Herfst 2021 & winter 2021/2022

In Sint-Truiden ligt een groot deel zonder stroom.
Hebben ze dat daar al?

Dat was hier een van de dingen waar ik voor "vreesde", maar losse kabels op betonpalen blijken dat gewoon te houden. Opvallend genoeg hebben we hier enkel schade aan dingen waar ik niet mee in zat. :unsure:

Intussen op facebook meer en meer meldingen van omgevallen bomen en schade in Limburg dus wij hebben nu pas de piek.

En vrijdag is afhaal dag dus ik moet nog om eten :headshake:

Intussen op facebook meer en meer meldingen van omgevallen bomen en schade in Limburg dus wij hebben nu pas de piek.

En vrijdag is afhaal dag dus ik moet nog om eten :headshake:
Het lijkt een kortstondige maar zeer krachtige piek te zijn, als ik afga op de weerstations in Oost-Nederland. 10 minuten waarbij de zwaarste windstoten 15 t/em 30 km/u harder zijn dan in de 10 minuten voor- en erna. Gemiddelde windsnelheid ook wat de lucht in.

Volgens Frank (VRT) komen we nog goed weg met windstoten van 100-110km/u

In Frankrijk windstoten van 150km/u en meer.

In welke kelder heeft die gezeten?

Volgens Frank (VRT) komen we nog goed weg met windstoten van 100-110km/u

In Frankrijk windstoten van 150km/u en meer.

In welke kelder heeft die gezeten?
Neen, dat vind ik inderdaad echt niet normaal. Meest idiote dat hij ooit zou gezegd hebben in zijn hele carrière als dat waar is. Ik begrijp dat men geen sensatie wilt, maar belachelijk gaan downplayen is ook niet bevordelijk. Infrabel die veel te late beslissing neemt, terwijl het o zo duidelijk was, en nu dit weer... Achter een computer is het makkelijk van "we komen goed weg" te zeggen...

Infrabel zei dit trouwens

Waarom heeft het dan zo lang geduurd? "Op basis van de informatie van gisteren was er de hoop om het treinverkeer geheel of gedeeltelijk te behouden, helaas was er vanmorgen geen verbetering. We gaan er lessen uit te treken, maar we proberen altijd maximaal het treinverkeer te garanderen."

Werd nochtans gekopt op zowel VTM Nieuws als VRT NWS: Windstoten tot 150 km/u mogelijk aan de kust? Vanwaar halen ze die informatie van, van "enkele insiders" die zeggen: "het zal wel meevallen?".

Ik heb het al sinds maandag over kansen op storm op vrijdag, en ja toen was ik nog voorzichtig was omdat het ver weg was, maar dat er storm ging zijn dan vandaag was toch langer dan van deze morgen bekend.

Duidelijkheid en veiligheid primeert over treinverkeer garanderen. Trouwens in dat laatste zijn ze nu ook niet geslaagd. Integendeel de late en onduidelijke communicatie heeft juist voor meer problemen gezorgd. En mensen die niet naar huis kunnen tijdens een storm, dat heeft niets met veiligheid te maken.

Laatst bewerkt:
Ik wacht wijselijk tot morgenochtend. :unsure:
Ze geven van 8 tot 10 amper 20kmh wind uit, dan ga ik toch al een deel proberen terugleggen zodat het terug waterdicht is voor de dakwerker komt om het weer optimaal te leggen.
Nja, moest ik er niet aan gekunnen zijn met de hoogwerker ging ik het ook zo gelaten hebben maar gezien die toch thuis stond en het ook kantpannen waren die waren weggewaaid waardoor de rest scheppend stond toch maar vlug hersteld. Net zoals een windveer op de loods die begon op te waaien.

Hier leek het toch of mijn dak ging eraf waaien, kraken en doen langs alle kanten.

Liggen hier nu wel nogal exposed, tussen de velden en met een stuk bos, die waaiende bomen geven wel heel veel lawaai zo.

Soit, veel afgewaaide takken en 1 dakpan die gelukkig blijven steken is in de dakgoot, voor de rest geen schade. Had wel wat voorzorgen genomen.

Wat geven ze eigenlijk voor vannacht en morgen in wvl? Nog hetzelfde of kalmer weer?
Deze nacht zou het al een stuk kalmeren. Maar in de loop van de late middag en -avond zal de wind weer toenemen, maar niet zoals vandaag, maar toch nog windstoten tot 70 km/u, kans op evt. 80 km/u in het westen.

Ook zondag staat er veel wind, vooral na het middaguur met piek ergens in de avond. Na een iets rustigere nacht dan zal maandagochtend en een deel van de namiddag ook behoorlijk winderig verlopen. Maar toestanden zoals vandaag verwacht ik niet. Maar toestanden zoals woensdagnacht kunnen dan wel, met windstoten tot 80/90 km/u, lokaal of in de kustregio's oplopend tot 90/100 km/u op de zwaarste momenten. Maar dat is niet vergelijkbaar met vandaag. Maar natuurlijk ook niet niets dus niet onderschatten opnieuw.

Laatst bewerkt:
Hier leek het toch of mijn dak ging eraf waaien, kraken en doen langs alle kanten.
Bij ons in huis zijn het vooral echt de kasten van de screens die enorm lelijk doen. Deze zitten langs binnen bevestigd op de ramen. En de ramen bewegen dus heel erg (wat op zich goed is), maar daardoor wel enorm gekraak aan de screens..

Ook die glazen schuifwanden van onze overkapping pakken veel wind (grote oppervlakte). Die plooien ongeveer 10cm naar binnen (again, misschien een geluk dat het allemaal flexibel is).

Deze nacht zou het al een stuk kalmeren. Maar in de loop van de late middag en -avond zal de wind weer toenemen, maar niet zoals vandaag, maar toch nog windstoten tot 70 km/u, kans op evt. 80 km/u in het westen.

Ook zondag staat er veel wind, vooral na het middaguur met piek ergens in de avond. Na een iets rustigere nacht dan zal maandagochtend en een deel van de namiddag ook behoorlijk winderig verlopen. Maar toestanden zoals vandaag verwacht ik niet. Maar toestanden zoals woensdagnacht kunnen dan wel, met windstoten tot 80/90 km/u, lokaal of in de kustregio's oplopend tot 90/100 km/u op de zwaarste momenten. Maar dat is niet vergelijkbaar met vandaag. Maar natuurlijk ook niet niets dus niet onderschatten opnieuw.
Geen goed idee om te gaan fietsen dus morgenochtend 😆

Enfin, wtf is dat ier. Ik dacht dat het ging beteren, maar onze 150-jarige den is met wortel enal omgewaaid. :oink:
Het betert wel maar er zijn nog altijd forse windstoten. De onofficiele geven nog altijd tot 100 km/u aan. Dat is niet meer zoals eerder deze middag, maar het is ook nog niet over natuurlijk. En bepaalde zaken kunnen al wat onstabieler zijn geraakt waardoor een kleinere windstoot ook schade kan veroorzaken.

Ik denk dat jouw locatie gewoon slecht gelegen is met deze weersomstandigheden (open vlakte of lintbebouwing) dus dat de wind gewoon vrij spel heeft bij jou.

Terug
Bovenaan