Herfst en winter 2022-2023

Als er echt heel veel neerslag valt, in de orde van 10-20mm dan zou het deels kunnen blijven liggen. Want die sneeuw doet ook de luchttemperatuur en de grond afkoelen. Maar zo veel gaat er niet vallen dus ik denk niet dat er hier iets van gaat blijven liggen. In het oosten waar het wat kouder is misschien wel. En morgen zal het sowieso te warm zijn om te sneeuw langer te laten blijven liggen.

Een laag 5 cm sneeuw is giga veel...
Ik kan de dagen dat ik 5cm sneeuw heb gezien in de kempen in heel mijn leven op één hand tellen denk ik.

Daarom ook dat ik het hilarisch vind dat de media daar weer mee afkomt. Als ze nu al eens zouden beginnen met "een wit laagje".

Ik kan de dagen dat ik 5cm sneeuw heb gezien in de kempen in heel mijn leven op één hand tellen denk ik.

Daarom ook dat ik het hilarisch vind dat de media daar weer mee afkomt. Als ze nu al eens zouden beginnen met "een wit laagje".

WEERBERICHT. Morgen wordt een deel van Vlaanderen wakker onder 5 centimeter sneeuw​

Wederom, gelieve de nuance mee te nemen waar men spreekt van een deel van Vlaanderen.

Correcter zou zijn: morgen zou een deel van Vlaanderen kunnen wakker worden onder 5 centimeter sneeuw. HLN doet alsof dat een absolute zekerheid is dat er ergens in Vlaanderen zal 5cm sneeuw liggen.
HLN is natuurlijk altijd belust op wat sensatie, imo moeten we niet doen alsof die willen dat niemand klikt op de ronkende koppen van een nieuwsartikel, zo'n dingen verkopen gewoon. Maar om dan te zeggen dat de media mensen dingen wijsmaakt. Ik weet het niet, imo klinkt dat nogal overdreven.

Correcter zou zijn: morgen zou een deel van Vlaanderen kunnen wakker worden onder 5 centimeter sneeuw. HLN doet alsof dat een absolute zekerheid is dat er ergens in Vlaanderen zal 5cm sneeuw liggen.
Als het in de vroege ochtend 1 luttele mm wit ziet en het een uur later alweer gesmolten is, zal het al goed zijn zeker?

Toch maar uitkijken vannacht en morgenvroeg.
Nogal wat modellen komen met sneeuw voor ons land. Vraag is of het om echte sneeuw gaat die blijft liggen of eerder de natte sneeuw die snel wegsmelt.
Ik denk dat de vraag vooral zal zijn:
1) Waar je woont
2) Tot Waar de sneeuzone zal komen

Ik weet niet waar in de kempen je woont en hoe oud je bent.
Maar ik woon in Zuid-West-Limburg (ten zuiden van Sint-Truiden) en word eind dit jaar 40 en ik kan de keren dat ik 5 cm of meer sneeuw gezien heb zelfs op 2 handen niet meer tellen.
Wat niet wilt zeggen dat die daarom lang blijven liggen is, maar het was er wel.

Ik kijk zo hard uit naar wat sneeuw. Vanaf morgen een week verlof dus ga toch richting Ardennen bollen om wat te wandelen :love:

Momenteel vooral ijzel en/of ijsregen in Wallonië en Luxembourg.
De temperatuur op hoogte is nog positief, terwijl het aan de grond wel koud genoeg is.
Benieuwd hoe het verder gaat evolueren de komende uren.

Daarstraks viel er hier iets, maar nu is het al een hele tijd opnieuw droog.
Terwijl het volgens buienradar.be hier nu aan het regenen / sneeuwen zou moeten zijn.

Het Zwitserse model (SWISS-HD) zat er het best op, denk ik. Zij zagen deze situatie 2 dagen geleden al. Ik denk niet dat er veel gaat vallen, maar ik ben graag verkeerd. Ik denk niet dat we wakker worden onder een sneeuwlaag omdat het niet om droge sneeuw zou gaan. Alleen lijken de kansen op winterse neerslag wel toe te nemen voor deze week en het komend weekend.

638d256738d8a.jpeg

Bullingen, in Duitstalig België nu wel wit.

638d26a6253a5.jpeg

En instroom v. koude lucht.

create_gif.php

Laatste GFS komt met een polar low die langs de Noorse kust trekt. Dergelijke luchten staan de vorming van polar lows toe en gezien die lucht naar hier komt, kun je op die manier nog wel een verrassing krijgen, later deze week.

638d19d58de50.png

Te zien hier, vrijdag barkoude bovenluchten die naderen, en boven zeewater

638d18a923cd2.gif

vrij warm zeewater voor de tijd v/h jaar bevinden. Dat zal spontaan voor pittige buien zorgen.

Eigenlijk zijn de kaarten tov 24 en 48u terug beter geworden.

Het zou me niet verbazen dat het de komende twee weken moet gebeuren voor de winterliefhebbers, want lange termijn modellen zijn minder gunstig voor eind december en begin januari. En als ik me nog herinner van winterbesprekingen moest het vroeg in het seizoen gebeuren. Goed, die kunnen natuurlijk wel altijd verkeerd zijn.

Laatst bewerkt:
638d68203cde2.JPG

In Vaals, de meest zuidoostelijke gemeente van Nederland nu sneeuw

IWXZnI2.png

De verkeerssituatie kan een goed idee geven waar mogelijk sneeuw valt.

Tij7csc.png

Ook de E429 (Doornik-Ath-Brussel) ten zuiden van de Vlaamse Ardennen in het oranje aangeduid.

Bij Aalst zie ik ook oranje maar daar lijkt het om werken te gaan (gezien dat op de kaart ook staat aangegeven).

wcjU5Lp.png

Neerslag nu, het gebied rond Aachen lijkt duidelijk wel matige sneeuw te zijn.

638d5aa030567.jpg

Erwetegem een paar uur geleden zag ik ook al dit.

Op Botrange ijzel

638d2a3b60d9f.jpeg

Let dus op als je straks moet vertrekken.

Op dit moment als ik moet inschatten sneeuw of ijzel rond of ten zuiden van Tienen-Landen-Tongeren-Riemst. En sneeuw op de hoogste toppen v/d Vlaamse Ardennen, mogelijk ook in Ronse? Regio van Ath lijkt mij ook sneeuw te zijn omdat de wegen rond de snelweg ook vaak in oranje zijn aangeduid. (Post om 5u30 dus kan zijn dat dit al weer out-to-date kan zijn).

Laatst bewerkt:
Hier (juist onder Sint-Truiden) heeft het tussen 1h en 3h goed gesneeuwd, rond 3h even gaan kijken, alles wit, zeker een paar centimeters.
Nu niks meer, alles gesmolten.

In de Vlaamse Ardennen zou de sneeuwgrens op 100m hoogte liggen. Maar ook al lijkt er niets te liggen, sommige plaatsen rapporteren ijzel, dus lokale en in sommige gevallen grootschalige gladheid blijft mogelijk.

EDIT: oranje bij Ath lijkt nu ook verdwenen te zijn.

Laatst bewerkt:
638d5aa030567.jpg

Erwetegem een paar uur geleden zag ik ook al dit.

Op Botrange ijzel

638d2a3b60d9f.jpeg

Let dus op als je straks moet vertrekken.

Op dit moment als ik moet inschatten sneeuw of ijzel rond of ten zuiden van Tienen-Landen-Tongeren-Riemst. En sneeuw op de hoogste toppen v/d Vlaamse Ardennen, mogelijk ook in Ronse? Regio van Ath lijkt mij ook sneeuw te zijn omdat de wegen rond de snelweg ook vaak in oranje zijn aangeduid. (Post om 5u30 dus kan zijn dat dit al weer out-to-date kan zijn).
In de omgeving van Aalst ligt er geen sneeuw. Voornamelijk op heuvels zou de sneeuw blijven liggen zijn (100m en hoger)

Terug
Bovenaan