Herfst 2021 & winter 2021/2022

De storm van vandaag toont wel echt aan dat wij veel te weinig (deftige) weerstations hebben in dit land en dat de gegevens openbaar moeten. Als men op basis van die weerstations gaat besluiten of het als een ramp wordt erkend of niet, word ik razend. O zo duidelijk dat op andere weerstations die even betrouwbaar zijn als die van het KMI lokaal veel meer werd gemeten met momenten.

Volgens de data lijkt het wel af te nemen nu (in West-Vl.)
Waarom moet het als ramp erkend worden?
Zou denken dat gewone verzekering volstaat, wat is meerwaarde van erkenning dat de staat mee betaald?

Waarom moet het als ramp erkend worden?

Wie nu 'schade' heeft, en ik hoor van overal (Oost-Vl., hier, in Remake's regio) etc. dat er veel schade is, dan denk ik dat voor de verzekeringen etc. en voor financiele steun van mensen die schade hebben geleden beter is dat dit als ramp erkend wordt, want dit is overduidelijk overmacht.

Aard van het beestje I guess. Van weinig heb ik schrik, maar wind is toch een van de ergste vrees ik.
Ik word daar ook altijd wreed nerveus van, en slapen zit er dan niet in...

Deze middag alles binnen gepakt wat kon, en nog twee grondankers bevestigd bij de trampoline (waar op de poten al zo'n 80kg aan graniet ligt)...

Hier is precies iets aan het afnemen nu (Merelbeke, Oost-Vlaanderen), maar die windstoten zijn verradelijk natuurlijk. Buurman zijn pergola ligt wel plat ondertussen...

Bij m'n ouders, deelgemeente van Ieper, zijn er 2 poorten uit een koeienstal weg en al een deel van het dak. :wtf:
Ook een 140-jarige boom is er gewoon in 2 geknakt. Die werd ooit nog geplant door mijn pa zijn (over)grootvader.

Ik word daar ook altijd wreed nerveus van, en slapen zit er dan niet in...

Deze middag alles binnen gepakt wat kon, en nog twee grondankers bevestigd bij de trampoline (waar op de poten al zo'n 80kg aan graniet ligt)...

Hier is precies iets aan het afnemen nu (Merelbeke, Oost-Vlaanderen), maar die windstoten zijn verradelijk natuurlijk. Buurman zijn pergola ligt wel plat ondertussen...
hier ook merelbeke maar das nog altijd hetzelfde hoor,misschien hier bij mij wel erger door die open vlakte

Cabauw in NL lijkt aan die windsnelheid geraakt te zijn door dat het in een open gebied staat (open vlakte). Misschien daardoor dat er zo gigantisch veel schade is in de westhoek omdat - dicht bij de zee - en het is een minder bevolkt gebied van Vlaanderen.

Cabauw in NL lijkt aan die windsnelheid geraakt te zijn door dat het in een open gebied staat (open vlakte). Misschien daardoor dat er zo gigantisch veel schade is in de westhoek omdat - dicht bij de zee - en het is een minder bevolkt gebied van Vlaanderen.
Dat is daar ook één grote vlakte, de wind heeft idd vrij spel daar.

10 Bft in Herwijnen in Gelderland (wat niet ver ligt van Cabauw). In het centrum van Nederland lijkt het nu op dit moment forser te zijn dan in het westen (op basis van de Nederlandse weerstations). In Vlaams-Brabant in Asse wordt het centrum geevacueerd omdat een kerkstoren op instorten staat.

Wie nu 'schade' heeft, en ik hoor van overal (Oost-Vl., hier, in Remake's regio) etc. dat er veel schade is, dan denk ik dat voor de verzekeringen etc. en voor financiele steun van mensen die schade hebben geleden beter is dat dit als ramp erkend wordt, want dit is overduidelijk overmacht.
Daarvoor dienen toch verzekeringen? Als je niet verzekerd bent pech

Troost u, ik heb er hier ook al mogen gaan terugleggen.
Ik wacht wijselijk tot morgenochtend. :unsure:
Ze geven van 8 tot 10 amper 20kmh wind uit, dan ga ik toch al een deel proberen terugleggen zodat het terug waterdicht is voor de dakwerker komt om het weer optimaal te leggen.

620fc9d2e932d.JPG

Alle weerstations voorlopig van BMBC en KMI tezamen voorlopig met windstoten over 100 km/u. De eerste 5 zijn allemaal niet KMI-stations maar BMBC. Ondertussen is Evergem naar 137 km/u al gegaan.

znOWDth.png

Voor Nederland vooral voor oostelijke stations in de laatste 10-20 minuten pieken (de 118-113 en 111 zijn allemaal van de laatste update terwijl de windstoten ook toenemen in Limburg, ik denk dat het absolute piekmoment zal zijn voor het oosten v/h land, en evt. voor hier. Maar Kleine Brogel (KMI-station) zit al aan 112 km/u als max windstoot.

Frank Deboosere bevestigt dat ook met een tweet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan