Herfst en winter 2022-2023

Ik weet niet van waar die 97 mm komt, maar ik zag bij EC deze kaart voor vrijdag qua sneeuwaccumulatie

639039f5671cd.jpeg
Als dat effectief valt en dan een koude periode erop hebben we een witte kerst in heel belgie.

Als dat effectief valt en dan een koude periode erop hebben we een witte kerst in heel belgie.
Dat is mogelijk. Maar het is altijd precisiewerk bij ons. Volgens de laatste EC oper een dik pak sneeuw volgende week donderdag, maar dat is veel te ver vooruit om enigzins betrouwbaar te zijn.

Kaarten zijn terug kouder geworden, onzekerheid is afgenomen. Zie meerdaagse pluim van maandagavond

6391136022b46.png

En dat van gisterenavond

63911428cd87d.png

De lijntjes boven 0 zijn nu toch flink afgenomen, voor tussen 14-16 december. Nadien kan het natuurlijk terug opwarmen.

scDt7fO.png

Met ook de koudste kaart van het seizoen in de modellen. Dit is de verwachte max temp voor zondag 18 december. In Duitsland nog een stukje kouder door de sneeuw die er komt te liggen (de kans op sneeuw is toch weer wat afgenomen eigenlijk tov gisteren). Dit lijkt me wel wat te overdreven, en is ook net buiten de 240u termijn dus eigenlijk gewoon te ver.

Wel lijkt eventuele opwarming toch weer uitgesteld te zijn tot ongeveer ten vroegste dat weekend.

dpWgTUl.png

Verwachte maandtemp nu ook weer naar beneden gesteld. Daarmee heb je virtueel de 18e koudste december voor je uit, maar daarin onder meer enkel 1981, 1995, 1996 en 2010 in de laatste 50 jaar. Koude decembers is iets meer iets van begin en mid 20ste eeuw.

[pluim en die gesimuleerde maandtemperatuur op basis van verwachtingen zijn gebaseerd voor Nederland, en uiteraard rekent dit de laatste GFS run mee, samen met een evolutiepatroon voor de rest van de maand opbouwend naar het jaarlijkse gemiddelde toe op de dagen waar die verwachting er nog niet kan zijn).

Kerst is nog lang, en zelfs al wordt de komende periode koud dan kan die periode weer gedaan zijn tegen kerst. Ik denk dat dat sowieso moeilijk wordt. Binnen een week zullen we misschien een beter zicht hebben of er überhaupt kansen zullen zijn.

En op zich voor veel mensen zou in feite een witte kerst een nachtmerrie zijn, mogen we ook niet vergeten. Ik las in de krant over een 24-jarige vrouw en haar kindje met een soort vuurtje zich moeten laten verwarmen. Denk dat eigenlijk een zachtere kerst voor veel mensen meer gewenst is. Ik hoop dat de daklozen enzovoort niet vergeten worden de komende periode.

Je kijkt toch meer met een dubbel gevoel dan anders naar de weerkaarten. Maar goed, uiteindelijk heb ik er geen controle over. Ik bepaal het weer niet hé. Wat je wel kan bepalen is hoe je ermee omgaat en hoe je je er tegen wapent, en de solidariteit naar anderen toe.

Laatst bewerkt:
Lokaal mogelijk een ijsdag vandaag, bijvoorbeeld Lessines bij Ronse nog niet boven 0 geweest. Semmerzake en Melle enkel voor 2 uur deze nacht (maar daar dus geen ijsdag).

6392fdaa582a8.png

Volgende week woensdagochtend mogelijk behoorlijk koud toch wel s'nachts.

Laatst bewerkt:
Lokaal mogelijk een ijsdag vandaag, bijvoorbeeld Lessines bij Ronse nog niet boven 0 geweest. Semmerzake en Melle enkel voor 2 uur deze nacht (maar daar dus geen ijsdag).

6392fdaa582a8.png

Volgende week woensdagochtend mogelijk behoorlijk koud toch wel s'nachts.
Stel dat er zondag sneeuw zou vallen dan mogelijk kouder maar dat is niet zeker. Ik heb dat de vorige run in de uitvoer zien staan maar het is weer verdwenen.

639428671af0b.jpg

Woensdag wordt nu toch weer wat kouder verwacht. -2, -3°C in een groot deel v. Vlaanderen overdag

De sneeuwsituatie volgens de verschillende modellen nu

639418ce50463.jpg

63941a3fec30c.png

63941ed54f96f.jpg

En EC helemaal geen sneeuw

In Ukkel nog steeds -1,7°C om 12u. De kans dat er een ijsdag wordt genoteerd vandaag is dus groot. Net zoals gisteren lijkt de mist niet op te trekken.

-1.0°C om 14u nu. Best wel koud.

Kans dat het na volgend weekend (tijdelijk) flink zachter wordt, maar ook nog geen uitgemaakte zaak. Komende week zal wat meer van hetzelfde zijn dat we gisteren en vandaag zagen.

De kerstdepressie staat ook alweer op de kaarten, het ziet er uit dat het vanaf of na volgend weekend toch warmer gaat worden. Toch 80% kans.

Na komend weekend verwacht ik wel dat de koude periode voor eventjes stopt, en er dus zachte lucht het continent wordt ingeblazen. We zullen zien of de winter daarna nog terugkeert.

Nee, de kans is weer klein dit jaar. Ik hoop dat we niet weer vertrokken zijn voor 5-6 weken 10°C en regen. Hopelijk een tijdelijke verzachting waarbij de kier blijft openstaan naar de kou.
Ik zeg nog altijd 80% kans op zacht weer (Tmax > 5°C), 15% kans op kouder/waterkoud weer (Tmax <5°C) zonder een witte kerst en 5% kans op een witte kerst. Voor de periode na kerst tot nieuwjaar is het nog te vroeg om er iets zinnig over te zeggen, is te ver vooruit.

Moesten de modellen in gunstige zin evolueren zal ik mijn percentages updaten.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan