Herfst 2021 & winter 2021/2022

Vrijdag nacht was er ook iemand die zei "het ergste zal wel achter de rug zijn, wat nu niet gaan vliegen is zal het zondag ook wel uithouden, want dan gaat het toch niet meer zo erg zijn."
Mijn antwoord was dat er net nog meer problemen zouden kunnen opduiken omdat zaken die al wat los zitten nog de laatste genadeslag kunnen krijgen.

Blijkbaar zijn er nu al heel wat bomen neer gegaan, nog voor de piek van deze storm.
Bij remake is zijn boom ook omgevallen na de piek van de storm, dezelfde vrijdag nog. Maar het absolute piekmoment was dan ook al voorbij. Al waren er nog altijd windstoten van 100, mogelijk 120 km/u op dat moment, op dat moment

Maar wat je zegt klopt. Ik heb eigenlijk pas gisteren gezien dat het ernstiger kan worden dan ik eerst dacht, door dat er een convectief element bij komt.

Kheb het ook wel gehad nu met die wind.
Straks pas tegen 1 u slapen als het koufront voorbij is. Kga toch geen oog dicht doen eerder.

Leuke bijdragen voor een goeie nachtrust zeg de laatste posts :unsure:
Na passage van het koufront wordt het iets kalmer, nog altijd winderig maar relatief een stuk kalmer. Dat is na 1u het geval in het oosten. Morgen overdag zal de wind weer iets feller waaien.

Als je niet op je gemak voelt, slaap dan na 1 uur.

Screenshot-114.png

Code oranje terug voor meerdere delen van het land.

Bij remake is zijn boom ook omgevallen na de piek van de storm, dezelfde vrijdag nog. Maar het absolute piekmoment was dan ook al voorbij. Al waren er nog altijd windstoten van 100, mogelijk 120 km/u op dat moment, op dat moment

Maar wat je zegt klopt. Ik heb eigenlijk pas gisteren gezien dat het ernstiger kan worden dan ik eerst dacht, door dat er een convectief element bij komt.
Dus risico op onweerachtige fenomenen zoals valwinden en tornado’s. Waarbij de schade veel groter is maar ook heel lokaal.

Estofex heeft ook een level 2 waarschuwing uitgegeven voor hier, en een level 3 gebied in de UK. Daar zou mogelijk al een tornado geweest zijn.

Wat mij ook opvalt is dat huizen met een plat dak dikwijls nog de grootste schade hebben. Kan je daar geen dak van beton op leggen dan? Beton gaat toch niet wegwaaien door een storm lijkt me. Tenzij door een F4-F5 tornado dan.
Betonnen welfsels hier en 7 ton kiezel/balast op de dakbedekking.

Bij andere is het gelijmd ipv met balast, één gaatje dan waar de wind onderin kan pakken en tis weg hè

Betonnen welfsels hier en 7 ton kiezel/balast op de dakbedekking.

Bij andere is het gelijmd ipv met balast, één gaatje dan waar de wind onderin kan pakken en tis weg hè
Ik vraag mij af of groendaken ook geen voordeel zouden zijn in zulke situaties.

Naar mijn gevoel is het hier momenteel minstens even hard - zo niet zelfs iets harder - aan het waaien dan vrijdagavond.
En waar is hier? Regio Bilzen begint de wind nu toch ook wel aan te spannen. 't is nog niet onrustwekkend, maar ik heb het gevoel dat het nog lang gaat duren.

Naar mijn gevoel waait het toch minder dan vrijdag, misschien met momenten wel even hard maar het is niet continue, vrijdag was eigenlijk gewoon een niet aflatende harde wind, nu zijn het toch meer windstoten gevolgd door wat rustigere momenten.

Het is nu te vergelijken met vrijdag tussen 14h en 15h30. Rukwinden tot 80km/u ofzo. Toen dacht ik ook dat het nog meeviel, maar dan rond 15h30 was het ineens hevig en dan zal het tussen de 110 en 120km/u geweest zijn.
Ik denk dat het nu ook is omdat het donker is, dat je het minder goed kan inschatten hoe hard de wind waait.

Veurne zit aan 80km/u , en het is daar dat het eerst zal beginnen.

Jabbeke 82km/u maximum

Terug
Bovenaan