Grootschalig zit het zeer goed, maar de details vallen wel niet op hun plaats om er het meeste uit te halen. Desondanks staan er toch vrij koude dagen op het programma. Als het normale patroon zich niet herstelt zit de potentie op meer kou er wel in naar mid december toe, maar dat kan snel veranderen, weet ik uit ervaring.
Een goed voorteken voor de winter is dat de sneeuwaccumulatie wel al goed bezig is in noord- en oost-europa waardoor een dooiaanval daar al een stuk sterker moet zijn eens het effect wilt hebben en de winter zich daar eigenlijk kan settelen en een foothold opbouwen. En van daaruit is het dan ook mogelijk om later impact te hebben op ons weerbeeld.
Als dit vijftig of honderd jaar geleden eerder gebeurde en er was geen sprake van klimaatverandering, dan denk ik toch wel dat we aan de vooravond van een ouderwetse koude winter stonden, maar nu moet er al wat meer goed vallen, en gaat het allemaal moeilijker. We zien wel. (het is ook niet echt het moment door de hoge gas- en energieprijzen en de geopolitieke instabiliteit), maar goed het weer zal zich daardoor toch niet beïnvloeden. Nouja, het is misschien toevallig (of in sommige gevallen juist niet), maar veel strenge winters vonden plaats tijdens tijden v. oorlog en instabiliteit (winters van woII, de revolutiewinter van 1788-1789, de winteroorlog van 1939-1940 in Finland, etc.). Dieper in oost-Europa zal het ook een stuk kouder zijn dan hier, dus daar zijn de vooruitzichten wel zeer koud, soms streng.
Er ligt op dit moment regionaal een halve meter sneeuw ook aan de Wit-Russisch/Russische grens. Er zijn winters, veel zelfs, geweest waar in december de vrieskou nog achter de Oeral zat, en het in de regio van Moskou gewoon een stuk milder was dan nu het geval is. En met dat de oceaan op slot is, blijft dat nog wel een tijdje zo, een week of twee op zijn minst.
Dat zie je bvb. hier in Smolensk (wat daar in de buurt ligt aan die Wit-Russische grens), en volgens mij is de verwachte minimumtemperatuur hier zelfs onderschat, zeker als het kan opklaren (wat nu ook niet altijd zo zal zijn), want ook daar grijze smurrie soms in de verwachting.
Moskou, dieper naar het oosten, ook gewoon echt koud. En er zijn decembers geweest waar de temperatuur niet vaak onder 0 dook overdag. Dit is gewoon kouder dan normaal voor daar.