Herfst 2021 & winter 2021/2022

Als ik ooit nieuw bouw ga ik toch rekening houden met hogere windsnelheden. Ik heb nu een schilddak, wat zeer storm-proof is, maar het kan volgens mij nog beter. Op een dag passeert er misschien een orkaan en liggen de appartementsgebouwen plat tegen de zeedijk....

Als ik ooit nieuw bouw ga ik toch rekening houden met hogere windsnelheden. Ik heb nu een schilddak, wat zeer storm-proof is, maar het kan volgens mij nog beter. Op een dag passeert er misschien een orkaan en liggen de appartementsgebouwen plat tegen de zeedijk....
Ook rekening houden dat er overstromingen kunnen voorkomen, natuurbranden en aardbevingen. En ook de rus kan natuurlijk mogelijks binnen vallen :unsure:

‘T gaat vanavond precies ook nog vies doen. De wind is hier het laatste kwartier - half uur toch weer opmerkelijk harder en harder aan het gaan.

Schapde tot nu toe: Een paar dakpannen klein beetje verschoven, maar ze liggen nog op hun plek. Ons dak is heel hoog en zie het niet zitten om op een ladder te kruipen. Ik heb de dakwerker gebeld en gevraagd om langs te komen. Aan de telefoon heb ik hem gezegd dat hij zich niet hoeft te haasten, dat hij maar voorrang geeft aan andere die het dringerd nodig hebben.

Het is toch tegenwoordig om de 2 jaar dat ik eens moet bellen.Ons huis staat op een plek dat veel wind vangt.

Arome komt morgen avond wel met extreme wind terug. Andere modellen zitten wel niet op de zelfde lijn.

AROME

de-model-de-310-1-modfrahd-2022021912-34-656-11.png

de-model-de-310-1-modfrahd-2022021912-35-644-11.png

de-model-de-310-1-modfrahd-2022021912-36-644-11.png

Harmonie

de-model-de-310-1-modharmonie-2022021912-35-2-11.png

Klopt, lijkt samen te vallen met een (actieve) buienlijn/koufront die passeert. Kort maar fel. Sowieso al een erg winderige en natte dag, maar het is vooral dat moment waarop dat koufront passeert dat in de gaten moet gehouden worden en ook weer hevig kan zijn, zoals bij dit model.

62112c3cce2d0_thumb_medium.jpg

Maar het is een beetje vreemd omdat het meer gemeen heeft met windstoten die bij een onweerszone passeren dan echt met een storm.

Laatst bewerkt:
En wat is het verschil?
Kortere piek is al 1. En windschade die meer gerelateerd is aan "valwinden" denk ik. Ik denk dat de reden is waarom AROME die hoge windsnelheden in zijn model berekent waar bij de passage van het koufront de koude lucht samengedrukt wordt van hoog in de lucht en onder de warmere luchtmassa raast gelijktijdig bij het passeren van het koufront, in combinatie met de luchtdruk die ook snel afneemt met isobaren die dicht bij elkaar liggen omdat de windsetting ook al behoorlijk is.

Op 5 km hoogte zie je een scherpe daling v/d temperatuur op een paar uur tijd. De piek is dus eigenlijk deels convectief.

Als ik mij niet vergis heeft zich een gelijkaardige situatie voorgedaan op 25 januari 2014 (alsook 3 januari van hetzelfde jaar).

Ik kan hier heel technisch de uitleg gaan doen over hoe zo’n buienlijn ontstaat maar dat zou ons te ver brengen. Concreet komt het erop neer dat er boven het UK (Verenigd Koninkrijk) een trog aanwezig was. Zo’n trog wordt gevoed door erg koude temperaturen op 5.5 km in de troposfeer. Het werd op die hoogte -33 tot -35°C. In combinatie met een sterke straalstroom en de linkeruitgang werd de trog dynamisch geladen. Dat betekent dat het eigenschappen krijgt zoals onweer en gemene windstoten

En dat is eigenlijk opnieuw het geval morgen, dus ik denk dat er morgen ook wel kans op onweer is op de buienlijn die overtrekt. We zitten deze keer ook min of meer aan de linkeruitgang. Eigenlijk is dit wel een potentiële extreem weersituatie, zeker niet te onderschatten. Heel veel dynamiek, maar een stuk moeilijker om juist te interpreteren dan de situaties van de afgelopen dagen.

KMI heeft ook al gewaarschuwd.

ajrZ1Gx.png

Onderaan zie je de temperatuur op de hoogte van de 500 hPa barometer, dat is ongeveer 5.5 km hoogte. Van het noordwesten komt een koude bel af (aan de achterzijde van het koufront), met scherpe temperatuurverschillen die optreden op korte tijd, en inderdaad naar een iets van -34°C/-36°C op die hoogte.

LQ880lL.png

LU = linkeruitgang (van de jet), en dat is meestal de gevaarlijkste locatie.

Laatst bewerkt:

Zit daar eens zo lang op die hoogte in zulk weer. Schandalig dat ze die attracties zelfs uberhaupt openen.

Zit daar eens zo lang op die hoogte in zulk weer. Schandalig dat ze die attracties zelfs uberhaupt openen.
Ik dacht hetzelfde. Toch absurd dat mensen het met dit weer in hun hoofd krijgen om in zo'n attractie te kruipen. Je zou bijna gaan zeggen dat ze het verdienen voor hun domheid.

Ook al ben ik niet zo gelukkig met de uitleg, merci. Het begrijpen doet toch al iets :)
Ik weet dat het niet echt het beste nieuws is, maar het is nog kwestie van even door de zure appel te bijten en het ergste verwacht ik bij de passage van dat koufront, daarbuiten is meer vergelijkbaar met de wind van nu of op wo op do, wat nog altijd heftig kan zijn maar het ergste verwacht ik op de passage van dat koufront. Zeewatertemperatuur kan de dynamiek trouwens ook nog extra voeding geven, en volgens mij is de Noordzee relatief warm.

Bow Echoes – dynamic, cool season pattern  Strong migrating shortwave trough and surface low pressure system  Low-level jet is more parallel to mid/upper-level jet. Mid-level winds are stronger for dynamic bow echo patterns compared to warm season pattern, and instability can range from low to high. This can result in classic leading line-training stratiform QLCS, with mesovortices embedded along leading line.  700-500 mb mean RH between 50-80 pct  Moderate to strong low-level (0-3 km) shear, with moderate to strong winds aloft, but little additional shear aloft

Volgens mij is dat de situatie waarmee we te maken hebben of kunnen te maken krijgen. Aan de laatste voorwaarde wordt zeker voldaan want de low-level shear is relatief hoog (of Amerikaanse normen: gematigd) en daarbovenop niet zoveel hoger (high level shear).

Kort gezegd dus tijdens de passage regionaal zeer krachtige windstoten (valwinden) maar uiteindelijk is de periode van de buienlijn er één van 15 tot 30 minuten, dus kortstondig. De achtergrondsituatie is echter ook winderig, en voor de passage van het koufront valt al heel wat regen. Eigenlijk zou het na de passage van het koufront juist droger worden, en dat is wat AROME berekent in de modellen.

De krachtige straalstroom en polar vortex lijkt nog wel even aan te houden, al zullen misschien de meest scherpste kanten er vanafgaan. Daardoor lijkt de start van de lente al zeker gedomineerd te worden door NAO+ en westelijke circulatie maar waar bepaalde modellen wel op hinten als de sterke straalstroom zich noordelijker verplaatst dat er Euroblocking kan optreden (of Azooruitbreiding naar hier), wat zou resulteren in het klassieke zachte begin van de lente patroon evt. aan de droge(re) kant afgewisseld door nattere periodes mocht de straalstroom ons bereiken. De kans op uitbraken van kou lijken door de krachtige jet geen schijn van kans te maken, en het aantal uitbraken van kou (dus tijdelijk etc.) zal dan ook een stuk lager liggen dan normaal in de lente, waardoor de temperatuur een duidelijk signaal toont voor warmer dan normaal. Het patroon kan veranderen wanneer we naar de final warming of collapse gaan, maar dat is eigenlijk nog niet voor direct.

Als de jet of storm track noordelijk genoeg ligt, kan het best wel al "vroeg" aangenaam worden. Noordelijke delen van Britse eilanden en Scandinavie zouden dan uitbraken hebben van wind en nattigheid. Dus wellicht een zachte start (ook omdat door de jet zachte temperaturen in sneller tempo naar hier worden gebracht aan de voorzijde van de jet), en de Azoor bij een noordelijke track zich hier kan nestelen met Azoor-Eurohoogstabiliteit. Het "wet signal" geassocieerd met La Nina zou je dan vooral in noordelijk gebied vinden of nabij Arctische regio's.

Er kan nog veel gebeuren voor later in de lente, maar maart lijkt mij dus opnieuw een te zachte maand te worden. De enige stoorzender kan de stratosfeer zijn maar de ensemblemodellen verwachten een sterkere poolwervel dan normaal in maart en geen final (sudden) warming event in al zeker de eerste 2 weken van maart. Dus alles hangt af van hoe noordelijk de storm track zal liggen, maar door de seizoensverandering verplaatst die zich meer naar het noorden normaal gezien.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan