Herfst 2021 & winter 2021/2022

1722 werkt ook voor geen fucking meter.

Website marcheert maar half en telefonisch bezet of "momenteel bellen er teveel mensen, probeer later opnieuw"

GMT_FXFX_latest.png

De extremen voorlopig in Nederland.

Misschien dat het voor de Limburgers al wat beter verklaart waarom het niet zo "extreem" lijkt voorlopig, want in ZO-Nederland blijven de piekwindstoten tot 90 km/u steken.

De officiele KMI weerstations blijven wat lager zitten. De weerstations waar ik het over heb zijn een ander netwerk maar ik ga mij kapot ergeren als ze dan vanavond in het nieuws zeggen dat er maar windstoten tot 133 km/u waren... .

GMT_FXFX_latest.png

Misschien dat het voor de Limburgers al wat beter verklaart waarom het niet zo "extreem" lijkt voorlopig, want in ZO-Nederland blijven de piekwindstoten tot 90 km/u steken.

De officiele KMI weerstations blijven wat lager zitten. De weerstations waar ik het over heb zijn een ander netwerk maar ik ga mij kapot ergeren als ze dan vanavond in het nieuws zeggen dat er maar windstoten tot 133 km/u waren... .

Ja het is hier echt totaal niet stormachtig te noemen op dit moment. Enfin, ik klaag niet se. Van mij mag 't zo overwaaien 🤞

Gezien 2 gebruikers uit Herentals en Mol zeggen dat het begonnen is, kan het zijn dat de piek nog moest komen. Voor Nederland komt de piek ook iets later dan hier. In het Noorden van Nederland is dat eerder vannacht waar de meest extreme modellen met windstoten tot 200 km/u kwamen voor de Waddeneilanden. Maar gezien het "extreme scenario" gevolgd lijkt te worden althans op basis van de observaties van hier die 140-150 km/u in de polders aangaven, hoop ik dat ze daar rekening mee houden.

Rond half 3 was het iets minder. Maar sinds kwart over 3 is het weer serieus beginnen waaien. De zon komt er wel regelmatig door.
Trampoline bij de buren tegen hun tuinhuis gewaaid. Gelukkig niet naar de andere richting of het was tegen hun veranda.

Hier ook de eerste dakpannen weg
De wind lijkt hier nu wat gedraaid te zijn waardoor de pannen geen wind meer pakken langs de rechterkant (boomse pannen). De poort aan de oprit is nu wel aan 't afzien, maar als die het begeeft kan ik die in de verzekering steken, wat niet erg is aangezien we toch een nieuwe gaan zetten. :unsure:

Af en toe wel nog zo'n windstoot waarvan je denkt dat uw kot weg is.

Gezien 2 gebruikers uit Herentals en Mol zeggen dat het begonnen is, kan het zijn dat de piek nog moest komen. Voor Nederland komt de piek ook iets later dan hier. In het Noorden van Nederland is dat eerder vannacht waar de meest extreme modellen met windstoten tot 200 km/u kwamen voor de Waddeneilanden. Maar gezien het "extreme scenario" gevolgd lijkt te worden althans op basis van de observaties van hier die 140-150 km/u in de polders aangaven, hoop ik dat ze daar rekening mee houden.
Piek zou in in Limburg pas voor 18.00 zijn.

1645198915056.png

1645198939651.png

1645198959086.png

Hier ook al een aantal pannen gaan vliegen, al is het voorlopig enkel bij mijn buren voor zo ver ik kan zien (appartementsblok).
Wel een hoge boom in de weide hierover omver gewaaid.

Hier in Vlaams-Brabant toch serieuze storm ook.

En ondertussen een knal gehoord: de bouwvallige schouw die de huurder hiernaast wou afbreken maar niet mocht van de huisbaas is enkele bakstenen kwijt en zijn dak heeft enkele nieuwe gaten. Een geluk voor mij dat de wind van ons wegwaait want kon ook op ons dat zijn.

Langs de andere kant waren ze deze week het (plat) dak aan het herstellen, ik vermoed met EPDM of bitumen of welke vuiligheid ze daarvoor ook gebruiken, en nu zie ik dus dat heel onze gevel vol bruine, plakkerige druppels hangt. Godverdomme.

Heb de indruk dat het hier in omgeving Ninove het heftigst was rond 15:30-16:00 (tot 15:30 viel het best mee), en het zijn echt harde verraderlijke windvlagen. Tot nu toe niet echt schade aan huizen gezien maar ik zou moest ik op een open plek wonen zeker niet op mijn gemak zijn. Volgens mij de ergste storm in de laatste 10-20 jaar toch.

Voor West-Vlaanderen is het misschien wel vergelijkbaar met de storm van 25 januari 1990 als die windsnelheden van 150km/u kloppen.

Er zijn echt heel veel schadegevallen. Ik hoop dat ze het erkennen als een ramp. Maar op basis van de windstoten gemeten in enkele KMI weerstations ben ik daar niet zo zeker van. Ik hoop echt niet dat ze het hebben over windstoten tot 130 km/u gemeten op het nieuws of bij het KMI als duidelijk is dat dat niet het geval is, maar toevallig die enkele stations het minder zwaar te verduren kregen.

En komt het nog naar Limburg denk je of is het dit ?
Ik weet wel dat we hier een beetje trager zijn maar het moet niet persé

Betalen verzekeringen niet uit vanaf 80km/u

En komt het nog naar Limburg denk je of is het dit ?
Ik weet wel dat we hier een beetje trager zijn maar het moet niet persé
Ja, maar volgens mij niet zo extreem als in het westen van het land, maar het zal wel vergelijkbaar zijn met het centrum van het land (dus Vl. Brabant enzovoort).

Terug
Bovenaan