Herfst 2021 & winter 2021/2022

Blokkade lijkt gewoon aan te houden, enige wat er nog overblijft is een verzwakte storing die zondag over het land trekt. Verder echt wel een soort van Eurohoog of zelfs Oost-Atlantisch Bartletthoog/Ierlandhoog. In feite kan dit eigenlijk rustige maar redelijk grijze dagen opleveren met normale temperaturen voor de tijd van het jaar, en grotendeels droog.

Een verandering van dit patroon staat niet in de vooruitzicht. En de experimentele lange termijn modellen hadden ook al gehint dat dit patroon een tijd kon aanhouden.

61e08e713f648.jpg

De luchtdrukverwachting voor de komende 48 dagen, week per week en gemiddelde afwijking tegenover normaal (roze is hoger, blauw is lager). Hoe verder de verwachting hoe minder betrouwbaar, maar het hint wel op een relatief stabieler en rustig patroon voor de komende periode met weinig ruimte voor een winterse verrassing.

61e08e6977933.jpg

61e0a3e0f0200.jpg

Nog eens temperatuur en neerslag, maar daar valt weinig uit te zeggen.

Laatst bewerkt:
Grafiek is voor Maastricht.

61e011e65619f.PNG

De zomer van 2018 aangepast naar het klimaatscenario van KNMI voor 2085. Iemand heeft de temperaturen geextrapoleerd naar dat klimaatscenario en dan kom je op dit uit.

Drie keer 40 graden, een temperatuur die 14 dagen op rij oven de 30 uitkomt. Deze zomer zou in 2085 een verdrievoudiging van het aantal tropische dagen hebben. 2018 in 2085 zou leiden tot 45 tropische dagen in NL-Limburg dus ook BE-Limburg (waar het er 13 waren in 2018). In de zomer van 2018 werd één tropische nacht gemeten (een temperatuur die s'nachts boven 20°C uitkomt), ook in NL Limburg. Dat nummer zou stijgen van 1 tot 27 voor Limburg.

En die ene tropische nacht wordt dan 28°C s'nachts als laagste temperatuur, dus het grote deel van de nacht zou de temperatuur boven de 30 blijven als er geen afkoelende onweersbui over je heen trekt.

Reizen naar de zon... tja. Misschien voor de droge of lagere relatieve vochtigheid maar ik denk dat het eerder vluchten zal worden. Werken buiten en activiteiten worden in zo een monsterzomer niet houdbaar... Dan moet je eigenlijk echt wel activiteiten of arbeid stilleggen.

2050 is nog maar 28 jaar te gaan. Ik zie tegen dan de planeet echt geen 3°C opwarmen, 2085 is natuurlijk een ander verhaal.
In de zomer zijn de dagen toch lang, je zou je daar nog kunnen aan aanpassen, door bijvoorbeeld om 5u 's morgens al te beginnen werken, tot 1u 's middags. Continu 20°C+ als minima zie ik toch niet goed zitten, dan is het eigenlijk niet te doen om nog te slapen zonder airco. Dat je nu eens je airco moet laten draaien tijdens een hittegolf is nog één ding, maar wanneer je dat moet systematisch gaan doen de hele zomer lang...

Ik hoop dat die ellendige mist optrekt en dat we dit weekend de zon wat te zien krijgen. Gisteren en eergisteren hebben we hier 2 dagen aan een stuk geen zon gezien.

Laatst bewerkt:
2050 is nog maar 28 jaar te gaan. Ik zie tegen dan de planeet echt geen 3°C opwarmen, 2085 is natuurlijk een ander verhaal.
In de zomer zijn de dagen toch lang, je zou je daar nog kunnen aan aanpassen, door bijvoorbeeld om 5u 's morgens al te beginnen werken, tot 1u 's middags. Continu 20°C+ als minima zie ik toch niet goed zitten, dan is het eigenlijk niet te doen om nog te slapen zonder airco. Dat je nu eens je airco moet laten draaien tijdens een hittegolf is nog één ding, maar wanneer je dat moet systematisch gaan doen de hele zomer lang...

Ik hoop dat die ellendige mist optrekt en dat we dit weekend de zon wat te zien krijgen. Gisteren en eergisteren hebben we hier 2 dagen aan een stuk geen zon gezien.
De planeet moet geen 3°C opwarmen voor BE/NL om 3 graden op te warmen, en het gaat dan om een specifiek hittegolfscenario. Natuurlijk kan het zijn dat er wel een limiet zijn op de potentiële warmte die hier kan zijn. Maar wat wel zo is, is dat de opwarming van de Aarde niet gelijkmatig verdeeld is. In de tropen is de opwarming minimaal, in de polen is de opwarming veel sterker vergeleken met de globale temperatuur (ook omdat in de tropen het weinig opwarmt). In de noordelijke hemisfeer is de opwarming sterker omdat de noordelijke hemisfeer kwetsbaarder voor feedback effects, en de zuidelijke hemisfeer minder land dichtbij Antarctica heeft, terwijl Antarctica een heel apart klimaat heeft en geïsoleerd is door de zeer sterke winden die er heersen.

In Ukkel is de temperatuur sinds pre-industrial times ongeveer 2° gestegen, ook in de zomer. Tegenover de jaren '70 is de jaartemperatuur met een dikke graad gestegen. Wereldwijd is dat respectievelijk iets van een +1.1 of 1.2°C en +0.6°C. Dat zal wellicht wel nog wat toenemen, want dat neemt de volledige laatste 30 jaar in beslag. En het punt van vandaag is ook met de komende 15 jaar meegerekend, maar de temperatuurverloop daarvan kennen we nog niet. Dus eigenlijk zitten we al een stuk verder, tenzij we weer fors dalen in temperaturen (en niet eens status quo maar dalen). Het probleem is dat de komende 15 jaar warmer gaan verlopen dan de 15 jaar tussen 15 jaar en 30 jaar geleden (wat nog de jaren '90 bevat). En de opwarming gaat niet zomaar plots in 1,2,3 stoppen, zelfs al verdwijnt de mensheid of de industrie en de vervuiling van één dag op de andere dag (wat niet kan, maar stel...) dan nog blijft de Aarde opwarmen en de broeikasgassen even toenemen door je feedback effects. Vergelijk het met de remafstand van een auto. Bij een abrupte rem, ben je niet direct in stilstand, maar duurt het afhankelijk van de snelheid die je hebt nog eventjes voor je tot stilstand komt, en vanaf dat punt herneemt het natuurlijke proces die zich dan aanpast aan de status van dat moment.

Als er opklaringen zijn (en dat zal eerder s'avonds het geval) zijn de komende dagen, zeker eens de zonsondergang proberen meenemen. Met wat geluk (ik ga het niet beloven) maar met wat geluk zou ze mooi kunnen zijn. Nog niet vandaag, wel de komende dagen en weken eventueel, door de vulkaanuitbarsting in Tonga. Ik beloof het niet, maar het is het proberen zeker waard. (wel heel ver weg van hier helaas).

FJI38obXsAErITd

Hoogste temperatuur ooit gemeten vandaag in Uruguay. Bosbranden razen in Paraguay ook onder andere. Enorme hittegolf voor die regio.

Een maartwinterstaartje vind ik wel leuk. Maar ik vind het niet leuk als de winter ervoor niets is. Ik bedoel, het is dan vijgen na pasen al ja. Als het dan toch niet wilt winteren, dan moet het voor mij niet meer in maart. De dagen zijn dan ook langer, dan is het ook leuker om buiten te zijn ipv in november bvb. Maart is qua daglicht meer vergelijkbaar met oktober, maar qua temperatuur meer met november, maar wel met meer zonkracht dan al. In maart kan de zon sneller al een wolkendek doen breken dan in november. Door de zachte winter - mocht het in de lente normaal of zacht blijven - ga je minder problemen hebben bij vroege mooiweerdagen, want anders kan de relatief koele noordzee voor problemen zorgen in de kustregio's.

Het gebeurt niet veel, maar vorig jaar hadden we wel een frisse lente, in 2013 hadden we een zeer koude maart. In 2018 hadden we een flinke winterprik eind februari. En in 2012 had je ook na 2 zeer zachte wintermaanden plots 2 siberische weken begin februari en daarna was het weer zacht. Een maart 2013 is zeldzaam, zelfs in het oude klimaat. In het nieuwe klimaat bijna ondenkbaar maar het gebeurde wel in 2013. En in het begin van maart 2013 haalde de temperatuur de 20°C, om dan uiteindelijk op 3°C in Ukkel te eindigen, de koudste maart sinds 1962 wat absurd is omdat 5 maart 2013 de warmste 5 maart ooit gemeten was.

Laatst bewerkt:
Voila, ik wil productieve kou, geen nutteloze kou. Zoals een drablaagje sneeuw dat de middag niet haalt daar zijn we niks mee, dat is alleen maar vervelend. Of de kou van april vorig jaar, toen lukte plots alles op de weerkaarten, behalve de periode was verkeerd, dergelijke weerkaarten hadden ons in januari ijzige kou bezorgd.
Maart 2013 was echt winter met meer dan 1 keer een sneeuwlaag van meer dan 10cm dat soms enkele dagen bleef liggen, maar dat was extreem uitzonderlijk. Dat is in het nieuwe klimaat zoiets dat 1 keer in de 100 jaar voorvalt.

Om echt nog totaalwinterse toestanden te krijgen wordt het de tweede helft van februari toch al moeilijker, vorig jaar hadden we nog een leuke week dat het echt nog winter was in februari, maar aangezien de weerkaarten nog niets laten zien in die richting vrees ik er voor. Ik heb al een kruis gemaakt over deze winter.

Laatst bewerkt:
Morgen felle windstoten en een echte ouderwetse slecht-weer dag, dus wees gewaarschuwd als je het nog niet op andere kanalen over bent geinformeerd.

T'is slecht weer ja, maar valt toch wel mee eigenlijk. Ben deze nacht niet wakker geworden, dus niet echt storm weer imo.
Nogal wat anders dan de storm maand februari 2020. Kan ik me nog goed herinneren :s

Van een laat winteroffensief lijkt geen sprake te zijn. Integendeel. De polar vortex versterkt en gaat in overdrive, de stratosfeer is recordkoud boven de Noordpool, vooral over de Canadese kant van het NH. Dit zal eerder mild weer naar onze contreien sturen, afhankelijk van of we onder een hogedrukrug komen te liggen of de straalstroom over ons heen dondert kan dat droog of nat zijn. Maar van een laat winteroffensief absoluut geen sprake. Integendeel, de kansen zijn nog nooit zo klein geweest als nu.

Carl Sagan die het hier over klimaatverandering heeft voor het US congres in 1985.

61faf615f18d4.jpg

De klimaatsprong in 1988-1989 dus beleefd in de tijd, en toen al meteorologen in Seoul die aan de alarmklok sloegen, echter twijfelden Deense en Nederlandse meteorologen twijfelen nog aan het concept klimaatverandering

van mij mag het nog eens een weekje echt koud zijn. puur om het contrast met de zomer te schetsen, die eigenlijk niet zo koud was vorig jaar als veel mensen durven zeggen.
winter is het zeker geweest, in mijn ogen meer met kortere dagen dan met temperatuur te maken.

van mij mag het nog eens een weekje echt koud zijn. puur om het contrast met de zomer te schetsen, die eigenlijk niet zo koud was vorig jaar als veel mensen durven zeggen.
winter is het zeker geweest, in mijn ogen meer met kortere dagen dan met temperatuur te maken.
De zomer was niet koud, maar wel natter en somberder dan normaal. De lente was wel aan de koude kant.

Misschien vergis ik me, maar ik herinner me geen enkele ijsdag deze winter :headshake:.
Snel even gekeken en 2019-2020 met 2013-2014 lijken me enigste winters te zijn dat dit het geval was dit / laatste decennium.
Ik zal de muggen al verwelkomen, die genoeg water hebben om zich voor te planten.

Terug
Bovenaan