF3 geweest zijn, wellicht EF4. Veel huizen met de grond gelijk gemaakt, al is de kwaliteit van de woningen daar minder dan hier, veel houten in plaats van bakstenen huizen zoals bij ons.

Veel kansen op kouder weer maar weinig kans op een witte kerst, denk ik. Eerder droge kou.
ECMWF 0z krijgt wel de stempel OK van mij.

Ik zie het voorlopig toch niet hoor. De blokkade - zoals ik al zei - moest meer naar het noorden verschuiven en misschien tikkeltje naar het westen als we wat winterweer willen krijgen. In de laatste dagen is die trend er ook gekomen, waardoor de deur meer open staat. Maar voorlopig zie ik nog geen kou van betekenis voor onze regio's binnen de betrouwbare termijn en blijft het een feestje voor Zuidoost-Europa. Verder is de blokkade te fragiel, waardoor die al weer even snel zou kunnen zakken en dan kan de kou ook niet bij ons. Het kan wel wat afkoelen. Het kan kil aanvoelen. Maar de synopsis is te droog voor sneeuw en te zacht voor vrieskou (zeker overdag).

EDIT:
Misschien nog wat afwachten. Het westen van Rusland lijkt daarentegen wel serieus de diepvriezer in te gaan.

rqlGeVi.png

Dit is voor Moskou.

Op 22 december maximumtemperatuur van -28°C (!). De Siberische transportkou geraakt dus in Moskou vlak voor Kerst.

x08vUOt.png

Gevisualiseerd.

Zo een lage temperatuur is in december nog niet voorgekomen in Moskou gedurende de hele 21ste eeuw, en dan heb ik het over de minima (een maxima van -28°C is absurd, zelfs voor Moskou, maar dat lijkt mij ook wel te overdreven). De laagste decembertemperatuur sinds 1879 gemeten in Moskou is -38.8°C.

Laatst bewerkt:
EC48 bespreking op VWK

Lange termijn
De EC1213 Uitvoer voor de lange termijn laat tot en met eind januari nog steeds een sterke voorkeur voor een westelijke blokkade of meridionaal patroon zien. De hogedrukgebieden liggen dan boven de noordoostelijke Atlantische Oceaan. Eerst tussen IJsland en Schotland, later bij IJsland. De gemiddelde negatieve temperatuurafwijking is bij ons begin januari ongeveer 3 graden. Er is een redelijke (30-50%) kans op serieus winters weer, maar zoals altijd luistert dat nauw. Zachtere Leden betreffen zachte lucht die aan de noordkant rondom het hoog stroomt of lagedrukgebieden vanuit het zuidwesten. Het is duidelijk droger dan normaal.

___

Dat vind ik wel straf. Eerst zien en dan geloven. Maar een negatieve temperatuur afwijking betekent een januari met 0,6°C als gemiddelde in De Bilt. Als dat letterlijk uitkomt (wat het nooit doet), dan zit je nipt in de top 30 koudste januari's gemeten. En dan zou het de koudste januari sinds 2010 zijn.

___

Vervolgens lijken we voor lange tijd aan het hogedrukgebied vast te zitten, mogelijk wel 6 weken. Afgelopen vrijdag meldden we dat al toen we de 30-daagse verwachting van die dag bespraken. Inmiddels is er bij het ECMWF een nieuwe uitgekomen. Was vrijdag het idee nog dat het hogedrukgebied die hele 6 weken echt vlakbij Nederland zou liggen, met later in de periode een voorzichtige tendens naar zuidwaarts trekken, de nieuwe berekening laat het hogedrukgebied iedere week wat meer naar IJsland en Groenland verplaatsen. Uiteindelijk komt het in die regio aan en lijkt daar vervolgens langere tijd stil te gaan liggen.

Hoe noordelijker het hogedrukgebied komt, hoe groter de kans op winterweer in onze omgeving, zo suggereren de berekeningen. Is het volgende week nog chaos in de pluim, doordat iedere detailverandering in plaats en de vorm van het hogedrukgebied gevolgen heeft voor de windrichting en kan leiden tot het net wel of niet koud worden, in de week erna (de week tussen Kerst en de jaarwisseling) zou er meer structuur in moeten komen en wordt de wind makkelijker noordoost. Heeft de lange termijnberekening van het ECWMF vandaag gelijk, dan zou die noordoostelijke stroming in januari zelfs lang kunnen blijven aanhouden. Voor elk van de individuele weken worden die maand vandaag (ruim) beneden normale temperaturen verwacht.

___

Ik zal het EC model ook maar eens tonen. Eens benieuwd hoe accuraat. Afwijking tegenover normaal. (zie legende voor hoeveel)

13 tot 20 dec

zFR2YMl.png

Ine5Lmt.png

20 tot 27 dec

AOIeehp.png

27 dec tot 3 jan

THnSMZD.png

3 jan tot 10 jan

jTdoSqx.png

10 tot 17 jan

Vg3PXxv.png

17 tot 24 jan

Ik had in een krantenartikel gelezen dat de kans op een witte kerst dit jaar iets groter is dan de voorgaande jaren (zou dit nu 10% zijn).
De laatste witte kerst was 2010 en gemiddeld krijgen we om de 13 jaar een witte kerst.

Vind het artikel niet direct terug.

61b8cab87672a.png

Toffe temperatuurskaart voor kerstavond.

61b8ca7ae8a2d.png

Met vervolgens voor een deel v. Vlaanderen een ijsdag op kerst.

Het is wel nog ver weg en ook behoorlijk nipt.

Ik had in een krantenartikel gelezen dat de kans op een witte kerst dit jaar iets groter is dan de voorgaande jaren (zou dit nu 10% zijn).
De laatste witte kerst was 2010 en gemiddeld krijgen we om de 13 jaar een witte kerst.

Vind het artikel niet direct terug.
Als we op deze manier verderdoen, dan zal de neerslag het grootste probleem zijn, en niet de temperatuur.

Laatst bewerkt:
Nd62gKv.png

Temperatuurspluim voor de Antwerpenaars.

Zwart is het gemiddelde dat op de laatste nog wat naar boven wordt getrokken door zachte uitbijters, maar de mediaan ligt wellicht ook overdag onder het vriespunt voor de laatste twee dagen. Opnieuw wel ver, maar de trend is wel goed.

61b8cec1a03d0.png

Heel mooie run ook van GEM. Hier zou de winter wel al iets vroeger invallen denk ik (hoewel de rug misschien niet stabiel genoeg is).

61b8d4d21561a.png

ICON heeft ook heel veel potentie, waarbij we op 22 december ook al een koude dag zouden moeten hebben hier (bovenlucht is -4).

61b8d4d24e088.png

Dat zou net voldoende moeten zijn voor dan op dat moment.

Laatst bewerkt:
Ik weet het niet hoor. Er zijn wel kansen, maar zoals altijd bij winterkansen kan het nog totaal verkeerd lopen hoor. Fingers crossed.

Ik weet het niet hoor. Er zijn wel kansen, maar zoals altijd bij winterkansen kan het nog totaal verkeerd lopen hoor. Fingers crossed.
Ik heb al genoeg teleurstellingen gehad in het verleden, met virtuele winterinvallen die dan uiteindelijk op een sisser uitdraaiden. Ik ga pas victorie kraaien als er morgen winterweer op de kaarten staat, bij manier van spreken.

Het ziet er wel niet zo slecht uit op de weerkaarten, een droge koude periode heb ik al veel liever dan regen of het grijze troosteloze weer van de voorbije dagen. De kansen op sneeuw blijven klein. Het is natuurlijk een heel andere winterbeleving wanneer er sneeuw ligt.

De laatste GFS run laat zomaar even meer dan 20cm sneeuw vallen in Vlaanderen op kerstdag, dat zou wat zijn...

IqRq2T3.png

Veel te ver weg om serieus te nemen natuurlijk maar het is toch leuk kaarten volgen de laatste dagen.

Terug
Bovenaan