Herfst en winter 2022-2023

Ik ben vooral benieuwd naar het belgisch gas verbruik en de fluctuaties op de prijs na een langere periode van koud weer.
Nu ja het kan nog alle kanten uit met het weer.

Kil en continentale winden in de voorspelling, maar echt diep winters of streng winters is het ook niet echt, daarvoor is de windrichting niet gunstig genoeg met te veel een zuidoostelijke component. Dus eerder rustig en mogelijk met momenten voorzichtig licht winters aanvoelend weer. Zacht kun je dit niet noemen. En nat/winderig ook niet.

63839421010e6.png

Zeer veel geblokkeerd ook, niet echt een patroon die je vaak ziet in december, gezien van westenwinden eigenlijk geen sprake is, met een krachtig Russischs hogedrukgebied en een uitloper boven Scandinavië. Eigenlijk zo goed als geen oceaaninvloed bij ons hier.

Dinsdag en woensdag naar kantoor. Ik hoop met de fiets te kunnen gaan. Droog en wat kouder vind ik niet erg, maar ik hoop dat de wind niet te sterk staat.

Ik heb toch steeds meer het gevoel dat het structureel eigenlijk goed zit.

6383bf77e3646.png

Dit is het gemiddelde voor 7 december. Eigenlijk barkoud in Siberië op basis van de geopotentials, maar ook koud in Noord-Amerika door de noordenwinden daar. En ook eigenlijk koud hier in Europa.

Het hoog in Groenland doet de deur voor oceaaninvloed op slot of vermindert die sterk.

cuFOOKW.png

Dit is het gemiddelde voor de afwijking qua geopotentials. Dit staat niet gelijk aan koud en warm (mss wel op hoogte). Maar ik vind het voor ons kansrijk. En op zich is dit ook gunstig voor kou in Rusland. Maar ook in Noord-Amerika een sterk signaal voor aanhoudend koud weer.

snow-extent-northern-hemisphere-highest-56-years-winter-cold-featured.jpg

terwijl daar eigenlijk al zeer veel sneeuw gevallen is. Bijna volledig Canada heeft op dit moment een sneeuwdek, alsook bijna volledig Rusland. Voor het totale oppervlak van het Noordelijk Hemisfeer lag er op dit moment nog nooit meer sneeuw in november als nu (sinds men dit bijhoud, ietsje langer dan 50 jaar geleden).

FiA7O_rUcAEW559

Wat onder meer gesteund werd door dit een week geleden. Bijna de volledige VS was kouder dan normaal, vaak zelfs veel kouder. Van centraal Canada tot het noorden van Mexico.

Filpup5XoAACpwy

Dit was wat ik al dacht, want met zo een kaarten heb je zowel veel kouder dan normaal in de VS en Canada (althans waar de meeste mensen in Canada wonen), alsook in grote delen v. Eurazië. Ver vooruit, dus qua details kan er eea veranderen, maar gewoon grootschalig zie je dit toch niet vaak hoor.

497232461_eps_windrichting_kanspluim_062603.png.4dea6afce1ffcefa54f1af3756c8aaed.png

Qua kansberekening, grote kans op oostenwinden (het paarse) voor de eerste week v. december, nadien meer onzekerder.

6383484019aa0.JPG

Het gevolg is dat de kansen op kouder weer dan ook toenemen, maar er is nog wel wat onenigheid. Het lijkt zeker een vrij koud weekend te gaan worden, daarna wordt het afwachten. [deze afbeelding is geldig voor midden Nederland]

Laatst bewerkt:
Ik blijf de kaarten vreemd vinden.

image.png.5f2dda522eb70f37c5cadcc0f8038a1f.png

Qua patroon overgrote meerderheid in steun voor een geblokkeerd patroon (donkerrood) en lichtrood is Scandihoog.

image.png.633615b008700a89104ceb8b11a83071.png

Heel chaotische setup voor eigenlijk de volledige noordelijke hemisfeer, ver van de klimatologische norm op dit moment. Weinig storingen, amper zelfs in de volledige Atlantische Oceaan.

image.png.e700d4e135046979d045e95c0734294e.png

Verstoorde jetstream ook, vooral erg zuidelijk (ook een kleine tak ver ten noorden v. ons).

In onze typische aanvoerrichting, geblokkeerd.

Rustig en koud, maar (nog) niet streng en ook niet vuil/sneeuwrijk.

63847158058a6.png

Enige waar ik een beetje voor vrees is een kil eentonig en grijs weerbeeld. Weinig stroming in de lucht wanneer de dagen het kortst zijn staat meestal garant voor stratusweer. Te vaak dreigen we ook in een niemandsland terecht te komen.

KhxstIG.png

Weinig neerslag v. veel betekenis ook in de verwachting (bij enkele van deze lijntjes kan het wel uiteraard om winterse neerslag gaan).

hoW2Km9.png

In Oost-Europa lijkt de winter wel van start te kunnen gaan (hier kaart voor de sinterklaasnacht)

fSYfwyX.png

Maar dat doet het nu ook al min of meer (zie deze nacht).

Op langere termijn zelfs nog koudere kaarten, maar daar hecht ik niet zoveel waarde aan. Het helpt natuurlijk dat bijna in volledig Rusland op dit moment een sneeuwdek legt, dus s'nachts op een sneeuwdek kan het fors afkoelen.

KmkeOvZ.png

Te ver buiten verwachting, maar dat is toch al stevig.

yLOAAZF.png

Vooral door het berekend sneeuwdek (een groot deel v/d sneeuw ligt er dus zoals gezegd eigenlijk al, vooral die in Rusland en Wit-Rusland). Maar gewoon om eens aan te tonen waarom dat zo een big deal is voor minimumtemperatuur.

Laatst bewerkt:

Goede animatie die wat toont waarom fronten en milde oceaanlucht moeite hebben met ons te bereiken

Het front nu ten oosten van ons of in Duitsland wordt zelfs terug richting west geduwd.

SILYNNi.png

Kaart van het Duitse ICON voor 7 december. Ook hier de zeer koude lucht in Oost-Europa die ons wel nog niet kan bereiken. Een depressie bij Portugal, hier Golf v. Biskaje die wat mildere lucht in centraal Europa stuurt, terwijl koudere lucht vanuit het noordoosten over de Britse eilanden trekt.

Koud ook in Rusland al.

Hoe langer het geblokkeerd kan blijven hoe meer kans op echte kou lijkt mij. In het begin zal het wel vrij koud worden maar niet extreem koud.
't Ziet er alleszins stukken beter uit voor winterweer dan vorig jaar.
Het zit goed met de grootschalige patronen, geen westcirculatie.

Grootschalig zit het zeer goed, maar de details vallen wel niet op hun plaats om er het meeste uit te halen. Desondanks staan er toch vrij koude dagen op het programma. Als het normale patroon zich niet herstelt zit de potentie op meer kou er wel in naar mid december toe, maar dat kan snel veranderen, weet ik uit ervaring.

Een goed voorteken voor de winter is dat de sneeuwaccumulatie wel al goed bezig is in noord- en oost-europa waardoor een dooiaanval daar al een stuk sterker moet zijn eens het effect wilt hebben en de winter zich daar eigenlijk kan settelen en een foothold opbouwen. En van daaruit is het dan ook mogelijk om later impact te hebben op ons weerbeeld.

Als dit vijftig of honderd jaar geleden eerder gebeurde en er was geen sprake van klimaatverandering, dan denk ik toch wel dat we aan de vooravond van een ouderwetse koude winter stonden, maar nu moet er al wat meer goed vallen, en gaat het allemaal moeilijker. We zien wel. (het is ook niet echt het moment door de hoge gas- en energieprijzen en de geopolitieke instabiliteit), maar goed het weer zal zich daardoor toch niet beïnvloeden. Nouja, het is misschien toevallig (of in sommige gevallen juist niet), maar veel strenge winters vonden plaats tijdens tijden v. oorlog en instabiliteit (winters van woII, de revolutiewinter van 1788-1789, de winteroorlog van 1939-1940 in Finland, etc.). Dieper in oost-Europa zal het ook een stuk kouder zijn dan hier, dus daar zijn de vooruitzichten wel zeer koud, soms streng.

Er ligt op dit moment regionaal een halve meter sneeuw ook aan de Wit-Russisch/Russische grens. Er zijn winters, veel zelfs, geweest waar in december de vrieskou nog achter de Oeral zat, en het in de regio van Moskou gewoon een stuk milder was dan nu het geval is. En met dat de oceaan op slot is, blijft dat nog wel een tijdje zo, een week of twee op zijn minst.

AygOvae.png

Dat zie je bvb. hier in Smolensk (wat daar in de buurt ligt aan die Wit-Russische grens), en volgens mij is de verwachte minimumtemperatuur hier zelfs onderschat, zeker als het kan opklaren (wat nu ook niet altijd zo zal zijn), want ook daar grijze smurrie soms in de verwachting.

IzlQptO.png

Moskou, dieper naar het oosten, ook gewoon echt koud. En er zijn decembers geweest waar de temperatuur niet vaak onder 0 dook overdag. Dit is gewoon kouder dan normaal voor daar.

Laatst bewerkt:

Zeer koud ook in China en Korea waar recordzacht weer op korte tijd overgaat naar zeer koud, vooral door noordenwinden uit het al zeer sterk afgekoelde Siberië, waar een deel v/d kou dus ook westwaarts trekt. Eerder was het ook in Xinjiang al zeer koud. Het Koreaanse schiereiland en de regio van Beijing en Liaoning krijgen ook te maken met flinke kou.

bz5i5i5.png

Weerpluim voor hier (of om precies te zijn zuid-Nederland, gezien er geen Vlaamse zijn). Veelbelovend maar kan nog wel wat kanten uit. Zeker gewoon koeltjes. In het oosten van Europa ook goed koud al met momenten, zoals al gezegd.

Laatst bewerkt:
Van die dunkelflaute geen sprake vandaag aan de kust. Staalblauwe lucht en de molens waren ook aan het draaien deze ochtend. Hopelijk houdt dit zo aan...

Van die dunkelflaute geen sprake vandaag aan de kust. Staalblauwe lucht en de molens waren ook aan het draaien deze ochtend. Hopelijk houdt dit zo aan...
De kust heeft meer kans op opklaringen dan het binnenland op dit soort dagen.

6388f2cd43f8f.gif

Zag dit verschijnen, dit is voor Oslo (daar amper nog lijntjes die het de komende twee weken doen laten dooien). Eigenlijk twee weken continu onder 0, soms zelfs langdurig matige vorst.

A7N1fCu.png

xhwioaX.png

Minimumtemperaturen voor op 234 uur (dus zaterdagnacht 11 december) in de huidige verwachting van GFS. Vrij ver vooruit, maar toont toch wel dat het goed koud wordt in noordoost Europa. Oostzee en Botnische Golf koelen goed af daar met ook al wat ijsvorming daar dan. Helpt ook dat er veel sneeuw ligt in Scandinavië en Noordoost Europa.

Maar om tot hier te geraken vallen de details niet altijd even goed (op korte termijn). Wel nog veel verschil tussen de onderlinge modellen, ook op korte termijn.

63887ba26b720.png

Waar Oost-Europa en Scandinavië gewoon koud is door de voorgeschiedenis en het sneeuwdek, alsook het rustige weertype met weinig oceaaninvloed, zit de diepe kou eigenlijk in Noord-Amerika en Oost-Azië en Rusland. Maar via de Arctische Zee of Noordpoolgebied zakt er dan toch felle kou af rond 5-6 december.

gS49AQJ.png

Over die uitstroom die naar het zuiden richting Europa zakt is bijvoorbeeld veel onzekerheid nog, maar het is die uitstroom voor intensere kou zou zorgen. Zal voor veel sneeuw zorgen in Scandinavië ook (is een deel van de kou die nu bij China/Oost-Rusland/Siberië ligt) die zo richting Europa afzakt.

Laatst bewerkt:
6388f72b423b4.png

Bij EC zie ik ook interessante kaarten, enige wat ik minder graag zie is die warme lucht die via Oost-Europa instroomt. Maar voor West Europa is dit wel koud. Die depressie bij Denemarken moet dan richting ZO wegzakken (met die depressie bij Portugal die razendsnel Portugal binnenvalt zal er dan wel nog interactie zijn).

6388f874984ab.png

Isobaren dicht op elkaar, dus behoorlijk veel wind. Scandinavië zou zeer lage gevoelstemperaturen hebben met zo een kaarten.

6388f824b2766.jpg

En behoorlijk sneeuwdumpje in West-Europa, zelfs de heuvels van het Iberisch Schiereiland, Normandië en Ierland, beetje in de UK en volledig Duitsland. Alleen alsof de duivel er mee gemoeid is niet bij ons, maar goed, dat zijn details en tien dagen vooruit verandert er sowieso nog veel. Smelt ook wel een beetje weg in Oost-Europa, dat zie ik dan ietsje minder graag.

10 dagen is ver vooruit, en het probleem is dat elk model gewoon de kou anders laat instromen waardoor je iedere keer andere kaarten hebt. Over het algemeen zijn het allemaal koude kaarten (voor toch zeker ergens in Europa), maar is de invulling iedere keer anders.

Ochtendruns zijn volgens mij zelfs nog kouder geworden.

6389820a3bdb9.jpg

Laatste GFS komt bijvoorbeeld wel af met sneeuw, zeker voor centrum en oosten v/h land.

638982dcd5b91.jpg

En die sneeuw zou dan blijven liggen met oostenwinden en ijsdagen. Het is wel nog 9-10 dagen vooruit, dus dat is toch wat te ver vooruit, maar het moet eerst op de kaarten staan (of er moeten eerst kansen zijn vooraleer je ze kan verzilveren natuurlijk).

animdit9.gif.fff278c1b6929d91d12706fea1981eb6.gif

Deze run van GEM toont (via gifje) goed aan hoe de bel koude lucht naar Europa afzakt. Dat zal in eerste instantie voor intense kou zorgen in Noord en Noordoost Europa. De laagjes op de Atlantische Oceaan moeten bij ons dan voor eventuele winterse neerslag zorgen.

GEM is wel uitzonderlijk mooi, laat nog iets meer kou mee afzakken dan GFS.

18VrFLQ.png

Afwijking tov normaal is dan ook 10 graden onder normaal op 1.5 km hoogte. Bij GFS is dat iets minder extreem (maar nog altijd een stuk onder normaal).

wmN5YQp.png

pIbwZze.png

Die kaarten zijn toch fors koud, en wellicht overschatten ze de kou, denk ik dan. De -20'ers in Duitsland is wel door een virtueel groot sneeuwdek. Dit is zelfs niet eens de berekende/verwachte minimumtemperatuur, maar de temperatuur om 1u s'nachts.

10 dagen vooruit, dus binnen de termijn van de trends, maar er kan nog veel veranderen, maar GFS en UKMO gaan duidelijk ook voor kou. EC moet nog binnenkomen.

Het gevaar van dit soort settings is dat te veel kou de oceaan opstroomt wat dan depressies zou creëren, wat enerzijds voor winterse neerslag zou kunnen zorgen met deze setting maar waar dat het ook kan mislopen voor kou op die manier. Straalstroom wel vrij zuidelijk en de voorgeschiedenis is eigenlijk ook best goed dieper in Europa.

Terug
Bovenaan