Herfst 2021 & winter 2021/2022

Misschien vergis ik me, maar ik herinner me geen enkele ijsdag deze winter :headshake:.
Snel even gekeken en 2019-2020 met 2013-2014 lijken me enigste winters te zijn dat dit het geval was dit / laatste decennium.
Ik zal de muggen al verwelkomen, die genoeg water hebben om zich voor te planten.
Een paar vriesnachten, maar nog niet echt een koude winter tot hiertoe. Véél bewolkte dagen, dat is ook meestal niet zo bevorderlijk voor vriestemperaturen. Februari-maart kunnen op dat vlak nog wel verrassend zijn, zoals vorig jaar. Anderzijds hoop ik op een vroege én lange lente. Een zomer zonder hittegolven is ook best fijn.

Zo eens een weekje vorst zoals vorig jaar zou welkom zijn. Ik kijk ook niet uit naar veel kou in maart, ik sta dan in lentemodus.
Hittegolven hoeven voor mij niet, maar vorige zomer was qua zonneschijn toch ondermaats. Graag zonnig maar het hoeft geen 30°C te zijn.
Ik heb nog liever een bui en daarna droog en wat zon, dan urenlang grijs/motregen.

Een zomer zonder hittegolven is ook best fijn.
Tweemaal op een rij gaan we niet tegemoet komen, peins ik.
We gaan er aan geloven deze zomer.
Ik kijk ook niet uit naar veel kou in maart, ik sta dan in lentemodus.
De nacht en ochtend (tot 07-08u) vriestemperaturen en zachtjes aan opwarmen tot 10-15°C met zonneschijn, om 's avonds rustig aan af te koelen richting negatieve temperaturen. Is dat geen goed compromis?

Misschien vergis ik me, maar ik herinner me geen enkele ijsdag deze winter :headshake:.
Snel even gekeken en 2019-2020 met 2013-2014 lijken me enigste winters te zijn dat dit het geval was dit / laatste decennium.
Ik zal de muggen al verwelkomen, die genoeg water hebben om zich voor te planten.
Gisteren zaten hier al een paar muggen binnen.

Tweemaal op een rij gaan we niet tegemoet komen, peins ik.
We gaan er aan geloven deze zomer.

De nacht en ochtend (tot 07-08u) vriestemperaturen en zachtjes aan opwarmen tot 10-15°C met zonneschijn, om 's avonds rustig aan af te koelen richting negatieve temperaturen. Is dat geen goed compromis?
Met dat laatste scenario ga ik wel akkoord

2010-2011, 2011-2012 en 2012-2013 (naast 2008-2009 en 2009-2010) hadden ook zeker ijsdagen.

Snel even gekeken. In Ukkel zijn de laatste 3 winters zonder ijsdagen: 2006-2007, 2013-2014 en 2019-2020, maar ijsdagen vertellen ook het volledige verhaal niet. Het aantal gemiddelde ijsdagen op een jaar neemt af, en de laatste keer met een bovengemiddeld aantal ijsdagen is 2012-2013. Dat is tevens de laatste die winter die ietwat beneden normale temperaturen kende. Elke winter nadien is op zijn minst rond of veelal bovengemiddeld qua temperatuur met af en toe ja ook dan een korte winterse periode.

Een paar vriesnachten, maar nog niet echt een koude winter tot hiertoe.
Dat vind ik zelfs een understatement. Statistisch gezien is dit gewoon een zachte winter. In Nederland staat deze winter op plaats 7 voorlopig qua zachtste winters ooit (tem 8 feb). En kunnen we met een gelijkaardig verloop nog naar plaats 5. Maar dat vertelt niet het volledige verhaal, want Nederland heeft enkele net niet scenario's gehad waarbij de temperatuur toch een stuk frisser - zeker in december - zal geweest zijn dan hier. Waardoor de winter in Ukkel misschien nog andere winters inhaalt. Een absoluut record halen is ook nog mogelijk, maar dan zullen de komende 20 dagen zeer zacht / recordzacht moeten zijn, maar het is niet onmogelijk. Alleen staat dat niet echt in de verwachting voor de komende week.

van mij mag het nog eens een weekje echt koud zijn. puur om het contrast met de zomer te schetsen, die eigenlijk niet zo koud was vorig jaar als veel mensen durven zeggen.
winter is het zeker geweest, in mijn ogen meer met kortere dagen dan met temperatuur te maken.
Sneeuwstorm zegt kort en duidelijk waar het op staat, maar de laatste zomer was ook opvallend homogeen met voor een zomer van zijn type warme nachttemperaturen die het gemiddelde wat omhoog getrokken hebben. Echt "te koele zomers" vinden maar zelden nog plaats, dus er is dan wel wat normvervaging, Maar het beeld van een slechte zomer wordt ook terecht bepaald door neerslag en zonneschijnduur.

Laatst bewerkt:
Als een zomer 1-2°C te koud is zal ik niet klagen, zolang er maar voldoende zonneschijnduur is. Vorige zomer was somber, vochtig en regenachtig, toch een groot contrast met de zonnige zomers die we ervoor gehad hebben.

2011-2012 was een speciaal geval, een zachte winter met 1 serieuze koudegolf in februari.
Uit 2013 valt vooral die koude maart mij nog op. Nog nooit zo veel sneeuw gehad hier in maart.

Uit 2013 valt vooral die koude maart mij nog op. Nog nooit zo veel sneeuw gehad hier in maart.
Ik herinner mij dat ook nog keihard, dat was het tweede jaar bij mijn huidig werk, en toen nog op de oude locatie (in 2014 naar modernere kantoren verhuisd). Die parking was nog ouderwets grind, en met die sneeuw was dat niet altijd even simpel. wel leuk :)

Sinds maart 2013 zijn enkel de maanden januari 2017, februari 2018 kouder verlopen. En het absurde aan maart 2013 is dat 3 en 4 maart temperaturen tussen 12 en 14°C opleverden en 5 en 6 maart temperaturen tussen bijna 15 en 19°C met daaronder ook dagrecords qua warmte. Op 6 maart werd het 19.1°C in Ukkel zelfs. De eerste twintigers ooit zijn klimatologisch nog nooit gehaald trouwens in de eerste decade van maart, dat gebeurt pas vanaf de tweede decade. Maar daarna sloeg het dus om.

De gemiddelde temperatuur van de tweede en de derde decade bedroeg te Ukkel respectievelijk 1,5 °C en 0,9 °C (ref. periode 1981-2010: 7,0 °C en 7,9 °C), de derde decade was de koudste sinds 1901, het vorig record dateert uit 1901 met 1,0 °C. Het gemiddelde over de tweede en derde decade samen bedroeg 1,3 °C en dat is eveneens een nieuw record: de laatste 21 dagen van maart waren in Brussel-Ukkel nooit eerder zo koud sinds 1901, het vorig record dateert uit 1901 en bedraagt 2,7 °C.

En ondanks die 19.1°C op 6 maart in Ukkel zijn sindsdien maar twee wintermaanden erin geslaagd om beter te doen dan maart 2013 qua kou: jan 2017 en feb 2018.

Maart 2013 is nog steeds mijn favoriete weermaand ooit. Eigenlijk een echt absurde en gestoorde maand. Start met een "opstoot" van warmte, ik deed toen nog mee aan de weerpoll. Iedereen verwacht een warme maand en dan loopt de maand vervolgens zoals een typische maart in de kleine ijstijd. Het paste alleszins niet in het klimaat van vandaag. Ik hoopte dat vroeg of laat dit zou betekenen dat een "strenge winter" nog kan, met een synops zoals maart 2013 en eindelijk een elfstedentocht kon opleveren. Maar dat is nog niet gebeurd sindsdien. Not even close.

In theorie kan maart wel nog koud verlopen omdat het continent dan wel is afgekoeld - zelfs in een normale of relatief milde winter, en dat verandert met klimaatverandering niet zoveel. Er zijn nog altijd winters, ze verlopen alleen veel zachter. Blaast dan de wind uit de goede hoek met een goede setting en een dosis geluk, dan heb je nog steeds prijs. Het begin van de winter heeft dat voordeel niet, en heeft een sterkere poolwervel ook deels ook omdat het continent niet is afgekoeld en dus blokkades minder snel kunnen vormen, en het continent koelt minder snel af door langere nazomers en langere herfsten waardoor niet altijd voldoende kou in het aanvoergebied ligt. Vorig jaar was een prima voorbeeld, we hadden een goede setting en het duurde weken eens er iets mee gedaan werd, tot vrij diep in januari. Vorig jaar had in een ander klimaat een normale winter op zijn minst geweest, want je had ook nog een weekje kou in februari. Maar die 2-3 weken dec-jan gingen frisser geweest zijn. Ook de zachte temperaturen in zachte periodes zijn wat minder hoog natuurlijk.

Nog wat wikipedia artikels over maart 2013 uit Europees en vooral Brits perspectief

-> gaat over 2 verschillende "winterstorms"

Laatst bewerkt:
Heel ontstuimige week in aantocht, hoewel meer voor Nederland dan voor hier. Het gevolg van een zeer sterke poolwervel voor de tijd van het jaar en die is nog niet van plan om te verzwakken. Dit verkleint nu al de kans op "blokkades" voor begin maart en mogelijk voor een ander weertype dan we gewoon waren de laatste jaren voor het begin van de lente. Ook zorgt de sterke poolwervel ervoor dat het verre noorden niet zo snel zal opwarmen deze lente, mocht er geen abrupte SSW komen wat voorlopig nog niet voorspeld word. Daardoor kan verderop in het noorden het begin van de lente aan de koele kant uitpakken. Een uitbraak aan die kant uit kan voor een aarzelende start zorgen van de lente, maar dan moet dat natuurlijk wel goed vallen. [en traditioneel staat dat eigenlijk gekend als maartse buien en aprilse grillen, maar mogelijk doen we dus daar een schepje bovenop dit jaar.]

62094fcc85250.jpg

Vrijdag mogelijk storm, vroeg voor details. Kan behoorlijk zwaar uitpakken. Mogelijk het zwaarste voor Nederland maar...

Bepaalde modellen laten het zuidelijker komen.

UKMO

6209388846ad9.png

Volgende is windstotenkaartje van Brits model (maar trek nog geen conclusies) maar dit is best wel al hard voor vrijdag, met door de omvang ook diep in het binnenland flink wat windstoten (110 km/u).

6209388832fb9.png

GEM

6209365bba02d.png

ICON wijkt af en gaat voor een zuidelijkere storm, met vooral in NW Frankrijk impact.

6209367d99cd0.png

FK59JGeXsAE-oOE

Op bovenstaande kaart de temperatuurverdeling van 6 februari. Hier zie je al dat waar het eigenlijk rond de evenaar en gematigde gebieden vrij normaal is, dat de Arctische zone kouder is dan normaal, en eigenlijk zie ik dat niet zo vaak, ook al is dat enkel voor zes februari. In Antarctica is het dan weer zachter dan normaal, ook dit heb ik eigenlijk in de voorbijgaande jaren anders gezien.

Dit is vergeleken met de normale tussen 1979 en 2000, dus in feite zeker niet pre-industriele levels, dus hou daar ook rekening mee.

FLRT4PkWYAI7e3Z

Normaal gezien zou je klimatologisch een afname van de kracht van de poolwervel zien (vaak stratosferisch geinduced). Maar dat gebeurt dus niet, of staat niet in de verwachting. De poolwervel lijkt juist aan kracht toe te nemen (voorlopig) en gaat naar recordlevels voor de tijd v/h jaar, en is nu al buitengewoon sterk voor de tijd van het jaar.

Enkel in oktober zagen we een tijdelijke afzwakking/afkoeling.

Het zwaartepunt van de poolwervel ligt zoals de laatste tijd wel erg vaak opnieuw boven Canada/Groenland/USA dus veel koude stroomt eigenlijk de oceaan op, met weinig amplitude en een snel bewegende straalstroom komt dat ook snel tot hier waardoor het best onrustig op de Atlantische oceaan verloopt.

En volgende week zien we dat dus terugkomen in een ontstuimige week, met mogelijk een storm op vrijdag. Maar ook op andere dagen kan de wind al krachtig staan. De sterke poolwervel zorgt ervoor dat de NH wat vertraagd in de lente-setup zal geraken dus "vroeglente" verwacht ik voorlopig niet echt.

Laatst bewerkt:
Heel de week veel wind maar het meest riskante moment voor Belgie is vooral vrijdagavond. Dan kunnen de windstoten tot 100-110 km/u, lokaal en afh. van de details evt. meer. . Dus een gewaarschuwd man is er 2 waard.

Heel de week veel wind maar het meest riskante moment voor Belgie is vooral vrijdagavond. Dan kunnen de windstoten tot 100-110 km/u, lokaal en afh. van de details evt. meer. . Dus een gewaarschuwd man is er 2 waard.
Hele land of eerder de kust regio?

Vind het vandaag thans al gene leuke

Meteoalarm en het kmi voorspellen het meeste wind voor woensdag op donderdag??

Hele land of eerder de kust regio?

Vind het vandaag thans al gene leuke
Voorlopig lijkt het hele land getroffen te worden daardoor. Aan de kust kan het soms wel forser uitpakken, maar op basis van de huidige verwachtingen zal windstoten tot 100 km/u (en evt. hoger) bereikt worden in heel Vlaanderen.

Meteoalarm en het kmi voorspellen het meeste wind voor woensdag op donderdag??
Daar volg ik niet in mee. Misschien willen ze voorzichtig zijn en vooral de nadruk eerst nog leggen op de inderdaad forse windstoten die woensdag op donderdag verwacht worden want ook dat is al best heftig en nabijer. Maar vrijdag lijkt mij een gevaarlijkere situatie dan wo op do. Maar zoals ik wel zeg het is een winderige week, en het is beter om als je voorzorgen moet nemen die nu al te nemen. Ook na vrijdag blijft de kans op winderige situaties er trouwens inzitten, maar ik ga ook niet verder kijken dan dat voorlopig.

Als je bijvoorbeeld tuinmeubels wilt binnenzetten, ja zet ze dan vandaag (woensdag) al binnen (dan ben je "safe") en hou ze al zeker binnen tot in het weekend.

Terug
Bovenaan